brandmerk lusitano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mouchacha

Berichten: 13
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: tielt-winge BELGIË

brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:40

Hallo iedereen, sorry als ik al een vraag stel dat hier al veel gesteld is maar ben hier nieuw en heb nog niet alles kunnen lezen Bloos
Ik ben wanhopig op zoek naar een site (of eendert wat) waar ik de branderken van Lusitano's kan vinden, zou graag weten wat mijn lusitano zijn brandmerk wil zeggen en of hij een volldige lusitano is of half... Wat ik wel kan zeggen is dat het brandmerk op zijn linker bil is wat denk ik wel wilt zeggen dat hij half is als ik juist ben... en het lijkt wat op een kroontje; Lusitana, ik heb gelezen dat jij in portugal woont en daar wel dan wat zult afweten, kan jij mij helpen??
groetjes meline
ps effe korte voorstelling: ben meline uit tielt-winge (belgië) 24 jaar en zit al tussen de paarden van mijn 6, maar je bent nooit te oud om nog bij te leren he..
We hebben thuis nog 17 paarden staan waaronder quarter cremekleurige hengst en arabisch merrieke
paardjes zijn mijn leven en zeker de mijne---> passo

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:41


mouchacha

Berichten: 13
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: tielt-winge BELGIË

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:56

[b][i]dankje
maar geraak niet geregistreerd en op het forum omdat ik van belgië ben en datis een site voor liefhebbers en eigenaars vanuit nederland Verdrietig

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:10

Je kan ook gewoon even een mailtje naar Chiron sturen, over het algemeen vindt hij het wel leuk om bloedlijnen e.d. na te trekken. Hoewel het me verbaasd dat je je op het forum niet kan registreren, Lusitana komt er ook gewoon op en die woont ook niet in Nederland Knipoog

mouchacha

Berichten: 13
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: tielt-winge BELGIË

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 13:16

dankje ik zal het eens proberen, misschien was er een fout
groetjes

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:19

Als hij links gebrandmerkt is is het een Spaans paard. Hoewel hij ook Lusitano kan zijn die van een Spanjaard geweest is. Het brandmerk is immers alleen een eigendoms teken en zegt niet zoveel over het paard zelf. Je kunt er dus ook niet aan zien of het een ras paard is. Het enige wat ik kan zeggen is dat stamboekdieren altijd papieren hebben. Als hij die niet heeft is het vrijwel zeker geen stamboekdier.
Je kunt altijd een pm sturen als je meer vragen hebt, maar ik denk dat je te maken hebt met een Spaans paard. Waarom denk je dat het een Lusitano is?

PS Alle paarden worden hier rechts gebrandmerkt, ook halfbloeden en totaal rasloze paarden. Elke eigenaar heeft recht tot brandmerken (van zijn eigen merk), dat staat los van stamboeken. Alleen het brandmerk van de Alter Real zit aan die fokrichting vast, en de Garrano heeft een stamboekbrandmerk.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:24

Amable schreef:
Hoewel het me verbaasd dat je je op het forum niet kan registreren, Lusitana komt er ook gewoon op en die woont ook niet in Nederland Knipoog

Misschien zijn de regels inmiddels veranderd.

mouchacha

Berichten: 13
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: tielt-winge BELGIË

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 22:04

dankjewel Lusitana, hier heb ik veel aan.. Wel toen ik hem gekocht heb kwam hij van portugal met de boot, ze wisten mij te vertellen dat het een lusitano was en dat hij opgeleerd was om stiergevechten te doen, maar was niet door de selectieproeven en is daarom verkocht en op de boot gezet..
En nu ik eens aan het onderzoeken ben wat zijn brandmerk zou betekenen ben ik ook tot de constatatie gekomen dat links geen lusitano zou zijn.. tis allemaal nog wat verawarrend in mijn zoektocht maar met jou uitleg ben ik al een pak verder.. hij heeft echter geen papieren.. maar voor de rest zijn al de kenmerken er wel buiten de papieren en het brandmerk dan
groetjes

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:28

mouchacha schreef:
dankjewel Lusitana, hier heb ik veel aan.. Wel toen ik hem gekocht heb kwam hij van portugal met de boot, ze wisten mij te vertellen dat het een lusitano was en dat hij opgeleerd was om stiergevechten te doen, maar was niet door de selectieproeven en is daarom verkocht en op de boot gezet..
En nu ik eens aan het onderzoeken ben wat zijn brandmerk zou betekenen ben ik ook tot de constatatie gekomen dat links geen lusitano zou zijn.. tis allemaal nog wat verawarrend in mijn zoektocht maar met jou uitleg ben ik al een pak verder.. hij heeft echter geen papieren.. maar voor de rest zijn al de kenmerken er wel buiten de papieren en het brandmerk dan
groetjes



Plaats eens een foto van jouw paard? ik ben erg benieuwd Knipoog

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:45

Spaanse paarden kunnen ook met de Portugese boot komen... Ik denk dat je echt te maken hebt met een Spaans paard. De kenmerken zijn praktisch gelijk. Er is vaak wel een verschil in koot- en pijplengte tussen Spaanse en Portugese paarden, waarbij die van de Portugezen langer zijn, het dier staat dus hoger op de benen. Veel paarden worden opgeleid om met vee/stieren te werken, dat is net zo gewoon als in Nederland of België manège paard zijn. Het is natuurlijk wel leuk voor de volgende gebruiker, want het maakt ze fijne rijpaarden. Er zijn niet zo zeer selecties voor, ze komen er tijdens het werk achter of een paard al of niet geschikt is. Maar het helpt dus niet echt om een eerdere eigenaar of fokker te vinden. Het kan zelfs zijn dat je met een slachtpaard te maken hebt. Ik denk dat de verkoper een verhaal heeft opgehangen. Hij moet op zijn minst weten van wie hij hem gekocht heeft?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:46

De bokker blensink zit in Spanje en heeft meer verstand van Spaanse paarden en ook Huertecilla woont er en is er in thuis.

mouchacha

Berichten: 13
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: tielt-winge BELGIË

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 23:02

bedankt voor je uitleg, spijtig dat ik de verkoper niet meer zien, ik zal het nooit weten vrees ik Verdrietig .. hij is 6 jaar dus slacht denk ik niet dat erin zit, heb hem nu al bijna 2 jaar. maar nog 1 vraagje: als het geen lusitano of andalusier zou zijn wat kan het dan nog wel zijn?? gewoon uit interesse.. en cloris zoals gevraagd heb ik een paar foto's gezet want veel heb ik er niet hier

Afbeelding

Hier de rechtse
Afbeelding

ikke en passo
Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 05:01

Kun je een foto plaatsen van een brandmerk, misschien dat toch iemand het herkent.
Wat het soort betreft, het kan best een Andalusier zijn ofzo, je hebt in elk geval zonder twijfel een Iberisch paard, maar als een van de ouders of beide oudes niet geregistreerd zijn, krijgt het geen papieren. Kijk bij bv Fjorden of Haflingers. Als de ouders geen papieren hebben wordt het veulen ook niet ingeschreven, toch is het een Fjord of Haflinger en als zodanig herkenbaar.
Het is een erg mooi paard, vind ik zelf, en hoewel de benen slecht te beoordelen zijn op de foto, zie ik verder ook geen fouten ofzo, ik denk dat het ondanks alles wel een goede koop is.
Ik zou zeggen, stuur Huertecilla een pb, die is meer thuis in Spaanse types.

Wat de slacht betreft, leeftijd is geen indicatie voor slacht.
Is het een hengst of een ruin? Ik kan je vertellen dat hier niet snel geruind wordt behalve als het dier waardeloos is voor de fok door ernstige fouten in het exterieur of het een onhandelbaar dier is. Meestal gaat zo´n dier trouwens nog eerder naar de slager dan onder het mes.

Jouw paard lijkt in geen van beide catagorieën te horen, maar ik wil wel even laten weten dat een ruin een zeldzaamheid is hier. Meestal worden ze in het buitenland (pas) gecastreerd.

mouchacha

Berichten: 13
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: tielt-winge BELGIË

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:17

dank je, ik zal Huertecilla eens een pb sturen.
Hij is een ruin en was al gecastreerd als we hem gekocht hebben, de vraag is waar?? ik denk hier maar ben niet zeker. Daarom dat ik alles aan het uitzoeken ben omdat alles zo vaag is van zijn verleden.
Wat het brandmerk betreft, ik zal eens een foto nemen maar het is niet zo duidelijk nu in de zomer. als het niet in de lijst staat dat ik gezien heb en hij heeft geen papieren dan moet ik eigenlijk al niet ver meer zoeken: dan is hij geen rasechte (zonder papieren dan) nu is het uitzoeken of hij echt lusitano is of andalusiër maar normaal het eerste (dat hebben ze mij gezegd)
Bedankt allesinds en ik laat je nog wel iets weten als ik de foto heb Knipoog
Jij hebt daar ook wel mooie paardjes op de foto's by the way!!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: brandmerk lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:30

Er is maar een klein kansje dat het een Lusitano is en dan nog wel een die in Spanje groot is gebracht (gebrandmerkt). Dat komt niet zoveel voor, grotere kans dat het een Spaans paard is. Als je het brandmerk goed nat maakt met een spons zal het wel zichtbaar moeten zijn op een foto.