Kent iemand een gelder x hackney????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Kent iemand een gelder x hackney????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 19:06

haayzzz
ik wil mijn merry laten dekken door een prachtige hackney hengst die bij ons op stal staat maar ik weet niet wat er dan uit zou komen.
ik vroeg me dus af of iemand van jullie zon kruising kent en of die dan een foto heeft voor me.

alvast hartstikke bedankt

groetjes kayleigh

Sjonniej

Re: Kent iemand een gelder x hackney????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:54

Heel veel tuigpaarden zijn Gelders met Hackney erin...

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:28

ja dat weet ik...... al hoort het niet.
in een echte gelderse hoort geen hackney te zitten, maarja ik wil dat wel gaan doen ( al zouden de mensen van het gelderse stamboek dat niet zo heel fijn vinden)
ik wil er dan wel gewoon dressuur mee gaan rijden of mee gaan springen en dus vraag ik me af wat er precies uitkomt.
mijn merrie is van het luxe gelderse type----> hetgeen dat dus voor de dressuur word gebruikt en de hengst is wel vol tuigpaard maar hij heeft niet dat grove en lompe wat sommige hackneys kunnen hebben.... hij ziet er heel lux uit en als je hem ziet lopen is het net zon andalusier. het is een koffievos en die van mij zit daar ook heel dicht tegen aan.

miss dat iemand weet of het een paard zou worden die je goed in de sport kan gebruiken?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:12

meschien is het handig om van beide paarden een foto te plaatsen...

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:49

ja misschien wel..... ik moet deze week toch nog foto's maken dus dan zal ik dat meteen even doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:53

keat schreef:
ja dat weet ik...... al hoort het niet.
in een echte gelderse hoort geen hackney te zitten

Daarom zitten de Gelderse paarden ook in een ander boek bij het KWPN dan de tuigpaarden
Zo'n beetje alle KWPN tuigpaarden zijn HackneyxGelders.

Freshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:30

Als jou dat leuk lijkt, gewoon doen joh

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:33

een hackney lomp en grof?een hackney is jusit de volbloed onder de tuigpaarden,de veredelaar...
is de hengst goed gekeurd?
wat zijn zijn ouders?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:44

Helaas net niet de hele benen erop, maar dit is een paard waar Gelders en Hackney in zit.

Afbeelding

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 05:57

De hengst is nog maar 3 jaar en ze hebben bewust gewacht om met hem naar de keuring te gaan tot hij helemaal volgroeid zou zijn; dan zouden ze geen vooroordeel van hem krijgen. Het plan is om volgensd jaar met hem naar de keuring te gaan. Het is een koffievos en hij is mooi en goed naar verhouding gevormd. Ook heeft hij voor zijn leeftijd al een gigantische dikke nek terwijl hij nog niet getrained word. Hij kan prachtig lopen en degene die hem gezien hebben en die echt verstand van hackneys hebben zeggen allemaal dat we zuinig op deze hengst moeten zijn omdat dat nog eens wat zou kunnen worden.
De afstammelingen weet ik niet uit mijn hoofd..... ik weet wel dat ze hem zelf uit hun stamboekmerrie hebben gefokt, maar wat haar stamboek naam is weet ik niet precies want ze worden zo bij ons nooit op stal genoemd veel te lang allemaal het is iets van jubelations girl ofzo maar ik zal het nakijken voordat wel fouten maken

Wat ik met dat lompe bedoelde is dat we er nog een aantal hebben staan en een daarvan is een zwarte merrie grote maat. (ze is 2 keer 1ste premie geworden) Als je haar zo ziet staan dan is het zon lomp beest... ze is dan echt niet zo geweldig om te zien. Als ze wordt getrained echter wel, dan is het echt een sprookje om te zien. Ook de moeder van de hengst in om te zien staan ook niet zo geweldig maar als je die onder het zadel ziet lopen (jaaa er word mee gedressuurd) dan is het ook een ander verhaal.
Maar die hengst is gewoon om te zien staan al prachtig en dan vooral zijn nek is zo apart..... zon dikke nek als een andalusier heeft en al die andere paarden bij ons hebben van die slanke halzen die tegen een hertenhals aanzitten.

maar zoals ik al zei ik zal zo snel moegelijk foto's in de topic zetten

groetjes kayleigh

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:33

Ik denk dat ik de moeder van die hengst wel ken, veelbesproken merrie. Door de eigenaar de hemel in geprezen, dat het de beste van het land wat, etc etc, op de concoursvelden viel die zwaar tegen en lag het ineens aan de rijder (terwijl het type van die merrie ook niet alles was ). Ik denk dus ook dat ik de eigenaar ken van die hengst. Ik ben heel erg benieuwd naar foto's van die hengst en de vader van de hengst. (vos, Blokland Shales toevallig, of misschien Plains Splendid?)

Bij jullie in de buurt, in Made, is dit jaar overigens een hackney-merrie gedekt door Saffraan. Ben ook heel benieuwd wat het voor veulen wordt.

En als die hengst niet goedgekeurd zou worden, kun je misschien nog eens over Plains Liberator nadenken. Staat bij Cees van der Maat, is een hackneyhengst en goedgekeurd bij het KWPN. Bij een nakomeling uit deze hengst kun je dus een vol KWPN papier krijgen.

Hier een foto van hem:

http://www.zilfiashoeve.nl/hengsten/hengsten/plain's%20windfall/plains1a.jpg

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:18

NEONLIGHT:
Wat je net vertelde over Jubilations girl (haar naam klopt, ik heb het nagekeken) wist ik helemaal niet. Wat ik wel van haar weet is dat ze haar ooit eens vrij goedkoop hebben gekocht niet wetend dat het een hackney was en een nichtje van de eigenaar (Kees van Oosterhout) reed er toen gewoon op. Uiteindelijk zijn ze er dus achter gekomen dat het een hackney was en dat ze nog eens een hele goeie en bijzondere stamboom had ook. Kees en zijn vrouw Annemarie zijn zich toen gaan vediepen in het ras en hebben een aantal veulens uit de merrie gefokt die allemaal keer op keer de eerste premie haalde. De oudste merrie die ze uit jubilations girl hebben gefokt is nu denk ik rond de 4 jaar oud en heeft helaas op de keuring laatst 2de premie gehaald. het veulen dat ze er dit jaar uit hebben gefokt (een hengst) is 2 keer 1ste geworden. Jubilations girl word onder het zadel gereden en ze is nog maar net op wedstrijd uitgebracht. Als je haar ziet lopen dan verwacht je niet meteen dat het een hackney is want ze heeft dan niet zoveel knieactie, maar als je haar naar de keuring brengt dan lijkt het net alsof ze nooit anders heeft gedaan en weet ze wel hoe ze moet lopen. Verder worden er geen aangespannen wedstrijden meegereden.

Haar zoon (easter) waar ik mijn merrie door wil laten dekken is nog niet op de keuring geweest en daarom ken je hem niet, maar als je hem ziet lijkt hij heel veel op zijn moeder maar dan veel mooier. het maakt mij niet uit als hij niet goed gekeurd word want ik wil gewoon voor de lol eens iets leuks eruit fokken (al is het niet zeker of het gaat want ik moet natuurlijk wel genoeg geld hebben) . Vooral omdat ik helemaal gek op die hengst ben en mijn merrie heeft een hele goede stamboom(grootvaders zijn Bazuin en Amor). ik kan me haast niet voorstellen dat hij niet goedgekeurd zou worden maar ookal is het zo en er komt echt iets heel ergs leuks uit dan kan het veulen denk ik toch nog opgenomen worden in het stamboek? of miss is het wel een leuk sportpaardje dan.
wat mij ook heel veel aanspreekt is dat het zeker te weten een koffievos met witte benen en een bles zou worden , want mijn merrie zit tegen koffievos aan en heeft 2 witte achterbenen en een berde bles. Easter is een vrij donkere koffievos en heeft geloof ik 3 witte voetjes.

Ik heb een paar dagen geleden foto's gemaakt van de hengst en mijn merrie. Ze zijn niet echt duidelijk want hij is aan het puberen dus hij moest in zijn stal blijven. Ik zal ze zo snel mogelijk erop zetten.

groetjes Kayleigh

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:39

Pfff, heb ik toch de goede merrie voor.
Je ziet dit euvel veel bij hackney's, aan de hand goed en in het tuig niks. Vaak zijn de beste keuringspaarden waardeloos in het tuig. Ik zie het liever andersom, maar ik ben dan ook wedstrijdrijder. (Overigens is het bij ons ook andersom, onze hackney's zijn net "schillenhitten" als ze niet in het tuig staan .)

Ik ben benieuwd naar de hengst, ik zal hem dan ongetwijfeld wel op de keuring zien. Ben ook wel benieuwd naar de afstamming en ook de afstamming van Jubilation Girl, want die ken ik niet uit mijn hoofd.

Het veulen zou nooit opgenomen kunnen worden bij het NHS, dit is een gesloten stamboek. Wel bij de KWPN, maar dan niet met vol papier.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:43

huh maar ken jij Kees en Annemarie van Oosterhout dan?? Hun oudste fokproduct heet dancing dutches ofzo ........ en ze wonen in Wouw.
volgens mij hebben ze Jubilations girl nooit in het tuig gehad dus hoe weet jij dan dat zij waardeloos was op wedstrijd??

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:11

Hier zie je alvast een paar foto's van mijn merrie en de hengst. Ze zijn niet geweldig en er komen er strax nog meer.

Alvast een voorproefje:

De hengst Easter (2 of 3 jaar )
(ja ik weet dat hij te dik is maar hij wordt nog niet echt getrained)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn lieve merrie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zoals ik al zei zijn de foto's van slechte kwaliteit en niet echt boeiend, maar ik ga strax op stal meerdere foto's maken.

groetjes Kayleigh

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:22

Volgens mij is Jubilation Girl op de keuring ooit in het tuig geweest, en anders misschien bij een vorige eigenaar. Ik weet het niet precies, ken de merrie wel, maar de eigenaar dus niet.

Leuke hengst, leuke combi met je merrie. Jammer dat hij niet wat meer wit heeft, ik zie dat graag bij vossen. Enige minpunt aan die hengst vind ik de hals, en dat zal de HK-commissie ook vinden. Is te zwaar en te laag aangezet. Maar voor jouw gebruiksdoel (jij rijdt geen aangespannen wedstrijden waarvoor ze hoog in het front moeten komen) maakt dat niet uit. Bovendien zie jij zo'n hals graag, toch? Voor andere doeleinden is het het ook een -halsje, ik snap wat je bedoelt. En de foto's zijn misschien van mindere kwaliteit, maar je ziet goed dat ze allebei blaken van gezondheid!
En ik blijf benieuwd naar de afstamming van de hengst, zo op het gezicht lijkt het een Blokland Shales, alleen zou ik daar meer wit bij verwachten.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 22:22

Ik heb er vandaag met de eigenaar van de stal over gehad en hij zei dat Jubilations girl nog nooit op keuringen of wat dan ook in het tuig heeft gestaan, ook bij de vorige eigenaar niet. Die heeft haar wel proberen te trainen maar ze deed binnen 3 weken niet wat hij wilde en heeft haar toen verkocht. Kees heeft haar wel in het tuig getrained voor als ze op de keuring in het tuig zou moeten maar toen werd ze 2de..... dus het is er nooit van gekomen. We lopen er nog een aantal Jubilations kinderen rond en misschien dat je haar daar mee verward.

De hengst heeft idd een hele zware hals maar die zal zeker een stuk inslinken als hij goed getrained word want een groot gedeelte is simpelweg vet. al bij al blijft hij natuurlijk wel een prachtige hals hebben (vind ik)

Als je hem ziet lopen kwijl je echt heel de boel onder. Hij laat echt zien dat hij mooi is en gooit zijn benen dan zo hoog op dat hij zichzelf bij wijze van spreken een bloedneus schopt, vooral als hij met dubbele lijnen gelongeerd word. mijn merrie heeft mooie ruime gangen en kan zeer goed strekken dus misschien is dat wel een goede combi.

miss dat ik de hengst (die btw voledig easter surprise heet) binnenkort in de bak kan gooien en een paar mooi foto's maak. Van mijn merrie zal ik soieso nog wat rijfoto's erop zetten.

groetjes kayleigh

btw. de eigenaar heeft de vader van easter nog genoemd maar ik ben hem met mijn blonde kop vergeten. Ik weet wel dat het een hele rare naam was en dat het een hele bekende hengst is.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 22:25

ow nog ff iets neonlight mag ik vragen hoe je echt heet en waar je precies vandaan komt want dat wilde fam. van Oosterhout graag weten want misschien kende ze jou dan ook wel.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 06:20

Dan zit ik er inderdaad langs wat betreft de moeder. Snap niet dat ik me zo kan vergissen. Wel weet ik, maar dat had je zelf ook al gezegd, dat er best veel nakomelingen op de keuring van haar zijn. Afgelopen jaar niet alleen het veulen geloof ik???

Mijn naam zeg ik hier niet. Maar foto's staan in mijn profiel, als de eigenaren een beetje kennis van wedstrijden hebben weten ze wie ik ben. Bovendien is het voor hun makkelijk te traceren aan de hand van mijn wagennummer.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 08:12

oke nouja ik zal het doorgeven, maarre als ik het goed heb begrepen is jubilations toch een hengst? dat is de vader van onze merrie want zij heeft niet zo gek veek afstammelingen hoor. en de eigenaar zei dat er hier in omstreken een bijna volle zus of een volle rond loopt dus vandaar

groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:50

Maar de huidige eigenaar heeft uit deze merrie toch meerdere nakomelingen gefokt? Waren er dit jaar of het jaar ervoor niet meer als 1 nakomeling op de keuring van deze merrie?
En een volle broer of zus is niet vreemd dat ie er ergens rondloopt. Ik ken de afstamming van die merrie niet, weet de merrielijn niet.
Hengst die Jubilation heet weet ik zo niet, maar ik zit ook niet zo in de grote maat, zeker niet in de wat oudere paarden. Weet wel dat er een hengst is die Plain's Superstition heet, lijkt er een beetje op. Hoewel de naam Jubilation me erg bekend voorkomt, kan ik het even niet plaatsen of het alleen van deze merrie is of ook nog van een hengst.

En wat betreft die nakomelingen op de keuring, ik weet dat eigenlijk 100% zeker, ze kwamen meen ik ook met 1e premies de ring uit. Het viel me op dat beide nakomelingen van deze merrie goed waren, en de grote maat fokkerij is maar klein en de kwaliteit niet altijd best, vandaar dat het me is bijgebleven. Denk overigens dat het vorig jaar is geweest, dit jaar ben ik alleen op de UPD naar de keuring geweest en heb niet zoveel gezien.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:30

ze heeft haar dochter dancing dutchess een paar jaar geleden en dit jaar haar zoon gershwin,s op de keuring gehad en ze zijn beide 2 keer 1ste geworden ja. ik weet niet of de hengst easter surprise als veulen op de keuring is geweest maar als ik er zo over nadenk volgens mij wel en is hij ook 1ste geworden. dat viel zowieso heel erg op bij de veulens van Jubilations girl... ze werden keer op keer 1ste. alleen is dancing dutches dit jaar (nu is ze denk 3) op de keuring 2de geworden omdat ze veel te zenuwachtig was en schijnbaar alleen maar aan het bokken was.

overigens ben ik er wel achter gekomen wie je nou eigenlijk bent en Kees en annemarie van Oosterhout kende jou van verre wel een beetje, ook omdat je in dat hackney boekje staat.

wij hebben trouwens op stal ook nog een kleine maat hackney convictions sensation genaamd. die hebben we nog niet zo heel lang hoor.... vanaf de zomer denk ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:38

Yep, ik sta daar ook in. Overigens was dat niet de bedoeling (tenminste, de foto niet) maar ja. Help ook een keertje iemand mee en dan sta je meteen in het jaarboek.
De naam Dancing Dutches komt me ook bekend voor, maar ik verwar die toch echt met een andere merrie. Vosmerrie van Brinkhuis die vorig jaar (en volgens mij ook dit jaar) het kampioensveulen had heeft een naam die er op lijkt namelijk, kom er alleen niet op.

En het klopt dat ze me niet echt kennen, we fokken ieder jaar wel een veulen maar gebruiken die voor de sport en komen daar haast nooit mee op de keuring.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:23

heeft nog iemand foto's van zo'n kruising???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:38