Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:34

Altijd fijn om lekker te kunnen rijden/ trainen. :-) Waarschijnlijk in de binnenbak? :D

Phew ik vind dat best link een paard die zo in blinde paniek naar achteren stormt, zou je bijna beter een trailer kopen zonder klep met deurtjes of voorlader. Maar goed, gelukkig hoeft hij de trailer niet meer op.

Cavalluna lijkt mij ook mooi qua paarden, kan me voorstellen dat dat genieten was. Mooi kort vachtje al Nadir.

Elevada heeft ook de cyste toch? loopt ze door compensatie in telgang? Ik hoop dat de osteo gewerkt heeft.

Wij hebben gisteren nog een klein stukje gewandeld in de harde koude wind brr, klapperende vlaggen waren wat spannend maar voor de rest gelukkig heel braaf.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:45

Elevada heeft idd een cyste. Ze zat wat vast in de rug, dus zou kunnen dat ze daardoor uit compensatie in telgang gaat... we gaan het zien komend weekend als de bak een beetje ok is, ik mag er van mezelf sowieso nog maar 1x per week op en ze doet het alleen onder het zadel.

Was maar stom weer dit weekeind.... waar blijft die lente nou?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:27

Oh bijzonder dat ze het alleen onder het zadel doet, niet teugelkreupel?

Nouja met een vastzittende rug kunnen ze ook raar van gaan lopen inderdaad, hopelijk is het nu opgelost. Vaker rijden is niet goed voor haar?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:11

Ik wil rijden rustig oppakken, want dat is natuurlijk alleen maar extra belasting als ze nog iets te veel op de voorhand duikt. Dus eerst aan de hand gewicht naar achter ook verplaatsen en dan dat in het rijden mee proberen te nemen. Ik werk ook eerst aan de hand voor ik er op ga.
Ze duikt wel enorm achter de teugel in haar "kijk eens wat ik allemaal kan" modus dus ik vermoed dat het daar wel iets mee te maken heeft

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:25

Oja herkenbaar bij de PRE's..soms is ze op lengte rijden lastiger dan om ze laten piafferen. :+

Klinkt goed hoe je het doet en op bouwt, snap ook wel dat je het rustig wilt opbouwen. Zeker met zo'n paard valt of staat alles natuurlijk met management en hopelijk blijft het rijden ook gewoon goed gaan en kun je het uitbouwen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:53

Lengte kennen ze niet altijd nee hahaha
Ja we gaan zien wat lukt en wat niet. Alles is goed, zo lang ze maar geen pijn heeft

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:12

_Tarzan: Ze hebben beide de lente in de bol. Goed te zien dat Fuego nog steeds zo goed gaat.
Het goede weer doet hem ook altijd goed toch?
Tuurlijk blijf je gewoon zitten tijdens je proef! Heel benieuwd, succes!

Jenara: Nog even afwachten dus. Fijn dat er wel iets gevonden is. Hoop echt voor je dat het niets ernstigs is en ze over een paar weken weer goed loopt.

Nadir: Wat een prachtige kleur heeft die van jou toch he!

Maartje_M: Goed dat je ook lekker aan de hand bezig bent. De lente laat inderdaad nog even op zich wachten helaas. En lengte? Wat is dat :-p

Dit weekend wordt de klok verzet, zo aan toe!
Merk dat de avonden nu nog steeds te kort zijn na het werk. Hier alles 24/7 buiten dus dat beperkt toch wel. Hoop vanaf dan ook nog wat meer kunnen gaan doen met Morena. Ze wordt in mei alweer 2 jaar.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:47

@Nadir, ohh, was het een mooie show weer dit jaar? Ik ben vorig jaar geweest en met alle bouwplannen dit jaar geen tickets gekocht. Dat winterhaar gaat nu inderdaad hard :D Jenara is ook al het meeste kwijt!

@Tarzan, komt vast goed die proef!! Jullie gaan goed als ik het zo hoor :D
ohjee, dat trailerladen klinkt wel heftig ... zou ook wel flink schrikken als ze zo naar achter vliegen.

@Elisa, supergoeie schriktraining gehad dus met dat winderig weer :p

@Maartje, haha die lengte is inderdaad echt wel een herkenbaar issue! Ik zat met Jenara soms precies op een rond bolletje, precies alsof ik haar helemaal in de krul trok, maar dat deed ze toch echt helemaal zelf.
Maar goed bezig! hopelijk blijft het allemaal goed gaan met het oppakken :)

@keeyzie, ik kijk ook naar het verzetten van de klok! Kan me zeker voorstellen met paarden in eigen beheer dat je daar helemaal naar snakt! Heb je Morena echt al van veulen? Tijd vliegt zo voorbij hé.

ik ben al héél voorzichtig een beetje optimistisch, maar ik vond Jenara echt al een stuk beter stappen vandaag. Heb gewoon ter check haar ook 5 passen laten draven en dat zag er ook al beter uit. Daarna een blokje om gaan wandelen aan de hand :)
Mevrouw eet blijkbaar wel haar ontstekingsremmers niet goed op :/
Jullie nog tips/tricks om dat er vlotter in te krijgen? Heb haar portie voer nu wat vergroot zodat de smaak hopelijk wat meer verdoezeld is, maar zou ik er nog iets anders kunnen bijdoen zodat ze het beter opeet?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:18

Dat is positief Jenara! Misschien vermengen met appelmoes oid en in haar mond spuiten met een spuit zoals je een wormenkuur geeft? Is het een pil of poeder?

Ik vind klok verzetten altijd afschuwelijk, hele bioritme van slag. :o Maar snap wel dat het makkelijker is zo om s"avonds nog wat te doen.

Die lengte is enorm herkenbaar dus. :D

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:37

De show was weer prachtig Jenara, mijn dochter (9) zat ook weer op het puntje van haar stoel. En ik vind het gewoon fantastisch om al die mooie Iberische paarden te aanschouwen.

Fijn dat je Jenara alweer beter vond lopen. Ik zou ook mengen met appelmoes of appelstroop idd.

Klok verzetten mogen ze van mij ook afschaffen. De lange avonden zijn heerlijk maar zowel mijn kinderen als de hond gaan er niet zo goed op :+

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:50

mhm, dat had ik inderdaad al gelezen, mengen met appelmoes ofzo ... is alleen even niet zo praktisch nu :/
Ik moet dat aan de stal vragen om dat te doen omdat ik nu echt nét in een periode zit dat ik onmogelijk alle dagen kan gaan, komende week geraakt ik er zelfs maar 1-2x in de week door de start van onze werken zo'n 100km verderop :'( Ga even horen of ze het nu morgen al beter opeet en zoniet kijken of ik met hen iets kan regelen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 20:32

Elevada trekt ook zichzelf in de krul :j kan ik met waslijntjes op zitten en zij met de kin op de borst. Vreselijk…

Wat krijgt ze precies Julie? Ik zou ook spuiten in de mond, wil stal dat niet doen?
Fijn dat ze wel al wat beter loopt!

Ik heb nooit zo’n last van de klok verzetten gelukkig. Ik baal wel dat het dan om 6 uur nog niet licht is :+

Dais_

Berichten: 4029
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:28

Kun je het anders mengen met grasbrok oid? Dan is het gemengd in een grotere hoeveelheid en eet ze het hopelijk wel? En als jij niet kunt is er misschien iemand in je familie of vriendenkring die kan gaan? Of een stalgenootje die het voor je kan doen?

Opkrullen is hier ook wel een ding. Als ik lange teugel geef dan duikt ze naar de grond tot ze weerstand voelt en komt dan weer omhoog, maar gewoon eens doordraven met het hoofd op kniehoogte heb ik nog niet meegemaakt :')

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:45

Lastig probleem he, dat opkrullen..ze zijn ook zo flexibel.

Haha Maartje, je kan niet alles hebben he?

Lastig als je zelf niet kan gaan Jenara, hopelijk eet ze het nu al wat beter.

Nadir, die hebben natuurlijk ook een sterke biologische klok. Mijn katten zijn inderdaad ook altijd even van slag. Ik ben voorstander van een half uur verzetten haha, ipv een uur. Of niet. :P

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:07

Is het vloeibaar of poeder Jenara?

Voor een kleine vloeibare dosis spuit ik het op een stukje brood, vouw in het dubbel en hapt hij het zo weg.
Poeder meng ik door brokjes die hij lekker vind, misschien kan je er wat mesh bij bestellen? Dat eten ze vaak heel graag, zoals de nutrimesh van Vitalbix of ... ik weet eigenlijk niet welke ik nu heb.. éénje van purehorse :+
En dan eventueel met een broodje de bak uitvegen en dat nog op laten eten.

Met Cas heb ik altijd de discussie met een spuit - in ieder geval in het begin. Hij vindt wormenkuren écht verschrikkelijk - dus zodra ik met een spuit aan kom is het ruzie.
Maar, metacam/novacam vind hij oprecht heel lekker.
Dus als ik metacam heb, dan heb ik eerst de discussie met de spuit. Neem ik alle tijd voor, zodat hij op zijn minst zelf aan de spuit ruikt ipv continu weg proberen te lopen/draaien/rennen.
Dan laat ik er een beetje uitlopen, dan begint hij een beetje door te krijgen dat écht geen wormenspuit is. Vervolgens laat ik hem zelf de spuit pakken en spuit ik rustig wat in zijn mond.
Daar gaat hij over in de "yummie" fase en pakt hij zonder probleem de spuit en kan ik hem in zijn mond geven.
Maar eerst bevestigen dat het écht geen vieze spuit is - misschien is dat bij Jenara ook zo?
En anders inderdaad gewoon een pot appelmoes neer zetten op stal - je kan ook zelf heel makkelijk appelmoes maken met wat goedkope appels.

De klok vind ik ook verschrikkelijk. Ik heb het liefst het hele jaar door zomertijd haha. Maar een gulden middenweg zoals een half uurtje klinkt ook niet verkeerd Elisa.

Hier vorige week nog contact gehad met de kliniek omdat ik was vragen had qua suikerregime, of we daar wat losser in mogen zijn.
Goede nieuws is dat er geen aanknopingspunten zijn waarop het wijst dat het een suiker issue is. Grasjes zouden dus gewoon mogen.
Slechte nieuws is, dat ze wel had gehoopt dat hij was verbeterd, maar hij loopt nu (ook een kleine week later weer) nog steeds flink beroerd. Grote kans dat de behandeling dus niet aanslaat terwijl we nu vol gas alles er in douwen wat zou moeten helpen.
Als hij wel nog gaat verbeteren, dan heeft het in ieder geval niet aan de medicatie gelegen, dan kunnen we daar als het goed is gewoon mee stoppen. Scheelt ook weer een slok op een borrel.

Verder probeer ik vrede te vinden met het idee dat hij niet beter gaat worden en dat we afscheid moeten gaan nemen.
Een paard op 3.5 been lekker op pensioen zetten in bijvoorbeeld de Franse heuvels, dat zit er gewoon niet, hij kan ze niet bijbenen. Pensioen plekken hier met het slechte weer/natte bodem zie ik ook niet zitten eerlijk gezegd.
Dus misschien nog een weideseizoen hier van de zomer.

Maar niet behandelen met slechte doorbloeding is ook weer risico vol, dus weet nog niet of ik het aan durf om hem nog te laten dartelen. De pijn die erbij komt als het mis gaat - dat wil ik voorkomen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:42

I know Elisa, maar ik wil wél heel graag ALLES hebben hahaha
Een half uur is wel echt ellende met andere timezones hoor, ik werk met veel collega's in andere landen en een uur rekent wel een stuk makkelijker :+

he oliebol Kelly... lastige keuze moet je gaan maken, sterkte.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:17

Oja dat is ook zo natuurlijk..

Jemig Kelly, dat klinkt niet goed. Als de medicatie niet aanslaat wordt het natuurlijk moeilijk in wat er nog gedaan kan worden. Wat kan er gebeuren bij niet behandelen en slechte doorbloeding?
En zijn er nog andere methoden om de doorbloeding te verbeteren?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:56

@Maartje, ben de naam even vergeten, maar poeder uit zakjes in ieder geval.
wel grappig dat het echt zo terug komt bij iedereen hier, dat vanzelf in de krul lopen :') had dat voor Jenara echt nog nooit meegemaakt, en vind het nog steeds heel moeilijk!

@Dais, helaas heeft niemand grasbrok op stal, anders was idd een goed idee! Heb nu dus haar porties vergroot en blijkbaar had ze er vanmorgen al een groter deel van opgegeten!
Familie woont helaas allemaal in de streek waar wij gaan bouwen :+ ver weg dus en de meeste van mijn vrienden wonen ook niet bij de deur. Als het echt nodig blijkt, kan ik idd altijd wel één van mijn stalgenoten vragen.
Dat doordraven met het hoofd op kniehoogte is hier ook iets héél zeldzaam, maar het is al wel eens een enkele keer voorgekomen voor een paar seconden :p

@Elisa, heel lastig probleem vind ik het, dat opkrullen!

@Kelly, ohjee, wat een moeilijk verhaal :'( Ik wens je sterkte bij het maken van een beslissing!
hier is het dus in poedervorm, dus dan zou ik het al moeten beginnen mengen ... + ik had het nu al voor een week door haar porties voer gemengd en klaar gezet, dus ik kan het er nu niet meer uithalen :(

Dat van de spuit herken ik ook! helemaal in het begin deed Jenara dat nog vrij braaf, maar werd welk elke keer lastiger tot 2,5j geleden kon het echt niet meer op de, ik hou je hoofd even vast en duw de spuit naar binnen. Ik heb haar sindsdien dus ook geleerd om zelf de spuit aan te nemen met appelmoes of appelsap in, zo lukt het nu met wat geduld toch elke keer wel weer :)

Gelukkig kreeg ik dus vanmorgen te horen dat ze het al beter opat nu de portie voer groter was. Eventueel nog een wat smakelijker brokje bijvoegen of een lepel appelmoes idd, maar dat zal ik dan aan de stal moeten vragen of aan mijn verzorgster, ik geraak er tot aankomende maandag niet meer :'(

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:07

Elisa2 schreef:
Oja dat is ook zo natuurlijk..

Jemig Kelly, dat klinkt niet goed. Als de medicatie niet aanslaat wordt het natuurlijk moeilijk in wat er nog gedaan kan worden. Wat kan er gebeuren bij niet behandelen en slechte doorbloeding?
En zijn er nog andere methoden om de doorbloeding te verbeteren?


De doorbloeding heeft eigenlijk geen oorzaak.
Er zijn verder geen afwijkingen te vinden in hals, borst, been, rug etc :') zelfs mogelijke beknelde zenuwen gecheckt.
Geen vernauwde vaten, geen bevangenheid.
Iemand opperde nog "rechtrichten" We zijn altijd in de weer geweest met trainen voor correct gebruik van het lichaam, hij werd zelfs klaar gestoomd voor een clinic van Bent Benderup vlak voordat de ellende begon.

Omdat er dus geen oorzaak aan te gronden lijkt te liggen, is er ook geen andere oplossing dan wat ze nu aan het proberen zijn.
De doorbloeding ligt ook niet aan de ontsteking die er zit, andere voet heeft namelijk geen ontsteking en heeft óók de verminderde doorbloeding.

Ze zijn nu het hele bloedstelsel aan het boosten in de hoop dat het ook in zijn voeten komt, plus de ontsteking die in 1 voet zit is ingespoten.

Als de slechte doorbloeding aan houdt dan doet dat één gewoon zeer en twee kan er een onherstelbare kanteling/verzakking van het hoefbeen/gewricht (durf het niet exact te zeggen) plaats vinden.
Omdat ze dit nooit eerder hebben gezien en het geen normale bevangenheid is, zal niemand weten wanneer en in welke heftigheid dit zal gebeuren.

Zag hem vandaag ook weer draaien in stal... ai ai..

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:01

Ah duidelijk! dat moet je inderdaad niet willen dat er een hoefbeenkanteling of verzakking ontstaat. Dat is gruwelijk pijnlijk!

Vind het wel heel zuur voor het paard als dit gewoon een reden is waarom hij niet oud kan worden. Wist ook niet dat dit kon. En ik kan me voorstellen dat dit ook een heel machteloos gevoel geeft..

Lijkt me ook niet dat rechtrichten hier wat in doet als het in beide voorbenen zit, ze kunnen uiteraard sneller iets krijgen aan het voorbeen waar ze op vallen als ze scheef lopen. Maar de verminderde doorbloeding lijkt me een grote rol/ oorzaak te zijn.

Jenara, fijn dat ze het al wat beter eet! Opkrullen is rijtechnisch denk ik ook van de lastigste dingen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:31

Ik kom even mijn blijheid delen. Vandaag les gehad met de dames, Lis aan de hand en die gaat heel goed, maar we moeten echt meer ritme in de trainingen krijgen. Komt wel goed als het weer meewerkt.
En Elevada… wat een geweldig paard is het toch. Ik heb echt uitgebreid zitten genieten, ze deed het ZO goed! Er kwamen zelfs half steps uit hahaha, niet helemaal de bedoeling maar we nemen graag aan wat we krijgen :') geen telgang meer vandaag, dus ik ben een heel gelukkig mens :j

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:56

Dat klinkt super zeg! Wat fijn. :-) Beter half steps dan telgang haha.

Ik was vandaag ook blij, weer even trailer laden geoefend en een stukje gereden. Ze was zo braaf, ondanks dat ze het super spannend vond liep ze zo de trailer op en af en netjes stilstaan. Toen we terug waren nog een keer geladen en liep er weer zo in. Wel helemaal bezweet van de spanning. Vond het echt dapper.

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:34

Wat super knap Elisa, fijn dat ze er zo goed op gaat en je het alvast oefent!

Maartje, heel fijn dat de les zo fijn ging!

Jenara hoe is het nu met haar?

Rambo gaat ook steeds beter moet ik zeggen *\o/*
We komen er wel, we hebben alleen langer nodig haha

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:42

Hé allemaal! Wat een leuke berichten hier allemaal!
En Tarzan jij bijna je wedstrijd! Klaar voor?

Fijn Elisa dat het trailer laden beter gaat! Super.

Maartje ook al zo’n heerlijk blij bericht *\o/*

Hier gaat het super goed, Nero maakt zulke stappen vooruit. Ik heb laatst zelfs in m’n eentje in de buitenbak gereden zonder dat hij aan het spoken was en we hebben echt ook goed getraind.
Vandaag hadden we clinic op ander terrein, hij schrok zich eerst het rambam van een heuse boomstam onderweg 8)7 , echt hoe ik daar ooit een cross mee wil gaan doen _O- .
Super gereden. Instructeur was alleen maar vol lof over Nero! Hij zei dat hij makkelijk het Z aan moet kunnen, zoveel kracht als dat hij heeft in zijn achterhand, goede draf en fijne bewegingen.
Super leuk om te horen. Echt retetrots baasje hier! Als je dan ziet waar we vandaan komen :o

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:31

Nou inderdaad, doe mij de half steps maar hahaha

Fijn dat het trailer laden zo goed gaat Elisa!

Wat een fijn commentaar Autumn!