Carl123 schreef:Deze week las ik tot mijn grootste ontzetting dit artikel:
https://www.equnews.be/overig-nieuws/varia/sharon-may-davis-vindt-dat-we-paarden-kapot-fokken/Nu was mijn vraag, heeft iemand een idee of dit ligament ook ontbreekt bij Iberische rassen aub?
Dit zou wel eens een nieuw aanknooppunt kunnen zijn in mijn lange zoektocht....
Ik hoop dat dit niet zo is, maar helaas getuigden al redelijk wat eigenaars van Pre's over dit probleem.
Ik wil echt weten of het klopt dat ook bij het Iberische paard dit ligament ontbreekt....
Het lijkt me dat mijn veearts zich hier niet over wil uitspreken, aub, kan iemand mij hierover meer vertellen aub?
Allereerst is het ontzettend vervelend dat je merrie zo'n last heeft van haar lichaam dat zelfs naast haar wandelen misschien niet eens mogelijk is.
Ik kan de problemen van jouw merrie echter niet helemaal koppelen aan de uitslag van het onderzoek naar ontbrekende ligamenten? Dat onderzoek is namelijk niet gedaan bij kapotte paarden, maar bij 'gezonde' paarden. Bijna alle gedomesticeerde paarden missen die ligamentverbinding maar daarvan worden de meesten toch probleemloos bereden en worden ook gewoon gezond oud, ondanks dat ze die ligamenten missen.
Als paarden dus met gemak gezond en oud kunnen worden zonder die ligamenten, dan klinkt het voor mij vreemd dat als een paard toch lichamelijke problemen heeft, het dus aan die ontbrekende ligamenten moet liggen.
Ik las ergens dat je een val uitsluit omdat je je paard al van veulen af aan kent: helaas is de merrie van mijn vriendin vorige week ingeslapen omdat die ook een in bochtjes onzichtbaar afwijkende beenzetting aan de achterhand had en verder heel normaal liep. Mijn vriendin had haar al vijf jaar maar na vier jaar lang grondwerk om haar in de meewerkmodus te krijgen en verschillende lichamelijke onderzoeken gedaan te hebben, bleek vorige week op de kliniek na heel veel scans en onderzoeken dat ze ooit haar kniebanden gescheurd/beschadigd heeft en dat die onherstelbaar verkeerd weer vast zijn gegroeid. Toen ze de merrie kocht was ze 100% top, na een jaar begon ze zich steeds zuurder te gedragen tijdens het rijden en is mijn vriendin overgegaan op grondwerk en revalidatietraining om haar weer uit het conflictgedrag te helpen. Nu terugkijkend heeft de merrie rond het tijd van de eerste rijproblemen op de wei die blessure opgelopen en een bikkel als ze was heeft daar nooit iemand iets van gemerkt.
Je weet nooit wat er op de wei of in de stal gebeurt, en aangezien paarden als prooidieren enorm goed zijn in het verhullen van hun problemen (net zoals deze merrie blijkbaar vanaf het begin heeft gedaan) lijkt het me eerlijk gezegd naief om ervan uit te gaan dat er nooit een onhandige val, trap, sliding stop of draaibeweging is geweest die dit achterhandprobleem heeft veroorzaakt.
Je schrijft dat je merrie bij het aandraven haar oren in de nek legt: doet ze dat al sinds ze 8 maanden oud is of is dat gedrag er op een gegeven moment ingeslopen?