Pura Raza Menorquina

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisabeth1

Pura Raza Menorquina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 14:46

Hi allen,

Ik ben benieuwd, een klein jaartje geleden heb ik mijn paard gekocht, een Pura Raza Menorquina. Een prachtig dier met een gouden karakter. Zijn hier meer met een paard van dit ras? Wat is jullie ervaring?

Groetjes

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:51

Equikitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:29

Zelf geen ervaring met dit ras helaas, maar ik kwam ze een tijdje geleden voor het eerst tegen op Ehorses, toen ik struikelde over de advertenties van Lizz Handschmann van Spanish Horse Boutique, een bemiddelaar in Spanje met een passie voor de Menorcaanse paarden. En poeh, daar zitten soms exemplaren tussen waar ik toch wel héél erg hebberig van word… :~

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Pura Raza Menorquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:46

Kennis van mij heeft er één. Zwarte hengst. Heel gaaf dier!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:13

Ik heb er wel van gehoord, maar nooit een in het echt gezien. Er zijn er maar zo'n 3000 van, waarvan maar 200-300 buiten de Balearen. Best bijzonder dat je er een hebt dus.
En dan heb je nog de Mallorquín. Die is nou verwant aan (en lijkt erg op) de Menorquín, maar is nog veel zeldzamer (zo'n 300 exemplaren).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:18

Ik heb er nu een paar keer een gezien bij de Paarden van de Zon, ben erg onder de indruk. Prachtige zware en barokke dieren. Heb je een foto van de jouwe?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:47

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:26

Mag ik aan topic archeologie doen?
Ik ben geïnteresseerd in dit ras en ik hoop dat enkelen van jullie mogelijk ervaring hebben met enkele brokers wiens namen je vaak online terugziet op advertenties. Lizz Handschmann en Maite Bonnet bv. Ik weet dat zij in de regio Mallorca & Menorca heel actief zijn. Ze spitsen zich beide toe op de Menorquina.

Is de Menorquina trouwens echt anders dan de PRE of Lusitano en hoe? Ik stel de vraag vooral over het karakterverschil. Mij lijken het fantastische, harde paarden met goede hoeven die geweldig atletisch vermogen hebben en mogelijk een nog meer éénkennig karakter dan dat van de PRE? Tell me more?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:35

Ik ben vorig jaar op vakantie geweest in Menorca en was daar op een groot evenement ter ere van dit ras.

Ik weet natuurlijk niet of ik daar de betere paarden heb gezien, maar ik vond ze veel mooier qua bouw. Veel functioneler. Ook waren ze echt enorm braaf.

Ik zou er wel een willen, vond ze echt werkelijk waar prachtig :o

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:50

Ik neem je endorsement heel serieus @Ruitje want jij bent ook een draverspersoon :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:11

Ik volg dit topic ook met interesse, zelf de stallen vol staan, maar het ras vind ik wel interessant.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:10

Ik volg ook, ik zou uiteindelijk graag een tweede willen, voorkeur voor een zwart paard. Nu een PRE en de menorquina spreken mij al langere tijd aan..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:30

Ik heb een P.R.M. bijgereden enkele jaren terug, van een Nederlands fokker. Mijn ervaring in de paarden was meer huis-tuin-en-keuken-recreatief en vooral sobere rassen. N=1 zegt ook niet heel veel, maar ik vond de ruin i.i.g. een heel sympathiek en nuchter dier, niet kijkerig, energiek en werkwillig.

De fokker kan ik niks van terugvinden zo even snel. De paarden eindigden hun namen i.i.g. met HS.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:35

Voor mij zou dat ideaal zijn. Ik ben een recreatief/klassiek dressuur-achtig persoon & ik zoek naar een paard om lang plezier van te hebben. Atletisch zijn ze denk ik toch wel hoor, ik zie voorbeelden van beestjes die in levade blijven doorstappen... Is toch wel heel knap, al hoort het niet bij het plaatje van een modern sportpaard.

Ardanwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:50

Wij fokken inderdaad Menorquin paarden in België, tegen de Franse grens (Cul-des-Sarts).

In de typische dressuurwereld worden Iberische rassen sowieso niet graag gezien, maar ze moeten zeker niet onderdoen.

Qua gezondheid zijn ze heel sterk (ik klop op hout terwijl ik dit typ ). Ook omdat ze vanuit het stamboek héél streng zijn qua inteelt. Het gemiddelde percentage inteelt (van onze fokproducten) is 0,001%. En daar hameren ze ook wel op. Wat op zich knap is, met maar 3000 (mss meer ondertussen, zou het moeten opzoeken) exemplaren. Terwijl dit bij bv de Lusitano al snel 6-9%, en soms meer, is...

Qua karakter vind ik ze zelf cooler in de kop dan PRE en Lusitano, maar zonder verlies in vuur en werkwilligheid. Ze wíllen echt. Lusitano en PRE kunnen/durven soms een beetje dramaqueen zijn . Ook omdat ze heel graag willen, maar omdat ze dan soms kwaad worden op zichzelf omdat het hen niet meteen lukt.

Ze zijn ook heel tredvast op hun benen, wij gaan regelmatig wandelen in onze buurt (lees; rotsachtig gebied met heel veel steile hellingen). Die Menorquins lopen daarover, ondertussen zonder hoefschoenen, alsof het niks is, beetje zoals een muilezel. Nog nooit uitgegleden of schrik gehad dat ik bergop/bergaf zou vallen. En het is hier echt steil .

Met Caloros ben ik nog op wedstrijd gegaan en die scoorde ook niet slecht tussen de klassieke warmbloeden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:56

Wat knap dat dat zowel bitloos als met een traditioneel bit kan. :j Ik heb jullie enkele uurtjes maar een mailtje gestuurd op aanraden van een bokker :D

Blij dat zo'n mooi ras wat vertegenwoordiging heeft!

Heb je een verandering ervaren wanneer een Menorquin op Belgische bodem staat qua hoefkwaliteit? Of voederen jullie speciaal voor sobere rassen?

Ardanwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:22

Heb je ondertussen al geantwoord :) .

Oh ja, Caloros was in Menorca traditioneel gereden, ook met stang en trens, maar ook bitloos is geen probleem voor hem. Reed ik als dekhengst gewoon naast een hengstige merrie in de inrijpiste en buiten een beetje gebrabbel en een extra krul in z'n hals, deed ie niks meer.

Hier krijgen de hengsten wel gewoon "normaal" eten (hier is in de buurt helaas niet makkelijk goed eten te krijgen nadeel van in het hol van pluto te wonen) . De ruin krijgt wel sober Equifyt granenvrij, want die wordt wel sneller dik, maar staat wel in de zomer 24/24 op de wei.

Hoefkwaliteit top, beenhard! Wat in de zomer soms lastig is, aangezien ik ze zelf bekap :') .

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:33

Wat een bijzondere paarden, Thalya! Komen ze enkel voor in het zwart? Want op jouw website zie ik ze enkel in het zwart (heb nog niets van het ras opgezocht)

Ardanwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:36

Enkel zwart is toegelaten inderdaad, met zo weinig mogelijk wit. Teveel wit wordt niet toegelaten (dus echt sokken enzo wordt niet toegelaten). Eens in de zoveel keer zit er een vos tussen, die heeft dan wel de volle Menorquin papieren maar wordt ook niet toegelaten om mee te fokken. Beetje zoals bij de Friezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:59

Wat een prachtig paard!
Mooi dat jij ook beschrijft dat ze wat minder drama makerig zijn. Dat herkende ik op de show ook!

Deze liepen gewoon tussen alle mensen, iedereen kon foto's maken,poseren. Terwijl ze echt wel pit hadden.

Ik vond ze ruig, zou er zo een vrachtwagen van willen importeren maar dan heb ik een echtscheiding:')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:00

sevenofnine schreef:
Ik neem je endorsement heel serieus @Ruitje want jij bent ook een draverspersoon :D

Ja, wij hebben een goede smaak :D