hete fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oukje26

hete fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 13:14

Hallo

Ik heb een friese merrie 10 jaar die behoorlijk heet onder het zadel is. Het is net een diesel moet eerst op gang komen en daarna niet meer te houden zelfs op wedstrijden. Weet iemand wat ik hier mee kan doen om haar rustig te krijgen? Ach gut

Heb zelfs al relax van de paardendrogist geprobeert maar dat heeft niet geholpen. Zag en voelde geen verschil.

stefje

Re: hete fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:24

Volgens mij heeft heet zijn voor een stukje (zeker niet helemaal hoor maar wel een stukje) te maken met gehoorzaamheid. Hoe is ze aan de hand en in de algemene omgang? Daar begint het al mee. Luistert ze goed, loopt ze je niet voorbij, of over je heen.

Ik blijf met mijn merrie bijna elke dag even oefenen aan de hand: overwachts zelf stilstaan, zodat zij dat ook moet, zodat ze blijft letten op mij, ik ben immers de baas. Was een tijdje geleden op een clinic over lastige paarden, zaten hele mooie voorbeelden bij hoe zo'n paard aan de hand al lastig was. let er eens op, en laat het ook doorkomen in je rijden: een hulp is een hulp, en ook al is ze heet dan moet ze daar wel, en direct, op reageren, anders nog een paar keer herhalen, ik zou ook veel overgangen terug naar stap rijden, zodat er weer rust in het geheel komt telkens, even lang teugeltje voor de rust, ff belonen, en zelf uitblazen en ontspannen. Nou, misschien heb je er wat aan! Succes Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:30

Ik ben het helemaal met Stefje eens. Ik heb zelf ook zo'n hete fries. Ik heb haar wel goed onder controle (gekregen), doordat ik haar laat halthouden elke keer als ze onder mij weg dreigde te lopen. Daarna weer rustig weg stappen. Gaat dat goed, dan pas draven. Gaat dat goed dan een galopje, maar zodra ik het gevoel heb dat ik niet meer onmiddelijk een overgang terug kan rijden, dan rijd ik meteen terug naar het halthouden en begin ik weer helemaal overnieuw. Goed consequent blijven en even geduld hebben, want het werkt.
Succes!! Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:01

Heeft die van mij ook..

Blijf zelf ontspannen, probeer haar terug te rijden, en haar vertrouwen te winnen.. Meer tips heb ik niet, het is en blijft moeilijk. En ik ga mijn paard geen rustgevende middelen geven!

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:00

oke dank je jullie wel zal het gaan proberen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:49

Yvonnelind schreef:
Ik ben het helemaal met Stefje eens. Ik heb zelf ook zo'n hete fries. Ik heb haar wel goed onder controle (gekregen), doordat ik haar laat halthouden elke keer als ze onder mij weg dreigde te lopen. Daarna weer rustig weg stappen. Gaat dat goed, dan pas draven. Gaat dat goed dan een galopje, maar zodra ik het gevoel heb dat ik niet meer onmiddelijk een overgang terug kan rijden, dan rijd ik meteen terug naar het halthouden en begin ik weer helemaal overnieuw. Goed consequent blijven en even geduld hebben, want het werkt.
Succes!! Lachen

Dit is dé tip! Succes!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:43

Inderdaad, gehoorzaamheid! Mijn fries heeft ook de neiging om erg heet te worden, zeker als er wat spanning bij komt kijken zoals op wedstrijden. Ik laat haar dan halthouden, nageven en dan rijden we weer verder. Bij mij helpt 't sowieso bij het minste beetje spanning haar ff weer helemaal rond en laag in te stellen, terug naar de ontspanning. Let er ook op dat je niet onbewust gaat vasthouden, om haar tegen te houden voor je gevoel. Dat werkt namelijk averechts, durf los te laten aan de voorkant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:27

Ha, die tips zijn meteen mooi meegenomen voor mij Lachen !
Mijn pas ingereden Fries is niet direct een hittepit te noemen, maar als ze het eenmaal in der bol heeft wel, zo viel ik dus ook de eerste dag dat ik erop zat al, nu 5 weken verder heb ik er gisteren voor het eerst weer op gezeten.

Om het rijden hopelijk beter te kunnen laten verlopen doen we veel grondwerk met de nadruk op gehoorzaamheid. Dus stappen en op verschillende plaatsen oefenen met halthouden, veel overgangen en als ze ook maar neigt iets afwijkends te doen dan wat ik van plan was, meteen 'afleiden' , halthouden, weer voorwaarts.. Zelfde verhaaltje als wat Marliesvr geschreven heeft eigenlijk.

blackhorse57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:51

onze verzorg fries is 6 en sinds dec onder het zadel ook hij is een hete. zodra we met hem gaan rijden zetten we hem direct aan het werk zodat hij op ons moet letten ipv op zn eigen tempo door te gaan. veel overgangen maken. maar ja hij heeft het niet van een vreemde hoor zijn mams is 14 en ook nog steeds heet, maar ze luistert wel goed als je haar terug rijd. en ze zal niet onder je vandaag wegsprinten als je dat niet wilt, maar verder een pittige snelle tante
zo moeder zo zoon

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:44

Marliesvr schreef:
Inderdaad, gehoorzaamheid! Mijn fries heeft ook de neiging om erg heet te worden, zeker als er wat spanning bij komt kijken zoals op wedstrijden. Ik laat haar dan halthouden, nageven en dan rijden we weer verder. Bij mij helpt 't sowieso bij het minste beetje spanning haar ff weer helemaal rond en laag in te stellen, terug naar de ontspanning. Let er ook op dat je niet onbewust gaat vasthouden, om haar tegen te houden voor je gevoel. Dat werkt namelijk averechts, durf los te laten aan de voorkant!

ja moet dat echt in de gaten houden dat vasthouden. en los te laten Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:39

Als die van mij stiekem toch nog een tandje harder wil dan ik, zet ik haar onmiddelijk op de kleine volte, totdat het tempo weer van mij is.
Voorheen deed ik het ook met halthouden...maar ik ben nu wat verder...dus nu rij ik wel door, maar dan op de kleine volte.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:55

Dus leer je haar dan dat ze wel mag doorlopen....
Geen goed idee dus!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:41

horseyfries schreef:
Dus leer je haar dan dat ze wel mag doorlopen....
Geen goed idee dus!

Nee...dan heb je het verkeerd begrepen...ik "rem" haar af door haar op een kleine volte te zetten en die volte aan mijn been in MIJN tempo te lopen. Dus ze MAG niet doorlopen...ze MOET doorlopen in mijn tempo...iedere pas is van mij...dat leer ik haar zo. Dit is de fase na de eerste methode...ze leert daardoor constant in mijn tempo te lopen. Vooral bij de galop heeft dit erg geholpen. Want ze had bij de galop op een gegeven moment zoiets van: als ik versnel, moet ik halthouden...da's mooi...want doorgallopperen kost meer moeite.... Dus ging het van de wal in de sloot...
Ze is hier contanter door geworden en meer verzameld. Bovendien heeft madam het haarfijn door nu....ze kan zelfs heel diep zuchten en zich volledig overgeven als ik haar de volte op rijdt. Mijn man doet het voor de kar net zo...en dat werkt ook. Het paard loopt voor de kar M dressuur. Dus als ze nog steeds loperig zou zijn, zouden we dat niet redden....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 06:57

Remmen is remmen en als ze niet reageert op de rem, is stoppen het duidelijkst. Er komt dus in mijn training NOOIT een fase waarin dat anders wordt, alleen is het op den duur niet meer nodig om te stoppen omdat het paard wél terug komt op een ophouding.
Maar mijn Fries loopt nu op Prix St. Georges niveau en het is nóg steeds zo dat als hij door de hand heenloopt, we gelijk stoppen.
Voor de kar heb je een stang in de mond waardoor het paard meestal iets beter luistert, maar ook op een eenvoudig trensje zou een kleine ophouding genoeg moeten zijn om écht terug te komen.
Op de volte zetten is in mijn ogen onduidelijk, dit wordt door veel mensen gedaan maar het is een lapmiddel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:44

horseyfries schreef:
Remmen is remmen en als ze niet reageert op de rem, is stoppen het duidelijkst. Er komt dus in mijn training NOOIT een fase waarin dat anders wordt, alleen is het op den duur niet meer nodig om te stoppen omdat het paard wél terug komt op een ophouding.
Maar mijn Fries loopt nu op Prix St. Georges niveau en het is nóg steeds zo dat als hij door de hand heenloopt, we gelijk stoppen.
Voor de kar heb je een stang in de mond waardoor het paard meestal iets beter luistert, maar ook op een eenvoudig trensje zou een kleine ophouding genoeg moeten zijn om écht terug te komen.
Op de volte zetten is in mijn ogen onduidelijk, dit wordt door veel mensen gedaan maar het is een lapmiddel.

Ik zie het niet als lapmiddel. Zodra ik de volte instuur voor mijn buitenbeen komt ze terug. Daarnaast maak ik natuurlijk een halve ophouding. Iemand die staat te kijken ziet niet eens dat ze van plan was de kuierlatten te nemen...ik ben dat namelijk voor. Korom, voor mij werkt het prima en ik heb het nauwelijks nog nodig. Een enkele keer als ze hengstig moet worden, dan is altijd wat ongehoorzamer en dringt ze haar eigen wil iets meer op.
Dat ze voor de kar gehoorzamer is door de stang....dat zou mooi zijn als dat waar was. Ze is voor de kar altijd wat loperiger in het begin. Mijn man weigert namelijk om dit terug te pakken op het bit, of de kinketting strakker te zetten, of de leidsels een gat lager (allemaal opties die zijn instructeur al aangedragen heeft). Ze heeft een hele fijne zachte aanleuning als ze gehoorzaam is. Soms komt het karakter er even door en wordt ze dus loperig, vooral bij het losrijden op wedstrijden op gras. Hij rijdt dan voltes, zonder te trekken (dan gooit ze juist de strot er op), door toe te staan op de buitenleidsel. Hij doet de zweep er aan de binnenkant bij en zie...voordat de volte helemaal rond is gereden komt ze terug... Niks lapmiddel.... Je kunt daar niet over oordelen als je niet hebt gezien hoe wij dat oplossen en dat de oplossing werkt. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden. Het stilzetten werkte bij ons in het begin, maar haalde daarna de regelmaat en het voorwaartse er uit...het paard vond het wel makkelijk.
Ik ben wel met je eens dat blijven rondracen op de volte geen zin heeft. Dat zie ik mensen ook wel doen. Wij gebruiken de volte om het rijtechnisch, voorwaarts op te lossen, met het been naar de buitenteugel, of met de menzweep naar de buitenleidsel. Ze zucht dan echt hoorbaar...dat is heel lollig.
Een vriend en collega van ons is internationaal vierspanmenner. Hij houdt niet van Friezen... Hij geeft mijn man wel eens les en heeft zelf ook een aantal keren met ons paard gemend. Hij vind het dier zeldzaam fijn aan de hulpen staan (en zegt dat het dat moeite kost om dat toe te geven van een Fries...is een grapje natuurlijk) en zegt dat het dier een mondje van fluweel heeft...
Dus wij hebben in deze manier een goede oplossing gevonden, die voor ons werkt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:48

Hier nog eentje die een hete Fries rijdt! Femke was in het begin erg moeilijk onder controle te houden, wat leidde tot een paar ruzies Knipoog Ik heb haar van begin af aan consequent aangepakt. Na een klein maandje waren we een echt een team! Femke is nog steeds 'heet' onder het zadel maar houdt daarbij wel in haar achterhoofd dat ik het voor het zeggen heb en ik niet graag op m'n kont in het zand beland Knipoog Ze is dus contoleerbaar voor mij om het zo maar te zeggen, ik blijf haar de baas.

Ik denk dat dit iets is waar jij ook naartoe moet, dus geen rare middeltjes maar een consequente en eerlijke aanpak. Wanneer je voelt dat zij de touwtjes in handen wil nemen moet jij ingrijpen. En het klinkt wat cru, maar wanneer het noodzakelijk is moet je haar echt goed op haar nummer zetten. Je kunt haar beter een keer goed aanpakken dan zo door te blijven kwakkellen...!!!

Heel veel succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:25

Als je je paard aanwent om op te volte te gaan als ze onder je vandaan loopt, dan vind ik dat niet duidelijk. Je paard wordt steeds leniger op die volte en op een gegeven moment kan het zijn dat dat ook niet meer werkt. Bovendien vind ik dat je een jong paard niet teveel mag belasten op de volte, en een ouder paard mag gewoon niet onder je vandaan lopen. Als je dan nog voltes nodig hebt, is er in de basis iets niet goed. Als je in een wedstrijd zit en je paard wordt loperig, dan kan je het ook niet 3 rondjes op de volte zetten, tot het tempo weer van jouw is!
Even halthouden tijdens de proef doe ik wel hoor, als het nodig is! Het klinkt wat arrogant misschien, maar de enige manier om echt consequent te zijn is door duidelijk te zijn (halthouden en opnieuw beginnen) en geduld te hebben. Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:10

polly2 schreef:
horseyfries schreef:

Ik zie het niet als lapmiddel. Zodra ik de volte instuur voor mijn buitenbeen komt ze terug. Daarnaast maak ik natuurlijk een halve ophouding. Iemand die staat te kijken ziet niet eens dat ze van plan was de kuierlatten te nemen...ik ben dat namelijk voor. Korom, voor mij werkt het prima en ik heb het nauwelijks nog nodig. Een enkele keer als ze hengstig moet worden, dan is altijd wat ongehoorzamer en dringt ze haar eigen wil iets meer op.
Dat ze voor de kar gehoorzamer is door de stang....dat zou mooi zijn als dat waar was. Ze is voor de kar altijd wat loperiger in het begin. Mijn man weigert namelijk om dit terug te pakken op het bit, of de kinketting strakker te zetten, of de leidsels een gat lager (allemaal opties die zijn instructeur al aangedragen heeft). Ze heeft een hele fijne zachte aanleuning als ze gehoorzaam is. Soms komt het karakter er even door en wordt ze dus loperig, vooral bij het losrijden op wedstrijden op gras. Hij rijdt dan voltes, zonder te trekken (dan gooit ze juist de strot er op), door toe te staan op de buitenleidsel. Hij doet de zweep er aan de binnenkant bij en zie...voordat de volte helemaal rond is gereden komt ze terug... Niks lapmiddel.... Je kunt daar niet over oordelen als je niet hebt gezien hoe wij dat oplossen en dat de oplossing werkt. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden. Het stilzetten werkte bij ons in het begin, maar haalde daarna de regelmaat en het voorwaartse er uit...het paard vond het wel makkelijk.
Ik ben wel met je eens dat blijven rondracen op de volte geen zin heeft. Dat zie ik mensen ook wel doen. Wij gebruiken de volte om het rijtechnisch, voorwaarts op te lossen, met het been naar de buitenteugel, of met de menzweep naar de buitenleidsel. Ze zucht dan echt hoorbaar...dat is heel lollig.
Een vriend en collega van ons is internationaal vierspanmenner. Hij houdt niet van Friezen... Hij geeft mijn man wel eens les en heeft zelf ook een aantal keren met ons paard gemend. Hij vind het dier zeldzaam fijn aan de hulpen staan (en zegt dat het dat moeite kost om dat toe te geven van een Fries...is een grapje natuurlijk) en zegt dat het dier een mondje van fluweel heeft...

Ik herken beide verhalen wel. Klopt, ho = HO. Het verhaal van de TS klinkt mij ook meer als een paard dat dit commando nog niet kent dan dat het een heet paard zou zijn, want dan hoeft ie niet op gang te komen maar ging ie meteen als een pijl uit de boog..

Mijn paard is er een van het type als je me 1 vinger(kootje) geeft dan pak ik je hele arm, ik kom mezelf dus altijd gigantisch tegen als niet gruwelijk consequent blijf. Bij sommige paarden die ik gereden heb is dat ietsje minder dan bij haar, dus ik denk dat daar wel verschil in zit. Ff ter verduidelijking, consequentie is het codewoord voor africhting, dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar soms heb je zelf dingen gewoon ff niet in de gaten.

Bij mijn paard is het wel zo dat ze op wedstrijd de eerste 5-10 minuten in het losrijden eigenlijk zo enthousiast is dat ze ook niet direct terugkomt op een hele lichte hulp. Eerder ging ik dan ook wel eens echt op de rem staan maar nu ben ik een beetje aan het experimenteren an laat haar dan ff 'haar gang gaan' ze komt daarna wel terug. Als ik haar zoals ik eerder deed terug neem dan krijg ik in mn proeven juist weer een over reactie en dat wil ik ook niet. We hebben een soort van compromis gesloten zeg maar.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:44

Starbreeze schreef:

Ik herken beide verhalen wel. Klopt, ho = HO. Het verhaal van de TS klinkt mij ook meer als een paard dat dit commando nog niet kent dan dat het een heet paard zou zijn, want dan hoeft ie niet op gang te komen maar ging ie meteen als een pijl uit de boog..

Mijn paard is er een van het type als je me 1 vinger(kootje) geeft dan pak ik je hele arm, ik kom mezelf dus altijd gigantisch tegen als niet gruwelijk consequent blijf. Bij sommige paarden die ik gereden heb is dat ietsje minder dan bij haar, dus ik denk dat daar wel verschil in zit. Ff ter verduidelijking, consequentie is het codewoord voor africhting, dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar soms heb je zelf dingen gewoon ff niet in de gaten.

Bij mijn paard is het wel zo dat ze op wedstrijd de eerste 5-10 minuten in het losrijden eigenlijk zo enthousiast is dat ze ook niet direct terugkomt op een hele lichte hulp. Eerder ging ik dan ook wel eens echt op de rem staan maar nu ben ik een beetje aan het experimenteren an laat haar dan ff 'haar gang gaan' ze komt daarna wel terug. Als ik haar zoals ik eerder deed terug neem dan krijg ik in mn proeven juist weer een over reactie en dat wil ik ook niet. We hebben een soort van compromis gesloten zeg maar.

Die van mij lijkt wat op die van jou denk ik. Ik merk dat ze wil gaan proberen een tandje harder te gaan, dan de bedoeling is, al voordat ze werkelijk gaat, merk ik dat aan haar en heb ik al ingegrepen.
En dat consequent toepassen helpt...gna, gna, gna...
Ze is inmiddels 8 en ik moet altijd lachen als er iemand anders op zit...dat moet ze het even proberen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:47

Ja, maar iemand anders die er maar even voor één keer op zit, heeft geen tijd genoeg om consequent te zijn. Het valt of staat met hoe jij het paard rijdt en afgericht hebt. Een correct gereden paard hoort door een goeie amazone makkelijk na te rijden te zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:14

Yvonnelind schreef:
Ja, maar iemand anders die er maar even voor één keer op zit, heeft geen tijd genoeg om consequent te zijn. Het valt of staat met hoe jij het paard rijdt en afgericht hebt. Een correct gereden paard hoort door een goeie amazone makkelijk na te rijden te zijn.

Ben ik niet met je eens! Okje is bij mij onder het zadel super braaf, beest zet geen pas verkeerd. Als je haar aan de longeerlijn ziet is het een driftkikker....en die driftkikker komt ook tevoorschijn als er iemand anders op zit! Een goede ruiter/amazone die haar even flink op haar nummer zet zal wel blijven zitten, maar er worden zeker een paar stunts uitgehaald. Als je niet goed kunt zitten, dan moet je er maar niet op. Het duurt 5 minuten of een kwartier, maar als ze haar kans schoon ziet grijpt ze die wel aan!

Een ander mooi voorbeeld vind ik de hengst Clinton. Een heel moeilijk paard, maar hij springt wel voor zijn ruiter (Dirk Demeersman). Ik denk dat maar bar weinig goede ruiters uit Clinton kunnen halen wat Dirk eruit haalt!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:21

polly2 schreef:
horseyfries schreef:

Werkt het echt??
Je zegt zelf:
"Zodra ik de volte instuur voor mijn buitenbeen komt ze terug"
Wat als je rechtdoor moet in je proef?
"Een enkele keer als ze hengstig moet worden, dan is altijd wat ongehoorzamer en dringt ze haar eigen wil iets meer op."
Ze luistert dus niet altijd, ook niet als je de volte op gaat, als ze hengstig moet worden?
"Het stilzetten werkte bij ons in het begin, maar haalde daarna de regelmaat en het voorwaartse er uit...het paard vond het wel makkelijk."
Dan pas je het niet op de juiste manier toe. Als ik halt heb gehouden en ik geef daarna één beenhulp, dan moet mijn paard ook gelijk weer naar voren zijn. Daardoor haal je nooit de regelmaat en voorwaartse drang eruit.

Er zijn soms meer wegen die naar Rome leiden maar er is altijd één weg de kortste, snelste en gemakkelijkste route. De andere routes zijn omwegen en soms moet je uiteindelijk dan toch nog weer op de snelweg naar Rome om ook het laatste stukje te halen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:45

polly2 schreef:
Die van mij lijkt wat op die van jou denk ik. Ik merk dat ze wil gaan proberen een tandje harder te gaan, dan de bedoeling is, al voordat ze werkelijk gaat, merk ik dat aan haar en heb ik al ingegrepen.
En dat consequent toepassen helpt...gna, gna, gna...
Ze is inmiddels 8 en ik moet altijd lachen als er iemand anders op zit...dat moet ze het even proberen!

Ja die van mij laat ik op wedstrijd ff wél dat tandje harder gaan nu, ze blijft controleerbaar dus niks aan de hand, ze zet het niet op een crossen. Als de ergste frisheid eraf is kan ik fijn met haar aan het werk, ik vind dit prettiger werken dan haar direct op de rem te trekken en zo haar enthousiasme af te straffen. Het is ook niet meer dat ze onder het werk uit wil komen op zon manier, dan vind ik het ook niet zo erg, het is een beetje de aard van het beestje.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:15

Als je op dat moment ook niet probéért te remmen is er immers ook niets aan de hand? Dan is het nog altijd op jouw commando dat je een tandje harder gaat, ze doet het alleen graag!
Maar op het moment dat je dan een ophouding maakt moet ze ook weer terug komen anders schiet je je doel voorbij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:42

Ja ik ben het helemaal met je eens, maar op dat moment loopt ze door een hele lichte ophouding heen, een flinke niet. Dat weet ik gewoon, ik wil dan niet aan het bit zitten met een flinke ophouding. 5 minuten later reageert ze namelijk wel weer goed. Ik kan haar wel stil krijgen als het moet, dat ziet er alleen niet heel erg netjes uit op dat moment. Het wordt wel beter hoor, ynz is op ander terrein altijd wat uitbundiger en de controle daar komt steeds meer (behalve dan met sproeiers achter de bosjes Haha! Knipoog ) Het is meer een concentratieprobleem op dat moment dat ik anders op wil lossen door figuren en zijgangen te rijden, dat lukt meestal wel.

In de training is het echt ho = ho en dat gaat goed en als ze niet reageert volgt een noodstop (lees handrem).