stomme opmerkingen over je gelder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

areke

stomme opmerkingen over je gelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 16:32

zijn er meer mensen die zich ergeren aan mensen die vinden dat een gelder alleen maar voor de kar hoort.

ik kan er echt niet tegen er zijn mensen (die totaal geen verstand hebben van paarden) die zeggen je dat je nooit ver kan komen in de dressuur.
ik kreeg dat dus te horen omdat ze niet duur was en een gelder dat ik dan niet ver zou komen.(met andere woorden het is maar een goedkoop karrepaard)
nou heeft die man een lusitano hengst van 3 jaar (onbeleerd) gekocht voor zn dochter van 11. daar kon ze ver mee komen want dat paard was duur.

misschien is het stom om het hier op bokt neer te zetten maar ik moest het ff kwijt ik kan er zo kwaad om worden dat mn paard zo afgekraakt wordt.
wat maakt het nou uit wat de prijs is en wat voor ras.

SophievdV

Re: stomme opmerkingen over je gelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:35

Dat dachten mijn ouders ook. De prijs van mijn Gelder was ook niet bijzonder hoog, daardoor kregen ze het idee dat ik een soort van karrepaard had gekocht.

Gelukkig denkt menigeen daar anders over zodra ze Zamyra zien dansen door het weiland!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 16:52

die man had utopia vorig jaar gezien toen ze net een paar maanden onder het zadel was.
ze was op dat moment ook heel moeilijk omdat ze in een vreemde omgeving was zonder de shetten.

op wedstrijden is ze super druk maar als we met de proef beginnen loopt ze best goed.
ik heb er nu 3 wedstrijden mee gereden en ben 3e 4e en 5e.
9 september is de volgende en dan op naar de officiele wedstrijden en kijken hoever we komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:56

Waarom zou een Gelder minder ver kunnen komen als b.v de haflinger, fjord, of fries????? Harmony is M 1 en is driekwart gelder! Maar ehhh dat noemen ze basis tegenwoordig he????
Laat ze lekker kletsen!!! Je houd in elk geval het echte Nederlandse ras in stand!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:05

Ik vind niet dat een Gelder minder ver zo kunnen komen puur omdat het een Gelder is. Ik persoonlijk vindt het wel aansprekende paarden en ben er over aan het denken om mijn merrie, die overigens geen papieren heeft door een Gelderse hengst te laten dekken, nu nog niet maar over een paar jaar als ze zich iets meer heeft bewezen in de sport.Loopt momenteel L2 + winst en geregeld prijzen.
Daarbij spreken ze mij qua karakter aan en de luxere types zijn zeker geschik voor dressuur.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:39

aerdenhout1 schreef:
Waarom zou een Gelder minder ver kunnen komen als b.v de haflinger, fjord, of fries????? Harmony is M 1 en is driekwart gelder! Maar ehhh dat noemen ze basis tegenwoordig he????
Laat ze lekker kletsen!!! Je houd in elk geval het echte Nederlandse ras in stand!

Ik weet niet, maar ik vergelijk mijn Gelderlander nou nooit met een Haflinger, Fjord of Fries... Nagelbijten / Gniffelen Ik vind het totaal andere paarden.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 17:51

idd pletje daar zou ik utoop ook nooit mee vergelijken.
ik heb touwens even in je profiel gekeken je hebt echt een mooi paardje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:27

Ik bedoel er mee te zeggen dat willekeurig welk ras dan ook, je er verder mee kan komen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:28

ik krijg juist alleen maar positief commentaar over mijn gelderse merrie Verward

Blackpearls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:34

areke schreef:
zijn er meer mensen die zich ergeren aan mensen die vinden dat een gelder alleen maar voor de kar hoort.

ik kan er echt niet tegen er zijn mensen (die totaal geen verstand hebben van paarden) die zeggen je dat je nooit ver kan komen in de dressuur.
ik kreeg dat dus te horen omdat ze niet duur was en een gelder dat ik dan niet ver zou komen.(met andere woorden het is maar een goedkoop karrepaard)
nou heeft die man een lusitano hengst van 3 jaar (onbeleerd) gekocht voor zn dochter van 11. daar kon ze ver mee komen want dat paard was duur.

misschien is het stom om het hier op bokt neer te zetten maar ik moest het ff kwijt ik kan er zo kwaad om worden dat mn paard zo afgekraakt wordt.
wat maakt het nou uit wat de prijs is en wat voor ras.

Jemig hee, ik heb wel geen gelder, maar ze denken dat hij ook alleen maar voor een kar of de ploeg kan omdat hij een mixje is..... daar kan ik toch zo kwaad om worden!!!! Stoom uit je oren

Oja, sorry, even offtopic (zie vetgedrukt in quote!)
voor z'n dochter van 11?!?!?!?!?!? Dat vind ik dus volkomen gestoord! Vervolgens is dat paard 'onhandelbaar' (vind je t gek) en is het één en al kommer en kwel.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 15:42

@lissy ik krijg ook wel veel goede reacties hoor op wedsrtijden en van de overburen als ik aan het rijden ben (die hebben me gezien met dr vanaf dag 1 dat ze er was)
maar ik erger me er vooral aan dat je die opmerkingen krijgt als je het over een gelder hebt.
dan is het gelijk van oh dat is toch een tuiger die hoort toch voor de kar daar kom je niet ver mee.

@blackpearls ja voor zn dochter van 11 het is een mooi paard en op dit moment nog heel rustig maar er is nog niet veel mee gedaan en ze rijdt nou niet echt geweldig en ook nog niet zo lang.
misschien moet ik me er bij neerleggen dat ik die opmerkingen krijg maar als vooral 1 iemand er over blijft zeuren wordt het wel vervelend.

ik ben trots op mijn meissie en volgend jaar gaan we officieel starten dan zal ik ze eens laten zien hoever we kunnen komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:29

@Areke: je moet rijden voor jezelf, niet voor anderen Lachen

@Lissy: ik krijg doorgaands ook positieve reacties op mijn Gelderse merrie als ze haar eenmaal gezien hebben. Als mensen de naam Gelderlander alleen maar horen (en er dus geen paard bij zien) dan vertrekken de meeste gezichten... Beetje raar eigenlijk, want hoe kan je oordelen over een paard wat je nog nooit gezien hebt?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 20:21

ik rij ook voor mezelf maar ik ben nu nog meer gemotiveerd om verder te komen met dr.

ik ben net nog even foto's wezen maken trouwens
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7OW3WVK4
dr figuur is nog niet wat het moet zijn de bespiering is een stuk minder geworden en ze heeft nog een hangbuik maar dat komt goed
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JLVDW6LW
ze is altijd zo blij me te zien Tong uitsteken duurt alleen meestal maar even
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YOXRPNGR
dit is de voornaamste reden van dr hangbuik hahaha
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UZXY7XLL
en dan dit verschil hahahaha allebij 3 maanden

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:05

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:19

Ik heb ook een tuiger met ook heel veel gelders bloed. Toen ik hem kocht zeiden ze van je kunt er nooit echt de sport mee in. Toen ik hem net had liep ie ook alleen met zn hoofd de lucht in, nu rijdt ik hem laag diep en rond hij verzamelt in de galop hij wijkt doet passage en soms gallopwissels. Ik ga er dus wel proberen mee de sport in te gaan en ik hoop dat we ooit nog boven de L uit komen en dan zullen ze wel zien dat mr dus wel de sport in kan.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:29

Als je een gelder goed traint kunnen ze heel hoog komen.

Er is er eentje internationaal Grand Prix geweest.

En Edelster als ik de goeie naam heb (tuiger) heeft alles gewonnen in het tuig en is ook daarna nog Lichte tour dressuur geweest (en mocht geloof ik zware tour gaan starten)

en volgens mij is kwadraateus dit ook geweest. (zelfde eigenaar als ik het goed heb uit mijn hoofd)

Mijn tuiger (82% gelder) loopt ook heel fijn.
helaas kan je er niet op doorzitten anders was ie rijdbaar t/m Z dressuur.
hij heeft ook 1,30/1,40m gesprongen onder de man.

Meestal zijn gelders ook nog een stuk gezonder op de benen en andere punten die bij de rijpaarden zwak zijn.
Ik heb met mijn dier anders nog nooit problemen gehad in de 13 jaar dat ik hem nu heb/ken

mensen weten vaak niet eens waar ze het over hebben

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:32

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:36

mijn oude stond haar nog veel mooier... maar dat hoofdstel is overleden

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 17:41

mooi paardje zeg ze hadden bijna tweeling kunnen zijn Tong uitsteken alleen heb ik de mijne nog niet zo mooi aan het lopen

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:49

heb zelf geen gelder maar, ik zou zeggen:: geniet van je beestje.. en het maakt niet uit wat andere zeggen! als je voor geen meter kan rijden zal je niet ver komen. maar als je super mooi rijd, en je paard loopt heel netjes lijkt mij dat je wel een winspuntje krijgt hoor! en over de prijs:: ik ken iemand die heeft een hele dure pony en die rijd M1.. zelf rijd ze niet super netjes.. maar ze rijd nu ook bijna geen winstpunten meer.. de MEESTE jury's (dus niet allemaal) kijken naar uitstraling van het paard/pony maar als het er gewoon echt niet uit ziet zal ej toch de top niet kunnen berijken!! mensen die een gelder hebben!! ik vind ze mooi hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:16

Ik krijg nooit stomme opmerkingen over mijn gelderse paarden, integendeel. Meeste mensen willen er alles van weten omdat ze er niet zo bekend (meer) mee zijn.
Hier ligt een missie zou ik zeggen, allemaal op concours met je gelderse paard en knallen maar!
Foto's in mijn profiel.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 19:33

janne ik vindt jou blits zo blits hij blijft geweldig.
ik ben er nog steeds niet uit of het volgend jaar parcival wordt of upperville.
ik denk dat het toch upperville wordt laurentz en parcival hebben dezelfde moeder of makt dat niet uit (misschien een hele domme vraag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:41

Upperville had niet zo'n best veulenrapport, wil nog niet zeggen dat het geen goede hengst is, maar dat weet je van Parcival al wel. Wat was je merrie ook alweer, een Laurentz? Het is inteelt, dat wel, de fokker van mijn merrie heeft ook een Parcival x Laurent, stond 3e op de NMK. Koss is dan geen familie....

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 19:53

ja het is een laurentz.
koss lijkt me ook wel wat maar ik weet het nu echt niet meer.
ik heb nog een jaar de tijd om erover na te denken.

het zal nu toch upperville of koss moeten worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:58

ik heb dan een frie maar toen mensen het hoorde dak er 1 ging kopn zeiden ze alleen maar das een karrepaard. ik weet 100%zeker als ikdie van mijvoor de kar zet gebeuren er zware ongelukken. ook dat een fries sloom is die van mij kan juist neit stilstaan en is heel erg voorwaards. ik werd er toen ooke rg kwaad omheb die man die dat altidj zei een keertje uitgenodigd. hij durfde der nieteens bij in de wei te staan(terwijl het een mega knuffel is)