Wat is een friese merrie waard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 11:48

Als dit paard verkocht gaat worden door mij, dan is dit omdat ik het financieel niet meer kan. Anders wordt het niet verkocht.

Als de eigenaar zegt dat hij 3000 euro moet hebben, dan wens ik hem succes en dan is het zo. Maar zoon vraagt wat ik er voor wil geven en ik wil een reeël bod geven. Was het een vreemde dan zou ik zeggen slachtprijs en anders succes ermee.

Ik wil voorbereid zijn als ik het gesprek aan ga. Zal waarschijnlijk het weekend worden.
Laatst bijgewerkt door maringe op 31-01-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:50

maringe schreef:
Was het een vreemde dan zou ik zeggen slachtprijs en anders succes ermee.

There's your answer. Maar dan geen prijs noemen en wat netter ingekleed (niet paard wat je zoekt of zo).
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 31-01-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:51

Het zou handig zijn te weten wat een handelaar ervoor geeft. Dat kan de dan als een soort minimumwaarde aanhouden.
De sarcoide zou ik me niet al te veel zorgen in maken. Als die al 10 jaar niet veranderd is lijkt het risico me niet zo heel groot. Het zit ook op een plek waar het niet echt hindert.

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:58

Voor een ster merrie met een goede afstemming en vol papier zou ik zeker wel wat neer willen tellen. Zeker als ze al een paar goede (premie) veulens heeft gehad. De genoemde prijzen vind ik behoorlijk laag. Zeker gezien het feit dat friezen sowieso wel goed aan de prijs zijn. Qua gedrag zou ik mij er niet zo druk om maken. Zelfs een super braaf paard kan in verkeerde handen in een draak veranderen.

meggiemeg

Berichten: 12238
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:59

Een handelaar zal voor dit paard met alle bijbehorende info er zeker niet veel voor geven, dan komt de slachtprijs aardig dicht in de buurt omdat er gewoon veel werk in zit en wat kosten. Zij houden ook rekening er mee dat er eten in moet en dat de stal moet worden gedaan. Dat moet allemaal betaald worden en dan wil hij ook nog eens winst maken.

meggiemeg

Berichten: 12238
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:01

Ik heb in december nog een fries gekocht en zeker niet voor dat geld wat er hier genoemd is, ook niet wat TS heeft genoemd. Deze fries is een groot project en daar zit gewoon geld en tijd in. Had de vorige eigenaar het niet zover laten komen en er zelf tijd en geld in gestoken dan was de fries die wij hebben gekocht zeker veel meer waard geweest. Maar omdat ze dat niet hebben gedaan is dat een keuze en dan komt dat terug in een prijs wat zo'n paard nog waard is op dat moment.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:06

Toch zou ik de sarcoïd niet uitvlakken. Persoonlijk heb ik op dit moment erg veel verdriet om een paard met sarcoïd; had al járen een rustig bultje op zijn borst, niks aan de hand en geen reden tot weghalen. Tot er een agressieve vorm in zijn lies kwam, nare operatie met lange boxrust tot gevolg. Ben nu een aantal maanden verder, mijn grote vriend mag nog steeds niet naar buiten en inmiddels zijn er weer swabs genomen vanwege verdenking van sarcoïd.
Ik zou nooit een paard kopen wat op voorhand een sarcoïd heeft. Je weet niet waar het zich nog meer gaat openbaren en behandeling kan echt heel erg vervelend zijn voor het paard. Dit even los van alle andere voor en nadelen van dit dier.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:07

Ts, als je zoekt op 'sarcoïd" vindt je meerdere topics hierover.
Mijn friese ruin heeft ook een sarcoïd gehad in zijn hals, deze heb ik behandeld aangezien deze actief was en groeide. De behandeling was absoluut geen pretje (vooral voor hem niet) en je hebt een sterke maag nodig bij de verzorging, nu is het agressieve weefsel weg en heeft hij daar een grijzig onbehaard litteken. Op deze plek blijft hij wat gevoelig, vooral wanneer een jeukveroorzakende prikkels zijn, dan schilfert de plek wat. Meestal smeer ik dan wat huidolie, honingzalf of calendulan en daarmee is de plek rustig en heeft hij er geen hinder van. Ik heb hem 3 jaar geleden behandeld, het is niet teruggekomen/actief geworden en hij heeft verder geen andere plekken op zijn lichaam. (toen ik hem kocht had hij al een plekje in zijn hals, ben blij dat ik hem toch meegenomen heb...en wat de toekomst brengt dat zien we dan wel weer. Elk dier kan vanalles krijgen, het kan ook voor altijd rustig blijven)
Bij twijfel vraag de DA om zijn mening erover te geven, al hebben net alle dierenartsen ervaring ermee.

Weet je wat het is? Jij alleen kunt deze keuze maken, ook wat ze waard is voor jou. Jij kunt blijkbaar prima met haar omgaan en jij kunt goed met haar door de rijbaan en naar buiten. Jij kent haar karakter en merkt al duidelijk verschil in haar doen en laten wat enkel nog zal verbeteren als je met haar bezig blijft en consequent bent. Jij kent haar probleempjes en bent bereid haar te helpen waar mogelijk en deinst daar niet voor terug. Mok is behandelbaar, de sarcoïd in veel gevallen ook. Nukkige trekken kunnen er deels of geheel uitgesloopt worden en dan denk ik dat je jouw uitdaging als paard hebt en met haar verder kunt.

Ik denk persoonlijk dat ik wel 2500-3500 voor haar over zou hebben, omdat je geen onbekend paard koopt en weet wat je aan haar hebt. Zet in op 2000 euro ofzo en kijk naar de reactie van de eigenaar. Slachtprijs is niet realistisch, daarvoor is ze je te lief en ze is absoluut niet afgeschreven of stuk. Ze is de uitdaging, er is werk aan en zo maak je samen een mooie toekomst en wie weet wat je er dan nog uit kunt halen, wat haar grenzen zijn?
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 31-01-18 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:08

Dieyar schreef:
Voor een ster merrie met een goede afstemming en vol papier zou ik zeker wel wat neer willen tellen. Zeker als ze al een paar goede (premie) veulens heeft gehad. De genoemde prijzen vind ik behoorlijk laag. Zeker gezien het feit dat friezen sowieso wel goed aan de prijs zijn. Qua gedrag zou ik mij er niet zo druk om maken. Zelfs een super braaf paard kan in verkeerde handen in een draak veranderen.



Hier ga ik toch wel in mee. En wat Bamii heeft gepost.

Je meldt dat jij de sokken wel kan behandelen. En je kan haar wel uit de wei halen en rijden. Je dochter is oud genoeg om ook te kunnen helpen en rijden. Je kan ook nog een keer fokken met de merrie, want ze heeft vol papier en heeft ook al veulens gehad. Er is heel veel bekend bij jou over deze merrie.

Over de sarcoid is moeilijk advies geven aan de andere kant van een schermpje. Maar er is een topic op bokt over Hepsie de fjord, en het behandelen van een of meer sarcoid met en crème. Het kan ook rustig blijven, zoals het al jaren is gegaan.

Vraag aan jezelf of je de uitdaging aan wil gaan. Het klinkt mij als een leuk paard, waar wat werk aan zit. Maar aan elk paard zit werk. Ook die KWPN er die je eventueel zou gaan kopen. Je weet nooit wat je koopt. Je weet in dit geval wel wat je hier voor je 'hebt' staan.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 12:16

Rex_Rolfo schreef:
maringe schreef:
Was het een vreemde dan zou ik zeggen slachtprijs en anders succes ermee.

There's your answer. Maar dan geen prijs noemen en wat netter ingekleed (niet paard wat je zoekt of zo).


Zoon weet echt wel dat dit karakter precies bij mij past. Ras maakt me niet uit en dat weet hij ook. Hij zegt ook, dit paard ken je en een vreemde is afwachten wat je krijgt en dat klopt. Zoon geeft hem liever gratis aan mij dan dat hij voor een prikkie naar een handelaar gaat.


Ik heb helaas zelf ervaring met een sacoide en weet er dus veel van. Deze sarcoide is een nodulaire sarcoide en zit bij de aanzet van het oor. Mocht het nodig zijn om te operenen en er zitten uitlopers aan de sarcoide dan moet het oor geamputeerd worden met alle nodige gevolgen (denk aan ontstekingen van de gehoorgang, omdat het oor geen bescherming meer bied tegen regen en vuil. Dus zolang die rustig is wordt er niets aan gedaan. Maar dat is een risico

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:18

CharmingS schreef:
Kabayo schreef:
Weet je de volledige naam van het paard? Kan het zo opzoeken

Charmings niet iedereen koopt een paard voor de sport. Soms is een goed fokpaard met goede bloedlijnen eenmaal meer waard dan een M proefje


Maar de TS koopt dit paard niet voor de sport en niet voor de fokkerij! Daarnaast heeft dit paard zich bewezen als fokmerrie? wat zijn de resultaten van die 3 paarden die er uit zijn gekomen?

Maar dit paard heeft ook een sacroïd wat erfelijk kan zijn, zou daar niet mee willen fokken kan ze nog zo'n mooi papier hebben, maar als het karakter en werkwilligheid niet mee zit ga je daar toch niet mee fokken..

Ik heb het niet over ts. Maar over de waarde van dit paard[/quote]

Zijn er dan al goede resultaten van haar nakomelingen, leuk dat het paard ster is, maar dan wil het nog niet zeggen dat het goede nakomelingen geeft..

Daarnaast is het bij mij bekend dat sarcoïdes erfelijk zijn, dus dan is dit paard ondanks dat ze ster is niet geschikt voor de fokkerij..

Daarnaast ben ik eigenlijk wel benieuwd naar een foto of filmpje, om er net iets meer over te kunnen zeggen.

De TS wil trouwens weten wat ze er voor moet geven in haar situatie, en in haar situatie wil ze niet fokken zover bij mij bekend. Dus gaat het ook wel degelijk over de TS.

TS wil een paard waar ze lekker recreatief/dresuurmatig wat mee kan rijden, en voor 8000 euro heb je een paard waar je opstapt en mee weg rijd. Dit paard moet rijtechnisch nog heel wat aan gebeuren, en dan kan ze nog zo'n leuk papier hebben en predicaten waar de TS niks mee kan, dan heb je wel een heel duur recreatie paard ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:22

maringe schreef:
Zoon geeft hem liever gratis aan mij dan dat hij voor een prikkie naar een handelaar gaat.

Daar heb je alvast de gun factor van één kant. Als vader ook zover komt zonder dat hij het idee krijgt in een hoek gezet te worden dan kom je ergens. Tot die tijd blijft het op eieren lopen.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 12:28

Kabayo heeft al opgezocht voor mij. dank hiervoor.

Ze is een 11 jarige stermerrie uit Jasper X Feitse Moeder is alleen ster, dus geen vol papier.

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:30

Je moet inderdaad de gun factor mee hebben. Daarom zou ik ook zeker niet te laag gaan zitten als je het paard graag wil hebben. Anders heb je het risico dat je hem tegen het hoofd stoot en hij het paard liever aan iemand anders verkoopt.

Zelf sta ik er vrij nuchter in. Voor vrienden/kennissen hanteer ik gewoon de marktprijs. Voor hetzelfde geldt verkopen ze het paard binnen 2 maanden weer door en verdwijnt het paard ook uit zicht. Dan verkoop ik het paard liever zelf voor dat geld.

Met elk paard wat je koopt loop je risico. Voordeel van dit paard is dat de voorgeschiedenis bekend is en je nog enigszins een afweging kunt maken van de risico's en of je dat accepteert of niet.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:41

Rex_Rolfo schreef:
maringe schreef:
Zoon geeft hem liever gratis aan mij dan dat hij voor een prikkie naar een handelaar gaat.

Daar heb je alvast de gun factor van één kant. Als vader ook zover komt zonder dat hij het idee krijgt in een hoek gezet te worden dan kom je ergens. Tot die tijd blijft het op eieren lopen.

Nou bied dan 2000. Ik had gezegd 800,maar dat was omdat jij zei dat ze aanvalt in de wei.Maar nu zeg je dat dat komt omdat ze in de wei gepest was? En dat jij wel met dit gedrag kunt omgaan. Ik kan me indenken dat de oude eigenaar haar eigenlijk niet kwijtwil omdat hij dan geen paard meer heeft om voor te zorgen.En als het dan toch moet er een fors bedrag voor vraagt. Ik denk dat jullie er samen wel uitkomen!

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:48

Ster merrie voor € 2000? Waar staat ze, dan haal ik haar meteen ongezien nog op :D

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:54

Wat zou de handelaar bieden? Hoeveel is een prikkie in dit geval? 1000? 2000? Dat zou je mee kunnen nemen in je onderhandelingen.

Wat dieseltje al zegt hierboven lijkt me wel een goede prijs. Enerzijds heeft ze minpunten. Anderzijds heeft ze pluspunten. Ze voldoet eigenlijk aan al je eisen. Tja, zie maar nog zo een te vinden die precies past. Risico's zitten overal, dat is het leven. Geen garantie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:57

maringe schreef:
Kuuger:
Wie zegt dat ik een recreatie paard wil voor iets meer dan de slacht prijs?

Ik had de indruk dat je doel met dit paard recreatie was, en er niet veel voor betalen wilde.
En begrijp me niet verkeerd, ik zou zelf ook niet veel meer dan slachtprijs willen geven voor een dier dat met weinig pro's en een hele waslijst contra's komt.
Ik wees er slechts op de discrepantie van jouw idee van de waarde van dit paard en die van de eigenaar; het enige wat je vertelt van de eigenaar is dat hij blijkbaar ongeveer 3 á 4 x zoveel geld wil zien dan dat jij wil betalen.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:57

Oehhww een jasper <3 mijn lievelings ik zou gewoon 2000 bieden een nette prijs voor deze lijn.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:11

Natuurlijk is het enige echte antwoord wat een gek er voor geeft.

Maar ik ben niet gek en zou de slachtprijs geven, misschien een beetje meer. Tussen de 600 en 1000 euro max.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:14

Sclimpre schreef:
Het zou handig zijn te weten wat een handelaar ervoor geeft. Dat kan de dan als een soort minimumwaarde aanhouden.
De sarcoide zou ik me niet al te veel zorgen in maken. Als die al 10 jaar niet veranderd is lijkt het risico me niet zo heel groot. Het zit ook op een plek waar het niet echt hindert.


Ik ben handelaar. Maar een handelaar wil hier zijn neus niet aan stoten alleen als beest mee naar markt kan daar zal hij de slacht prijs er nog voor krijgen. Dus van handelaar moet je niey uitgaan die zal je rond de 500/1000 bieden. ( slacht prijs op moment is 2 euro per kilo).

Als ik hier mezelf mee bezit zou houden tussen de 1000/1500 ik verhandel niet zomaar door maar knap ze eerst op. Dat is bij deze een groot risico ook vanwege de sacriod ( of hoe je dit ook schrijft). Ja daar kan je niks over zeggen bij verkoop maar paard zal naar opknappen etc in hogere prijs vallen en dan praat je al snel over keuren... waarom ik 1000/1500 zou bieden way nog vrij hoog is, is omdat de prijs van de friezen op dit moment gewoon enorm is.

( in deze staat doet de ster er niks toe op dit moment moet je niet aan fokken denken bij dit paard vanwege benen en gedrag )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:15

8000 euro in geen 8000 jaar. En het is niet gezegd dat het slechts mok is. Dat zou ik eerst eens uitgebreid laten onderzoeken dan. Van mijt of CPL word je niet vrolijk en ik heb vaker meegemaakt dat mok uiteindelijk toch iets ergers bleek.
Geen vol papier dus? Dan zou ik -mits gezond en geen mijt/eczeem/CPL etc en een gunstige prognose voor de sarcoid rond de 2500 euro gaan zitten. Aan fokken moet je met dit gedrag ook niet denken, dus meer zit er niet in. Daarnaast is er duidelijk een probleem met de opvoeding.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:18

Cayenne schreef:
8000 euro in geen 8000 jaar. En het is niet gezegd dat het slechts mok is. Dat zou ik eerst eens uitgebreid laten onderzoeken dan. Van mijt of CPL word je niet vrolijk en ik heb vaker meegemaakt dat mok uiteindelijk toch iets ergers bleek.
Geen vol papier dus? Dan zou ik -mits gezond en geen mijt/eczeem/CPL etc en een gunstige prognose voor de sarcoid rond de 2500 euro gaan zitten. Aan fokken moet je met dit gedrag ook niet denken, dus meer zit er niet in. Daarnaast is er duidelijk een probleem met de opvoeding.


Helemaal mee eens..

Daarnaast is mok een verzamelnaam van allerlei ellende, stond toevallig gisteren een artikel over op Bit.nl.

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:21

Wow, een Jasper. Fijne afstamming en ook zeer gewild. Als je die goed aan de praat krijgt, dan kunnen ze flink sjouwen. Zijn wel de wat hetere friezen over het algemeen en niet al te makkelijk, maar wel heel eerlijk. Ik heb er zelf ook eentje.

Mok is niets nieuws bij friezen en met een juiste behandeling kun je het goed onder controle houden. Ik vind ook qua gedrag de meeste friezen wat dominant. Je moet ze gewoon goed kort houden, dan is er meestal niks aan de hand.

Bij dit paard zou ik best een veulen durven te fokken. Daarom vind ik het ster predicaat zeker wel waardevol. € 2.000 vind ik behoorlijk aan de lage kant. Zo'n paard zou ik zelfs nog ongezien durven te kopen voor dat geld. Als je die wat opknapt kun je er veel meer voor krijgen.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wat is een friese merrie waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:28

Als je ze opknapt kun uiteindelijk meer krijgen maar in die staat is ze nu niet. Paard gaat eerst een hoop geld en tijd kosten en dan nog maar de vraag....