Andalusier, waar kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6064
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:52

Residelca heeft sowieso 1 Calificado hengst en dat is Presumido als ik me niet vergis!

Lisenka

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Onnen

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:06

Bij ons mag je ook altijd langskomen voor meer informatie hoor. Wij hebben een eigen dekhengst en eigen fokmerries. Op dit moment hebben we een hengstveulen geboren op 6 april 2006. Voor foto s van de andalusiers kun je kijken op www.reiderhoeve.nl. We wonen in de provincie Groningen (Finsterwolde).

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:35

Elskevree schreef:
Volgens mij worden de nakomelingen pas bekeken bij een Elite keuring. Voor een Calificado keuring hoeft hij alleen 10 nakomelingen op papier te hebben.


Hmm, okee, ik weet er duidelijk geen details over, ik zal mij er eens in verdiepen Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:38

littleroosie schreef:
Residelca heeft sowieso 1 Calificado hengst en dat is Presumido als ik me niet vergis!


In het tijdschrift van de FNB/PRE (Belgische vereniging voor de PRE) staat nochtans dat er in Belgie nog geen Calificado of Elite hengsten rondlopen en dat er daarom nu met de Cria Caballar wordt onderhandeld om een keuring in Belgie te laten doorgaan. Lachen

Ik las daar nog een interessant weetje: eigenlijk mag vanaf nu enkel nog een calificado of elite hengst bij een vreemde merrie dekken opdat het veulen een papier krijgt en mag een hengst die "slechts" APTO is enkel nog merries dekken van de eigenaar van de hengst.
Echter zijn ze in Spanje nu nog mild op die regel voor Bel en Ned aangezien er nog geen calificado hengsten bestaan.
Maar dat zou dus wel de evolutie worden!!

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 06:48

Gosje, en dan te bedenken dat er eigenlijk best goede adressen zijn die hier niet genoemd worden. Moe me er toch even mee bemoeien, probeer eens Woeste Hoeve in Bergeijk en in elk geval de vereniging van vrienden van het Andalusische paard.
Altijd even goed informeren, meestal zijn ze wat kostbaar en dan wil je liever een goed paard nietwaar.

Garantie in Spanje geeft men net, het is handig als je via via iets weet, maar zelf zoeken hmmmm.

Kom eens naar de keuring in september, daar kom je veel te weten over het ras, de kenmerken, de vaardigheiden etc.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 06:59

Iemand die ik ken heeft haar andalusiër te koop.

"lieve andalusier schimmel
klassiek maar ook dresuurmatig gereden.(M niveau)
lief in omgang.maar met rijden moet je wel eerlijk voor hem zijn.
geen spaanse trauma`s.
mijn nichtje van 6 jaar rijd hem affentoe en dat gaat goed.zodra je echt meer wilt
moet je een klein beetje ervaring hebben anders doet hij het niet."


Het gaat om een ruin van 1.53 cm.

doemaarwat

Berichten: 511
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: hoogeveen

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:05

Wy hebben onze andalusier helemaal uit spanje laten komen met de vrachtwagen . Tong uitsteken

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:25

Paardentango schreef:
Gosje, en dan te bedenken dat er eigenlijk best goede adressen zijn die hier niet genoemd worden. Moe me er toch even mee bemoeien, probeer eens Woeste Hoeve in Bergeijk en in elk geval de vereniging van vrienden van het Andalusische paard.
Altijd even goed informeren, meestal zijn ze wat kostbaar en dan wil je liever een goed paard nietwaar.

Garantie in Spanje geeft men net, het is handig als je via via iets weet, maar zelf zoeken hmmmm.

Kom eens naar de keuring in september, daar kom je veel te weten over het ras, de kenmerken, de vaardigheiden etc.


Woeste Hoeve stond er al Knipoog

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:31

Ha Lisette !
Jij zit hier ook, wat leuk. Small world after all nietwaar. Wie is dat kleine menneke...
Umme, betrapt ik lees niet altijd alles, en daarmee mis ik wel eens iets dus Boos! sorry, maar de Woeste Hoeve kan niet vaak genoeg genoemd worden toch, veulens worden goed opgevoed in de kudde. Nou ja en ze spreken er Nederlands, dat is ook vaak handig.

Nicole

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:44

Idra schreef:
In het tijdschrift van de FNB/PRE (Belgische vereniging voor de PRE) staat nochtans dat er in Belgie nog geen Calificado of Elite hengsten rondlopen en dat er daarom nu met de Cria Caballar wordt onderhandeld om een keuring in Belgie te laten doorgaan. Lachen

Ik las daar nog een interessant weetje: eigenlijk mag vanaf nu enkel nog een calificado of elite hengst bij een vreemde merrie dekken opdat het veulen een papier krijgt en mag een hengst die "slechts" APTO is enkel nog merries dekken van de eigenaar van de hengst.
Echter zijn ze in Spanje nu nog mild op die regel voor Bel en Ned aangezien er nog geen calificado hengsten bestaan.
Maar dat zou dus wel de evolutie worden!!


Dat zou de markt in Nederland behoorlijk beperken als je niet meer met een apto hengst een vreemde merrie mag dekken. Maar goed, dan moeten we maar in Spanje gaan shoppen voor een rietje! Haha!

hoi
Berichten: 1624
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:11


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:35

Elskevree schreef:
Idra schreef:
In het tijdschrift van de FNB/PRE (Belgische vereniging voor de PRE) staat nochtans dat er in Belgie nog geen Calificado of Elite hengsten rondlopen en dat er daarom nu met de Cria Caballar wordt onderhandeld om een keuring in Belgie te laten doorgaan. Lachen

Ik las daar nog een interessant weetje: eigenlijk mag vanaf nu enkel nog een calificado of elite hengst bij een vreemde merrie dekken opdat het veulen een papier krijgt en mag een hengst die "slechts" APTO is enkel nog merries dekken van de eigenaar van de hengst.
Echter zijn ze in Spanje nu nog mild op die regel voor Bel en Ned aangezien er nog geen calificado hengsten bestaan.
Maar dat zou dus wel de evolutie worden!!


Dat zou de markt in Nederland behoorlijk beperken als je niet meer met een apto hengst een vreemde merrie mag dekken. Maar goed, dan moeten we maar in Spanje gaan shoppen voor een rietje! Haha!


Ja, inderdaad, dat dacht ik ook al, maar ik veronderstel dat de gerenommeerde fokkerijen van Bel en Ned hun hengsten Calificado zullen laten keuren zodra ze die kans hebben.
Dan wordt het aanbod van dekhengsten ook al verkleind en enkel door professionelen "uitgebaat" wat op zich geen slechte zaak is denk ik.

Ik kreeg daarstraks ook een mail van de FNB/PRE dat de allereerste Calificado hengst voor Belgie in Spanje is aangekocht. Dus wij hebben er al één Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:23

Paardentango schreef:
Ha Lisette !
Jij zit hier ook, wat leuk. Small world after all nietwaar. Wie is dat kleine menneke...
Umme, betrapt ik lees niet altijd alles, en daarmee mis ik wel eens iets dus Boos! sorry, maar de Woeste Hoeve kan niet vaak genoeg genoemd worden toch, veulens worden goed opgevoed in de kudde. Nou ja en ze spreken er Nederlands, dat is ook vaak handig.

Nicole


Hoi Nicole,

Dat kleine menneke is mijn zoontje Bram, die is alweer 17 maanden.... Heb jij jouw merrie nog steeds?

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:32

Idra schreef:
Ja, inderdaad, dat dacht ik ook al, maar ik veronderstel dat de gerenommeerde fokkerijen van Bel en Ned hun hengsten Calificado zullen laten keuren zodra ze die kans hebben.
Dan wordt het aanbod van dekhengsten ook al verkleind en enkel door professionelen "uitgebaat" wat op zich geen slechte zaak is denk ik.

Ik kreeg daarstraks ook een mail van de FNB/PRE dat de allereerste Calificado hengst voor Belgie in Spanje is aangekocht. Dus wij hebben er al één Haha!


Ik veronderstel ook dat alle "belangrijke" hengsten voor de calificado keuring worden voorgebracht.
Gaaf! de eerste Calificado hengst in België. Hebben ze ook een naam gegeven?

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:50

Hmm, in NL zijn ze er ook al mee bezig. Maar voor het zover is.
Hoe moet dat in hemelsnaam, de meeste van ons hebben 1 0f 2 paarden, maar geen 10 merries? Pling

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:06

In Nederland zijn ze er al tijden mee bezig maar concreter dan; " er komt een keer een calificadokeuring" zijn ze tot nu toe niet gekomen. Het blijkt ook een vrij kostbare keuring te zijn.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:13

Belgie en Nederland zullen het waarschijnlijk wel samen organiseren denk ik. Het laatste wat ik gehoord heb was dat de Cria Caballar het eerder in Duitsland wou organiseren zodat wij dan maar naar ginds moeten gaan voor de Calificado keuring.

De hengst die Calificado is in Belgie: ik had noch van de hengst noch van de eigenaar gehoord, volgens mij is het een Waal met veel geld die er in Spanje eentje gaan kopen is Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:22

Heb het even opgezocht: het is een hengst van 2000 en hij heet Habemus (hij is trouwens geboren op mijn verjaardag Clown)
Eigenaar is Mr Secci Luigi de Peruwelz.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:39

hmm, Ik wou zeggen interessant maar ik heb even naar zijn bloedlijn gekeken en Cortesano komt er 3x in voor... Jammer, weer een spaans staaltje van inteelt... Zouden ze ook moeten meenemen in de keuring: een maximaal precentage inteelt.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:59

Ja inderdaad! gelukkig wordt hier in Kessenich niet aan inteelt gedaan. Evita krijgt dus als het hieraan ligt een gezond veulen, ze dubbelchecken alles van tevoren. Vooral goed omdat bij de Cartujano lijn er natuurlijk minder paarden zijn om uit 'te kiezen'

Ia het niet Cortesano X, Cortesano XV etc? Echt dezelfde?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:18

Elskevree schreef:
hmm, Ik wou zeggen interessant maar ik heb even naar zijn bloedlijn gekeken en Cortesano komt er 3x in voor... Jammer, weer een spaans staaltje van inteelt... Zouden ze ook moeten meenemen in de keuring: een maximaal precentage inteelt.


Mja, op de stal waar ik vorig jaar werkte deden ze het zelfs zo dat ze de merries lieten dekken door hun eigen vader Rolleyes

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:30

In mijn opzicht is er maar een plek waar je een "gezonde"andalusier kan kopen en dat is in spanje!
Tot nog toe heb ik nog geen gezonde hier gezien tenzij je geluk hebt.
Veel atactische.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:42

Nou, dat weerspreek ik toch wel.
Woeste Hoeve, Stal Baroque en zo zijn er echt wel meer betrouwbare plekken. Het voordeel is dat het niet zo ver weg is, je kan altijd weer wat vragen en als het niet klikt kan er over gesproken worden.
Spanjaarden kennen dat slecht... 'niet klikken' ook zij zetten een paard gewoon in de roll kur, en hij luistert. Niet klikken, is geeneens in het Spaans te vertalen ha, ha.
Net als gezellig.... dat woord is ook niet te vertalen... zelfs niet in het Engels.

Kom je naar de keuring op 9 en 10 september in Wanroij, en kijk zelf eens. Daar zie je er een hoop bij elkaar.

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:45

e.v.t kan je kijken bij stal vlietstede..
daar verkopen ze ook af en toe andalusiërs..

voor meer info.. pm maar even..

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:47

Vlietstede staat niet direct bekend als de plek waar je de beste Andalusiers kan kopen.