Daar ben ik nou eens benieuwd naar. Lijkt me een heel mooie combinatie maar ik ken niemand met zo'n paardje, jullie wel? En hebben jullie ook foto's?
Alvast bedankt!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hazzebaz schreef:het is een kruising die toch een naam heeft gekregen, en daardoor een soort "nieuw' ras is. het heet een Crusado en wordt veelal gebruikt voor de Hogeschooldressuur en de dressuursport. Mooie, maar vooral dure paarden, die net niet het goede van beide rassen hebben, vind ik persoonlijk.
Elskevree schreef:Hazzebaz schreef:het is een kruising die toch een naam heeft gekregen, en daardoor een soort "nieuw' ras is. het heet een Crusado en wordt veelal gebruikt voor de Hogeschooldressuur en de dressuursport. Mooie, maar vooral dure paarden, die net niet het goede van beide rassen hebben, vind ik persoonlijk.
De originele naam voor een kruising arabier met PRE is een hispano araber.
Een crusado is niets anders dan een kruising tussen een PRE en een ander ras (of geen ras) paard. Het kan zelfs gekruist zijn met een ezel (bijv. Abraham van showstal Penthesileia).
nasheeta schreef:Elskevree schreef:De originele naam voor een kruising arabier met PRE is een hispano araber.
Een crusado is niets anders dan een kruising tussen een PRE en een ander ras (of geen ras) paard. Het kan zelfs gekruist zijn met een ezel (bijv. Abraham van showstal Penthesileia).
Volgens fokkers van de PRE en aanverwanten; en boek van Marc de Brossia (o.i.d.) is een Cruzado een PRE X Anglo-Arabier of Engels volbloed, deze kruising gebruiken ze bij Doma Vaquera, Spaanse variant op reining, ze zijn langgelijnder en minder zwaar bespierd dan PRE. Bij Doma Vaquera paarden worden vaak de manen afgeschoren en de staart gecoupeerd. Daar kun je de Cruzado wellicht ook aan herkennen. Ik heb ze gezien tijdens de Doma Vaquera wedstrijden in Jerez 2004 en bij de Real Escuela.
! (vandaar de foto
!)