Andalusiër met Brandmerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirnaa

Andalusiër met Brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:58

Helloow.. mijn Andalusische merrie komt uit Spanje en er is daar niet goed met haar omgegaan. Ik wil graag achterhalen waar ze vandaan komt of ev. familieleden van haar vinden.
Aguileña (zeg: Akieleena) is dus mijn merrie, ze is echt heeeel erg mooi.. Knipoog
Ik weet zo niet hoe haar vader heet (de papieren liggen ergens anders) maar ik weet wel dat Aguileña's moeder ESTRELLA heet. Ook heeft Aguileña een brandmerk: een soort bel met een D er in. Wie heeft er een Andalusiër waarvan de moeder ook Estrella heet? En wie heeft een Andalusiër met hetzelfde brandmerk?
Meer over Aguileña:
Aguileña is bruin met zwarte manen en staart en zwarte onderbenen. Ze heeft hele mooie ogen, net spiegeltjes en ze is heel lief en betrouwbaar. Ze kan ook heel mooi lopen Lachen Aguileña heeft geen P.R.E. papier maar Cruzado omdat 1 van Aguileña's opa's of oma's geen papieren had.

Ik hoop dat iemand een Andalusiër van dezelfde afstamming heeft, zoja mail dan ook even naar
itsvall_lovee@hotmail.com , omdat ik niet vaak op Bokt.nl zit Lachen

-x- Mij

Mirnaa

Re: Andalusiër met Brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:00

OEPS! Ik ben vergeten te vertellen dat Aguileña geen aftekeningen op haar hoofd heeft, alleen op haar linkerachterbeen zit een wit sokje Lachen
-x- Mirna

Mirnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:05

WHEEEH.. Echt niemand? :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:08

F-AM --> BKR.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:11

Hoop voor je dat je erachter komt, maar denk dat dat haast niet mogelijk is, omdat je zo weinig achtergrond info hebt...
Ik ben zelf ook aan het nazoeken van mijn anda, en ik heb alle papieren in huis, maar dan nog, vind maar es de juiste fokker in spanje, ik heb wel een naam, maar ze heten in Spanje allemaal Jose, dus ik zoek me ook verloren.
Weet de vorige eigenaar niet hoe of wat?
Met googelen kom je wel een eind, er bestaat een site met allerlei brandmerken, weet alleen de juiste site niet meer, maar wie zoekt, zal vinden...
Succes

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:40

Dat brandmerk is van de stal waar ze gefokt is. Er is zon spaans blad waarin alle brandmerken staan, als je dan weet waar ze gefokt is kan je van daaruit verder zoeken? Dat lijkt me niet onmogelijk om te achterhalen Knipoog

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:06

En weet je welk spaans blad dat zou moeten zijn?
Ik heb het op internet ook al es gezien, maar weet helaas niet meer welke site, soms kom je er ineens op.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:56

Ik zal het eens navragen Knipoog
Dan kijk ik gelijk of ik dat brandmerk erbij ziet staan.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:01

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:08

Dat was inderdaad de site met brandmerken, maar de mijne is slecht te zien en zit ook nog een lidteken in, dus ff wachen op z'n wintervacht, zie ik het beter........
Jammergenoeg kun je de brandmerken niet aanklikken, zou helemaal makkelijk zijn, heb je gelijk de fokker te pakken, mocht zoiets bestaan, ik houd me aanbevolen...

Mirnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:50

Heey iedereen, super bedankt voor jullie reacties en ik hoop dat ik op die site haar fokker kan achterhalen! Echt suuuper bedankt! Knipoog

Mirnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:53

Jmmr genoeg staat Aguileña's brandmerk er niet bij... Boos!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:55

Is er van de Andalusiër geen rasvereniging in Nederland, net als van de Lusitano's?

Die hebben waarschijnlijk wel ergens een catalogus met alle brandmerken en stoeterijen...

Mirnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:56

Mammaslamma» De vorige eigenaar was een handelaartje die haar bij een handelaar heeft gekocht die zijn eigen paarden uit Spanje koopt, die vent heeft zoooveel Luusen gezien, die onthoud dat niet ... Jmmrs maar ja Knipoog

Mirnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:57

Nouvel» ik heb eigenlijk geen idee maar Aguileña heeft Spaanse papieren dus dan zou ik de fokker nog niet kunnen vinden

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:13

Hoi op de site die jij bekeken hebt staan ALLEEN maar de brandmerken van de fokkers die aangesloten zijn bij de ANCCE. ER naast zijn er nog heel veel (kleinere) fokkertjes die zelf ook een brandmerk hebben maar niet geregistreed bij de ANCCE. Zo zijn er in Spanje dus duizende brandmerken.

Maar iedere handelaar en iedere africhter in Spanje heeft ook een brandmerk.

Daarnaast zijn er ook al veel fokkers die niet meer branden, of pas hun producten branden als ze een paar jaar ouder zijn. Alleen de vlgs hen goede dieren worden dan gebrandmerkt.

Wat let dan een handelaar of andere fokker om er dan maar eens zijn eigen brandmerk op te zetten.... Dat gebeurd dus ook regelmatig.

Een brandmerk is dus nooit een officieel bewijs van de fokker.
Je bent dus heelaas de speld in de hooiberg aan het zoeken.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:25

Ik kan in de papieren navinden, bij welke stal hij vandaan komt, (El Moralejo), maar hij is daar niet geboren, er staat een andere naam van fokker in z'n papieren.
Als ik google op die fokkersnaam, had ik gehoopt dat ik ook gelijk de stalnaam had gevonden, maar dat is niet zo.
Het is voor mij van geen belang, alleen lijkt het me leuk om verder te graven, naar evt foto's van vader/moeder o.i.d, ik mail nu met de Vinkenburg, die hebben hem geimporteerd uit Spanje voor z'n vorige eigenaresse, dus wie weet komen hun nog met iets..........
Mocht iemand toevallig de hengst Zurriago, of de merrie Esplendida xx1x kennen of foto's, laat maar horen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:53

ik heb zelfs anda's gehad waarbij een brandmerk over een ander brandmerk heengezet was,met andere woorden,als een fokker zijn brandmerkloze paard verkoopt aan iemand anders die verkoopt hem weer door zonder te branden en die persoon brand hem wel,heb je dus niet de fokker te pakken...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:33

kimmie261 schreef:
ik heb zelfs anda's gehad waarbij een brandmerk over een ander brandmerk heengezet was,met andere woorden,als een fokker zijn brandmerkloze paard verkoopt aan iemand anders die verkoopt hem weer door zonder te branden en die persoon brand hem wel,heb je dus niet de fokker te pakken...

daar zeg je ook nog wat...

dat gebeurt volgens mij ook nog wel eens, dat paarden verkocht worden voor ze gebrand zijn...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:48

ja hoor,niet elke fokker brand in spanje,en niet alle paarden worden verkocht aan het "buitenland",maar ook aan andere fokkers of particulieren in spanje,die dan vrolijk hun stempeltje op het paard zetten....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:11

Het brandmerk is maar een eigendomsteken, het zegt verder niks over het ras ofzo.

Citaat:
Mammaslamma» De vorige eigenaar was een handelaartje die haar bij een handelaar heeft gekocht die zijn eigen paarden uit Spanje koopt, die vent heeft zoooveel Luusen gezien, die onthoud dat niet ... Jmmrs maar ja

Zelfs de Spanjaarden weten al de brandmerken in hun land niet, daar iedereen een eigen brandmerk heeft. Ik weet niet wat "Luusen" zijn, vast Andalusiër, maar als je daar Lusitanos mee bedoeld (zie je hoe verwarrend die afkorting van jou is?), die komen niet uit Spanje, maar uit Portugal.... Ook hier hebben alle eigenaren een eigen brandmerk, met uitzondering van de staatstoeterijen en het Garrano stamboek. Dus ook hier kent niemand alle brandmerken.

En dan weet je de fokker, wat dan nog? dat zegt verder ook niet zoveel over het paard en het valt te betwijfelden of hij nog in de boeken terug kan vinden wie de ouders waren, zeker als het geen serieuze fokker is en het niet om een waardevol paard gaat. Ik kan de zoektochten via brandmerken niet altijd begrijpen.
Als je bij de aankoop al geen duidelijkheid hebt over ras en afstamming, heb je waarschijnlijk niet te maken met een raspaard. Koop zo´n paard gewoon niet, of leg je neer bij "Spaans" of "Portugees" als ras/type.
Eventuele papieren, als ze al bestaan van zo´n paard, kun je zelden of nooit achteraf nog bemachtigen.

Overigens ben ik wel altijd bereid om een en ander uit te zoeken over Portugese paarden als het in mijn vermogen ligt.

Mirnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:58

Lusitana» Luusen zijn beide Andalusiërs en Lusitano's ik heb geen zin om altijd beide te typen Tong uitsteken Maar ik kon Aguileña echt NIET laten staan. ze verdiende gewoon een goed tehuis ... ze was helemaal gestoord maar moet je haar nu is zien. ze is het betrouwbaarste en liefste paard dat ik ken! Ik kan alles met haar doen en ik ben echt superblij dat ik haar gekocht heb. Daar kan ik elke dag nog bij feesten!! Aguileña heeft haar hele leven nog nooit een bok gegeven met mij er op.. dus Aguileña gaat NOOIT meer weg..... ik ben echt ontzettend blij met haar!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:27

Je kunt ze samenvatten in Iberische paarden. Dan vallen er nog wel een paar bij, maar die kennen de meeste toch niet.
Ik snap heel goed dat je een paard koopt dat gewoon het paard van je leven is, begrijp me niet verkeerd!
Ik bedoel alleen dat je soms moet accepteren dat je gewoon niks meer te weten komt, net als bij andere paarden die géén brandmerk hebben.

Ik wil ook nog wel wat zeggen over twee brandmerken over elkaar. Dat is ook heel logisch. Als ik een paard koop dat al een brandmerk heeft, maar het gaat in het wild lopen (wat op het Iberisch schiereiland nog veel gebeurd) en het moet dan wel duidelijk zijn dat het de mijne is, gaat er mooi mijn brandmerk overheen!

En wat Kimmie zegt, de brandmerker is niet altijd de fokker. Hoewel ik geen fokkers ken die niet brandmerken, maar bij een particulier is dat natuurlijk mogelijk.

Maar een brandmerk zegt verder niks over de waarde van het paard of met de stamboekopname, omdat het brandmerk dus niet van het stamboek uit gaat. Een heel waardevol paard kan rustig zonder brandmerk rondlopen en een waardeloos paard mét.

Wel zijn bepaalde fokkers natuurlijk meer bekend en een paard met het brandmerk van die fokker is dan wel meer geliefd dus meer waard.
Of zo´n fokker gebruikt bepaalde waardevolle bloedlijnen wat zo´n paard dan per definitie meer waard maakt.

Het is wel goed dat dit topic bestaat, want er zijn nog veel misverstanden over brandmerken van Iberische paarden, omdat men in het noorden gewend is dat het brandmerken van het stamboek uitgaat...

Mirnaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 13:53

Klopt.. ik ben alleen zo boos op degene die mijn merrie zo verpest hebben.. Nu is ze dan wel weer helemaal zoals ze hoort te zijn (perfect dus whehe:P) maar toch. Ik heb zin om degene dus waarschijnlijk de africhter of fokker ff op zn donder te geven. Tong uitsteken
Op dit moment staat er ook een Andalusiër met hetzelfde brandmerk als Aguileña op marktplaats. En die stond een tijd geleden met dezelfde foto óók te koop op marktplaats, maar toen stond erbij dat hij niet te vertrouwen was, en nu staat er bij van wel. Dus ik denk dat er hetzelfde met de twee paarden is gebeurd...
En dus wil ik graag weten wie dat heeft gedaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:38

Maar je weet niet wát er is gebeurd en bij wie. Dat kan de laatste eigenaar geweest zijn en helemaal niet de fokker die gewoonlijk geen volwassen paarden hebben of de africhter die gewoonlijk geen paarden bezitten, dus je komt er niet zo snel achter wie dat geweest zou kunnen zijn. Bovendien komt gedrag niet altijd door kwaadwil van de mens. Markten, verhuizingen, round-ups en inrijden van in het wild gehouden paarden zijn allemaal traumatische gebeurtenissen voor paarden en die kunnen daar verschillend op reageren. In dit verband heb ik het ook wel eens over de Alters gehad. Die (nou ja de hengsten) leven in het wild en worden met drie of vier jaar op stal gezet en ingereden en dat gaat heus niet bruut. Toch zijn die paarden bang en achterdochtig gewoon omdat het nieuw voor ze is en ze geen vertrouwensband met mensen hebben kunnen opbouwen.
Alters die in huiselijke kring opgroeien zijn niet zo. Terwijl ze van dezelfde fokker komen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Princesa (zie mijn profiel) was ook zo´n paardje dat geen vertrouwensband met een mens heeft kunnen opbouwen, maar ze is nooit hardhandig behandeld, gewoon niet in mensenhanden geweest en ze was, mag ik zeggen zeer onbetrouwbaar/gevaarlijk, maar als snel liep ze achter me aan. Ze is nooit mak genoeg geworden voor degene waarvoor ze bestemd was, trouwens. Maar dat heeft dus ook te maken met haar karakter en hoe ze opgegroeid is en niks met kwaadwil van mensen.
En omdat jullie daar anders omgaan met paarden is dat ook verwarrend in het begin en dat kan ook bepaald gedrag veroorzaken.
Je moet erg voorzichtig zijn met het aanwijzen van en zondebok, het is vaak een verzameling van factoren.

Maar, kun je even duidelijk maken hoe het komt dat je de naam van de moeder weet? Je zegt dat ze Spaanse papieren heeft, maar daar staat de fokker dan gewoon op. Fokker is "criador" .

En als het paard op marktplaats hetzelfde brandmerk heeft, is hij dus van dezelfde fokker of eigenaar geweest, je kan dan contact opnemen en papieren vergelijken. Ze (de paarden) kunnen wel familie zijn.
Heb je dat al geprobeerd?