In de thuislanden Spanje en Portugal worden gewoonlijk niet gecastreerd een onhandelbaar paard wordt eerder nog gedood. Alleen als het waardevol blijkt in de sport ofzo castreert men zo´n moeilijk paard (ja ze bestaan, maar zijn een uitzondering).
In andere landen is men zo, dat als er geen fokplannen zijn, er meteen maar gecastreerd wordt.
Men durft zelfs te beweren dat een hengst alleen gelukkig is als hij merries kan dekken (er op los kan ....).
De mensen die zo redeneren kijken niet erg ver. In de natuur mag een hengst ook niet op elke merrie die hem aanstaat! Ze laat alleen een hengst toe als ze in een vruchtbare periode is. Daar ze daarna meteen drachtig is en geen hengst meer toe laat, is dat een eenmalig gebeuren per jaar dus en de hengst heeft het maar te accepteren. Verder mag maar 1 hengst alle merries dekken. De andere hengsten dekken dus niet, tenzij het lukt een merrie te stelen, maar hele groepen hengsten komen, ook in de natuur, niet aan dekken toe en daar is niks tegennatuurlijks aan!!!
Een hengst is en paard als elk ander en haalt niet zijn geluk uit sex.
Je zegt ook niet "laten we de baarmoeder maar uit alle merries halen die niet voor de fok gebruikt gaan worden..."
Het heel laten van een Iberische hengst heeft geen enkel nadelig gevolg voor het paard. Het enige vervelende is dat sommige stallen ze niet accepteren. Maar ik vind het dus gewoon weg cru om een volwassen hengst te castreren als hij in Nederland komt, alleen maar omdat iemand er geen fokplannen mee heeft.
Warom zouden alleen hengsten die mooi genoeg worden gevonden voor het ras hun ballen mogen houden?
Dit zeggende, ontkom ik er soms niet aan om volwassen paarden voor mijn klanten te laten castreren. Maar het zit me flink dwars omdat er maar weinig goede redenen (in mijn ogen) voor bestaan.
Hier rijden bijna alle Portugezen op hengsten. Er zijn maar weinig bereden merries en nog minder ruinen. Ze komen overal samen op ritten en feesten en er gebeurd nooit wat!
Waarom castreren als het niet is omdat je andere geen stal voor hem kan vinden? En die staleignaren die geen hengsten willen snap ik al helemaal niet, hier op de manèges staan gewoonljk 99% hengsten en daar leren kinderen gewoon op rijden en ze halen ze ook gewoon uit de box om op te zadelen enzo...
Moest even mijn ei kwijt. Ik kom op voor de ballen!!!