Lusitano kenners?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:17

ik vindt lusitano's echt geweldige paarden.
maar ik wete er winig vanaf, kan iemand daar verandering in brengen .
ik zou graag willen weten:
-prijsklasse
-schofthoogte
-kleur(meestal schimmel toch )
-karakter, heeft ie net zo'n karakter als de andalusier of meer het 'koudbloed' karakter?

ik hoop dat iemadn me kan helpen ik vindt ze echt geweldig!!!!
alvast bedankt
xXx caatje

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:38

Pb Lusitana eens (zie mijn onderschrift) zij verhandeld Lusitano's vanuit portugal naar nederland.

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:42

badankt voor de tip! ik heb haar een PB gestuurd!:D

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:38

caat_eve schreef:
ik vindt lusitano's echt geweldige paarden.
maar ik wete er winig vanaf, kan iemand daar verandering in brengen .
ik zou graag willen weten:
-prijsklasse


Ligt eraan wat je zoekt, een leuk paard om mee buiten te rijden (zonder papieren of met cruzado papieren) of een paard om mee te fokken of in de dressuur verder mee te kopen. De eerste kun je voor rind 2000 vinden hier. een redelijk paard rond de 5000 en een goed paard begint boven de 10.000
caat_eve schreef:
-schofthoogte

vroeger rond de 1.50m, maar ligt tegenwoordig al rond de 1.60 met veel uitschieters naar boven. Je kunt ze nu ook van 1,70m vinden.
caat_eve schreef:
-kleur(meestal schimmel toch )

Ja, maar alle kleuren behalve bont komen voor. Je hebt hier ook valen, isabellen, zwarte, vossen, donkerbruinen, perlinos, cremellos, nou ja, alles.
caat_eve schreef:
-karakter, heeft ie net zo'n karakter als de andalusier of meer het 'koudbloed' karakter?

Ze delen dezelfde voorouders. De Lusitano is temperament onder het zadel, maar koel in het hoofd en mak in de omgang... Verder moedig, stoer, nergens bang van, werkwillend, slim.
Ze hebben meestal een ramshoofd, maar een snoekshoofd komt ook voor. Hoewel ze kleine oren zouden moeten hebben, hebben de meeste enorme flappers...
Ze zijn heel veelzijdig, ze worden hier gebruikt voor stierenvechten, veehoeden, buitenrijden, dressuur, springen, horseball en aangespannen rijden.


Verder wil ik even kwijt dat de Lusitano vooral wordt gefokt op bruikbaarheid en niet op schoonheid. Ze moeten kunnen presteren en dan met name in de arena, want het blijft in de eerste plaatse een stierenvechterspaard. Ze krijgen daarvoor een lange opleiding, eerst met kalfjes en dan met steeds grotere stieren. De dressuuropleiding van het stierenvechterspaard houd ook in spaanse pas, passage, piaffe, appuyementen, travers, renvers, kortom wat je bij GP tegenkomt, plus wat extras, vaak ook nog levade, courbette en capriole...

Lusitanos hebebn natuurlijke verzameling. Ze brengen hun gewicht van nature op de achterhand. Dit maakt ze zeer comfortabel om te rijden.
Ze hebben een aparte manier om tot stilstand te komen vanuit galop, nl met hopjes. Met een beetje pech, een hop. Je bent in galop, paard springt in de lucht en staat pal op vier benen.... Ik raad je aan altijd goed rechtop te zitten op een Lusitano.
Ze zijn zo mak dat kinderen hier op hengsten rondrijden en dan ook echt hummeltjes van vijf enzo! Er zijn ook wel drukkere hengsten hoor, maar de doorsnee Lusitano is erg braaf.
Als je meer vragen hebt, hoor je het wel, en als je er een wilt kopen, houd mij in het achterhoofd

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:18

Ga eens kijken op het lusitano forum van lusitano-nederland!
In mijn profiel mijn lusitano's!

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 16:09

Bedankt Lusitano! precies de informatie die ik nofig had!!!
Chivari wauw *kwijl, wat ik jou lusitano mooi zeg!!!!!
bednakt voor de info!!!

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:28

Haha, kwijl gerust nog wat verder!
Ben je al op het lusitano-forum geweest?

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:59

welke is dat? *bloos

leonardus

Berichten: 95
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Heusden

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:20

Pb Makhali even zij heeft een super gave Lusitano hengst uit portugal laten komen echt een toffe gast wij hebben hem al een paar keer mogen ontmoeten.
Zij heeft zelfs een eigen site.

Groeten fasole

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:27


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:22

Chivari schreef:
Ga eens kijken op het lusitano forum van lusitano-nederland!
In mijn profiel mijn lusitano's!


Inderdaad hier is een hoop info op te vinden, veel mooie foto's etc.

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:10

wauwii! waty zijn die paardjes mooi *kwijl!!!

kan iemand mij misschien het grote verschil tuusen de andelusier en de lusitano vertellen.

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:17

Een groot verschil is er niet!

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:34

Andalusische hengst:
Afbeelding
Lusitano hengst:
Afbeelding
Ik vind dat wel een verschil.
Als je merries door elkaar gooit haal ik de lusitanos er niet uit hoor.
Verder heeft een Spaanse stierenvechter eens op TV gezegd (en dat vind ik altijd erg leuk om te herhalen):"Ik werk alleen met Lustanos. Andalusiërs zijn leuk voor de sier en een buitenritje, maar de Lusitano wordt nog gefokt als werkpaard. Ze zijn, vlugger, behendiger, werkwillender en slimmer."
En dat uit de mond van een Spanjaard...
Dus ik zou zeggen, Lusitano is een totale allrounder en vooral werkpaard, en de Andalusiër is een luxepaard, maar de liefhebbers van dat ras hebben misschien weer andere ideeën.
Gek genoeg gaan die er erg prat op dat het vroeger een stamboek was, terwijl de Portugezen weer veel wijzen op het feit dat het nu niet meer zo is...

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 17:22

hmm.. ik wil over een jaar of zo aan een van deze 2 paardenrassen beginnen . maar ik weet nog niet welke.
daarom welke denken jullie dat het betse mij past.
Ik heb onder het zadel neit super veel geduld, ik wil niet echt gaan springen of zo maar lijkt me wel leuk als me paardje het zou kunnen. Ik ben neit zo´n type die zich gauw over geeft . ik wil altijd winnen . ik ben er nog niet helemaal over uit, maar ik heb not tijd zat.
ik heb zelf wienig ervaring met een lusitano, de instructrice van mij rijdt zelf een andalusier hengst waar ik echt helemaal smoor op ben . zij zegt dat ik waarschijnlijk te weinig geduld heb voor een andalusier, en dat ik dat moet trainen of aan een halfbloedje moet beginnen...
maar misschien weten jullie wta beter bij mij past.... .

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:34

als je geen geduld hebt zijn dit geen paarden voor jou... met een anda begin je niks als je je opwind of boos wordt, ze zijn supergevoelig dus je moet echt een grote dosis rust en geduld hebben. Ze zijn wel veelzijdig, en koel in hun hoofdje, wat ik echt een pluspunt vind. Ik noem het wel eens paarden met stuurbekrachtiging, ze zijn veel gevoeliger dan een "gewone" kwpner ofzo (tenminste, dat is mijn ervaring) dus ook met rijden is dat echt heerlijk, zo'n kleine hulpen.... maar ze willen nog wel eens wat druk en rennerig zijn onder het zadel als ze iets niet snappen (ze zijn vreselijk werkwillig, je moet ze soms tegen zichzelf beschermen) en daar moet je mee om kunnen gaan. Niet gaan vechten, gewoon kalm blijven. Dus als je zelf ongeduldig bent denk ik dat je instructrice wel gelijk heeft..

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:45

@caat_eve Ik zou zeggen, vraag eens of je op het paard van die instructrice mag om het te ervaren hoe ze zijn...
Lusitanos zijn, in mijn ervaring, redelijk vergevingsgezind, hoor.
Trouwens ongeduld op boosheid hoor je op geen enkel dier te botvieren...Daar moet je aan werken, ongeacht wat voor een paard je gaat kiezen.

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:51

Ik weet het, ik doe ook echt mn best ervoor hoor. maar om op het paard van me instructrice te gaan... *bloos, dat is een dekhengst, ik weet neit of dat zo'n slim plan is....

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:59

Ik heb een donkerbruine Lusitano zonder papieren, maar dat maakt me niets uit. Het is een temeramentvol paard. En inderdaad is ook mijn ervaring dat je geduld moet kunnen opbrengen. Het is een echte laatbloeier is nu 5 jaar en volop aan het puberen. Als ik hem vergelijk met mijn Spaans( bloedlijn) gefokte arabier van 4 jaar lijkt hij in zijn doen en laten jonger. Hij is behoorlijk dominant tegen over mens en zijn soorgenoten. Verder wel een echte knuffelbeer, staat ook te genieten van een poetsbeurt.

Druk en rennerig onder het zadel herken ik ook wel. Hij heeft ook een byzonder licht contact nodig vooral niet te veel in zijn mond zitten, hij komt dan in verzet door zijn hoofd omhoog te gooien dat je moet uitkijken voor een neusfractuur.

Dus ik sluit me aan bij gewoon rustig blijven niet gaan vechten en hem de kans en tijd geven alles te begrijpen, vooral niet te overhaasten.En niet gaan vechten. Dit zijn mijn ervaringen.

groetjes Petra

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:02

die van jou is niet bepaald een makkie volgens mij... mijn instructrice zelf zegt dat mijn pony dr wel wat van weg heeft dvan karakter en zo, maar ik kan juist super ofschieten met me pony, klikt gewoon super!

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:08

caat_eve schreef:
die van jou is niet bepaald een makkie volgens mij... mijn instructrice zelf zegt dat mijn pony dr wel wat van weg heeft dvan karakter en zo, maar ik kan juist super ofschieten met me pony, klikt gewoon super!



Bedoel je die van mij?????

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:19

caat_eve schreef:
Ik weet het, ik doe ook echt mn best ervoor hoor. maar om op het paard van me instructrice te gaan... *bloos, dat is een dekhengst, ik weet neit of dat zo'n slim plan is....

Een dekhengst is ook maar een paard hoor, ik begrijp dat ontzag totaal niet. Gewoon vragen. Het ergste wat je kan gebeuren is dat ze zegt dat het niet verstandig is en waarom.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:45

ik heb een andalusische hengst gereden, merkte het verschil niet met de anda ruin die ik toen ook reed. Iberiërs staan er wel om bekend dat ze vooral de hengsten rijden, dus je moet niet te bang doen, ook met gewone hengsten. Maar in mijn ervaring was de anda gewoon prettiger dan de meeste Kwpn-hengsten die ik kende. Gewoon eens vragen, je instructrice is er bij om je te helpen, toch? En als het niet gaat, dan zegt ze dat echt wel.

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:34

Precies, hier worden veel meries niet eens ingereden.
Hengsten worden alleen gecastreerd als ze zeer lastig zijn.
Dus hier rijdt men grotendeels op hengsten. Merk je niks van, hoor. Rijdt gewoon door elkaar.

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 07:25

Ow oke, ik zal het haar een keer vragen...