PRE en lusitano's

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lazy
Berichten: 443
Geregistreerd: 26-07-04

PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:52

hallo.

Ik zou graag een andalusier of lusitano kopen wat is het verschil tussen beide en wat zijn betrouwbare adressen om te informeren.
En wta zijn richtprijzen, ik heb al wat rondgekeken en het varieert van 5000 tot wel 30000 euro.
Ben beneiuwd.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:40

Ik heb zelf sinds 2 maanden een p.r.e, en dat bevalt prima, maar houd wel goed in de gaten, dat het echte bloedpaarden zijn, die van mij is een echte heethoofd, vooral met de kou is het raak!!
Het verschil tussen p.r,e en andalusier, is dat een p.r.e goedgekeurd is voor de fok, ouders zijn beide goedgekeurd en bekend en een andalusier is dus niet (goed)gekeurd of 1 vd ouders is/zijn niet bekend.
Vaak komen ze uit de bergen in Spanje, waar ze in grote kudde's leven, waar dus meerdere hengsten dekken, maakt verder niet uit, die van mij is goedgekeurd(APTO), voor de dek, maar hij is nu geruind, dus zegt dat papiertje niet zoveel, je kunt wel mooi de bloedlijnen bekijken.
Lusitano's komen uit Portugal,vroeger was het 1 stamboek, dus veel verschil zit er niet in, maar vraag dat even aan Lusitana, die weet dat wel.......
Kijk ook even in de Huiskamer, bij Trotse eigenaren van Andalusiers, kom je een hoop te weten.....

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:04

Wij hebben 3 PRE's, 2 fokmerries en een hengstveulen. Een 4 jarige zoon van onze merrie staat hier te koop. Hij heet Duende. Hij is in Belgie geboren en heeft in Spanje in de opfok gestaan. Hij is netjes ingereden op de normale manier. Het is een scheet van een paard. http://www.yeguada-residelca.com/frame.htm
De 2 fokmerries van ons zijn totaal verschillend. De ene is super braag en stressvrij en de ander is een beetje heethoofd. Van het veulen kan ik zeggen dat het precies zijn pa Polaco is. Polaco staat daar ook op stal. Hij is super braaf.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:46

mammaslamma schreef:
Ik heb zelf sinds 2 maanden een p.r.e, en dat bevalt prima, maar houd wel goed in de gaten, dat het echte bloedpaarden zijn, die van mij is een echte heethoofd, vooral met de kou is het raak!!
Het verschil tussen p.r,e en andalusier, is dat een p.r.e goedgekeurd is voor de fok, ouders zijn beide goedgekeurd en bekend en een andalusier is dus niet (goed)gekeurd of 1 vd ouders is/zijn niet bekend.
Vaak komen ze uit de bergen in Spanje, waar ze in grote kudde's leven, waar dus meerdere hengsten dekken, maakt verder niet uit, die van mij is goedgekeurd(APTO), voor de dek, maar hij is nu geruind, dus zegt dat papiertje niet zoveel, je kunt wel mooi de bloedlijnen bekijken.
Lusitano's komen uit Portugal,vroeger was het 1 stamboek, dus veel verschil zit er niet in, maar vraag dat even aan Lusitana, die weet dat wel.......
Kijk ook even in de Huiskamer, bij Trotse eigenaren van Andalusiers, kom je een hoop te weten.....



mijn anda was juist met heet weer druk druk met koude rustiger ..

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:58

Je mag altijd bij ons langskomen om eens rond te kijken. We hebben veel verschillende type Pre's op stal. Je kunt een kijkje nemen op onze site www.stal-baroque.nl alleen Fiero, Rama en Principia zijn nog te koop (de site is even niet bijgewerkt).

lazy
Berichten: 443
Geregistreerd: 26-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:57

kennen jullie toevallig ook majestick-andalusians?
Ervaringen mee?

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:04

Ik bemiddel in Lusitanos...die zijn beslist koel in het hoofd. Wel voelen ze vurig onder het zadel, maar zullen nooit bokken of er van door gaan (utzonderingen daar gelaten, maar ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord). Wel willen ze weleens hoppen (zich op de achterbenen verheffen en met een bonk neerkomen). Spaanse stierenvechters komen hier paarden halen, omdat die vinden (let op, niet mijn woorden) dat de PRE alleen nog maar goed is voor een buitenritje.
Als je op mijn bovenste onderschrift klikt, zie je paarden die ik op dit moment te koop aanbied en er is wat info over de oerrassen van het Iberisch schiereiland.
En ik mag mezelf natuurlijk niet aanprijzen, maar ik zie mezelf wel als een betrouwbaar adres

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:18

PRE betekent toch pura raza espanola ? Oftwel de spaanse naam voor andalusier? Sorry voor de offtopic maar nu weet ik het ff niet meer.

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:35

Nee dat klopt. Maar een Andalusier is niet meer dan een paard uit Andalusië en hoeft geen PRE te zijn.
Een Lusitano, met of zonder papier, heet gewoon Lusitano(=Portugees).
(Al komt er bij en niet ingeschreven Lusitano "cruzado" in zijn blauwe boekje)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:37

PRE betekend het pure Andalusische ras. Je heb zat die dat niet zijn. Dat zijn dan Cruzado's, dus half Anda, half ???????

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:46

Een cruzado hoeft niet een echte kruising te zijn, het betekent alleen dat het geboren is uit 1 of 2 ouders die niet ingeschreven zijn bij het stamboek.
Daar is nogal wat verwarring over.
Het KAN wel van alles zijn.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:59

Meestal is het dus een halve Anda.

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:10

Tja, dan ben je beter af met een cruzado Portugês, hier is niet zoveel "andere helft" te vinden, dus de kans dat en cruzado een gewone Lusitano is, alleen niet ingeschreven of met niet ingeschreven ouders, is groot.
Bovendien wordt meestal juist de andere helft met trots genoemd, dus je weet meteen wat je hebt.
Een halve "Loopt" klinkt vreemd, ik heb die afkorting "Anda" nooit begrepen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:15

Een Anda is het zelfde als de afkorting Lab onder de honden (Labrador) Andalusier is een bek vol! Een lusitano is een Lusi, een Lipizzaner een Lippi in de wandeltaal.

Een PRE is een Andalusier met een vol papier, dus beide ouders zijn bekend in een aantal generaties.
Een cruzado is een paard waarvan 1 der ouder onbekend is of een ander ras is, dus niet raszuiver.

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:33

Ik vind geen enkele afkorting kunnen. Behalve wellicht "Luso" omdat dat ook gewoon "Portugees" betekent, evenals Lusitano.
"anda" =loopt in het Spaans en Portugees.
Als je het respect niet op kunt brengen om de naam uit te spreken...

Maar wel dwalen wat af, geloof ik

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:41

PhiaBink schreef:
Een Anda is het zelfde als de afkorting Lab onder de honden (Labrador) Andalusier is een bek vol! Een lusitano is een Lusi, een Lipizzaner een Lippi in de wandeltaal.

Een PRE is een Andalusier met een vol papier, dus beide ouders zijn bekend in een aantal generaties.
Een cruzado is een paard waarvan 1 der ouder onbekend is of een ander ras is, dus niet raszuiver.

Het is maar wat je "raszuiver" noemt. Een cruzado kan van het ras zijn, alleen niet erkent. Het papier is een afstammingsbewijs, maar dat wil niet zeggen dat de paarden die geen bewijs hebben, niet van hetzelfde ras zijn. Simpel voorbeeld. Twee Haflingers maken een Haflinger of er nu papier bij zit of niet. Alleen wordt het product niet bij het Haflinger stamboek erkent als de ouders of een van de ouders niet is ingeschreven.
En hier komt er dan "cruzado" op zijn identiteitsbewijs, maar het hoeft geen gekruisd ras te zijn, slechts een niet door stamboek erkend paard.
Ik ken heel veel Lusitanos waarvan de stamboom tot in weet ik het waar bekend is, en toch zijn ze officieel cruzados omdat de ouders niet ter keuring zijn aangeboden.
(nogmaals, neemt niet weg dat er sprake KAN zijn van werkelijke kruising).

Ook hier dwalen we af, maar het is wel belangrijke info.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:35

Mij lijkt een paard met PRE papieren, dat het ook inderdaad een raszuiver paard is.
Wij hebben 2 PRE fokmerries en 1 hengstveulen. De merries hebben papieren en van het veulen is onderweg. Als fokker van een raszuiver ras, wil je dat natuurlijk zo houden.
Wil je een paard voor de recreatie of voor een wedstrijdje dan is het papier niet echt belangrijk. Op een papiertje kan je niet rijden.

Volgend jaar worden de dames gedekt door hengsten van http://www.yeguada-residelca.com/frame.htm Famosa door Conquistador en Furia door Presimido. Het veulen is van Polaco II.

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:38

mammaslamma schreef:
Ik heb zelf sinds 2 maanden een p.r.e, en dat bevalt prima, maar houd wel goed in de gaten, dat het echte bloedpaarden zijn, die van mij is een echte heethoofd, vooral met de kou is het raak!!
Het verschil tussen p.r,e en andalusier, is dat een p.r.e goedgekeurd is voor de fok, ouders zijn beide goedgekeurd en bekend en een andalusier is dus niet (goed)gekeurd of 1 vd ouders is/zijn niet bekend.
Vaak komen ze uit de bergen in Spanje, waar ze in grote kudde's leven, waar dus meerdere hengsten dekken, maakt verder niet uit, die van mij is goedgekeurd(APTO), voor de dek, maar hij is nu geruind, dus zegt dat papiertje niet zoveel, je kunt wel mooi de bloedlijnen bekijken.
Lusitano's komen uit Portugal,vroeger was het 1 stamboek, dus veel verschil zit er niet in, maar vraag dat even aan Lusitana, die weet dat wel.......
Kijk ook even in de Huiskamer, bij Trotse eigenaren van Andalusiers, kom je een hoop te weten.....


xafir

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: renesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:20

Lusitano's komen uit Portugal,vroeger was het 1 stamboek, dus veel verschil zit er niet in,

zie ik boven staan

ook bij lusitanos zijn verschillen
ik heb een alter real
er zijn veiga's noem maar op daar zit wel degelijk verschillen tussen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132140
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:12

Ik heb je topic verplaatst naar Rassenpraat.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:10

Lusitana schreef:
"anda" =loopt in het Spaans en Portugees.



"Wandelt" (in het Spaans toch) om precies te zijn

Verder kan ik je enkel maar een Iberisch paard (Lusitano of PRE) aanraden, want het zijn geweldige paarden

De mijne heb ik hier gekocht: www.andalusier.com

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:39

Lusitana schreef:
.. dat de PRE alleen nog maar goed is voor een buitenritje.

.... van de stal naar de bar in het dorp, rondje plein, bar en 's avonds weer terug ja. 'Buitenrit' on de zin van 'rit-door-de-campo' doet alleen een uitzondering en die 'peíst er niet over om met mij mee te gaan

Het is trouwens onvoorstelbaar hoe brááf die paarden (andalusiërs met of zonder papier) zijn.

Verder kun je niet zonder meer stellen dat de p.r.e. minder geschikt is voor rejoneo; er worden véél meer p.r.e's gefokt en daarbij is er geen énkele fokker die voor rejoneo fokt en die zijn er in Portugal verschillende vandaar dat het voor de rejoneadores makkelijker zoeken is; de selectie ís al gedaan en ze hoeven alleeb naar te kiezen. Hetzelfde type komt binnen de p.r.e. ook voor doch gaat dat naar Klassieke (FEI) Dressuur waar het en paar keer zoveel opbrengt én de markt vele malen groter is.
De rejoneador zou dus wel gék zijn als hij zelf op pad ging om voor duurdere paarden op pad te gaan als hij voor minder geld zó kan uitzoeken.

Het overgrote deel van de rejoneo-paarden in Spanje is daarbij óók geen Lusitano maar de zgn 'tres sangres' of hispano-arabe. Bij rejoneo is van vitaal belang wat het paard kán en is ras/afstamming/papier van núl en generlei waarde. Beetje omgekeerde wereld

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:01

Idra schreef:
Lusitana schreef:
"anda" =loopt in het Spaans en Portugees.



"Wandelt" (in het Spaans toch) om precies te zijn

de 3de persoon van lópen = loop, om exáct te zijn. Lusitana heeft het goed.
Hier kort men p.r.e. af met 'escrito' of 'pura raza'. P.r.e. zegt op straat níemand.
Als je het hier over je caballo hebt heb je het automatisch over een andalusisch paard als je er niet bij zegt.
Het je een p.r.e. zeg je 'escrito' en als je een ander ras hebt noem je dat bij rasnaam en als dat een ingeschreven paard is zeg je bv. 'pura raza arabe'.
Voor paarden die de sprekers kennen gebruik je weer heel andere woorden. Voor een dekhengst 'semental', voor je rittenpaard 'haca' etc.
Ik rij vrij veel en mijn paarden zijn wel allemaal schimmel doch verschillend van kleur en mijn Arabella duidt men aan met 'la torda' bijvoorbeeld.

Wandelen is caminar wat ook reizen betekent.
Lopen, wandelen, trekken kent net als voor weg, pad etc. tíg woorden en uitdrukkingen. Een veelvoud van het Nederlands.
'Een tochtje maken' is cabalgar, een afgeleidt gebruik van het paardrijden waarmee men vroeger een tochtje maakte en betekent nú hetzelfde als 'de paseo'.
Voor oude wegen zoals pelgrimroutes of veerdrijfroutes zijn helemáál veel woorden.
Je kan ook zeggen dat je de hele dag 'cabalgado', onderweg geweest bent bv. terwijl het letterlijk, dus eígenlijk te páárd inhoudt.
'Caballero' betent zo ook niet meer of minder dan meheer. Van oorsprong echter is het een woord voor ruiter, ridder en in lijn daarmee heer omdat ridders en ruiters alleen heren waren of dienden te zijn.
Een jongeman wordt echter zélden een cabllero genoemd en dan alleen om aan te geven dat het een echte héér is

Kortom: als je wil afkorten is dat in het spaans niet zo voor de hand liggend als 'anda' voor andalusiër..... en dan heb ik de verschillende uitgangen (of zelfs andere wóórden) voor mannelijk of vrouwelijk nog niet gehad

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:21

Huertecilla schreef:
Idra schreef:
"Wandelt" (in het Spaans toch) om precies te zijn

de 3de persoon van lópen = loop, om exáct te zijn. Lusitana heeft het goed.



De 3de persoon enk van lopen is loopt

Anyway, in mijn Spaanse les en hoe ik het gebruikte in Spanje was andar "wandelen" en correr "lopen".
Maar wij Belgen gebruiken lopen enkel voor "snelheid maken op je voeten" dus misschien daarmee de verwarring Een Vlaams-Ollands probleempje dus Voor jullie is lopen = rennen, niet?

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:02

Correr is zeker rennen, zowel in Spaans als Portugees. En ook lopen als in water dat loopt of een gesprek...
Leuk even een lesje Spaans tussendoor gelukkig hebben we er een leraar bij
Hé HC dank voor de uitleg waarom ze hier paarden komen halen Weer wat geleerd.
@lazy, zie je niets in Governo?