Na lang wikken en wegen begin ik er meer en meer over na te denken om een PRE aan te kopen op termijn. Dit is niet iets dat binnen een week moet gebeuren en ik wil hier heel goed over nadenken. Ik ben enkele keren kort met het ras in aanraking gekomen en keer op keer was ik verliefd.
Maar nu wil ik me goed inlezen en hier echt niet zomaar aan beginnen. Dus mijn vraag, waar moet ik zoal op letten? Ik wil graag de dressuursport in dus paard in kwestie mag niet maaien. Maar tot daar mijn kennis van zaken waar ik op moet letten

Bepaalde bloedlijnen die ik moet vermijden of juist zoeken? Moet ik letten op bepaalde ziektes en testen? Welke stallen/fokkers/... kunnen jullie aan- of afraden? Eventueel websites waar ik correcte informatie kan vinden?
Hieronder even een beschrijving van het type paard dat ik zoek en wat ik te bieden heb:
Ik ben zelf een iets meer onzekere ruiter en ik zoek dus een paard dat vertrouwen geeft en niet kijkerig is. Zelf wil ik meer de dressuursport in en ik heb hier uiteraard de begeleiding voor. Maar ik wil ook graag gewoon eens kunnen opzadelen en het veld in gaan, eventueel op de weg. Vooral hier ben ik zeer onzeker dus ik heb op buitenrit echt een dapper en zelfzeker paard nodig.
Ik zou graag een paard hebben dat goed met andere paarden overweg kan (mijn huidige BWP slaat en valt aan, haalt gekke stoten uit als er een ander paard in de piste is, kan niet gewoon naast een ander paard aan een lang teugeltje stappen) en die de focus bij het werk houdt wanneer er andere paarden in de buurt zijn.
Aan de hand hou ik van een ongecompliceerd paard maar dit is geen must, zelfs een nuchtere hengst is te overwegen aangezien ik wel al 17 jaar in de paarden actief ben.
Specifiek naar PRE paarden toe val ik echt wel op het meer barokke uiterlijk, de iets 'zwaardere' paarden met lekker veel manen. Ook als hobbyfotograaf spreekt dat mij heel erg aan

Ik zoek dus echt een maatje om mee open te bloeien en te leren, eventueel wat wedstrijdjes mee te rijden maar zonder teveel druk. Plezier gaat voorop! Eventueel eens een klein sprongetje nemen is uiteraard leuk maar geen must.
Wat kan ik bieden?
Een rustige stalling in een veldrijke omgeving, met ruime boxen en mooie piste met eb en vloed bodem, dagelijkse weidegang. Ik neem uiteraard lessen en heb dus voldoende begeleiding.
DUS, wat denken jullie? Kan ik in een PRE paard mijn maatje vinden? Zijn bepaalde bloedlijnen nuchterder of dapperder dan andere? Alvast bedankt voor jullie reacties!