[Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:48

Mag ik als Belgisch trekpaard liefhebber hier een vraag stellen? Nu er op keuringen bij de belgische trekpaarden meer en meer paarden met staart lopen (gelukkig!!!) zien we meer en meer verschillende manieren van vlechten. Of juist helemaal niet vlechten en gewoon los laten hangen. Wat houdt het plaiten precies in?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:57

Ik heb net op de vorige pagina mijn post aangepast met staarten van allemaal verschillende hengsten. Bij shires is het al heel lang zo dat er niet gecoupeerd wordt. De kortgeschoren staartwortel was de standaard (met wat langere plukken boven aan om o.a. de ring te kunnen plaiten). Maar inmiddels zijn er steeds meer die de staar opvlechten. Staart los wordt bij shires op de keuring eigenlijk helemaal niet gedaan, omdat je dan het beenwerk niet kan zien als je van de jury af stappen of draven.

Plaiten is bij shires dus de ring in de staart die in een knotje gestoken ziet, met twee rechtopstaande sprieten ernaast met flaggetjes erin. En dat de manen een wollen of stoffen vlecht op de manen krijgen, met daar in "flights", de vlaggetjes.
Dat is dus anders dan bij andere trekpaarden.

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:00

Oh ik zie dat jewemm dezelfde uitleg geeft als ik in pb haha, maar je krijgt dikke staarten ook prima strak gevlochten :D
Hier ook even Dex zijn show kontje tonen want ik was echt trots op die vlecht :D
Afbeelding

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:03

Dit is trouwens ook nog een mooie foto om te zien hoe de vlaggetjes geplaatst horen te worden. Niet overal even ver van de hals, maar zodanig dat er rond het midden wat meer ruimte zit, zodat de ronding van de hals versterkt wordt.

Afbeelding

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:06

Aha, ik dacht dat plaiten het "vlechten om de lange staart weg te werken" was. Ziet er prachtig uit met die vlaggetjes!! Maar Granoek, hoe krijg je de lengte van de staart weggewerkt?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:08

Zie mijn post op de vorige pagina, de truc is om een touwtje tussen de staartwortel en het "ingevlochten" deel te hebben. Als je de staart dan helemaal in een vlecht hebt, dan bind je de onderkant van het touwtje aan het uiteinde van de vlecht en die trek je dus tussen de staartwortel en het ingevlochten deel door. Is dat te volgen? :P

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:09

Ik heb dat ooit volledig met foto’s ergens geplaatst stap voor stap, zal eens zoeken haha

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:15

Ik verleng de staart door op het einde 2 touwtjes raffia per streng van de vlecht mee te vlechten, zodat er later zeker niks terug uit de vlecht schiet.
Afbeelding

Met ijzerdraad heb ik een lange lus gemaakt, die steek ik bovenaan net achter de vlecht door, dis tussen vlecht en staartwortel
Afbeelding
Afbeelding

Op het einde van de staartwortel laat ik die terug onder de vlecht er uit schieten, echt zo dicht mogelijk aan het einde van de wortel, bij Dex is dat zowat halverwege de vlecht
Afbeelding

Dan haal ik de vlecht die ik dis met raffia verlengd heb (en hier te kort had afgeknipt) door die lus
Afbeelding

En trek ik boven aan hetuiteinde van de lus, zo glijdt het onderste deel als het ware achter het bovenste deel in, tussen de vlecht en de wortel. Met je hand begeleid je deze zodat hij mooi schuift en je staart niet uit de lus schiet terwijl je hem omhoog hijst
Afbeelding

Hier zie je hem deels al achter de vlecht ingewerkt. Dit laatste stuk moet je met hand wat helpen, beetje samenduwen zodat het past
Afbeelding

En weg staart! THAT ASSSS <3
Afbeelding

De raffia komt er dan als het goed is aan de bovenkant uit, die heb ik op de show in een knoop rond de ‘bun’ gedaan zodat hij zeker niet terug omlaag kan schieten. De bun is de knot die je aan de bovenkant maakt

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:19

Tada! Mooi voorbeeld!
En zoals ik het zou doen is dus niet met een lus met ijzerdraad, maar tijdens het vlechten al zorgen dat er een gewoon touwtje onder de vlecht door loopt. Op de foto met Emmy's staart op de vorige pagina kan je als je goed kijkt ook de touwtjes nog om de knot heen zien zitten, omdat ik de knot na de vlecht zou maken ;)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:21

Ah! Ik had niet door dat we al een pagina verder waren en kon je post niet vinden -O-

Dank je wel voor je uitleg Granoek! Heel duidelijk. Het systeem van een ijzerdraadje als haak gebruiken ken ik al, dit wordt bij kortstaarten ook gebruikt om een raffia pluimpje op de staart te creeeren. Wat nu dus ook gewoon kan als ik die bun niet maak, maar gewoon van bovenaf begin met vlechten. Top! Ik ga dat binnenkort eens uitproberen en kijken wat ze er op stal van vinden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:01

Ja mij is het zo geleerd en ik heb het ook geprobeerd met dat touwtje maar dat zat me hele tijd in de weg tijdens het vlechten en dat bleef maar mislukken haha

Die bun hoef je inderdaad niet te maken, als je dan gewoon bovenaan in de raffia een knoop legt kun je met een touwtje rond de staart die knoop vastleggen zodat hij niet omlaag schuift.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 22:05

Ik zal wel gaan oefenen en alleen trimmen wat ik te zwaar vind of niet weggewerkt krijg. Ik krijg hulp van een Shire fokker, zij adviseert gewoon de Dock te scheren, maar helemaal kaal vind ik ook niet wat.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:55

Hallo Clydesdale aanhangers :+

Mag ik mij als totally not Clydesdale kenner in jullie groep mengen?

Wij hebben onze paarden(2 tinkers en een Kwpn"er ) heerlijk aan huis staan

Nou zegt mijn hubby al jaren, ik zou best heel graag een Clydesdale willen.

Ik zou hem ook graag willen verrassen met zo'n enorme kanjer, maar ik weet er helemaal niks van qua , wat bijvoorbeeld een betrouwbare fokker/ verkoper is!

Hebben jullie tips en trics voor ons.

Ja wij hebben best verstand van paarden( we hebben samen al ruim 25 paarden) en ja wij hebben de ruimte voor zo'n enorme canon :+

wij willen het liefst een veulen, met een apart kleurtje

nou brand maar los!

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:47

Je hebt een hele lange lijst in pb :')

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:41

Oke, ben ik weer.
Ik wil dat paard, zo ver zijn we al. Een vet geregeld in Aberdeen die ter plaatse kan gaan voor een pre-purchase examination.

Maar, het transport. Wat is dat een duur grapje joh! Ik heb ondertussen offerte gevraagd bij ETA en Gelissen in Echt maar beide komt dat uit op 1000 pond en 1000 euro.
Weet iemand misschien nog een transportfirma die in de UK paarden ophaalt? Ik heb al een keer gegoogeld maar veel blijft er niet over.
Zelf halen wil ik wel maar heb helaas geen camion en BE rijbewijs. Trailer voor zo een lang stuk lijkt me niet echt comfortabel en ik ken ook niemand met een B-camionnetje.

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:45

_mexx_lady_ schreef:
Oke, ben ik weer.
Ik wil dat paard, zo ver zijn we al. Een vet geregeld in Aberdeen die ter plaatse kan gaan voor een pre-purchase examination.

Maar, het transport. Wat is dat een duur grapje joh! Ik heb ondertussen offerte gevraagd bij ETA en Gelissen in Echt maar beide komt dat uit op 1000 pond en 1000 euro.
Weet iemand misschien nog een transportfirma die in de UK paarden ophaalt? Ik heb al een keer gegoogeld maar veel blijft er niet over.
Zelf halen wil ik wel maar heb helaas geen camion en BE rijbewijs. Trailer voor zo een lang stuk lijkt me niet echt comfortabel en ik ken ook niemand met een B-camionnetje.

Ik heb ETA gebruikt en was nog minder dan de helft kwijt voor Duke.. Maarja Aberdeen is een stuk verder dan Manchester dus dat zal misschien daardoor wel komen?
Ik had nog een firma destijds gecontacteerd maar ben de naam kwijt, zal even zoeken

Heb die reactie ook getemd

jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:40

Terug van weggeweest te zijn.. :P

Heb vandaag mijn nieuwe rambo micklem deluxe binnengekregen. Als een blij ei naar stal geracet. En dat niet voor niets! Het hoofdstel staat haar prachtig! Ik heb voor de witte stiksels gekozen, want ik ga over een tijdje een nieuw aangemeten zadel kopen. Ook met witte stiksels. :)

Afbeelding

Afbeelding
Het hoofdstel staat nog erg breed. Wordt gelukkig minder.

Dit is mn oude. Die ik ooit goedkoop op de kop heb kunnen tikken. (Was bruin, dus was wel de bedoeling dat er ooit nog een zwarte zou komen.)
Afbeelding



En om even bij te lessen. Met zowel Queen als Bill ga ik nu iedere week kletsen. En goh, wat heb je een bekijks met zulke grote knollies.. mensen die maar kletsen hoe een meisje van 15 zo’n reus in bedwang kan houden..

Hel leuke is dat Queen en Bill het groenst van allemaal zijn, maar wel het rustigst. :P

Queen:
Afbeelding

Bill:
Afbeelding

haffiefreak

Berichten: 1653
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:26

_mexx_lady_ schreef:
Oke, ben ik weer.
Ik wil dat paard, zo ver zijn we al. Een vet geregeld in Aberdeen die ter plaatse kan gaan voor een pre-purchase examination.

Maar, het transport. Wat is dat een duur grapje joh! Ik heb ondertussen offerte gevraagd bij ETA en Gelissen in Echt maar beide komt dat uit op 1000 pond en 1000 euro.
Weet iemand misschien nog een transportfirma die in de UK paarden ophaalt? Ik heb al een keer gegoogeld maar veel blijft er niet over.
Zelf halen wil ik wel maar heb helaas geen camion en BE rijbewijs. Trailer voor zo een lang stuk lijkt me niet echt comfortabel en ik ken ook niemand met een B-camionnetje.


Heb je al contact gehad met http://www.paardenponytransport.nl

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:23

Nee! Ga ik nog even doen!

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:01

Afbeelding


Hoe gaat het met jullie knappies? Scott begint inmiddels minder puppy en meer paard te worden!

Wel zitten we nu in het halsterdrama :P Hij kan alleen nog in maat xx-full

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:11

Hier gaat alles best lekker!
Gisteren ons M1 debuut gehad, maar dat was niet echt een succes. :')
Zaterdag een nieuwe poging!

Waar is dat halster van? Ben nog op zoek naar iets leuks voor de wedstrijden.

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:38

Deze komt van White Soxs Trekpaardenwinkel ;)

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:47

Oke nu mag ik het wel zeggen, ze is betaald en transport is bevestigd duuuuuussss ik heb een clydesdale!!
Ik heb nog geen geweldige foto’s van haar , maar meet Holly. Een 3 jaar oude merrie van 168 cm groot.
Drachtig van een collesie hengst en zelf komt ze van Bogton in Stonehaven.


Afbeelding

Geweldig charmante foto, maar ze is zo knap

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:57

JEEEEEEEJJJJ!! *\%/* *\%/*
Proficiat!! Wat is ze mooooooi, prachtig ook die staart!
Hou je het veulen zelf?
Volgens mij zitten wij dicht bij elkaar, dan wil ik eens foto’s komen maken :D

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:03

Staart groeit wel weer aan haha! Vreselijk zo kort.
Ze is echt reuze schattig!

Je zit inderdaad kort bij! Altijd welkom voor fotootjes :D