Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:04

Ik meld me ook weer :D
Lang niet gereageerd maar ik lees altijd enthousiast al jullie verhalen over de wedstrijden enz!

Ik ben Maryam en heb 2 Friezen! Een ruin Gossa (V.Andrie 415), 7 jaar en net Z1, helaas staat hij nu al 3 maanden op boxrust ivm blessure en we gaan er vanuit dat het een lang herstel gaat worden,

En ik heb nog een merrie Hillie (V.sjouke 453), ook 7 jaar en die loopt L2, En hoop in november M1 te kunnen starten :j

Bij deze foto's van Mn beste vriendjes <3

Hillie:

Afbeelding

En Gossa <3 :
Afbeelding

Miirtheex_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: Pijnacker

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:36

Wat een leuk topic!
Ik lees al een tijdje mee maar vond het toch wel eens tijd om ook te reageren.
Met mijn verzorgpaard, een 15 jarige Fries, ben ik vorig jaar oktober voor het eerst gestart.
Niet voor de punten of prijzen maar als ervaring, om als team te groeien en samen verder te leren. Ik zocht bevestiging dat we het goed deden samen en ik vond nieuwe uitdaging en motivatie om door te trainen met hem omdat hij het zo goed deed.
We zijn eigenlijk erg snel het B en L1 door gevlogen, we startte hooguit 2 keer per maand, meestal maar 1 keer en waren in juni L1+9.
Daar is onze stand ook blijven steken omdat hij een -hele goede verborgen- knieblessure bleek te hebben.
Zuur, oefeningen van het M al aan het oefenen en dan volledig op rust voor maanden.
We zijn nu pas sinds enkele weken 15 min per dag aan het stappen maar geduld is een hele schone zaak hierbij.
Hij is blij dat we weer 'iets' mogen doen, al is het niet veel en hem dan rustig houden is best lastig soms.
We gaan zien wat de toekomst ons brengt en of er volledig herstel mogelijk is.

Als het goed is heb ik een foto bijgevoegd maar daar ben ik nog niet zo handig mee.
Meet Niro! Toch wel een beetje mn trots, mn maatje die ik door en door ken en we samen zoveel hebben geleerd.


Afbeelding

Hananass

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:18

Wat een mooie friezen hebben jullie allemaal! Die zijn wel wat anders dan mijn boerenfries :D

Wij hebben vandaag een mooie wedstrijd gehad, met 174.5 en 182. Zijn nog lang niet op het goede niveau, maar dat komt nog wel. Is voor die van mij nog wel lastig om opwaarts te blijven bewegen. Iemand nog praktische oefeningen om hier sterker in te worden?

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:50

Ik ben vandaag ook weer eens op wedstrijd geweest. Ging de laatste tijd erg lekker. 8 winstpunten in 3 wedstrijden in de M2. Vandaag ging iets minder lekker. Had door een blessure van mijzelf ruim een week niet gereden. Afgelopen donderdag weer voor het eerst en daardoor iets minder fijn. De jury vond het echter niets. 156,5 en 158 punten. Op de 1e prijs na had niemand winst in de M1 en M2. Deze jury hield blijkbaar niet van oprichting, want de enige die geen oprichting toonde was dus 1e (met total 3 winstpunten). En we hadden allemaal hetzelfde commentaar. Niet nageeflijk

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:04

Dit is mijn fries het gaat elke keer weer wat beter we zijn onder weg Naar het L1
Dit jaar rijden we nog b maar volgendjAar hopelijk naar het L1
Afbeelding

Afbeelding

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:04

Grappig om te zien: je ziet hier alleen maar friezen en toch zie ik allemaal totaal verschillende paarden ! Leuk! Ik start aankomende zondag weer. In de L1. Nog even goed oefenen op het wijken..

Mijn fries heeft overigens moeite met verruimen. Hij gaat eerder sneller en plaatst zijn benen hoger dan ruimer :+. Iemand tips? Ik dacht zelf aan miss balkjes in draf en die steeds wat verder uit elkaar leggen

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:02

Hallo ik meld mij ook even. Volgend jaar ga ik met mijn 5 jarige friese ruin Melle starten in de B. Melle heeft nog veel moeite met de galop.. binnenkort zal ik even een foto plaatsen

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:48

Hoi allemaal,

Leuk topic!
Bij deze meld ik me ook even.

Ik heb een bijna 23 jarige merrie Sjaard x Doeke, met haar heb ik het Sportpredicaat behaald (Z1+6)
Op dit moment geniet ze van haar pension en moedert ze over Twirre.

Afbeelding

Dan de 8 jarie merrie genaamd Edou fan 'e Boppelannen, een Loadewyk x Fabe.
2 weken geleden voor het eerst ZZ-Licht gestart en meteen een winstpunt gehaald

Afbeelding

Ik heb nog een 3 jarige merrie genaamd Tsjikke, hier thuis noemen we haar Chicky :D
Zij is een Tsjalle x Jasper, het is een kleintje maar ze loopt als een tierelier. In april 2018 gaan
we L1 starten. Aankomende zaterdag eerst eens mee doen met de Friesian talenten cup!

Afbeelding

Sinds een paar weken ben ik eigenaresse van Twirre, zij staat ingeschreven bij het Barock Pinto
stamboek. Haar vader is Epke BP, haar moeder is een Fries. Twirre is voor 97% Fries.
We gaan wel zien wat de toekomst ons brengt.

Afbeelding

en dan heb ik nog een shetje van ergens in de 20.



Jesss_amigo balkjes lopen is sowieso goed voor ze dus idd aan te raden.




.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:14

ik wou even paar foto´s plaatsen maar helaas dat lukt me niet..
:(

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:37

Leuke paardjes allemaal! Barb jij bent een echte verzamelaar _/-\o_

Ikzelf heb zondag wedstrijd gehad, echt super fijn gereden in mijn eerste proef. Had dan ook 213.5 en de tweede proef was hij op (het leek wel een sauna in die binnenbakken) en hadden we alsnog 205. Dus ben nu Z1+11 en nu gaan we lekker trainen voor het Z2!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:42

Hahaha ja dat klopt!

Gefeliciteerd met je winstpunten, goed gedaan!

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:51

Ik was een beetje druk met werk :o en heb met mijn vriend een nieuw huis gekocht waar we 14 november de sleutel van krijgen, dus druk druk :D :D Maar ik lees wel mee, hieronder even mijn bijleesactie :o :o


DaraBariton schreef:
1e proef 200.5 die ging redelijk maar de 2e niet. Had daar ook 183.5 voor wat staat voor zo'n 53% :oo maar, super trots dat we dit nog eens hebben kunnen doen en wie weet zit er nog eens een wedstrijdje in.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn :) maar jullie mogen inderdaad trots zijn :j

KarinvdM schreef:
Ik rijd al een tijd niet, ik heb steeds last van m’n nek en paardrijden maakt het erger, helaas.[/img]
Ik zou je wel kunnen helpen met die klachten (zie m'n onderschrift)Pijn tijdens rijden is niet nodig en in heel veel gevallen op te lossen! :o Jammer dat je zo ver weg woont! ;)

jesss_amigo schreef:
O wat een leuk topic! Nog niet eerder gezien. Ik breng de fries van een stalgenoot uit. We zijn in drie wedstrijden de B door gegaan, en staan nu op L1+6. Volgende week zondag eindelijk weer wedstrijd! Wegens drukte afgelopen 2,5 maand niet gestart.
Jullie zijn goed bezig zeg! :j

Fenia schreef:
Wat een leuk topic! Ik stel mij ook graag voor. :) Ik start mijn fries in de B, dit doe ik nu ongeveer sinds april en we hebben er nu zo'n 7 wedstrijdjes op zitten. In het begin was het best wel een beetje een drama. Hij is namelijk een behoorlijke drama queen, en ziet spoken in alle hoekjes.
Leuk nog iemand in de B :) al moet ik nog beginnen want ben de merrie die ik rijd echt nog aan het doorrijden :) Goed dat je zoveel geduld heb, daar kom je het verst mee :D

Pien1989 schreef:
Ik merk dat ze in het buitenseizoen wel echt relaxter was dan binnen! Ik weet zeker dat dat bij jullie ook goedkomt fenia!

Welke regio starten jullie allemaal?
Mijne is juist in de binnenbak minder kijkerig en beter geconcentreerd :) kun je nagaan hoe dat per paard verschilt ;) Ik ga als alles mee zit straks starten in Noord-Holland Noord

kaatjemuts schreef:
Niet goed voor je zelfvertrouwen, helemaal niet als je na zo'n tijd weer opnieuw begint , weer moet leren proefje rijden (is moeilijker dan ik me herinnerde :o ) en moet wennen aan het rijden met een handicap. Maar ik heb afgelopen weekend weer een wedstrijd gehad waar we wel gewaardeerd werden, met als resultaat 2 kleine winstpuntjes *\o/* .
Gefeliciteerd met je winstpuntjes! :D met wat voor handicap moet je leren rijden? :o

Petrichor schreef:
Yes ik start ook met mijn Fries op wedstrijd, nu 3 wedstrijden in de L1 gehad en al op 9 winstpunten. Ik heb nog 2 wedstrijden in de L1 staan en daarna wil ik de overstap naar de L2 maken
succes in het L2! :) en mooi jasje heb je (de bruin met zwarte! ) :D

Maanlicht schreef:
Hey leuk topic! Ik wil graag ook meekijken. We zijn nog niet gestart, maar gaan dat waarschijnlijk wel doen!
Welkom :) leuk! dan sta je op hetzelfde punt als ik ;)

Sanet schreef:
Ha, een nieuw topic.
Ik ben Janet, ik rij een 20jarige Jillis merrie waarmee ik ZZ-Zwaar start. [ [url=m/GaE482.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mooie combinatie zijn jullie! ik kan hier mooi wat inspiratie op doen qua wedstrijd outfit! :o

Eclare schreef:
Ik had nog geen foto's geplaatst dus bij deze :) [ [url=m/827CL1.png]Afbeelding[/url] ]
Wat een knapperd zeg! :o ;)

droversrun schreef:
De ene is een 6 jarige merrie van Andries X Brandus waarmee ik nu Z2 mag starten. Zij is op het moment alweer 5,5 maand drachtig van Elias 494 dus we oefenen nu thuis rustig verder voor het Z2 tot aan haar zwangerschapsverlof.
Leuk! nog een drachtige merrie :) wanneer verwachten jullie het veulen? :o (even te lui om te rekenen :Y) )

gossa4ever schreef:
Een ruin Gossa (V.Andrie 415), 7 jaar en net Z1, helaas staat hij nu al 3 maanden op boxrust ivm blessure en we gaan er vanuit dat het een lang herstel gaat worden. En ik heb nog een merrie Hillie (V.sjouke 453), ook 7 jaar en die loopt L2, En hoop in november M1 te kunnen starten :j
Heb je de beentjes geschoren? even wennen maar vind het wel netjes staan zeg ! :)

_evelien_ schreef:
Hallo ik meld mij ook even. Volgend jaar ga ik met mijn 5 jarige friese ruin Melle starten in de B. Melle heeft nog veel moeite met de galop.. binnenkort zal ik even een foto plaatsen
Mijn bijrijdmerrie van 4,5 heeft ook nog veel moeite met de galop, al merk ik dat het wel elke keer dat we trainen beter gaat :) met die jonkies leer je echt blij zijn met kleine stapjes vooruit :D

Barb schreef:
Ik heb een bijna 23 jarige merrie Sjaard x Doeke, met haar heb ik het Sportpredicaat behaald (Z1+6) Op dit moment geniet ze van haar pension en moedert ze over Twirre.

Dan de 8 jarie merrie genaamd Edou fan 'e Boppelannen, een Loadewyk x Fabe.
2 weken geleden voor het eerst ZZ-Licht gestart en meteen een winstpunt gehaald

Ik heb nog een 3 jarige merrie genaamd Tsjikke, hier thuis noemen we haar Chicky :D
Zij is een Tsjalle x Jasper, het is een kleintje maar ze loopt als een tierelier. In april 2018 gaan
we L1 starten. Aankomende zaterdag eerst eens mee doen met de Friesian talenten cup!

Sinds een paar weken ben ik eigenaresse van Twirre, zij staat ingeschreven bij het Barock Pinto
stamboek. Haar vader is Epke BP, haar moeder is een Fries. Twirre is voor 97% Fries.
Hee leuk nog iemand die in de buurt woont :D wat heb jij een leuke kudde zeg! :o :) Veel succes zaterdag!! *\o/*

Eclare schreef:
Ikzelf heb zondag wedstrijd gehad, echt super fijn gereden in mijn eerste proef. Had dan ook 213.5 en de tweede proef was hij op (het leek wel een sauna in die binnenbakken) en hadden we alsnog 205. Dus ben nu Z1+11 en nu gaan we lekker trainen voor het Z2!
Gefeliciteerd! :D :D

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:27

Afbeelding

Bedacht met dat ik nog geen foto's heb geplaatst! :o

Dit is Roos (v. Wolfert 467) , drachtig van Mewes 438 :D

Ik rijd haar nu sinds 7 september. Ze is 4,5 jaar en nog erg groen onder het zadel. We hebben wegens omstandigheden nog maar 4 weken echt kunnen trainen sinds ik haar rijd. En ze gaat echt vooruit, neusje gaat er meer uit, en de galop is van 4 sprongen naar 3 rondjes gegaan. De galophulp begrijpt ze beter, en verkeerd aanspringen doet ze nog zelden.

De rijfoto is de allereerste keer dat ik op haar ging proefrijden. Toen krulde ze nog wat meer op achter de loodlijn. Met de eigenaresse loopt ze 1 a 2 x per week een rondje voor de kar :)

Alleen omdat ze drachtig is en ze zo verandert daardoor, ligt het zadel nu niet meer goed, het is gaan klapperen aan de achterkant. 21 nov komt de zadelmaker, en tot die tijd proberen we het met een leenzadel. Ze ging namelijk echt onrustiger in de aanleuning worden, en heeft zelfs gebokt, en hoog ook, was blij dat ik er nog op zat ....:= :o Het zat haar echt niet lekker...

Vanmiddag heb ik mijn eerste les met haar :)

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:35

@ fantabulouss: Ik heb een ongelukje gehad met een zwarte parel die ik in training had. Na 5 operaties heb ik er nu een half verlamd been aan over gehouden. Dat vergt enige aanpassing met rijden ;)

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:36

kaatjemuts schreef:
@ fantabulouss: Ik heb een ongelukje gehad met een zwarte parel die ik in training had. Na 5 operaties heb ik er nu een half verlamd been aan over gehouden. Dat vergt enige aanpassing met rijden ;)
ahh , ja dat kan ik me voorstellen! heb je dispensatie van de knhs :) ?

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:42

Fantabulouss schreef:
kaatjemuts schreef:
@ fantabulouss: Ik heb een ongelukje gehad met een zwarte parel die ik in training had. Na 5 operaties heb ik er nu een half verlamd been aan over gehouden. Dat vergt enige aanpassing met rijden ;)
ahh , ja dat kan ik me voorstellen! heb je dispensatie van de knhs :) ?


jep, gelukkig wel, anders werd het voor mij, vooral in de hogere klassen, erg moeilijk.
Ik mag met zweep rijden en mijn voet vastzetten in de beugel, ook is het lichtrijden en doorzitten vrijgegeven.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:42

Welkom allemaal wat leuk dat er zoveel enthousiast mee kletsen!

Kaatjemuts jeetje heftig ik heb ook een beperking en daardoor dispensatie van KNHS.

Eclare jullie zijn goed bezig gefeliciteerd!
Ik rij in midden Nederland en heb 11 nov weer wedstrijd M2. Heel benieuwd hoe hij het doet hij is beetje dwars op het moment.

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:45

kaatjemuts schreef:
jep, gelukkig wel, anders werd het voor mij, vooral in de hogere klassen, erg moeilijk.
Ik mag met zweep rijden en mijn voet vastzetten in de beugel, ook is het lichtrijden en doorzitten vrijgegeven.
ahh dat is erg fijn :) op welke manier zet je je voet veilig vast? :) (sorry voor alle vragen hoor, ben gewoon nieuwsgierig :) )

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:48

Fantabulouss schreef:
kaatjemuts schreef:
jep, gelukkig wel, anders werd het voor mij, vooral in de hogere klassen, erg moeilijk.
Ik mag met zweep rijden en mijn voet vastzetten in de beugel, ook is het lichtrijden en doorzitten vrijgegeven.
ahh dat is erg fijn :) op welke manier zet je je voet veilig vast? :) (sorry voor alle vragen hoor, ben gewoon nieuwsgierig :) )


geen probleem, hoor :D Als ik hem vastzet dan moet dat met een elastiek (knapt gauw). ik vind het een eng idee, dus gebruik het elastiek eigenlijk nooit, dan maar even stoppen om mijn voet weer in de beugel te doen (door de verlamming voel ik de beugel slecht en kan al helemaal niet zomaar mijn voet terug doen in de beugel)

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:51

Kaatjemuts ik heb magneet beugels gesponsord gekregen via de DVB foundation misschien is dat ook een oplossing voor jou? Is wel even wennen maar hierdoor durf ik wel zekerder te rijden.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:55

Laura1982 schreef:
Kaatjemuts ik heb magneet beugels gesponsord gekregen via de DVB foundation misschien is dat ook een oplossing voor jou? Is wel even wennen maar hierdoor durf ik wel zekerder te rijden.


daar ga ik mij even in verdiepen, thanx voor de tip!

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:03

Dat zijn deze beugels toch laura? :) https://www.ontyte.com/

Volgensmij kun je zon magneetstukje/zooltje bij ze bestellen als de beugels koopt en dan door je schoenmaker onder je laars laten zetten :)

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:06

Fantabulouss schreef:
Dat zijn deze beugels toch laura? :) https://www.ontyte.com/

Volgensmij kun je zon magneetstukje/zooltje bij ze bestellen als de beugels koopt en dan door je schoenmaker onder je laars laten zetten :)


Ja dat klopt ik heb ze nu ongeveer een jaar en ben er onwijs blij mee.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:20

Laura1982 schreef:
Fantabulouss schreef:
Dat zijn deze beugels toch laura? :) https://www.ontyte.com/

Volgensmij kun je zon magneetstukje/zooltje bij ze bestellen als de beugels koopt en dan door je schoenmaker onder je laars laten zetten :)


Ja dat klopt ik heb ze nu ongeveer een jaar en ben er onwijs blij mee.


ik heb nu beugels die al gedraaid zijn. Zoiets:
Afbeelding omdat ik weinig kracht heb en het voor mij moeilijk is om de beugel te draaien. is dat dan wel iets voor mij, of is de magneet sterk genoeg de beugel mee te laten draaien (ik hoop dat je t nog snapt :D )?

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:46

Magneet zit in de beugel en ook onder je voetzool. Zitten best stevig maar ik kan het voor jou niet goed inschatten of het afdoende is. Meerdere vriendinnen van mij die een beperking hebben rijden ermee en zijn enorm vooruit gegaan.