Welke Friese hengst voor mijn merrie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Welke Friese hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 23:50

Met de hengstenkeuring volgende week al in het zicht :D Op welke hengsten moet ik extra letten?

Ik heb Dyke bijna 2 maand in mijn bezit en bleek tijdens de keuring toch gust te zijn. Dit zou voor haar het eerste veulen zijn.

Dyke fan de Slachtedyk
Tsjalke x Teunis, moeder Dryske fan de Slachtedyk. Complete moederlijn minstens ster op de stammoeder na.
168
Merriestam 050

Fokwaarden:
Rastype 106
Bouw 98
Beenwerk 99
Stap 100
Draf 103


Haar goeie punten zijn haar stokmaat, maar deze wil ik niet groter :+, zeer makkelijk karakter, mooie lange hals, veel behang en goed front. Verder vind ik het echt een mooi paard met uitstraling. Op behang en front wil ik liever niet inleveren. Ook is ze onder zadel mooi voorwaarts.

Verbeterpunten zijn dat ze achter iets schuin staat (plus dat ik gestrekte achterbenen ook 'mooier' vind) en de voorbenen net iets onderstaan. Wat opvalt is dat de moederlijn wat aan de kleine kant is (164 - 155 - 158 - 159) terwijl Dyke zelf 168 is. Ook hebben de m, mm en mmm een wat neerwaartse romp. Dyke (en verder ook weer alle merrie's :P )heeft een best schuine schouder. Rug/lendenen mogen ook wat strakker.

Wat ik zou willen fokken is een fijn allround gebruikspaard met uitstraling. Karakter is zeer belangrijk omdat ook mijn ouders er mee overweg moeten kunnen en ik ook een coole houding wil. Ik wil liever geen 'Fries maar het lijkt meer op een dikke kwpn'er met sokjes eraan' :+

Dus ik zoek een hengst met correcte benen, goede rug en een cool karakter. Hengst zou een wat kortere hals en een steilere schouder kunnen hebben omdat Dyke zelf een erg lange hals en schuine schouder heeft. Qua stokmaat moet hij niet veel vergroten maar wel de stokmaat behouden en een mooi opwaarts front hebben

Afbeelding

Zo uit de stal getrokken, geen beste standfoto maar goed. Ze moest eigen nog een stapje vooruit (Stiefvader is de kalverenkeuring gewend :+ )
Afbeelding

FamkeKolinde
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-06

Re: Welke Friese hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:38

Wat leuk een dochter van Dryske. Vond haar zo gaaf op de CK. Jammer dat ze zo jong is overleden.

Maar goed nu die van jou. Ik denk dat Eise of Jurre zeker een geschikte kandidaat zouden zijn voor jouw merrie. Zou ze zaterdag eens goed bekijken.

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:18

Dankje wel FamkeKolinde :D Ik hoorde vaag iets ook over een korte film van Dryske, weet jij daar ook toevallig meer van?

Jurre weer kampioen, maar ik vind hem net ietsje te modern eigenlijk. Staat wel goed op de benen verder. Eise vond ik een stuk indrukwekkender in de lange lijnen dan aan de hand

Alwin staat ook hoog op mijn lijstje, vind dat zo'n gave hengst :o

Zondag zijn we ook naar Henswoude gegaan, en daar kunnen we haar eventueel ook naar toe brengen (vlakbij) om zodat ze haar daar kunnen bekijken welke van hun hengsten het beste past. Ook om eventueel te kijken of we toch nog die ster kunnen halen, qua fokwaarden zou je zeggen van wel :o Vond Haike en Wylster wel erg gaaf, Walt ook maar die bevrucht niet super had ik gehoord. Omdat Dyke dit jaar van Pier niet gepakt had leek mij dat niet een super combi