Wat is een friese merrie waard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:33

Ongezien kopen is bijna vragen om ellende. Tuurlijk, het kan goed gaan maar in dit geval zou ik zeker dat risico niet nemen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:39

maringe schreef:
Er zijn nog geen bedragen genoemd, maar ik denk dat de eigenaar tussen 3 á 4000 euro wil hebben. Voor dat geld koop ik liever een jong paard (4jaar) waar ik lang mee vooruit kan en wat verder gezond is.

Als jij dit paard een goed leven kan en wil geven, zou je het moeten kunnen adopteren en dus geen betaling voor het paard. Je zal nog een hoop kosten krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:40

TS, ik heb er overheen gelezen maar zou je het paard voor aankoop laten keuren?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:49

maringe schreef:
Er zijn nog geen bedragen genoemd, maar ik denk dat de eigenaar tussen 3 á 4000 euro wil hebben. Voor dat geld koop ik liever een jong paard (4jaar) waar ik lang mee vooruit kan en wat verder gezond is.


Vraag het eens aan de eigenaar. Dan weet je het.

Verderop zeg je in een post dat 'hij in staat is morgen de handelaar te bellen en te zeggen: kom maar halen, ik zie wel wat ik er voor beur'. Naar mijn mening staat die prijs niet zo heel vast. Je hebt de gunfactor bij zijn zoon. Misschien gunt de eigenaar jou ook wel dit paard. En kan hij altijd nog komen kijken hoe het er mee gaat. Dat het paard bij jou komt in plaats van een vreemde maakt het voor hem misschien ook wat makkelijker om het los te laten.

De vader Jasper is in ieder geval wel bekend bij wat bokkers. je kan er achter komen wat hij voor nakomelingen geeft en wat hij zelf voor prestaties heeft geleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:58

Jammer dat deze extra informatie niet meteen werd gedeeld.
In je eerste post deed je het voorkomen alsof het hier om een agressief paard met een levensgroot probleem ging, nu blijkt het gewoon een normale merrie te zijn die wat onhandig gedrag aan heeft geleerd gekregen en die zich onder het zadel en aan de hand al binnen een half uurtje laat corrigeren...


Ik snap nu namelijk heel goed waarom de eigenaar een ongeveer marktconforme prijs wil voor zijn paard; jij hebt je vreselijk in je kaarten laten kijken door te laten zien dat jij helemaal geen problemen hebt met het uit de wei halen en de dagelijkse handling plus dat jij in een half uurtje alle 'ernstige rijproblemen' eruit hebt en het paard weer rustig en netjes door de bak loopt. Plus dat je de benen de vorige keer zelfs zonder scheren ook weer redelijk netjes kreeg, dus wat is dan precies het probleem? Het enige echte probleem is dan nog die sarcoid, maar denkend vanuit de verkoper is die al tien jaar stabiel dus als dat het enige overgebleven echte probleem is dan gaat een oude Friezenboer daarvoor niet ineens €3000 van de vraagprijs af trekken.

Vanuit zijn belevenis is dit volgens mij heel simpel; jij hebt perfect laten zien dat het paard helemaal niet gevaarlijk, eng, onhandelbaar en onrijdbaar is en hij gaat er ook al jaren normaal mee om om (dat die meisjes er niets mee konden lag gewoon aan hun), dus dan is het voor hem heel gek als je nu opeens naar hem toe zou komen met het verhaal 'trouwens, ik bied niet meer dan de slachtprijs want het paard waar ik binnen een half uur een heel net rondje mee kan rijden en die best nette benen kreeg na een beetje behandeling is gevaarlijk, ontembaar, onrijdbaar en heeft een gigantisch beenprobleem.
Dat de zoon haar goedkoper weg wil doen is waarschijnlijk omdat hij weliswaar ziet dat jij er helemaal geen echte problemen mee hebt maar dat het verkopen aan anderen wel lastig zal worden, maar ik denk dat zijn vader alleen maar ziet dat hij er nooit problemen mee heeft gehad en jij zelf ook nooit.
Ik kan me voorstellen dat als je nu wilt gaan afdingen door op het argument 'maar ze is bijna onrijdbaar en onhanteerbaar' te springen je best wel eens wat kapot zult kunnen maken in de relatie met de vader omdat die gewoon ziet dat jij in werkelijkheid er helemaal geen problemen mee hebt, dus dan ligt de conclusie dat jij zit te overdrijven om de prijs te drukken en zo lekker goedkoop een Friese stermerrie binnen te halen wel erg dichtbij...

Ik denk dat de vraag dus vooral is hoeveel je met het afdingen kapot wilt maken in de relatie met deze mannen en tussen de relatie vader/zoon in ruil voor dit paard?

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:00

Dieyar schreef:
Wow, een Jasper.


Wat ik lees is dat de moeder een Jasper x Feitse is, maar wat is de vader dan?

Ik ga met xyzutu2 mee voor de rest.

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:04

Zoutenootjes:
Jasper 366 is de bekendste en populairste hengst van het stamboek en preferent. Nu 23 jaar geloof ik. Hij heeft volgens mij lichte tour gelopen onder Peter Spahn. Hij heeft vijf goedgekeurde dekhengstzonen en vele dochters die ster, kroon en/of preferent zijn. Heeft een grote stempel gedrukt op o.a. sportaanleg en beweging van het friese paard.

Elk jaar weer een feestje als hij op de hengstenkeuring verschijnt en roept onder het publiek ook heel veel emotie op. Zat dit jaar nog bij de kampioenskeuring oudere hengsten.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/6896 ... ur-en-vlam

Nb. het rechter paard op mijn profielfoto is een ruin van Jasper 366. Ik ben dus gek van Jasper (zoals zo veel friese paarden eigenaren/liefhebbers. Hij heeft een trouwe schare fans :D ) En overweeg serieus om mijn ster merrie te laten dekken met Jasper 366. Wat ik al zo lees is hij dit jaar ook weer zeer populair als dekhengst.
Laatst bijgewerkt door Dieyar op 31-01-18 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:14

Barb ik lees dat het zo dat het een Jasper v. x Feitse mv. is. Dus Jasper 366 de vader.

Nb. ik heb even op je site gekeken. Je hebt hele mooie friezen <3

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:22

maringe schreef:
Vader heb ik geen idee van, dus weet ook niet wat die gepresteerd heeft.
maringe schreef:
Ze is een 11 jarige stermerrie uit Jasper X Feitse Moeder is alleen ster, dus geen vol papier.

"uit JxF" lees ik als: moeder is Jasper X Feitse.

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:30

maringe schreef:
Kabayo heeft al opgezocht voor mij. dank hiervoor.

Ze is een 11 jarige stermerrie uit Jasper X Feitse Moeder is alleen ster, dus geen vol papier.


Hier lees ik weer uit dat de merrie van Jasper 366 is _O-
De berichten daarvoor wist ze het nog niet volgens mij... alleen de topic starter heeft daar een antwoord op :D

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 14:30

Barb schreef:
Dieyar schreef:
Wow, een Jasper.


Wat ik lees is dat de moeder een Jasper x Feitse is, maar wat is de vader dan?

Ik ga met xyzutu2 mee voor de rest.



Vader is Jasper en moeders vader is Feitse.

Het paard heeft heel veel training nodig na een half uur stappen kon ze rustig stappen, als ik dan een halve hoefslag had gedraafd, moest ik terug naar stap om weer aan de basis te werken, dus het is niet zo dat ze na een half uur braaf haar rondje loopt. Als ik de volgende dag weer ging rijden, dan kon ik weer van voor af aan beginnen, dit heb ik drie weken gedaan en zag resultaat, maar zeker niet zoals het hier wordt gezegd. Na die drie weken zat ik zo vol in de verbouwing dat ik niet meer dagelijks tijd had.

Ik weet heel goed wat een sarcoid kan doen als er stress bij komt kijken, dat hoeft niemand mij te vertellen en weet ook wat de gevolgen kunnen zijn :( . Met dat risico ga ik niet vol betalen voor zo'n paard.
Ik ga ook niet afdingen, dat zet de relatie op het spel. Ik ga eerst in gesprek met de zoon, wat ik er van vind en dan in gesprek met de eigenaar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15929
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:40

Voor een Jasper kun je geld vragen, ik snap het wel. En stermerrie.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:44

dan is het dus zo dat dit paard een prachtige afstamming heeft,maar lichamelijk en geestelijk niet in topconditie is.Wat voor gebruik als fokmerrie misschien minder erg is,daar heb ik helaas geen verstand van.Ik hoop in elk geval dat ze een goede toekomst tegemoet gaat,waar of bij wie dan ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15929
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:03

anjali schreef:
dan is het dus zo dat dit paard een prachtige afstamming heeft,maar lichamelijk en geestelijk niet in topconditie is.Wat voor gebruik als fokmerrie misschien minder erg is,daar heb ik helaas geen verstand van.Ik hoop in elk geval dat ze een goede toekomst tegemoet gaat,waar of bij wie dan ook.

Zelfs voor de fok is ze nog wel 4000 waard.

Kabayo

Berichten: 14058
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:04

Denk dat je redelijk de plank misslaat. Jasper heeft heel veel voor de fokkerij betekend. Hij zit in bijna elke afstamming. Dat maakt hem dus ook weer zeer on-intressant. Ik zou geen Jasper willen

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:07

Kabayo schreef:
Denk dat je redelijk de plank misslaat. Jasper heeft heel veel voor de fokkerij betekend. Hij zit in bijna elke afstamming. Dat maakt hem dus ook weer zeer on-intressant. Ik zou geen Jasper willen


Daar ben ik het mee oneens. Vooral onder de jongere hengsten is nog wel vrij bloed te vinden.
De goedgekeurde dekhengst Beart 411 is overigens ook ook een Jasper x Feitse.

Kabayo

Berichten: 14058
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:09

Dieyar schreef:
Kabayo schreef:
Denk dat je redelijk de plank misslaat. Jasper heeft heel veel voor de fokkerij betekend. Hij zit in bijna elke afstamming. Dat maakt hem dus ook weer zeer on-intressant. Ik zou geen Jasper willen


Daar ben ik het mee oneens. Vooral onder de jongere hengsten is nog wel vrij bloed te vinden.
De goedgekeurde dekhengst Beart 411 is overigens ook ook een Jasper x Feitse.

Heel weinig. Ik ben ook gezegend met Jasper bloed maar kan weinig geschikte hengsten voor haar vinden

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:10

janderegelaa schreef:
anjali schreef:
dan is het dus zo dat dit paard een prachtige afstamming heeft,maar lichamelijk en geestelijk niet in topconditie is.Wat voor gebruik als fokmerrie misschien minder erg is,daar heb ik helaas geen verstand van.Ik hoop in elk geval dat ze een goede toekomst tegemoet gaat,waar of bij wie dan ook.

Zelfs voor de fok is ze nog wel 4000 waard.


Ik denk dat je wel aardig goed in de richting zit.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:13

Ceetje_bokt schreef:
maringe schreef:
Er zijn nog geen bedragen genoemd, maar ik denk dat de eigenaar tussen 3 á 4000 euro wil hebben. Voor dat geld koop ik liever een jong paard (4jaar) waar ik lang mee vooruit kan en wat verder gezond is.

Als jij dit paard een goed leven kan en wil geven, zou je het moeten kunnen adopteren en dus geen betaling voor het paard. Je zal nog een hoop kosten krijgen.

Maar dan krijg je weer gedoe als je er toch een veulen mee zou willen fokken. als je wilt fokken is echt eigendom altijd beter.

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:15

Daar ben ik het mee oneens. Vooral onder de jongere hengsten is nog wel vrij bloed te vinden.
De goedgekeurde dekhengst Beart 411 is overigens ook ook een Jasper x Feitse.[/quote]
Heel weinig. Ik ben ook gezegend met Jasper bloed maar kan weinig geschikte hengsten voor haar vinden[/quote]

Elias of een Fabe-afstammeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:15

Ik vind het lastig dat je je verhaal steeds verandert.

Dit:
maringe schreef:
Als ze zich over geeft (meestal na 1 keer de zweep tonen) kan ik haar pakken en loopt ze braaf ontspannen mee aan een halster touw. Ik denk en onze vriend ook, dat als ik er dagelijks mee bezig ben, door haar buiten en binnen te zetten, dat ze me volledig respecteert.
Tijdens het poetsen staat ze vaak op rust en laat ze alles toe, ook aan haar benen, ik mag haar overal aanraken.
(...)
Ik heb haar 2 jaar gelden voor het eerst gereden, was zomaar voor de grap, en na een half uur liep ze rustige en ontspannen. Reactie van kleinkind: "Goh, ik wist niet dat dat paard rustig kon lopen".


is een compleet ander verhaal dan dit:
maringe schreef:
Het paard heeft heel veel training nodig na een half uur stappen kon ze rustig stappen, als ik dan een halve hoefslag had gedraafd, moest ik terug naar stap om weer aan de basis te werken, dus het is niet zo dat ze na een half uur braaf haar rondje loopt. Als ik de volgende dag weer ging rijden, dan kon ik weer van voor af aan beginnen, dit heb ik drie weken gedaan en zag resultaat, maar zeker niet zoals het hier wordt gezegd.


Ik denk dat je jezelf en daarmee ook de mensen die jou proberen te helpen in dit topic het een stuk makkelijker zou maken als je duidelijker omschrijft wat de situatie is, en ook bij die beschrijvingen blijft en niet steeds nieuwe details toevoegt of nuances verandert, want zo maak je het de mensen die jij om hulp vraagt wel erg lastig om jou te helpen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:22

Ik kom toch even terug op dat "met vrienden moet je wandelen, niet handelen" spreekwoord.

De vraag is
- hoe graag wil TS dít paard
- hoe graag zou de oude boer willen dat het paard bij TS komt

Als op één van de twee het antwoord anders is dan "heel graag" zou ik adviseren dat de mannen de merrie voor een zo goed mogelijke prijs aan een derde verkopen. Mocht dat niet lukken dan kan TS altijd nog met hen om tafel gaan zitten om te kijken of ze eruit komen.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:31

Dank je Dieyar! Ik heb onder andere een Tsjalle x Jasper, maar die staat nog niet op mijn site.

Jasper zelf is een geweldenaar tijdens de keuring. Maar qua bouw vind ik hem niks. Wel zijn de meeste nakomelingen harde werkers en fijn in omgang. En idd is hij veelvuldig gebruikt.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:48

Dan nog is het aan de eigenaar van het paard, hij moet door omstandigheden het paard verkopen, het paard is niet de makkelijkste en heeft sarcodiose plekje bij het oor. Voor een vreemde is dit niet direct een leuk paard en zal je de beste man op zijn mooie blauwe ogen moeten geloven dat als je er maar consequent mee omgaat het allemaal wel mee zal vallen op den duur, dat de mok een aandachtspunt zal zijn en wellicht blijven als je pech hebt, plus dat plekje bij het oor waarbij niemand weet wat dat gaat doen. Daarbij loopt de man dan het risico dat de nieuwe koper dan al snel zegt weer weg er mee als de merrie zich niet snel over geeft aan haar nieuwe eigenaar.
Bij TS weet de man hoe ze is en waar het paard naar toe gaat en dat deze het goed zal krijgen, TS kent alle voors en tegens van het paard.
Toch vind ik dat ook al weet TS dit allemaal van het paard dat dit niet dan ook maar de prijs omhoog moet werken, het blijft een paard waar een hoop werk, kosten en risico's aan vast zitten welke op voorhand bekend zijn.

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:49

Grote stermerrie van Jasper x feitse, deze durf ik ongezien ook wel voor 2500-3000 te kopen..
Als jij haar niet neemt TS, mag je mij de gegevens geven :)