Castellon schreef:Oh, als laatste: wat de prijs enorm opdrijft is stokmaat. Als jij happy bent met een dier rond de 1.60 m. ga je heel veel meer voor je geld kunnen krijgen dan als je zoekt naar 1.65+.
Bedankt voor je reactie.
Ik denk inderdaad dat mijn enige harde eis (buiten gezond en goede bouw, wat ik eigenlijk vanzelfsprekend vind) een grote stokmaat is. 1.65 of meer. Beter gezegd... gewoon een paard dat niet te klein is voor mijn eigen bouw en lengte. Ik ben zelf 1.78 en slank gebouwt, heb vooral lengte in de benen. Als dit met 1.60 werkt is het ook goed. Vrienden en familileden van mij die wat met paarden hebben zijn allemaal zelfs nog langer dan ik. Dus dat er meer geld in gaat zitten vanwege de stokmaat ben ik me van bewust, ik betaal dan wel liever wat meer en wacht wat langer op het juiste paard dan dat ik met een groot paard zit die niet goed gebouwt is. Over hoeveel meer gaat het dan eigenlijk?
Of ik moet me er bij neerleggen dat iberische rassen en lange mensen gewoon niet samen gaan
Verder zoek ik echt een recreatiepaard 
Nu ben ik benieuwd, welke van de twee rassen heeft een grotere stokmaat of vaker uitschieters omhoog?
Castellon schreef:Ik woon in Spanje en heb twee PRE's.
En ja, er is een hoop 'rotzooi' te verkrijgen, maar dat zit 'm ook wel in de prijsklasse vaak. Voor heel weinig geld scheelt er wat aan of is iets onbekend.
Ik denk dat het soms ook een 'cultuurverschil' is waar paard zelf niet altijd wat aan kan doen. Het rijden en de manier van omgang is hier zó anders dan in NL... ik denk echt dat dat, eenmaal in NL, vaak voor communicatieproblemen zorgt waarbij het paard uiteindelijk een stempeltje krijgt. Zonde!
Dit vind ik wel interessant. Heb je voorbeelden van die cultuurverschillen? Ik ben al heel mijn leven manege ruiter geweest en heb af en toe paarden geleast. Nooit problemen of angst gehad in de omgang met paarden, maar een eigen paard is natuurlijk iets anders. Wat ik nu doe is eigenlijk het paard dat voor me staat behandelen op een manier die voor dat paard werkt, ik heb niet echt 1 manier van met paarden omgaan. Ik heb om deze reden vaak moeite met instructie omdat zij vaak echt 1 methode volgen waar ze niet van afwijken. Maarja, ik begrijp ook dat als het paard ee komt ik toch echt een instructeur moet gaan vinden die me kan begeleiden in het begin. Daarna hoop ik wat meer mijn eigen weg te gaan.