Friese paarden & galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Friese paarden & galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 12:16

Veel Friezen hebben moeite met de galop, het gaat vaak minder makkelijk als bij een standaard rijpaard.

Welke oefeningen gebruiken jullie om je Friese paard sterker te maken voor de galop, zodat ze gemakkelijker galloperen?

Ik merk zelf dat sommige Friezen wel gemakkelijk aangalloperen en ook makkelijk in de galop blijven, en dat sommige echt moeite hebben om aan te springen en dan ook nog eens in galop te blijven, voltes rijden enz.

Anniekskie

Re: Friese paarden & galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:23

Die van mij galloppeert vrij makkelijk en dan ook redelijk bergopwaarts. Maar aanspringen is nog wel eens moeilijk, maar bij haar heeft dat eerder te maken met snel lui zijn op je been. Met haar oefen ik bijna alleen maar de overgangen draf galop en weer terug, maar ook stap galop en weer terug om haar wat vlugger aan het been te maken. Wel wil ze heel graag heel hard in de galop, dus rijd haar veel op de volte om toch een beetje een rem te hebben, maar hoe meer je eraan werkt hoe beter het word.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:35

Mijn Fries heeft een erg zwakke achterhand.

Ik ben veel op het land gaan rijden. (Alleen stap en draf) Zonder ijzers. en daardoor werd ze gedwongen haar achterhand goed te gebruiken omdat ze anders weg gleed. En door veel te longeren. werd haar achterhand sterker, Verder drukken Friezen vaak hun rug weg. En sinds vandaag had ik mijn paard goed aan de teugel. waardoor haar rug gebruik beter werd. en haar achterhand er beter onder zetten. Verder oefen ik heel veel overgangen, maar het minste galop. Eerst de basis van stap en draf.

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:39

De fries die ik nu rijd, vind de galop wel heel moeilijk, maar heeft wel een mooie galop.
Ze is 4 jaar, en ik longeer haar 2 keer in de week, want dan heb ik haar met touwtjes een beetje met haar hoofd naar beneden, zodat ze lekker ontspannen naar beneden loopt, en haar achterhand gaat gebruiken.
Dan laat ik haar ook galloperen, zo gaat ze het makkelijker vinden, en kan ze het leren aan de longeerlijn, zonder dat ik er dan zeg maar op ziet, want ik kan haar ongemerkt misschien een beetje tegenwerken, dus daarom laat ik haar onder het zadel korte stukjes galloperen, en aan de longeerlijn wat langer, want dan kan ze zich op haar zelf concentreren.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:41

ik galoppeer meestal met mijn fries op een volte...all1 et nadeel vink wel dat ze vaak snel trug valt in draf..mede dankzij de bak waarin we rijden die errug klote is...kan iemand mij mss tip geven hoe ik ervoor kan zorgen dat ze langer in gallop blijf??grbruik nu best vaak een zweep om er goed voorwaarts te rijden omdat ze ook niet erg goed op been reageert...iemand tips????

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:19

Ik rijd ook 2 paarden met beide een heel verschillende galop.
De ene is nog wat jonger, maar gallopeert makkelijker aan, en 'zit' ook meer in de galop, en galloppeert ook makkelijk door, zonder uit elkaar te vallen.
De andere is iets ouder en al langer bereden, maar springt met aanspringen wel goed aan, maar duikt naar voren en wordt er erg heet van, een volte (zoals in de B proefjes) lukt wel, maar heeft meer moeite om in de galop te blijven.

Met haar doe ik ook veel achterhand-oefeningen zoals hoekjes rijden en wijken/sb etc.

@ mieky18; zowiezo zorgen dat je ergens rijdt waar de ondergrond goed genoeg is om te rijden/galloperen. Verder doe ik met de Friese paarden eerst kleine stukjes galloperen, gewoonb 3kwart bak, of 1 keer de bak door omdat als het ze veel moeite kost ze sneller moe worden en dan wordt het ook gewoon lastiger. Hoe oud is je Fries?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:10

Frits is ook moeilijk met de galop. Rechtsom springt hij gelukkig goed aan, maar doorgalopperen blijft moeilijk. Maar linksom altijd verkeerd.
Ben er nu niet veel mee bezig. Ben nu meer overgangen aan het doen van stap-draf, halt-draf. En dan af en toe een paar galopsprongen ertussendoor.
Buiten kan hij wel goed galopperen en dat houd hij het nog lang vol ook haha. Hij galoppeert dan uit zichzelf ook op het rechterbeen. Dat blijft zijn makkelijke hand.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:41

Ik heb in het begin ook erg veel moeite gehad met de galop.
Ik ben toen buiten gaan rijden waar ik alleen maar rechte stukken met haar heb gelopen. En dat ging steeds beter en ben toen later weer in de bak gaan proberen te galopperen. En nu helemaal geen problemen meer zowel links als rechtsom niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:36

Vaak is het probleem ook de balans. Dat is bij jonge KWPN-ers ook wel eens het geval. Dus het hoeft niet Fries specifiek te zijn.

Wat ik dan doe is het dier laten aanspringen, zelf rustig gaan zitten en gewoon laten galoperen. Dat ze in het begin wat hard gaan is helemaal niet zo erg, wees geduldig en blijf zelf lekker relaxed. Je zult zien dat na een paar keer het paard al beter zal gaan galoperen. Aan de teugel proberen te rijden of het paard meer bij elkaar rijden oid is uit den boze. Dat soort dingen komen vanzelf als het dier meer balans heeft.

Wil je paard niet galoperen? Volg dan eens de tip van Moony op! Sommige paarden durven gewoon niet zo goed. Op lange rechte stukken kan er weinig misgaan en leert het paard dat het best onder de man kan galoperen Lachen

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:46

Pletje123 schreef:
Wat ik dan doe is het dier laten aanspringen, zelf rustig gaan zitten en gewoon laten galoperen. Dat ze in het begin wat hard gaan is helemaal niet zo erg, wees geduldig en blijf zelf lekker relaxed. Je zult zien dat na een paar keer het paard al beter zal gaan galoperen. Aan de teugel proberen te rijden of het paard meer bij elkaar rijden oid is uit den boze. Dat soort dingen komen vanzelf als het dier meer balans heeft.

Dat vind ik een hele goede tip! Mijn Fries galoppeert wel, maar gaat dan heel erg op mijn handen hangen. Ik het sinds kort privéles en ik moest haar meer ruimte van voren geven, zodat ze geen steun had aan mijn handen, dus even de druk helemaal van de teugels af. Het gevolg was idd dat ze heel hard ging galopperen, puur omdat ze niet in balans was. We zijn nu twee weken verder en ik doe dit thuis ook, ze galoppeert al een stuk relaxter!! De aanleuning komt dan vanzelf wel weer Knipoog

DutchGuwrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:01

myn fries heeft in t begin ook moeite gehad met de galop, maar is zyn galop nu is super!
Ben gewoon steeds weer gaan galoperen en steeds in t begin dat ie aansprong een klein tikje met de zweep gegeven en nu gaat t super!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:12

Jouke heeft er ook moeite mee. Hij springt netjes aan maar maakt vervolgens te grote passen. Je ziet gewoon dat hij er moeite mee heeft. Geeft niks! Gaan we gewoon mee aan de slag. Maar inderdaad wel interessant om te weten hoe jullie daar mee aan de slag zijn gegaan. Ik denk dat hij bij Jouke zeker met zijn balans heeft te maken. Hij is immers nog een jong dier dat veel moet leren Lachen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:29

Toen ik Rykele 4 maanden geleden kocht was het knopje voor de linkergalop kwijt.
Wij hebben veel geoefend met overgangen en figuren rijden.
Inmiddels kan hij vanuit stap aanspringen in galop, zowel linksom als rechtsom.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:48

In het begin is de duur/het aantal galopsprongen niet belangrijk. Ook al maakt je fries na het aanspringen maar 3 goede galopsprongen wees daar dan blij mee.
Je kunt wel door willen blijven gaan maar beter 3 goede sprongen dan 20 slechten. Die 3 goeden kun je gemakkelijker uitbouwen naar 4, 5, 6 etc dan dat je 3 keer de hoefslag rond gaat in foute galopsprongen.

Gaat aanspringen vanuit de draf niet goed, probeer het dan vanuit de draf.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:06

Gelukkig gallopeert mijn fries vrij gemakkelijk.
Zelf stil zitten is heel belangrijk (vanwege de balans).
Je moet in het begin zeker niet teveel willen 'helpen', daarmee raakt je paard juist uit balans. Jonge paarden moeten eerst op eigen benen leren te lopen.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:49

Ik heb een keer een fries doorgereden, en had een hele fijne galop, heel vloeiend, ruim en voorwaarts echt waar je uren op kunt galopperen Knipoog

Maar onze oudere fries heeft er wel moeite mee. Ze heeft moeite om haar voeten voor neer te zetten. Maar het gaat steeds beter.

De andere fries is net beleerd, maar die gaat eerst nog niet in galop Knipoog

edit: stom typfoutje Tong uitsteken

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:09

Mijn Fries heeft ook moeite met de galop, inderdaad trainen tijdens het buiten rijden. Gelukkig is het wel uit te zitten Haha!

Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:21

Ik rijd ook een Friesje die enorme moeite heeft met het galopperen. Zoals hier eerder in het topic is genoemd heb ik haar in een bak van 20x60 gewoon lekker laten galopperen. In het begin ging ze erg snel en ongecontroleerd rond, ook werden alle hoeken afgesneden. Na een tijdje begon ze ontspannender te lopen en kwam er een vast ritme in haar bewegingen. Op dat teken begon ik mijn binnenbeen te gebruiken zodat ze die hoeken ook zou meenemen.
Na deze keer is het eigenlijk alleen maar beter gegaan, het duurt steeds minder lang voordat ze haar ritme heeft gevonden, de laatste keren heeft ze zelfs gewoon kunnen aanspringen en liep ze meteen goed.

En inderdaad, lange stukken rechtdoor galopperen kunnen ook een positieve uitwerking hebben op het galopperen in de bak!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:49

Heel veel voorwaarts rechtuit laten galoperen! Ga lekker het bos in en laten galoperen. In het bos, of in het veld of whatever, zijn ze meestal lekker voorwaarts en rechtuit kunnen ze goed sprong ontwikkelen. Pas later in een bak bochten en voltes gaan maken!
Daarna veel gaan schakelen. Van stap naar galop wordt de achterhand ook sterker, maar eerst veel voorwaarts rechtuit galoperen.
Succes!

JelskeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:26

Ik rijd vaak op een Fries op mijn manege, Jelske Lovers Ze gallopeerd heel lekker en soepel (en keihard Tong uitsteken ), dat heeft vast met het manegepaard zijn te maken ofzo...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:31

Wat Jnien ook zegt: er een pleziertje van maken. Buitenritjes en dan goed door laten galloperen, het plezier doet veel goeds...

Enne, springen! Het werken aan een zwakke achterhand vond een jonge Fries waar ik mee gewerkt heb niet erg, maar ook niet verheffend. Springen vond hij wel erg leuk... Heel laag gehouden, maar vooral daar veel erin gekregen wat betreft wenden in galop, en het temporiseren..

Succes!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:37

Jnien schreef:
Heel veel voorwaarts rechtuit laten galoperen! Ga lekker het bos in en laten galoperen. In het bos, of in het veld of whatever, zijn ze meestal lekker voorwaarts en rechtuit kunnen ze goed sprong ontwikkelen. Pas later in een bak bochten en voltes gaan maken!
Daarna veel gaan schakelen. Van stap naar galop wordt de achterhand ook sterker, maar eerst veel voorwaarts rechtuit galoperen.
Succes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:50

Yeah wie brengt hier een bos met lange paden hihi Haha!
Ach ja gewoon hard trainen, het is gewoon niet anders sommige hebben gewoon meer moeite.