barokke paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kathleenk

barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 19:10

Wat maakt een paard precies tot een barok paard.
Ik vind een fries en een andalusier niet echt op elkaar lijken.
Wat zijn dan de eigenlijke kenmerken?

Lusitana

Re: barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:33

Barokke paarden zijn feitelijk paarden die al in de barokke tijd een rijpaard waren en naar de smaak van die tijd voldeden... andere rijpaardrassen zijn moderner.
De barok is een stijlperiode in de tweede helft van de 17e eeuw tot in de eerste helft van de 18e eeuw. Men was toen erg gesteld op pracht en praal en de paarden waren dus aangepast (meters lange manen enzo). Ze hebben gewoonlijk een gedrongen postuur (passen in een vierkant) zware hals, korte rug, verheven gangen en verzamelen van nature, ze zijn makkelijk te rijden en comfortabel.
Maar dat wil niet zeggen dat alle paarden die aan die eisen voldoen barokke paarden zijn en dat paarden die er niet aan voldoen geen barokke paarden zijn. Vraag is, was dat ras een rijpaard in de verlangde stijl in de werkelijke barokke tijd?

Dat is in elk geval mijn antwoord en laat anderen maar vertellen wat zij vinden.
(De Fries voert trouwens Andalusisch bloed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:33

Mooi verwoord zo Lusitana, sluit ik me verder bij aan om het maar zo te zeggen. Lachen

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:05

Ik heb zelf een camargue merrie van 10 jaar oud. Geweldig beestje Haha!