Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 17:04

Wie heeft er een nakomeling van de Groningerhengst Onno.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee, qua rijden en stalgedrag etc..
Alvast bedankt voor jullie reacties..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:07

Ik heb zelf de hengst Orbaldo II (onno x Orbaldo x positief) 1 van de 2 ggk onno zonen.
In het begin heb ik het best moeilijk gehad met dit paard het was echt een enorme etterbak met ook nog eens zadeldwang.
Ik denk niet dat dit aan de afstamming ligt.

inmiddels zijn we 3 jaar verder en is het 1 van de fijnste paarden die ik heb gehad. Ik kan er echt alles mee en voor een hengst is hij echt uitzonderlijk braaf. Wel is hij behoorlijk eenkennig.
Ik maak soms een sprongetje heb vorig jaar een endurance mee gereden en we hebben gister onze eerste WP op onze eerste wedstrijd in de Z1 dressuur gehaald.

op stal is het ook een enorm makkelijk paard hij staat hier gewoon tussen de merrie's op stal geen probleem. Ook op de trailer naast andere paarden gaat het goed.Zijn eigen nakomelingen zijn ook allemaal zo onwijs lief en braaf.

Afbeelding

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:23


SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:57

Afbeelding
Dit is Grada toen ze 4jr oud was en net een half jaar onder het zadel.
Op dit moment meet ze 1.77m

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:07

Ik zelf heb met het beleren ook enorm veel problemen gehad. Ik kreeg haar maar niet onder het zadel. Uiteindelijk heb ik 2keer in het ziekenhuis gelegen en toen vond m'n vader het genoeg.
Toen we op zoek zijn gegaan naar een africhtingsstal wilde niemand haar aannemen en ben ik doorverwezen naar Gert van den Hof in Slagharen. Die kon de eerste 5dagen niet haar stal ik komen(schoppen en bijten). Na 3weken kon ik haar ophalen en was ze zadelmak.
Op dit moment gaat het super met rijden en verzorging etc... maar ze is nog wel heel eenkennig
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze niet de juiste behandeling heeft gehad vroeger. Ze is erg dominant en die mensen van wie ze eerst was deden haast niks met haar en als ze iets wilden doen en ze begreep ze niet dan kreeg ze slaag. Misschien dat t daarom ook niet vanuit erfelijkheid is maar door t slechte begin.
Je hengst ziet er ongelooflijk mooi uit. Ook heel stevig en lijkt onder het zadel erg op mijn merrie, alleen wat bespierder nog.
Ik rij op dit moment nog b-dressuur omdat ze nogal wat problemen met haar benen heeft gehad en haar rug. Het is een enorme brokkenpiloot. Ik ben op dit moment nog wel op zoek naar een instructrice, maar ja mijn duitse taal is nog niet perfect.
Leuk in ieddergeval dat je een reactie gegeven hebt, vind het enorm leuk om nog een nakomeling van onno te zien

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:12

Wij hebben in het jaar 2000 een Onno-veulen bij onze Experiment-merrie Prelude gehad: Pronkjewail. Ze was enorm lief in de omgang en één van onze mooiste fokproducten tot dusver. Daarbij heeft het keuringsklaarmaken nauwelijks moeite gekost: zodra ze de ring in kwam ging er een knop om en ging ze showen zoals het bedoeld is. Dat jaar werd ze veulenkampioen kring Noord en reserve veulenkampioen nationaal (de kampioen was toen Oliene, ook een Onno-dochter Haha! ).

Helaas zijn Groningers soms makker dan goed voor hen is. Toen onze Pronkjewail een jaar oud was hebben 'joyriders' haar verpest. Er reden stiekem veertienjarige hoksels op in het weiland, kortgezegd. De gewrichten van een enter zijn daar echter nog niet rijp voor, dus moesten we met pijn in het hart afscheid nemen van onze lieveling Verdrietig .

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:23

FB --> BKR

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:52

heavy uums dat verhaal heb ik nooit mee gekregen.

boertjes ik vind het een leuk paard fijbn dat gert er wel het 1 en ander mee kon en dat jij er nu een fijn paard aan hebt

eversdijk
Berichten: 170
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:04

Ik heb ook een nakomeling van Onno S (moeder Lucette), een volle broer van de eerder genoemde Oliene. Hij heet Olivier en is geruind, en nu ruim drie jaar oud. Volgende week wordt hij zadelmak gemaakt. Olivier is een heel lief knuffelig paard die graag veel aandacht krijgt en echt alles doet voor eten. In de omgang is hij heel makkelijk en braaf wat maakt dat je wel eens te makkelijk wordt terwijl je wel te maken hebt met een jong paard waar je toch heel consequent tegen moet zijn. Maar het is echt een schatje. Ook heb ik al veel boswandelingen met hem gemaakt aan de hand met alleen een halster om, het lijkt wel of hij daarvoor geboren is!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:53

eversdijk schreef:
Ik heb ook een nakomeling van Onno S (moeder Lucette), een volle broer van de eerder genoemde Oliene. Hij heet Olivier en is geruind, en nu ruim drie jaar oud. Volgende week wordt hij zadelmak gemaakt. Olivier is een heel lief knuffelig paard die graag veel aandacht krijgt en echt alles doet voor eten. In de omgang is hij heel makkelijk en braaf wat maakt dat je wel eens te makkelijk wordt terwijl je wel te maken hebt met een jong paard waar je toch heel consequent tegen moet zijn. Maar het is echt een schatje. Ook heb ik al veel boswandelingen met hem gemaakt aan de hand met alleen een halster om, het lijkt wel of hij daarvoor geboren is!


Ah, Olivier is echt een schatje... Lovers Vorig jaar liep hij met twee familieleden en Hercules op landgoed Verhildersum. De andere twee guppies kleefden helemaal aan hem en hij is idd echt een knuffelknolletje Haha!.

Harmonie
Berichten: 34
Geregistreerd: 09-08-04

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:32

Ook wij bezitten sinds Januari een nakomeling van Onno S
De ruin Renz - Ex Oliver (halfbroer van Olivier) Onno S x Ramona
Is nu ook 3 jaar en een paar maanden.
De foto is van het voorjaar toen hij 3 was.


De mooie gangen hebben we inmiddels bij vele Onno's gezien.
Duidelijk een hengst die zich bij de Groningers bewezen heeft.

Renz (Ex Oliver)

Afbeelding

eversdijk
Berichten: 170
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:49

Hier nog een foto van Olivier, deze is van ongeveer 1,5 maand geleden. Ook leuk om een foto van Renz te zien, die heb ik uiteraard ook kunnen bewonderen toen ik bezig was Olivier te kopen.

Afbeelding[/quote]

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:09

Hihi, Olivier liep daar toen mèt Oliver en een zwartje van Wim. Dus deze leuke koffiekleur ken ik ook.

Anoniem

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:24

Ik hoop over 2 jaar een nakomeling van Onno te hebben, wil mijn merrie wel door hem laten dekken.

Wat heeft Renz zijn moeder voor afstamming?

Harmonie
Berichten: 34
Geregistreerd: 09-08-04

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:20

[***]:
Wat heeft Renz zijn moeder voor afstamming?

[***]: de afstamming van de moeder van Renz:

Ramona (zie foto met veulen Renz) = Brandt x Vanessa

Afbeelding

Xander
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-12-04

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:33

Helaas zie ik verkeerde kleuren voor een Groninger Paard. Met de kleine populatie die er nu is wordt wel gestreefd naar de zwarte-, zwartbruine - donkerbruine of eventueel bruine kleur. Vossen zijn eigenlijk uit de boze, vandaar dat geprobeerd wordt aan te geven welke hengsten vrij zijn van het verrven van de voskleur. Ook in Denemarken (DOA) en Sachsen-Thüringen komt de voskleur gelukkig bijna niet voor.

X

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 22:32

Persoonlijk hou ik zelf ook van de donkere kleuren. Maar toch een erg leuk paard

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:03

Indien men geen vos wil, moet men ook geen hengsten keuren die vos geven. Ik ben trots op mijn vos uit Sachsen. Daar lopen genoeg vossen rond. Ik vind een goed paard heeft geen kleur. Ik heb een veulen van haar en had graag een vosje gewild. Bij het I.H.W. zijn alle kleuren toegestaan.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:45

van oorsprong zat er toch best wel wat voskleur in de groningers.

Ik ben het met Yootha eens dat een goed paard geen kleur heeft.
persoonlijk heeft vos niet mijn voorkeur maar vind ik een mooie platenbonte echt prachtig.

dus harmonie trots zijn op je prachtige vos!

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 18:49

idd moet je zeker trots zijn op je paard, ik vind t een leuk beessie om te zien. En idd maakt de kleur dan ook absoluut niet uit. Maar persoonlijk zou ik wel eerder voor zwart of donkerbruin gaan, maar dat is natuurlijk net wat je zelf mooi vind.
Vind t wel wat hebben zo'n kleur groninger. Is eens wat anders. Dus uit den boze vind ik het niet

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:48

Afbeelding

Mijn keur en modelmerrie die bij het groningerpaard als veulen beste merrieveulen regionale keuring was, beste jaarling regionaal en nationale keuring. beste 2 jarige regionaal en nationaal en jeugdkampioen.
beste 3 jarige regionaal en ster.

Bij het IHW als 2jarige beste 2 jarige als 3 jarige beste 3 jarige, ster en voorlopig keur en model en algemeen dagkampioen.

Als 5 jarige keur en model merrie geworden nav nakomeling en sportprestatie's..

geen Onno maar een Hanno op deze foto 2 jaar

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 09:52

@Nimber: Wat een mooie paarden heb je toch *kwijl*

passepartout
Berichten: 572
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:02

ik voel me even in mijn wiek geschoten over de het feit dat een vos bij het Groninger paard niet echt gewenst is.
Ook wij hebben een voskleurige Hanno merrie net als Hinke van Nimber.
Nimber:Hoe gaat het trouwens met Hinke?

Harmonie
Berichten: 34
Geregistreerd: 09-08-04

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:41

Xander schreef:
Helaas zie ik verkeerde kleuren voor een Groninger Paard. Met de kleine populatie die er nu is wordt wel gestreefd naar de zwarte-, zwartbruine - donkerbruine of eventueel bruine kleur. Vossen zijn eigenlijk uit de boze, vandaar dat geprobeerd wordt aan te geven welke hengsten vrij zijn van het verrven van de voskleur. Ook in Denemarken (DOA) en Sachsen-Thüringen komt de voskleur gelukkig bijna niet voor.

X


Is de kleur van een groninger nu echt van belang als we het hier hebben over de nakomelingen van de groninger hengst Onno S ????.
Het is nog een veranderlijke vos ook als je de twee foto's bekijkt. . Als veulen een echte vos en als driejarige een koffievos. (Bijna de door JOU gewenste bruine kleur Haha! Haha! ).
Wij kijken meer naar karakter en bewegingen en dat is bij deze Onno zoon helemaal in orde.

Xander
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-12-04

Re: Nakomelingen van Groninger Hengst Onno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:06

Natuurlijk is het zo dat een goed paard geen kleur heeft, maar voor het Groninger/Oldenburger paard zijn bruin en zwart met wat er tussen in zit meer op zijn plaats, afgezien van een enkele schimmel. De voskleur bij de Groningers kwam in het verleden veelal van de Oostfriezen. In de laatste jaren meest via Baldewijn, die naast de bruinfactor ook de vosfactor voerde via zijn vader Balthazar die een vos was. Indertijd maakte de heer Maarsingh - inspecteur en fokkerijleider van het NWP voor en na de 2e wereldoorlog - na het goedkeuren van een voshengst terwijl er bij het NWP al 2 waren, dat het niet uitmaakte op de totaalpopulatie, maar die was toen mischien wel 5000 merries groot.
Overigens noemt Yootha dat er in Sachsen-Thüringen veel vossen voorkomen, nou dat heb ik niet gezien evenmin als goedgekeurde voshengsten. In het verhaal bij het fokdoel van Schweres Warmblut wordt zelfs gesproken van de kleuren bruin, zwartbruin en zwart.
Ook in Denemarken bij het DOA (Dansk Oldenborgh Avl) is dit eigenlijk het geval.
Wat het goedkeuren van een hengst met de vosfactor betreft, dit weet men dikwijls tevoren niet, en het is de vraag of dit een goed selectiecriterium is. Voorlichting in dit vlak is vermoedelijk een betere route.

X

Groninger-Oldenburgers zijn mooier in donkere kleuren !