Voskleurige Fries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:55

Bedankt voor het delen van de foto's. Heb je er nog een waar het hele paard opstaat vanaf de zijkant? Ik zie er namelijk helemaal geen fries in. Waarschijnlijk door de kleur. Maar vanaf opzij kan je een fries goed herkennen aan zn bouw. Wel bijzonder als je een vos hebt uit 2 volle friezen.

tsvl
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 19:00

onpaard schreef:
Bedankt voor het delen van de foto's. Heb je er nog een waar het hele paard opstaat vanaf de zijkant? Ik zie er namelijk helemaal geen fries in. Waarschijnlijk door de kleur. Maar vanaf opzij kan je een fries goed herkennen aan zn bouw. Wel bijzonder als je een vos hebt uit 2 volle friezen.


Mocht je TikTok hebben dan kan je denk ik het beste even daar kijken voor video’s ☺️ tessvloenen

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:01

Ik vind het hoofd heel Fries hoor.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:18

https://www.tiktok.com/@tessvloenen voor iedereen die gewoon nog achter een computer zit is tiktok gewoon via een browser te bekijken.

Tess je hashtag zegt arabofries. Is dit een arabofries?
En in deze 6 filmpjes zie ik geen fries of een shot van de zijkant. Maar wie weet zien echte kenners het er wel in terug.

tsvl
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 19:26

friezenfan2 schreef:
https://www.tiktok.com/@tessvloenen voor iedereen die gewoon nog achter een computer zit is tiktok gewoon via een browser te bekijken.

Tess je hashtag zegt arabofries. Is dit een arabofries?
En in deze 6 filmpjes zie ik geen fries of een shot van de zijkant. Maar wie weet zien echte kenners het er wel in terug.


Haha ja het is inderdaad via de computer ook prima te bekijken ✨

Zijn vader heeft een klein percentage arabo maar is een stamboek fokhengst vanuit een erkende fokker.

Ik heb niet echt een foto specifiek van de zijkant maar kan ik natuurlijk altijd eens maken. Op de eerste video is hij wel even van zijkant te zien maar wel met zadel.

Het is natuurlijk ook lastig om een Fries te herkennen wanneer hij bruin is. Was voor ons ook even schakelen toen wij een bruin veulen in de stal vonden in plaats van zwart, blijft bijzonder.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:56

Ik vind hem er echt wel fries uitzien hoor.

Aangezien vader dus een beetje arabo heeft kan er zeker wel een vos uit beide ouders komen. Arabo friezen zijn genetisch volgens mij niet vosfactor vrij. (denk niet dat ze enkel met homozygoot zwarte arabieren fokken?)

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:00

Art_Ificious schreef:
Ik vind hem er echt wel fries uitzien hoor.

Aangezien vader dus een beetje arabo heeft kan er zeker wel een vos uit beide ouders komen. Arabo friezen zijn genetisch volgens mij niet vosfactor vrij. (denk niet dat ze enkel met homozygoot zwarte arabieren fokken?)


Ik ook :j

Mooi paard TS! <3 Welkom om bokt trouwens.

tsvl
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 20:01

Art_Ificious schreef:
Ik vind hem er echt wel fries uitzien hoor.

Aangezien vader dus een beetje arabo heeft kan er zeker wel een vos uit beide ouders komen. Arabo friezen zijn genetisch volgens mij niet vosfactor vrij. (denk niet dat ze enkel met homozygoot zwarte arabieren fokken?)


Hi,

Klopt inderdaad! Zijn moeder, onze andere 100% Fries heeft ook zelf de vosfactor.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:06

janderegelaa schreef:
Absolem schreef:
Er zijn momenteel nog 14 echt volbloed voskleurige Friezen op de wereld. Daarvan zijn er 3 in handen van een Amerikaanse.

Het kfps heeft een speciaal bijboek voor deze Friezen . Er mag ook niet officieel mee gefokt worden gezien het kfps vos uit wilt bannen . De nakomelingen krijgen dus geen papier.

Dat vind ik wel bijzonder want wettelijk moet een paspoort uitgevende instantie de afstamming van een paard registreren -als die bekend is-. Ze worden alleen niet in het stamboek opgenomen maar dan praat je over een stamboekkeuring.


Kun je dan bij aes registreren dan staan beide ouder dieren wel gewoon op papier.

Jinthe2

Berichten: 61
Geregistreerd: 14-07-23

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:34

Wanneer een 100% Friese merrie en een goedgekeurde stamboekhengst van het kfps een vos veulen krijgt dan wordt deze gewoon in het hoofdstamboek opgenomen en krijgt het veulen ook gewoon de papieren vanuit het hoofdstamboek. Het kan enkel niet via een keuring worden opgenomen en zal dus veulenboek merrie of hengst blijven. Ook de nakomelingen hiervan krijgen gewoon papieren uit het hoofdstamboek en als deze weer volledig zwart is dan kan deze ook maar de keuring met mogelijkheden zoals iedere andere 'normale' fries.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:08

tsvl schreef:
Het is natuurlijk ook lastig om een Fries te herkennen wanneer hij bruin is. Was voor ons ook even schakelen toen wij een bruin veulen in de stal vonden in plaats van zwart, blijft bijzonder.


Inderdaad.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:48

DubbelFun schreef:
Picopico schreef:
Het albino-gen is echter nog nooit gevonden bij paarden ;)

Is er wel gezocht naar de juiste marker ;)
Er wordt gezegd dat een Albino paard altijd rode ogen zou moeten hebben en dat die nog nooit gezien is, maar niet alle Albino's hebben rode ogen. Bij mensen zijn heel lichtblauwe ogen of zelfs een vage lila-kleur waar genomen.

Voor zover ik heb onthouden is er inderdaad gezocht naar het gen dat albinisme veroorzaakt bij andere diersoorten en mensen, maar is dit dus niet gevonden. Maar het is even geleden dat ik me hierin verdiept heb :)

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:53

@TS: je foto staat in 'Uitgelicht' op de startpagina ;)

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:45

Ik vind het wel gaaf! Erg mooi paard.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:20

Wat grappig, ik heb een paar dagen geleden nog op je TikTok gereageerd. Ik vind hem heerlijk <3

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:41

Nou t kan me weinig schelen eigenlijk wat het is. Hij is prachtig <3

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:27

Super leuk paard!
Zie je ook niet vaak! Nog veel plezier met hem/haar!

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:23

_Jelske schreef:
Ik kan toch ook geen peugeot kopen en stellen dat het een mercedes is, of dit zo in de papieren laten vastleggen?


Het gaat er wat mij betreft om, dat het Friese paard een ras is waarvan de basis al behoorlijk smal is, en het is een hele klus om onverwante fokdieren te vinden/dieren te vinden die vrij zijn van bepaalde erfelijke gezondheidsproblemen.

Het probleem (smalle genetische basis) wordt m.i. nog groter gemaakt door overigens gezonde vosdragers uit te selecteren, terwijl er tijdenlang door bepaalde fokkers doodleuk met zwarte dwergdragers werd doorgefokt, die dus wel de juiste kleur hadden. Het blijft raar dat er blijkbaar strenger op kleur werd/wordt geselecteerd, dan op die dwerggroei. Dwergveulens werden geruisloos afgevoerd en verzwegen, want de fokkers konden op hun klompen aanvoelen dat dwergveulens voortbrengende paarden slechte reclame waren. :$


Op het moment dat er genoeg gezonde zwarte paarden zijn, hoor je mij niet over het uitselecteren van de voskleur, die vosveulens vinden in het buitenland gretig aftrek, dus ook daar is een markt voor. Maar zoals het nu is, vind ik het Friese ras behoorlijk kwetsbaar en zou de nadruk moeten liggen op gezondheid en onverwant, of ten minste met een laag inteeltpercentage, fokken.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:55

Zoolgangster schreef:
_Jelske schreef:
Ik kan toch ook geen peugeot kopen en stellen dat het een mercedes is, of dit zo in de papieren laten vastleggen?


Het gaat er wat mij betreft om, dat het Friese paard een ras is waarvan de basis al behoorlijk smal is, en het is een hele klus om onverwante fokdieren te vinden/dieren te vinden die vrij zijn van bepaalde erfelijke gezondheidsproblemen.

Het probleem (smalle genetische basis) wordt m.i. nog groter gemaakt door overigens gezonde vosdragers uit te selecteren, terwijl er tijdenlang door bepaalde fokkers doodleuk met zwarte dwergdragers werd doorgefokt, die dus wel de juiste kleur hadden. Het blijft raar dat er blijkbaar strenger op kleur werd/wordt geselecteerd, dan op die dwerggroei. Dwergveulens werden geruisloos afgevoerd en verzwegen, want de fokkers konden op hun klompen aanvoelen dat dwergveulens voortbrengende paarden slechte reclame waren. :$


Op het moment dat er genoeg gezonde zwarte paarden zijn, hoor je mij niet over het uitselecteren van de voskleur, die vosveulens vinden in het buitenland gretig aftrek, dus ook daar is een markt voor. Maar zoals het nu is, vind ik het Friese ras behoorlijk kwetsbaar en zou de nadruk moeten liggen op gezondheid en onverwant, of ten minste met een laag inteeltpercentage, fokken.


Spijker op de kop!

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Voskleurige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:26

Fries of geen Fries ik ben fan wat een leuk paard heb je