Wat is een friese merrie waard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 09:33

Ik hoop dat mijn vraag op de juiste plek staat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies, wat een friese ster merrie waard is in onderstaande omschrijving.
Ik ben dus op zoek naar een paard, omdat ik nu de ruimte heb om nog een paard bij vrienden te stallen. (Haflinger van mijn dochter staat er ook)

Nu bied die vriend van ons een 11 jarige friese ster merrie aan ( 1,67). Want zijn vader kan er niet meer voor zorgen en ik heb in het verleden al vaker op die merrie gereden. Ze heeft 2 of 3 veulens gehad en is recreatief bereden. Ze kan nog geen winstpunt waardige b-proef lopen, want ze maakt zich sterk en ze probeert dan steeds onder je uit te lopen.
In het verleden is ze getuigd geweest, maar ook dit is meer dan 5 jaar geleden. Ze is dus ook verkeersmak.

Het is een dominante merrie die de baas is in de wei en dit ook laat merken, als je in de wei komt, dan komt ze met de oren in de nek hard op je af gedraafd, om vervolgens voor je om te draaien en te bokken. Als ze op stal staat dan slaat ze soms tegen het schot als je langs loopt.

Ze heeft een sarcoid tussen haar li-oor en de manentop. Hier heeft ze geen last van en heeft ze al vanaf haar 1 jaar. (wat gaat dit doen als er stress komt door de verhuizing)
Doordat zijn vader niet meer voldoende verzorging kan geven zijn de sokken verwaarloosd in onderhoud en zittten dus vol korsten (mok/mijten).

Ik zie in dit paard echt een uitdaging en het komt ook allemaal wel goed, ik heb het in het verleden ook bereden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een paard waar ik lekker dressuurmatig recreatief mee kan rijden, ras maakt me niets uit en ik hoef dus ook geen beweging stopper en ben dus bang dat ik te weinig bied voor dit paard, wat is reeël

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:43

Het eerste wat mij zorgen maakt is het feit dat ze in de wei zo dominant is, wil je dat naar anderen toe? Stel dat je dochtertje alvast haar pony uit de wei wil halen, of een ander klein kind? Ik zou niet op zo een zitten te wachten, verder om op je vraag terug te komen wat is zo een waard? Dat is maar net wat de gek er voor geeft.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 09:54

Ik heb het dominatie probleem ook besproken met die vriend van ons, en hij heeft geen problemen met het paard, dus hij denkt dat het dus beter wordt naarmate ze dus in de hand komt en ze mij respecteert als leider, hier zal veel aan gewerkt worden, al is het maar door haar dagelijks in en uit de wei te halen aan een halster touw. (nu wordt de deur van de stal opengezet en ze racen naar de wei en s'avonds idem terug in de stal.)

Ik zal altijd mee moeten, (doe ik nu ook) om de paarden binnen te zetten, want we moeten 100m langs een diepe sloot lopen met nu 2 paarden en dan 3.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:01

Heel eerlijk, ik zou het niet doen.
Ik heb zelf een paard gehad dat aanviel in de wei, en dat is echt verre van grappig. Dat is serieus spelen met je leven. Er zijn zoveel andere leuke en lieve paarden op de wereld, ik zou gaan voor een paard dat je kunt vertrouwen.
Ja, het kan goed gaan.... Maar wat als het fout gaat? Je geraakt dit paard niet kwijt aan een particulier, misschien als je het verhaal niet helemaal eerlijk vertelt dat een handelaar het beest komt halen, €800 is dan veel.
Als je er toch voor wil gaan, dan is 500-750 echt de max die je ervoor zou willen geven.

Je zult om te beginnen waarschijnlijk al een flink wat euro 's kwijt zijn om de benen goed te krijgen. Daarnaast weet ik niet of er recent mest-bloed onderzoek gedaan is... Ik was zelf al zo'n 300 kwijt aan onderzoek en behandeling toen bleek dat mijn pony bloedwormen en vitamine e tekort had.
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 30-01-18 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:03

heel eerlijk die verwaarloosde sokken lees je eens in een CPL.

Wij hebben zo'n fries 4 jaar gehad en met dit jaar haar af laten maken dat komt niet meer goed met verzorging het is hoogstens rustig te houden.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:03

Ik val vooral over de verwaarloosde mijten, net zo goed herft ze al beginnend CPL en koop je vooral heel veel kosten.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:17

Sizzle schreef:
Ik val vooral over de verwaarloosde mijten, net zo goed herft ze al beginnend CPL en koop je vooral heel veel kosten.



Ik koop nooit maar dan ook nooit meer een paard met CPL of verdenking van (Fries was in mijn geval gratis trouwens) maar wat een verdriet brengt dat met zich mee

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 13:37

Ik heb wat gelezen over CPL, ga vanavond nog verder zoeken, maar ik denk niet dat dat het is, maar daar zal verder onderzoek voor nodig zijn.

Mocht ik toch besluiten het paard te kopen, dan wordt het de eerste dag gewassen met betadine en ga ik de evt parasieten bestrijden. Ik weet dat ik dierenarts kosten ga krijgen ivm middelen die ik nodig heb, maar als de prijs ernaar is, dan wil ik het paard een kans geven.

Het gedrag kan ik mee omgaan, heb er al meerdere van dat soort gehad, maar daardoor maakt het paard zich niet gemakkelijk verkoop baar.

Ze worden overigens goed ontwormt en gaan ieder 8 weken naar de hoefsmid. Ook met de verdere verzorging is niets mis. Ze staan heel de dag buiten en dagelijks worden de stallen gedaan. Maar het wordt hem teveel, daarom hebben ze mij gevragen.
Ze vragen wat ik er voor wil geven, daarvoor zou ik jullie advies graag willen.
Bedankt zover voor de info.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:47

Eerlijk? Ik zou het niet doen. Afgezien dat ze misschien CPL heeft, vertel je niets positiefs over dit paard. Waarom zou je - naast de uitdaging dat dit paard geeft - dit paard willen hebben?

breggel1982
Berichten: 252
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:01

ik heb een exzeem paard gehad welke ook vaak tegen hoefbevangen aanzat maar die pony had een top karakter ! ik deed daar alles voor ! om hem jeuk vrij en goed te houden . kosten nog moeite gespaard . maar dit kwam vooral omdat dit een geweldig lief dier was ! als het een paard was met een kak karakter gaan dingen toch zwaarder wegen .ik zou zon dier niet aanschaffen , natuurlijk wil die vriend hem aan jou overdoen dit is bijna niet te verkopen zo .

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:09

Alleen kopen als je bereid bent hoe dan ook het paard altijd te houden Anders blijft het paard van de regen in de drup geraken. Ik ben ook heel benieuwd naar je "klik"met dit paard. Zo te lezen kan het het beste blijven waar ze nu staat. Want ondanks alle mankementen gaat het haar niet echt slecht zoals ik lees. Je gaat het paard bij vrienden stallen. Vinden die het gedrag ook prima? Schoppen tegen stalwand en aanvallen?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:11

Een paard wat aanvalt wil ik niet hebben,ook niet gratis. Maar jij schijnt toch een soort klik met dit dier te hebben.Dan zou ik echt zeggen,meer dan 800 euro zou te veel zijn.De eigenaar mag blij zijn dat hij een goede plek voor haar kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:14

maringe schreef:
Ik heb wat gelezen over CPL, ga vanavond nog verder zoeken, maar ik denk niet dat dat het is, maar daar zal verder onderzoek voor nodig zijn.

Mocht ik toch besluiten het paard te kopen, dan wordt het de eerste dag gewassen met betadine en ga ik de evt parasieten bestrijden. Ik weet dat ik dierenarts kosten ga krijgen ivm middelen die ik nodig heb


Op zich vind ik je insteek erg goed qua behandeling, maar laat dit paard zich ook echt behandelen? Zeker bij dagelijkse behandelingen aan de benen wil je dat een paard die benen netjes op de grond laat staan als jij ernaast gehurkt zit om korstjes eraf te krabben en andere pijnlijke behandelingen te doen... Juist tijdens ziektes en behandelingen komt de band tussen paard en mens best onder druk te staan omdat de anders zo leuke mens ineens pijnlijke dingen gaat doen. Een paard dat al geen enkele leuke band heeft met zijn mens zal er geen enkel probleem mee hebben om bij de minste of geringste pijn de mens het licht uit de ogen te slaan. Dat probeert ze nu namelijk al voor veel minder.
Agressieve paarden kunnen bij goede training heel snel rustig worden en zieke paarden kunnen bij goede verzorging heel goed beter worden, maar agressieve zieke paarden op een pijnlijke manier behandelen en ze tegelijkertijd willen leren dat ze de mens kunnen vertrouwen/respecteren is erg lastig.

Het klinkt stom, maar als je als volwassene dit paard op een stal zou plaatsen waar alleen volwassen paardenmensen rondlopen dan zou ik het eventueel wel proberen, maar niet als er ook nog kinderen op het erf rondlopen. Eerlijk gezegd vind ik het scenario dat je samen met je dochter deze merrie plus nog twee anderen 100 meter langs een diepe sloot moet leiden om van/naar de wei te lopen alleen maar griezeliger. Deze merrie is het meelopen aan het halstertouw eigenlijk gewoon verleerd als ik jouw verhaal zo lees, dus wat als ze de eerste maand van die 100 meter continu een gevecht maakt en ook de twee andere paarden aansteekt die met jouw dochter meelopen?

Het zal vast wel kunnen, maar ik zou haar zelf door de combi agressie + intensieve zorg nodig hebben + kinderen in de omgeving laten staan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:16

maringe schreef:
11 jarige friese ster merrie aan ( 1,67).
Ze kan nog geen winstpunt waardige b-proef lopen,
Het is een dominante merrie die de baas is in de wei en dit ook laat merken
Ze heeft een sarcoid tussen haar li-oor en de manentop.
zijn de sokken verwaarloosd in onderhoud en zittten dus vol korsten (mok/mijten).

ben dus bang dat ik te weinig bied voor dit paard, wat is reeël
maringe schreef:
Het gedrag kan ik mee omgaan ... maar daardoor maakt het paard zich niet gemakkelijk verkoop baar.

Ze vragen wat ik er voor wil geven, daarvoor zou ik jullie advies graag willen.

Voordeel: Friese ster merrie
Nadeel: toch aardige waslijst

Kortom, ik denk dat je niet snel te weinig biedt voor dit paard. En anders kunnen vader en zoon altijd zeggen dat ze jouw prijsidee aan de lage kant vinden. Zo te lezen zou het paard bij jou op een prima adres komen, dat mag verkopers ook wat waard zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:19

meggiemeg schreef:
Stel dat je dochtertje

Jullie kennen TS? Gezien leeftijd in profiel kan die dochter overal tussen zeg 8 3 en 23 zijn. En van de dames van 20 mag je hopen dat ze hun mannetje staan tegenover een paard ;)


edit: ik maak er tussen 3 en 23 van, kwam net een stukje tegen in de krant over leeftijd moeders bij eerste kind en volgens grafiek CBS (link) krijgen nog best wat vrouwen tussen 35 en 40 een kind.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 30-01-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:43

Dat is ook weer waar. Ik heb nog eens nagedacht over de prijs, maar dat vind ik sowieso altijd lastig met vrienden. Kan een te laag (maar misschien wel heel realistisch) bod de vriendschap verzuren? Het lijkt mij vriendschapstechnisch veiliger om eerst hun eigen bod af te wachten, dan zie je vanzelf of dat ergens toe gaat leiden. Als zij beginnen met € 2000 dan weet je bijvoorbeeld al bijna zeker dat je nooit de veel realistischer prijs van € 700 gaat halen en kun je er eventueel om een andere reden dan het geld nog uit stappen (al was het alleen maar omdat je het bijvoorbeeld toch niet vertrouwd vindt met je dochter/andere kinderen op stal.

Hoe lang is het trouwens geleden dat je voor het laatst iets met haar hebt gedaan? Is het een idee om een paar keer een uurtje bij haar langs te gaan en te kijken hoe ze nu reageert op training en verzorging? Misschien blijkt ze eigenlijk best makkelijk te corrigeren te zijn, maar misschien blijkt ze ook wel helemaal verzuurd te zijn en reageert ze zelfs agressiever op de training. Het is wel fijn om dat vantevoren te weten.

Ik zou bij zo'n chronisch agressieve merrie trouwens ook rekening houden met een eventueel probleem met hormonen/eierstokken, want zulke agressie hoeft niet altijd alleen in het hoofd te zitten maar kan soms ook in het lichaam huizen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:57

Als het een paard is wat qua karakter bij je klikt, en jij een uitdaging ziet in het werken er mee, dan zou ik persoonlijk zeggen waarom laat je haar staan? Je kan haar voor een nette prijs krijgen, als ze verder gezond is (behalve de sokken) en je weet dat je haar onder het zadel 'aan kan' (je hebt dr al gereden, beleefde je hier plezier aan?) Ik zou zeggen een euro of 1000 MAX. mits ze nog geschikt is voor de fokkerij (stermerrie). Vanwegen het opleidingsniveau en de sokken zou ik echt absoluut niet meer betalen dan dat

Sokken kun je scheren, en, mits ze dit toe laat idd goed behandelen.

En ik vind persoonlijk dominante paarden altijd juist de leukste om mee te werken, maar dit verschilt natuurlijk enorm per persoon!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:03

Ts,krijgen we te horen wat je doet?Ik ben best benieuwd.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:40

In de eerste paar zinnen dacht ik nog dat het paard best wel veel waard kon zijn, ster en goed aan de maat, niet te oud en bewezen moeder. Maar dat zijn dan ook de enige voordelen als ik jouw verhaal zo lees :)

In hoeverre ben jij bereid om bloed, zweet, tranen en geld aan dit paard te besteden? Als je gewoon een leuk rijpaard wil zou ik verder zoeken. Als ras ed je niet uit maakt zal je ook niet enorm duur uit zijn. Misschien kan je een soort proeftijd vragen, om te zien hoe erg het met de mijten is en hoe ze veranderd qua gedrag.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:50

Als ze niet de hoofdprijs vragen dan zou ik de gok wel durven nemen. Sokken eraf en behandelen, dressuurmatig een enorme uitdaging maar dat is ook leuk en manieren bijbrengen moet ook goed komen.
Wat is haar afstamming?
Haar goed laten keuren dat zou ik wel doen, en desnoods de korsten laten testen

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 20:05

dank jullie wel voor de reacties, ik reageer morgen even wat uitgebreider

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 09:52

Ik had maar een globale beschrijving gegeven over het paard, om geen voor oordelen te geven Diep in mijn hart wil ik het paard een kans geven, dit is mijn type paard, uitdaging tot haar laatste adem. Ik wil niet weten wat er met haar zou kunnen gaan gebeuren en waar ze terecht komt. Maar hier het verdere verhaal.

Op deze merrie hebben meerdere tieners gereden die dachten dat ze konden rijden. De zoon van de eigenaar, onze vriend dus, heeft hier nooit achter gestaan. Deze meiden heeft hij allemaal uit de wei gejagen, door zuur te kijken, daardoor is het gedrag ontstaan. Eigenaar en zoon lopen zo de wei in en kunnen haar pakken, ze kan dan wel zuur kijken, maar daar blijft het bij. Ik ben de eerste vrouw die hij niet de wei uit krijgt, ik neem namelijk een longeer zweep mee en eis mijn ruimt op. Dus het is een kwestie van training. Als ze zich over geeft (meestal na 1 keer de zweep tonen) kan ik haar pakken en loopt ze braaf ontspannen mee aan een halster touw. Ik denk en onze vriend ook, dat als ik er dagelijks mee bezig ben, door haar buiten en binnen te zetten, dat ze me volledig respecteert.
Tijdens het poetsen staat ze vaak op rust en laat ze alles toe, ook aan haar benen, ik mag haar overal aanraken.

De meiden die haar gereden hebben konden haar rij technisch duidelijk niet aan en stopten dus na 2 maanden met rijden. Het paard maakt zich sterk en loopt met stelling naar buiten door de bak. Ze liep steeds onder hun uit.

Ik heb haar 2 jaar gelden voor het eerst gereden, was zomaar voor de grap, en na een half uur liep ze rustige en ontspannen. Reactie van kleinkind: "Goh, ik wist niet dat dat paard rustig kon lopen". Dus rij technisch komt het wel goed. Toen heeft de eigenaar gevragen haar vaker te rijden, maar steeds door tijdgebrek (verbouwing) was het maar af en toe. Ik ging met haar ook alleen over de weg.

Ik heb in het verleden 10 jaar lang bij een kleine fokker met friese paarden, de paarden ingereden (3-4 per jaar) en keurings klaar gemaakt. Dus weet veel van friezen.

Nu krijg ik structureel weer meer tijd heb,heb ik weer de tijd voor een eigen paard en de mogelijkheid om het ergens te stallen.
Dus ik was op zoek naar een paard, waar ik uitdaging in heb, wat gezond is en waar ik rustig samen met mijn dochter (die 16 is) buiten ritten kan maken, ras of afstamming maakt me niets uit, als het maar een grof gebouwd paard was, omdat ik zelf ook vol slank ben :o .
Dus ze voldoet volledig aan de eisen.

Waarom ik een topic aangemaakt heb is, dat de eigenaar denkt dat zijn paard veel waard is (ster merrie). Hij heeft al meerdere malen laten blijken dat ze gewild is en dat het een geweldig paard is, ik heb al vaker gezegd dat hij dan moet zien dat ze weg is, maar ze is er nog steeds. Het is voor hem dan weer een bevestiging dat hij ouder wordt, want dan heeft hij geen paard meer om voor te zorgen.
Als ik de sarcoid ter sprake breng, zegt hij dat dat gewoon een bultje is dat ze al vanaf haar 1 jaar heeft. Maar ik heb zelf een paard gehad met een sarcoid, waardoor ik weet wat het kan worden.

De sokken heb ik toen ik behandeld, zo goed als het ging, want die mochten er niet af |( en ik was er niet dagelijks, was het al veel beter. Dus daar ben ik niet bang voor, maar zal toch kosten krijgen voor de verzorging.

Zoon wil bemiddelen en heeft dus gevragen wat ik er voor wil geven en denkt hetzelfde als ik (slachtprijs en blij zijn dat ze weg is). Maar als de sarcoid rustig blijft is dit paard echt wel meer waard, dus het is wat de gek er voor geeft. Ik had zelf 1000 tot 2000 euro in gedachten. Wat is dit moeilijke zeg -O- . Dan komt het spreekwoord weer boven; Met vrienden en familie moet je niet handelen, maar daar moet je mee wandelen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:56

Wat is de vraagprijs?

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 10:01

Er zijn nog geen bedragen genoemd, maar ik denk dat de eigenaar tussen 3 á 4000 euro wil hebben. Voor dat geld koop ik liever een jong paard (4jaar) waar ik lang mee vooruit kan en wat verder gezond is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:14

Dan is het nu maar net hoe graag wil de oude man ( de huidige eigenaar) waar het paard terecht gaat komen. Gaat hij voor het geld, of gunt hij het paard een fijne plek bij iemand die hij kent?
Ik denk dat met alle voor en nadelen op een rijtje en de risico's die bij dit paard horen dat jouw genoemde prijs niet slecht is en dat de eigenaar daar blij mee mag zijn. Maar nogmaals gaat het hem om het geld of niet.