En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:23

Ik heb een vraagje aan de Friezenliefhebbers hier.

Ik heb mijn Fries voor 3 jaar terug onder dekens gehad in de winter, helaas kreeg ze toen vrij veel wintervacht (paard stond toen helaas ook t/m november 24/7 in de wei, nu niet meer) terwijl ik actief in de wedstrijden zat met haar.
De afgelopen 2 winters heeft ze met blote billen gestaan en deed ze ook niets meer.

Ik heb deze merrie intussen gekocht en ik ben weer actief aan het rijden met 'r en op den duur zullen we ook weer starten. Nu is mijn dilemma, zal ik d'r aankomende winter scheren?

Dekens zat, dat is het probleem niet, paard komt echter wel iedere dag een aantal uren buiten.
Ik vraag mij ook af hoe jullie dat met die sokken doen?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen, antwoord graag onderbouden!

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:33

Ik heb mijn fries de afgelopen winter ook laten scheren omdat hij tijdens het rijden zo ontzettend snel beweet raakte. Ook na het rijden bleef hij lang nat en bij vorst of erge kou vond ik dat geen prettig idee. Hij komt overdag ook regelmatig (in de winter) buiten en dan gewoon met een buitendeken. Ik rij ook wedstrijd met hem waardoor hij veel bereden wordt. Op deze manier kan ik het voor mijn gevoel beter reguleren.

De benen, de sokken en zijn hoofd scheer ik niet.

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:59

Mijn huidige fries blijft in de winter erg kort in het haar. Die doe ik optijd een deken op en dan scheer ik hem niet. Mijn vorige (verzorg) fries leek in de winter wel een mamoet!!! Die schoren we dus wel. Gewoon het hele lichaam. Het hoofd met een kleiner scheer apparaat, zo een die ze ook bij de kapper gebruiken. De benen deden we ook maar tot het begin van de sokken. De sokken dus laten zitten!
Ik vind persoonlijk dat jij jou fries best kunt scheren hoor. Het enige nadeel vind ik altijd dat geschoren friezen zo'n raar kleurtje krijgen...

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:01

k ben ook wel benieuwd..

summer06
Berichten: 4
Geregistreerd: 20-04-06

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 00:21

Jaike schreef:
Ik heb een vraagje aan de Friezenliefhebbers hier.

Ik heb mijn Fries voor 3 jaar terug onder dekens gehad in de winter, helaas kreeg ze toen vrij veel wintervacht (paard stond toen helaas ook t/m november 24/7 in de wei, nu niet meer) terwijl ik actief in de wedstrijden zat met haar.
De afgelopen 2 winters heeft ze met blote billen gestaan en deed ze ook niets meer.

Ik heb deze merrie intussen gekocht en ik ben weer actief aan het rijden met 'r en op den duur zullen we ook weer starten. Nu is mijn dilemma, zal ik d'r aankomende winter scheren?

Dekens zat, dat is het probleem niet, paard komt echter wel iedere dag een aantal uren buiten.
Ik vraag mij ook af hoe jullie dat met die sokken doen?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen, antwoord graag onderbouden!


Je zzou gedeeltelijk kunnen scheren....Beroof haar in ieder geval niet volledig van haar wintervacht.
Zeker als ze buiten staat

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 23:28

@Summer06: Jaike staat niet 24/7 buiten in de winter, maar ze komt er wel iedere dag lekker een paar uur uit. Gedeeltelijk scheren vind ik afschuwelijk, zeker bij een Fries, die toch al lelijk verkleurd door het scheren.............. Bloos
Het spijt me maar dan kies ik toch voor "het oog wil ook wat" en dan zou ik haar toch volledig scheren, dan maar een extra deken erbij op.

Eerder is mij overigens geleerd om het paard niets op te doen totdat hij haar volledige wintervacht had om het paard dan pas te gaan scheren, dan zouden ze er namelijk mooier inkomen?

Doen jullie dit ook, of is dit achterhaalt? Wanneer ik Jaike namelijk t/m november bijvoorbeeld niets op zou doen dan is za vanaf september al teddy aan het worden Clown

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:15

Ik scheer Thom rond oktober maar dat stem ik niet echt af van de groei van zijn vacht maar met de tijd dat ze weer volledig van het land afkomen en weer hele dagen op stal gaan staan. Ik vind dat zijn vacht altijd erg mooi terugkomt dus of er verschil in is merk ik persoonlijk weinig van.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:27

de fries waar ik op rijd word nooit geschoren maar als je paard altijd veel winterhaar heeft kan je het best eens overwegen, alleen ik denk dat het niet zo'n mooi zicht zal worden... de sokken zou ik er zeker weten wel aan laten! of je moet eerst eens een deel proberen, alleen dat zal denk ik ook wel niet zo mooi zijn... ik zou gewoon doen wat het beste is voor je paard, en dat ie er dan even niet zo mooi uit ziet zou ik gewoon niks om geven!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:40

Waarom niet? Omdat hij dan net een poedel lijkt. Clown
Haha, laat de sokken er iig alstjeblieft aan!! Knipoog

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:12

OemmiejO schreef:
Waarom niet? Omdat hij dan net een poedel lijkt. Clown
Haha, laat de sokken er iig alstjeblieft aan!! Knipoog



Haha, inderdaad, maar het is wel erg gemakkelijk! Knipoog

Ik laat de sokken ook heus zitten, maar ik doelde meer op hoe je dat laatste stukje dan scheert, de overgang zeg maar? Want zo opeens stoppen ziet er ook zo raar uit, doen jullie die overgang dan met een kleinere tondeuse of?

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:47

Je moet de benen gewoon niet helemaal scheren gewoon vanaf de knie laten zitten..
En dan met een kleinere tondeuse *die korter scheert* en dan is het wel te doen.
Persoonlijk zou ik alleen het lijf doen.
Het oog wil wat maar het is en blijft een fries en als je dat weghaalt heeft het oog niets meer Tong uitsteken

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:27

Ik scheer Yetse niet.
Ik begin op tijd met dekens en hij is erg snel droog na het werk (zweetdeken op, met een half uurtje weer droog), hij zat dit jaar ook niet zo heel erg dik in de beharing viel mij op.
Het jaar daarvoor leek het inderdaad een mammoet Bloos , allemachtig, dat er onder al dat haar nog een paard zat! Ik moest eerst wat gordijntjes opzij schuiven om zijn ogen te kunnen zien Haha!
Gelukkig is dat allemaal verleden tijd.
Ik vind Friezen erg lelijk verkleuren na het scheren, zou het persoonlijk nooit doen.

Anoniem

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:54

Mijn Fries heb ik tot nu toe nooit geschoren, omdat ze op een leeftijd was dat het nog geen tijd was voor trainen en weet ik veel wat, ze kwam iedere dag buiten en zodra het ging vriezen mocht ze het land op; dus tja, dan maar met wintervacht natuurlijk.
Nu alweer een tijdje verder, gaan we over 2 dagen de eerste keer rijden tegemoet, ze is net ingereden. Van de winter moet ik het nog allemaal zien en bespreken; ze krijgt nooit een extreme berenvacht omdat ze rond herfst al de stalperiode begint en niet meer 24/7 op het land staat ofzo. Dus het wordt nog even aanzien, ik heb nog geen idee!
Sokken afscheren ben ik in ieder geval helemaal geen voorstander van, ten eerste loopt ze al keuringen en de meningen zijn verdeeld; Maar zover ik weet hebben de sokken ook een beschermende functie, hoe dan ook: Die blijven gewoon zitten. En tja, in de winter zijn dat dan dus behoorlijke sokjes Haha! !

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 23:36

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik het wel ga moet doen, ook al is het geen porem, het is wel erg gemakkelijk en met goede dekens op krijgt ze het niet koud.

De sokken laat ik sowieso zitten, maar scheren jullie dan het laatste stukje soms ook met de haren mee ivm die overgang scheren-niet scheren?

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:23

Ik zou anders toch eerst eens aankijken of je het met dekens niet verholpen krijgt en evt. later in het seizoen nog scheren mocht ze nog te dik in het winterhaar komen? Begin september het eerste 200 grams dekentje erop en zo verder opbouwen, dan moet die vacht toch in de hand te houden zijn?

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 17:55

Urielle schreef:
Ik zou anders toch eerst eens aankijken of je het met dekens niet verholpen krijgt en evt. later in het seizoen nog scheren mocht ze nog te dik in het winterhaar komen? Begin september het eerste 200 grams dekentje erop en zo verder opbouwen, dan moet die vacht toch in de hand te houden zijn?


Ik snap je insteek maar dit heb ik al eens geprobeerd en dat was geen succes.

Maar ik vraag me ook af hoe je dat dan wilt doen wanneer blijkt dat je paard toch te veel haar produceert, ondertussen heb je er namelijk al 3 dekens opliggen, wanneer je haar dan pas gaat scheren mag je d'r wel 5 opdoen!
Nee, dan liever gelijk wel scheren.............

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:34

Toen mijn haffie werd geschoren werd daarvoor een fries geschoren de sokken hadden ze ok laten zitten voor zover ik weet deden ze de benen dus ook de overgang met scheermachine, ik vond trouwenns dat die fries niet veel kleur verschil had.

Maare hoezo paard onder drie dekens? Mijn haflinger staat 24/7 in de wei was geschoren op hoofd en benen na en stond met -15 gewoon onder 370 gr. (1 deken)

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:15

1x een 370 grams was genoeg?

Bij Jaike waarschijnlijk niet, in elk geval niet wanneer ze geschoren is want ik wil d'r niet iedere maand scheren....................
Het jaar dat ik Jaike niet heb geschoren had ze een onderdeken van 150 gram, een dikke staldeken van 350 gram en een regendeken (ongevoerd) op. Daarbij hebben ze mij altijd verteld dat laagjes beter is als 1 dikke laag. Al deze dekens was een poging om d'r kort in d'r haar te houden, ik ben begin september toen begonnen met dekens (de regendeken). Maar het heeft niet mogen baten Bloos Boos!

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:23

Jaike,

Je kunt je Fries gerust scheren hoor, maar laat het gedeelte waar het zadel ligt ALTIJD behaard!!!
Zowel met een deken over als met een zadel op zie je er niets van, en het kan je een boel ellende schelen; de aangroeiende stoppels onder het zadel kunnen nl. voor je paard erg vervelend zijn. (En dus voor jou ook!)
Ik zou alles vanaf de sprong/voorknie zitten laten, het laatste stukje been even met de haren mee scheren i.p.v. andersom.
Ik heb mijn friese ruin 's winters ook altijd gechoren, dat was anders net een beer en niet droog te krijgen...... ik gebruikte het dekenmodel maar dat stond inderdaad voor geen meter.........

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:16

Citaat:
1x een 370 grams was genoeg?


ja makkelijk, Ik heb mijn haf toen geschoren omdat hij ook in de wei het warm had, dus het was de bedoeling minder warmte. Vandaar geen 3 dekens enz erop gegooid. En een koudbloed heeft het meestal niet zo gauw koud.

Mijn haf was in november geschoren en pas eind mei zat al het haar er weer op. Gewoon kijken hoe het gaat. het is toch eerste x uitproberen.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:54

wouterpaard schreef:
Citaat:
1x een 370 grams was genoeg?


ja makkelijk, Ik heb mijn haf toen geschoren omdat hij ook in de wei het warm had, dus het was de bedoeling minder warmte. Vandaar geen 3 dekens enz erop gegooid. En een koudbloed heeft het meestal niet zo gauw koud.

Mijn haf was in november geschoren en pas eind mei zat al het haar er weer op. Gewoon kijken hoe het gaat. het is toch eerste x uitproberen.



Oh op die manier!
Dan scheer je om een heel andere reden.
Waarom heb je hem in de eerste plaats een deken op gedaan dan, ik bedoel vóór het scheren of begrijp ik je nu verkeerd? Absoluut niet aanvallend bedoeld, puur interesse! Knipoog

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:00

het voorgaande jaar heb ik hem kort kunnen houden onder de dekens. Vandaar vorig jaar ook eerst de dekens, hij was daarom ook wat laat geschoren.
Het was ook om het rijden hoor heb nu het gemak ontdekt. Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:19

Wel scheren omdat ze volop in training blijft en zon teddybeer vacht alleen maar voor ongemak zorgt. Ze zweet nogal makkelijk en drogen in de winter ho maar! Ik ben heel rigoreus, ik scheer echt bijna alles, dus ook de voor en zijkant van de benen. Ik laat een klein flosje zitten, dat vind ik het mooist. Lekkere dikke deken erop en klaar! Een deken in september werkt niet want als er nog niks aan de hand is heeft ze het veel te warm en dan ineens zit ze in dr vacht... ik scheer begin oktober, 2 weken later weer, dan eind november en in januari nog eens. Eraf met die haren!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:58

Starbreeze schreef:
Wel scheren omdat ze volop in training blijft en zon teddybeer vacht alleen maar voor ongemak zorgt. Ze zweet nogal makkelijk en drogen in de winter ho maar! Ik ben heel rigoreus, ik scheer echt bijna alles, dus ook de voor en zijkant van de benen. Ik laat een klein flosje zitten, dat vind ik het mooist. Lekkere dikke deken erop en klaar! Een deken in september werkt niet want als er nog niks aan de hand is heeft ze het veel te warm en dan ineens zit ze in dr vacht... ik scheer begin oktober, 2 weken later weer, dan eind november en in januari nog eens. Eraf met die haren!



Wat ik mij afvraag is hoe je dat dan doet wanneer je hem tekens weer scheert?
Ik bedoel ivm de dekens, ik snap dat hij na 2 weken nog niet zo'n vacht heeft gekweekt voor een extra deken, maar wanneer je hem in november en januari scheert haal je toch weer een warmte laagje weg, vervang je die dan voor een (dunne) deken?
Uiteindelijk heeft je paard dan toch 3/4 dekens op?
Het schijnt dat iedereen meerdere malen scheert, ben ik dan van de oude stempel? Vork

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: En Fries scheren? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:17

Je scheert toch omdat je van die dikke vacht af wil dus als die weer aangroeit scheer je nogmaals? Ik laat haar ook niet eerst 2 maanden met een dik pak haar staan omdat ik dan maar 1x hoef te scheren.. Zodra ik merk dat ze gaat zweten begin ik met scheren, dat is meestal begin oktober en ja die is na de eerste keer scheren binnen 2 weken weer volledig aangegroeit... Ik scheer dus gewoon als ik zie dat de vacht langer is dan toen ik ze net geschoren had, doe een 200gr. deken op als de temp boven de 10 graden is en als deze eronder is 400gr. Als ze een volledige vacht heeft krijgt ze trouwens geen deken op.