gelder laten dekken door arabier--> wie kent zon paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keat

gelder laten dekken door arabier--> wie kent zon paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:44

hallo allemaal ik ga mijn gelderse merrie laten dekken door dekhengst arabier Arben. www. arabierenstoeterijdelani.nl
dit doe ik omdat ik een wat sjieker paardje wil. watvoor paard denken jullie dat eruit komt en zal het flink wat weg hebben van de vader?

groetjes kayleigh

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:46

met Arben erop kan er niet echt iets lelijk uitkomen lijkt mij Het is een mooie Arabier, al ken ik er wel mooiere...

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 08:44

jazeker ik heb hem ook en paar keer in het echt gezien en in tegen stelling tot andere paarden is hij op de foto niet mooier genaakt dan dat hij in het echt is.

ACSM

Re: gelder laten dekken door arabier--> wie kent zon paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:39

Ik kende er ook een...dat was een schimmel van 1.53 en heel pittig! Leuk veelzijdig beestje.

KimB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:23

Hoi Keat, leuk dat je met Arben wilt gaan dekken. Ik ben trouwens de vaste verzorgster voor Arben. Arben is een hele hele lieve hengst. Een gouden karakter. Gaat voor me door het vuur.

Al moet ik zeggen.. fokken blijft natuurlijk gokken! Je weet nooit wat er uit komt. De nakomelingen van Arben, hebben allen zijn uitstraling, en zijn meestal voskleurig of schimmel. Arben heeft grote brede kaken en is 1.55m, en is redelijk compact.

Heb je misschien foto's van je Gelderse merrie?

Hoe groot is je merrie? Wat is haar bouw?

Ik ben benieuwd wat daar uit zal komen.............................. want naar mijn weten heeft Arben alleen nog maar Arabische merries gedekt..
Laatst bijgewerkt door KimB op 27-03-06 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KimB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:24

Afbeelding

Arben....................

KimB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:30

keat schreef:
jazeker ik heb hem ook en paar keer in het echt gezien en in tegen stelling tot andere paarden is hij op de foto niet mooier genaakt dan dat hij in het echt is.

Tot welke andere paarden als ik vragen mag??

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:11

hoi KimB, misschien herken je mij wel als je me ziet want ik ben een vriendin van linda en ben een paar keer meegeweest naar jullie stal. ik heb toen ook een paar keer op mieke gereden. daar heb ik arben toen gezien en ik vond hem meteen al een plaatje.

jazeker ik heb hem ook en paar keer in het echt gezien en in tegen stelling tot andere paarden is hij op de foto niet mooier genaakt
dan dat hij in het echt is.

hier bedoel ik mee dat sommige paarden (gewoon in het algemeen) veel mooier op foto's worden gezet dan dat ze in het echt zijn.

mijn merrie is een vos en ze is 1.70 hoog. er staan een aantal foto's in mijn profiel maar die stellen niet zo veel voor.

er is een probleem opgetreden: ik dacht dat mijn ouders helemaal achter mij stonden en nu kwam ik er gisteren achter dat ze er wat bewaren tegen hadden. het is dus maar de vraag of het door gaat. eigenlijk belachelijk want ik betaal de dek zelf maarja...

het is dus ff hopen en fingers crost houden. ik krijg het waarschijnlijk vanavond te horen en dan zet ik het antwoord zo snel mogelijk in dit topic.

iedereen bedankt voor de reacties

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx kayleigh

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:13

KimB mag ik trouwens vragen van waneer die foto is?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:15

het xzal waarschijnlijkk wel een leuke kruising worde

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:29

tja nouja kruising............. ik kan hem in laten schrijven bij het nrps dus een echt vuilnisbakkie zal het niet worden

KimB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:00

Die foto is ongeveer 3 weken geleden gemaakt, heb er zat voor je

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:06

sturen sturen sturen :p
ow btw ik mag me merrie laten dekken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! op een voorwaarde: mijn vader wil weten wat er ongeveer uit komt en hoe groot het zal worden. ook zit hij in over de papieren want dat zit er dan toch niet bij?

KimB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:36

keat schreef:
sturen sturen sturen :p
ow btw ik mag me merrie laten dekken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! op een voorwaarde: mijn vader wil weten wat er ongeveer uit komt en hoe groot het zal worden. ook zit hij in over de papieren want dat zit er dan toch niet bij?

Nogmaals fokken blijft gokken!!!

Jouw merrie was 1.70m zei je, Arben is 1.55m .. De stokmaat van jouw veulen zal dus geen 1.70 zijn

Kun je misschien wat foto's plaatsen van jouw merrie?

De hengst moet in principe de tekort komingen van de merrie verbeteren. Ik ben erg benieuwd op welk punt(-en) je jouw merrie wilt verbeteren, met Arben dus...

Voor zover ik weet heeft Arben alleen maar Arabische merries gedekt, dus ik kan jou niet zeggen hoe jouw veulen eruit komt te zien. Zoals ik al eerder schreef, zijn Arben z'n nakomelingen vos en schimmel-kleurig.

Hoe oud is jouw merrie? Heeft ze welleens eerder veulen(s) gehad?

Je spreekt jezelf een beetje tegen, want tuurlijk is het een kruising! Je kruist twee totaal verschillende rassen met elkaar.

Heeft jouw merrie papieren?
Zoja, dan is dat allemaal geen probleem en kun je je veulen daarna gerust bij het NRPS inschrijven.

Voor meer foto's e.d. moet je me maar even toevoegen op msn.

rsd_poes@hotmail.com

Groetjes, Kim

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:39

ik weet dat je niet precies weet hoe het veulen eruit komt te zien, maar het gaat gewoon een beetje om de grootte. ik hoop dat het veulen toch wel richting de 1.60 gaat.

mijn paard mag wel wat soepeler worden en een iets sterkere achterhand krijgen. de kleur maakt mij allemaal niks uit. ik twijfel er ook niet echt over dat het veulen niet mooi zou worden. mijn paard is 1.70 hoog (wat dus een klim zal worden voor Arben ), een koffievos met 2 witte achterbenen en een bles. ze is een afstammeling van amor en bazuin en aan haar papieren zal het dus niet liggen. dit is haar eerste veulen en dat zal dus wel ff heel erg spannend worden. ik heb er totaal geen ervaring mee en ik hoop dat de dracht goed zal verlopen. ik weet niet wat gebruikelijk is qua dierenarts maar ik ben van plan om haar gewoon een paar keer te laten scannen.

groetjes kayleigh

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:50

dit is haar.
slechte foto maarja....

Afbeelding

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 00:36

Ik ken wel een andere hengst die op gelderse en kwpn merries erg goede en grote nakomelingen heeft achtergelaten en deze hengst is kwpn erkend. Ik heb er zelf een bloedmooie dochter van die ingeschereven staat bij het nrps.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 00:47

Het is op zich vrij normaal om het gelderse ras met arabische of volbloed hengsten te veredelen. Maar kan je niet beter gaan kijken naar een hengst die op basis van zijn afstammelingenrapport de zwakke punten van je merrie versterkt en de goede onaangetast laat?

Fokken is gokken, maar door niet een hengst op basis van zijn uitstraling te kiezen, maar op basis van zijn nakomelingenrapport maak je de gok toch wat kleiner.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 07:07

gabrycha welke hengst is dat dan en doet hij kunstmatig of KI, wat zijn de dekkosten en waar staat hij ergens in het land?

groetjes kayleigh

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:19

Karl66 schreef:

Het is op zich vrij normaal om het gelderse ras met arabische of volbloed hengsten te veredelen
. Maar kan je niet beter gaan kijken naar een hengst die op basis van zijn afstammelingenrapport de zwakke punten van je merrie versterkt en de goede onaangetast laat?

Fokken is gokken, maar door niet een hengst op basis van zijn uitstraling te kiezen, maar op basis van zijn nakomelingenrapport maak je de gok toch wat kleiner.

Normaal? Het lijkt mij helemaal niet normaal!

Je kiest een totaal ander type paard als je een Arabier kiest voor je Gelderse merrie. Wat mij normaal lijkt is dat je binnen de Gelderse hengsten op zoek gaat naar een hengst die veredeld. Van Upperville bijvoorbeeld verwacht ik dat hij wel eens zou kunnen veredelen. En anders ga je toch op zoek naar andere hengsten binnen het KWPN die ook Gelders bloed voeren?

Dan heb je ook geen paard dat 'maar' bij het NRPS wordt ingeschreven. En daarnaast: ik vind jouw merrie helemaal niet te zwaar! Maar goed.. het is wel jouw paard en je moet zelf weten wat je ermee doet.

Ik zou voor mijn eigen Gelderse merrie in ieder geval NOOIT een Arabische hengst gebruiken.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:57

Karl66 schreef:

helemaal mee eens. Ga eens goed nakijken wat je precies wilt qua verbeteringspunten en gan dan een hengst uitkiezen die die punten heeft. bijv een goede sterkte achterhand. Een hengst die bijv veel wit vererft enz

kies niet te snel een hengst qua uitstraling

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:18

sfieke, je hebt gelijk maar ik denk ook dat dit niet meer door zal gaan. mijn vader is het er ook niet mee eens en het was een beetje te snel gezegd van mij. ik heb nu een paar leuke gelderse paarden op het oog die ook niet zo belachelijk duur zijn en wel heel goed zijn. ze staan op stal klomphaar waar overigens ook de hengst bazuin staat (de opa van mijn paard) dus dat is wel leuk. ik heb ook een beetje door een aantal mensen van bij mij op stal laten meeslepen want die zeiden dat ik dit moest doen want dan zou ik een super mooi paard krijgen..... al kreeg ik daar de laatste dagen een beetje twijfels over. ik was denk ik ook een beetje te veel aan het fantaseren. waarschijnlijk had het paard dat eruit was gekomen helemaal niet bij mij gepast want ik hou eigenlijk meer van flinke sjieke kwpners met een goed achterhand gebruik. ik heb besloten om het gelderse ras lekker in stand te houden en nu is mijn vader dus ook weer helemaal blij. het zou ook zonde zijn geweest want mijn meisje heeft super papieren.

mijn paard is idd niet heel erg zwaar maar ze is wel zwaarder als een kwpner en ze kan ook onder het rijden een beetje grof overkomen. het zou mooier geweest zijn als ze iets sjieker was geweest. op de foto kan je eiegenlijk heel slecht zien wat haar bouw is.

groetjes

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:32

Maar weet je van die leuke gelderse hengsten ook hoe ze vererven?

Je moet niet naar de hengst maar naar zijn nakomelingen kijken om te zien wat je kan gaan verwachten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:39

Toch jammer dat als je een Amor merrie hebt gaat dekken bij zo'n hengst. Hoe oud is die merrie eigenlijk?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:56

@Karl66: lijkt me vrij logisch wat je zegt

@Anne_GTI: ze gaat haar merrie nu door een Gelderse laten dekken ipv de Arabier