Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:48

Ja barb dat vond ik ook meestal interesseert het ze niet zo.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:27

Dat is echt super leuk heb ik nooit gehad wand ik.heb dat ook
Ik start nog b met fries mag al L1

Pien1989

Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:46

Leuk blizzart ik zit ook nog in de B.
Ik mag wel l maar dat doe ik nog niet. Wanneer ga jij over?

Ben alweer vroeg uit de veren want heb zo ook wedstrijd.
Zijn jullie friezen koel? Dus dapper en niet snel van slag op vreemd terrein of onbekende situatie?
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen :)

racheeel_

Berichten: 1283
Geregistreerd: 05-03-07
Woonplaats: Einighausen

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:20

Ik lees ook nog altijd mee, volgend outdoorseizoen toch weer starten met Dutch. Ben weer begonnen met lessen en het gaat de goede kant op :)
Voor nu lees ik gewoon mee

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:26

Pien1989 schreef:
Zijn jullie friezen koel? Dus dapper en niet snel van slag op vreemd terrein of onbekende situatie?
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen :)

Als ik de fries vergelijk met mijn eigen paard, dan is de fries echt zoveel stoerder. Ik heb laatst met obstakels in de bank getraind en de fries keek nergens naar. Braaf om de paraplu's heen en langs de wapperende verjaardagsslingers.
Tot nu toe is ze op wedstrijd ook nog nergens echt van onder de indruk geweest en ze is nu drie keer meegeweest. Bij mijn eigen paard heb ik ooit wedstrijden gereden dat ik niet over de hoefslag kwam bij de jury want dat was eng, of elke keer in die ene hoek was hij helemaal afgeleid. Tot nu toe heeft de fries dat nog niet.

Zijn er hier mensen die de manen los laten op wedstrijd? De fries vindt gevlochten manen erg vervelend en ze gaat daarna schuren. De laatste wedstrijd heb ik alleen de voorpluk gevlochten en het eerste deel van de manen. Ik zie verder dat iedereen altijd alles gevlochten heeft.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:12

Ik lees vooral mee, maar zal me ook even voorstellen!
Ik heb sinds een jaar een 9 jarige Friese merrie waar ik nog geen wedstrijden mee rij, maar wel aan het trainen ben! Nu even op een laag pitje in afwachting van ons nieuwe zadel, maar daarna gaan we er weer voor! *\o/*
Wil wel volgens jaar heel graag gaan beginnen aan wedstrijden. Heb zelf heel lang geleden op de manege “wedstrijden” gereden, verder alleen thuis getraind.. Dus weinig ervaring haha.
Dit is Anouk:
Afbeelding
Afbeelding

Op de standfoto wilde ze graag met me mee lopen haha dus leunt een beetje voorover.

Pien1989 mijn paard is niet relax en koel op andere locaties, maar wel een stuk makkelijker te overtuigen dan de kwpn’ers waar ik eerst mee reed. Kan Anouk overal langs krijgen, dan wel gespannen, maar ze doet het altijd.
Wordt voor ons dus ook het grootste aandachtspunt: ontspannen! Dat vindt ze heel moeilijk, ook al op eigen terrein.

Hananass

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:51

Laura1982 schreef:
Zo we zijn weer thuis 2x 2e met 190.5 en 182 punten. Eerste proef ging niet zo fijn voor mijn gevoel en de 2e wel maar jury dacht er anders over. Super leuke jury ook die even de tijd nam om dingen te vragen over mijn beperking en vroeg hoe ik ermee omga ik was beetje verbaasd maar vind het wel Super tof.de teller staat nu op 4 winstpunten.

Goed gedaan Laura1982.


Annetje schreef:
Pien1989 schreef:
Zijn jullie friezen koel? Dus dapper en niet snel van slag op vreemd terrein of onbekende situatie?
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen :)

Als ik de fries vergelijk met mijn eigen paard, dan is de fries echt zoveel stoerder. Ik heb laatst met obstakels in de bank getraind en de fries keek nergens naar. Braaf om de paraplu's heen en langs de wapperende verjaardagsslingers.
Tot nu toe is ze op wedstrijd ook nog nergens echt van onder de indruk geweest en ze is nu drie keer meegeweest. Bij mijn eigen paard heb ik ooit wedstrijden gereden dat ik niet over de hoefslag kwam bij de jury want dat was eng, of elke keer in die ene hoek was hij helemaal afgeleid. Tot nu toe heeft de fries dat nog niet.

Zijn er hier mensen die de manen los laten op wedstrijd? De fries vindt gevlochten manen erg vervelend en ze gaat daarna schuren. De laatste wedstrijd heb ik alleen de voorpluk gevlochten en het eerste deel van de manen. Ik zie verder dat iedereen altijd alles gevlochten heeft.

Misschien heb ik een buitenbeentje, maar die van mij is niet bepaald.. uhm.. dapper :o Hij is al van slag als we het terrein aflopen en we een weg kiezen die we de vorige rit niet hebben gedaan. Komt ook nog bij dat hij dode bomen eng vindt (en mensen). Zorgt nogal eens voor een uitdaging op wedstrijd :+

Ik heb de manen van Gerret altijd ingevlochten, zowel op wedstrijd als thuis. Dit omdat ze te dik zijn en daardoor onhandig om mee te rijden. Ik heb ooit wel eens half gevlochten, maar dan bleef ik met mijn hand hangen in zijn manen/trok ik manen eruit. Ik doe ze wel altijd in een hengstenvlecht, aangezien vlechtjes worden gezien als trekspeelgoed door ons veulen }:) Gerret heeft gelukkig geen last van de vlecht.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:51

Pien veel succes!

Anne wat een mooie merrie is Anouk!

Mijn 8 jarige is redelijk koel op vreemd terrein, haar moet ik juist even op haar gemak laten kijken als iets eng is. Daarna kan ik haar overtuigen dat we er gewoon langs kunnen. De 3 jarige is ook redelijk koel maar ze is nog jong en zo gedraagt ze zich ook, geen probleem dus.

Ik doe een hele vlecht in net voor ze de trailer op gaan. Zodra ik klaar ben gaat de vlecht er weer uit.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:23

Laura1982 schreef:
Zo we zijn weer thuis 2x 2e met 190.5 en 182 punten. Eerste proef ging niet zo fijn voor mijn gevoel en de 2e wel maar jury dacht er anders over. Super leuke jury ook die even de tijd nam om dingen te vragen over mijn beperking en vroeg hoe ik ermee omga ik was beetje verbaasd maar vind het wel Super tof.de teller staat nu op 4 winstpunten.

Gefeliciteerd!!

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:26

Die van mij is ook helemaal niet dapper, vorige keer de 2e proef afgegroet omdat ze niet langs het juryhokje durfde := vandaag mag ze 2x in dezelfde bak dus hoop dat ze dan de 2e proef de spanning wat kwijt is.

Ik vlecht ook altijd, maar ze staat eigenlijk altijd in vlechten want ik vind het echt rot rijden met losse manen dan zit ik er constant in met mn handen en zweep. Misschien kan je knotten proberen? Dat zit wat minder strak dan een hengstenvlecht

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:47

Barb schreef:
Pien veel succes!

Anne wat een mooie merrie is Anouk!

Mijn 8 jarige is redelijk koel op vreemd terrein, haar moet ik juist even op haar gemak laten kijken als iets eng is. Daarna kan ik haar overtuigen dat we er gewoon langs kunnen. De 3 jarige is ook redelijk koel maar ze is nog jong en zo gedraagt ze zich ook, geen probleem dus.

Ik doe een hele vlecht in net voor ze de trailer op gaan. Zodra ik klaar ben gaat de vlecht er weer uit.


Dank je :D

Anouk staat eigenlijk altijd in de vlecht. Manen tot over haar schouders, dus met losse manen rijden is een ramp haha.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:13

Floris is ook echt een schijtlaars haha! Ook een reden waarom ik nog niet ben gestart. Hoewel hij gister echt de sterren van de hemel liep tijdens de training.

Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:29

Voor de mindere helden onder ons gewoon gaan hoor al is het maar om km's te maken. Je paardje leert er erg veel van en dan zal.je zien dat het steeds beter gaat.

Douwe vond het eerst ook mega spannend en sloeg beetje dicht nu kijkt hij nergens meer naar. Tuurlijk is het soms frustrerend maar blijf kalm en houd geduld

Pien1989

Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:35

Haha nou ik vind het wel interessant om te lezen dat jullie Friezen ook niet allemaal dapper zijn.
Ik ben nu bijna een jaar bezig en eindelijk kan ik zeggen dat ze braver is op vreemd terrein. En dat is echt iets van de afgelopen maanden. Ik voer nu ook NAF MAGIC, dit helpt haar wel ontspannen en daardoor heb ik ook meer vertrouwen. Echt een wisselwerking.
Net was ik eerste (whaaah nooit gedacht) en twee winstpuntjes erbij. Ben heel erg trots want we zijn van ver gekomen. Van hoofd omhoog, hals erop en in de R van racen naar beheerst, ontspannen en rustig. En inderdaad zoals Laura zegt km maken helpt ècht.
Jij ook nog gefeliciteerd Laura!

Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:41

Gefeliciteerd met je punten Pien lekker gevoel na al het harde werken dat het wordt beloond.

FamkeKolinde
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-06

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:52

Gefeliciteerd Pien.
Ik gebruikte bij mijn merrie Famke confidence tijdens wedstrijden. Erg tevreden over. Had al van alles geprobeerd. Fam is een ietwat aparte dame _O- Bang voor de eigen schaduw maar een chinook helikopter die vlakbij op grond komt staan waarbij de rest er vandoor gaat is geen probleem. Datbwas op wedstrijd niet veel anders helaas. Maar met dat spul ging het gelukkig wel een stuk beter.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:56

Ik weet niet, het voelt ook best wel als veel gedoe. Startkaart aanvragen, kleding aanschaffen, trailer lenen, iemand regelen die met trailer kan rijden etc....

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:57

Geven jullie magnesium? Daar willen ze ook wel eens wat rustiger van worden in hun hoofd/lijf.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:59

Als je al een trailer moet lenen en een chauffeur moet regelen dan is het idd helemaal een gedoe Maanlicht.

Ik vind het ook altijd gedoe daarom start ik maar 1x in de maand. In de zomer heb ik ook 3 maanden niet gestart. November, december en januari start ik ook niet. Ik wil eerst de pirouette er goed op hebben en dan gaan we weer de ring in.

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:59

Hallo
Denk ergens volgendjAar
Het moet eerst weer wat beter gaan dat is beter omlaag blijft daar hebben we samen moeiten mee ik soms met me verbinding maar gaat elke keer wat beter
Mijn fries kijk graag overal naar maar ze moet opletten maar dat gaat ook stees beter
Hoe ging jou wedstrijd



Pien1989 schreef:
Leuk blizzart ik zit ook nog in de B.
Ik mag wel l maar dat doe ik nog niet. Wanneer ga jij over?

Ben alweer vroeg uit de veren want heb zo ook wedstrijd.
Zijn jullie friezen koel? Dus dapper en niet snel van slag op vreemd terrein of onbekende situatie?
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen :)

Laura1982

Berichten: 4077
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:49

Ja barb ik hou ook winterstop en zomerstop. Ik neem graag de tijd om oefeningen te bevestigen.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:49

Maanlicht schreef:
Ik weet niet, het voelt ook best wel als veel gedoe. Startkaart aanvragen, kleding aanschaffen, trailer lenen, iemand regelen die met trailer kan rijden etc....

Dan is het wel veel gedoe ja.. zou zelf voor een trailer en e-rijbewijs gaan dan is het allemaal een stuk makkelijker

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:50

Barb schreef:
Geven jullie magnesium? Daar willen ze ook wel eens wat rustiger van worden in hun hoofd/lijf.

Nee, thuis is het wel gewoon goed (nu dan) met mijn vorige merrie deed ik het wel maar die bleef thuis ook heel gespannen en dan hielp het zeker wel wat

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:52

Ik had vandaag een 2e prijs met 185 en 184 punten.
Ze was al een stuk beter de baan door te rijden dan de vorige keer dus ik was al tevreden!

Pien1989

Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:55

Ik geef Naf Magic. Hierin zit wel magnesium! Ik merk echt verschil qua spanning. Het is er wel maar veel beter werkbaar!