Ik ben nieuw hier en weet niet helemaal of dit de juiste topic is, maar ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaring

Ik heb nu sinds een jaar mijn paard, een leuke Andalusier die op zijn 13e naar Nederland is gekomen. Dit was niet in mijn opdracht en ik heb geen idee wat er vooraf met hem is gedaan en waar hij vandaan komt. Uit mijn hoofd kwam hij wel uit het zuiden, maar volgensmij is er gewoon voor het transport nog even een paspoort aangemaakt.
Hij heeft vanaf het begin af aan, zelfs nadat zijn gebit was gedaan en hij door een dierenart is gecheckt moeite gehad met druk op het bit/de teugels. Zodra ik er een beetje druk op neem, gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat sterrenkijken.. Het zadel is nu recent ook gecheckt en aangepast, maar nog steeds blijft het een groot gevecht. Als ik hem uiteindelijk enigzins aan de teugel heb, loopt hij gespannen in kleine pasjes en kropt zichzelf op. Vaak kruipt hij al snel achter de teugel of loopt hij weer als een giraffe door de bak.
Ik krijg lessen en er wordt mij vaak verteld dat ik gewoon te lief of te zacht voor hem ben, maar ik vraag mij soms toch af of dat toch wel echt zo is en het niet te snel als ondeugd wordt afgeschreven..
Kan het niet te maken hebben met hoe hij voorheen is gereden? Er zijn wat mensen die hem ook al hebben gereden die wel zeggen dat hij lastig is of zelfs met te harde hand is gereden, maar zeker kunnen we dat natuurlijk niet weten.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Tips? Trucs?
Soms vraag ik mij namelijk echt af ik niet gewoon beter hem met losse teugel en weinig teugeldruk kan laten lopen, omdat hij dan pas echt relaxt is en tot rust komt. Anderen op stal zeggen dan weer dat hij juist het nodig heeft dat ik de leiding neem en dat hij van te losse teugels in de war raakt..
Ik weet het soms echt niet meer