Recreatiepaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shalimar

Berichten: 1522
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:16

Klinisch keuren is verstandig maar ook niet alleszeggend. Alhoewel ik denk dat hij niet door de klinische keuring komt omdat er al veel zichtbare pijnpunten zijn, zijn dieperliggende problemen ook met een klinisch onderzoek vaak lastig te ontwarren of op te sporen, zeker bij een dier dat zo'n complex beeld geeft; je weet niet wat waardoor wordt veroorzaakt. Het blijft dan toch een gok. Ik gun het jou en het paard uiteraard wel! Paard blij en jij blij, het zou een happy end zijn. Maar hopelijk blijft dat dan ook zo. Succes in ieder geval.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 14:18

Varekaj schreef:
Het zijn misschien dingen die wel op te lossen zijn, maar niet door jou ivm gebrek aan ervaring. Ik zou bijvoorbeeld wel durven gaan kijken voor zo'n paard, laten keuren en overwegen, maar ik heb al goede begeleiding en kan er zo nog enkele optrommelen voor bijkomende ondersteuning en advies.
En bovenal, ik heb ervaring met jonge paarden, ik heb de tijd en ik heb de plaats. Dat scheelt. Af en toe rondhobbelen in een les en verder de baan op, daar ga je deze niet noodzakelijk goed mee krijgen. Sterker misschien wel, maar in evenwicht?

Dat heb ik ook nooit gezegd, je neemt nu dingen aan die nooit gezegd zijn en waarom eigenlijk? Ik heb nooit beweerd dat ik dit paard even snel zelf zou oplossen. Integendeel eigenlijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:29

Ik zeg niet dat je het snel wil oplossen, ik wil gewoon aangeven dat het voor een ervaren ruiter al een kluif gaat worden. Dit is iets wat makkelijk een jaar kan duren of langer en waarbij consequent werken zeker nodig is. Je moet jezelf dan heel kritisch de vraag stellen: is dat wel de moeite waard voor een recreatiepaard? Voor hetzelfde bedrag kan je vast eentje kopen die iets beter is doorgereden, die zeker weten verkeersmak is en die goed in zijn vel zit.

En wil je je budget iets opschroeven, dan heb ik er wel eentje op mijn weiland staan waar je zo gelijk mee kan wegrijden, waar alle knoppen tem Z op zitten, die alleen en in groep naar buiten kan. Enige is dat hij weer in de spieren moet komen, maar dat is op een maandje of 3 wel in orde. En hij is wat ouder dan dit paard.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:26

losloopfilmpje heb ik niet gezien...waar zien jullie die trouwens? Zit die bij de advertentie?

Wel de filmpjes van jullie zelf, waar die iets minder in de weg wordt gezeten en moet zeggen dat ik nu toch wel neig naar wat de anderen al zeggen. Had eerst nog het idee dat het voornamelijk kwam door het rijden, maar nu met de nieuwe filmpjes.......ik zou hem laten staan eerlijk gezegd, want lijkt toch wel iets lichamelijks te zijn ipv slecht rijden.

Hoeft zeker niet iets blijvends te zijn, maar flink veel werk zit er sowieso aan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-04-17 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:28

Hou je ons op de hoogte van het resultaat van de keuring?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:29

Varekaj schreef:
Ik zeg niet dat je het snel wil oplossen, ik wil gewoon aangeven dat het voor een ervaren ruiter al een kluif gaat worden. Dit is iets wat makkelijk een jaar kan duren of langer en waarbij consequent werken zeker nodig is. Je moet jezelf dan heel kritisch de vraag stellen: is dat wel de moeite waard voor een recreatiepaard? Voor hetzelfde bedrag kan je vast eentje kopen die iets beter is doorgereden, die zeker weten verkeersmak is en die goed in zijn vel zit.

En wil je je budget iets opschroeven, dan heb ik er wel eentje op mijn weiland staan waar je zo gelijk mee kan wegrijden, waar alle knoppen tem Z op zitten, die alleen en in groep naar buiten kan. Enige is dat hij weer in de spieren moet komen, maar dat is op een maandje of 3 wel in orde. En hij is wat ouder dan dit paard.



hier ga ik mee in.. dit paard schreeuwt aan alle kanten dat hij niet lekker in zijn vel zit en ook niet allemaal rijtechnisch op te lossen is. (buiten het feit dat hij echt beroerd gereden wordt)

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:39

Dat paard is niet goed hoor..

Als je hem perse wilt..laat hem dan nakijken op spat en de hele achterkant op de foto zetten {en het liefst ook de voorkant en alles bij elkaar}

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:16

Sunora schreef:
Shalimar schreef:
Ik merk dat je al erg gecharmeerd bent van dit dier, maar ik voorzie de nodige problemen die je rijtechnisch niet opgelost krijgt. Inderdaad al veel dingen die hierboven al zijn genoemd en ik vind hem rechtsachter niet lekker meekomen waarbij bij mij meteen SI-gewricht alarmbellen gaan rinkelen. Hoe lief ook, ik denk dat je echt jezelf moet beschermen en verder moet kijken.

Ja ik ben gecharmeerd maar ik vind mezelf wel wijs genoeg om een berekende beslissing te maken als het zover moet komen. Het feit dat ik hem laat keuren vind ik persoonlijk niet een teken van zwakte ofzoiets, juist door alle verschillende meningen wil ik het toch de kans geven.

Koop het liefst een gezond paard. De ellende met vage klachten en alle emotionele pijn die daar bij hoort krijg je echt wel op een bepaald moment. Er meteen al mee beginnen wens ik niemand toe.

anjali
Berichten: 15212
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:41

Gewoon laten keuren. Dat is altijd aan te raden.

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:19

Ik denk dat TS nu weet dat ze goed moet keuren. Iedereen heeft bijna dezelfde ideeen geuit.
Ik wordt elke keer verdrietig als ik de oogopslag van het paard zie. Hij pleased maar weet er geen raad mee. De rij-foto's van de laatste filmpjes vind ik echt niet fijn. Los van het paard maar laat je a;sjeblieft begeleiden door iemand die ervaring heeft met Spaans bloed.
Mocht het je nieuwe vriendje worden, zet hem dan lekker een tijdje op de wei. Laat hem al zijn ervaringen van de laatste 2 maanden verwerken (want dat zijn er heel veel voor zo'n korte tijd). Ga rustig met hem werken op de grond (b.v. longeren, werken aan de hand, lange teugel) zodat hij spieren op gaat bouwen. Dan kan hij de ruiter beter dragen. En vergeet niet vooral te spelen en lol met hem te hebben.
Als je zijn vertrouwen kunt krijgen, dan zal hij voor je door het vuur gaan. Vast en zeker.
succes!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:45

Daarbij zegt ze ook steeds dat ze laat keuren.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt TS!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 22:25

IMJ schreef:
Daarbij zegt ze ook steeds dat ze laat keuren.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt TS!

Doe ik!☺️

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:55

Ik ben gestopt met lezen. Ik kan je maar 1 advies geven en dat is geen advies vragen hier op bokt. Wat kunnen wij nu vertellen op basis van een paar filmpjes. Helemaal niks.

Volg je gevoel, neem iemand mee die meer ervaring heeft en gewoon laten keuren. En vooral niet teveel meningen vragen. Een paard kopen is al spannend genoeg. ;)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:29

Dan kan bokt gesloten worden :Y)

Misschien dat sommige mensen ervaring hebben met het kopen een niet-goed lopend paard? :)*

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:32

Neverland schreef:
Dan kan bokt gesloten worden :Y)

Misschien dat sommige mensen ervaring hebben met het kopen een niet-goed lopend paard? :)*


:)* xyzutu2 op bokt heeft een kreupel paard gekocht, ze heeft ook een topic. Haar paard heet Rio volgens mij...

Edit: gevonden! [PP] [VOLG] Droompaardje Rio: van kreupele Cruzado naar...?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:40

Ik snap niet waarom je een op het oog niet zo best paardje wil kopen terwijl er zoveel andere paarden te koop staan. Aan de andere kant zijn er ook zoveel mensen die een ziek zielig paardje van de markt kopen en 'm opknappen tot een heerlijk beest. Zo te zien heb je je keus al gemaakt, ik hoop dat ie goed uitpakt.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 12:11

Deze ochtend de filmpjes doorgemaild naar de dierenarts en hij zegt dat er helaas niets uit op te maken is. Straks dus toch maar eens bellen dan voor een afspraak te maken voor een keuring ter plaatse.

anjali
Berichten: 15212
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:31

Volgens mij is dit een Spaans paard en die hebben afwijkende gangen.Dat is nu juist het leuke als je iets aparts wilt.

anjali
Berichten: 15212
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:34

Ik was eens bij een handelaar en die liet me een pony zien wat eigenlijk een natuurtolter was,maar wat er door de vorige eigenaren expres uitgereden was.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:42

Sunora schreef:
Deze ochtend de filmpjes doorgemaild naar de dierenarts en hij zegt dat er helaas niets uit op te maken is. Straks dus toch maar eens bellen dan voor een afspraak te maken voor een keuring ter plaatse.


Verstandige arts.

Nibbit

Berichten: 10428
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:50

anjali schreef:
Volgens mij is dit een Spaans paard en die hebben afwijkende gangen.Dat is nu juist het leuke als je iets aparts wilt.


Nou apart lopen is wel wat anders dan niet goed...

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:29

Een gezond, deftig spaans paard loopt wél rad hoor... Hoogstens heeft de ene wat meer campaneo (maaien met de voorbenen) dan de andere en de meer barokke typejes lopen iets korter dan de sportieve Spanjaarden, maar rad lopen moét wel hoor.

TS, zoek je een specifiek een Spaans of Portugees paard? Maak je dan lid van enkele facebookgroepen van NL en BE. Daar worden door eigenaars veel paarden op gedeeld die te koop staan. Dat is een iets geslotener clubje waar je al iets meer sociale controle hebt. Er zijn een aantal handelaars waar je weg moet blijven want het is altijd een no-go om bij hen een paard te kopen (risico's zijn te groot).

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 13:47

neile schreef:
Een gezond, deftig spaans paard loopt wél rad hoor... Hoogstens heeft de ene wat meer campaneo (maaien met de voorbenen) dan de andere en de meer barokke typejes lopen iets korter dan de sportieve Spanjaarden, maar rad lopen moét wel hoor.

TS, zoek je een specifiek een Spaans of Portugees paard? Maak je dan lid van enkele facebookgroepen van NL en BE. Daar worden door eigenaars veel paarden op gedeeld die te koop staan. Dat is een iets geslotener clubje waar je al iets meer sociale controle hebt. Er zijn een aantal handelaars waar je weg moet blijven want het is altijd een no-go om bij hen een paard te kopen (risico's zijn te groot).


Ik heb me al lid gemaakt bij enkele groepen: PRE/andalusiers te koop; barokke paard, welke ken je zo nog die je me kan aanraden?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:05

Hmm, nee dat zijn zo wat de grootste die me te binnen schieten. Wat is jouw budget zo ongeveer? En wat zoek je specifiek? Een merrie of ruin/hengst? leeftijd? Gereden? Want een recreatiepaard is vrij vaag: je kan een veulen ook opleiden tot leuk rijpaard, maar daarom ben je nog niet op zoek naar een leuk veulen. Er staan nog wel enkele leuke paarden te koop in Nederland en België. Ik zou durven wegblijven van de handelsstallen, als je niet op zoek bent naar een bewegingstopper of een morfologisch zeer sterk paard, hoef je ook niet de hoofdprijs te betalen en kan je wel al een leuk dier tegenkomen. Kijk ook eens op de website van het stamboek, daar staan ook dieren te koop aangeboden. Dat zijn dan wel stamboekpaarden, vaak iets duurder (maar kijk gewoon even naar het aanbod). Kruisingen vind je zeker ook, als je daar voor open staat. Net als papierloze paarden, maar dan niet via die stamboekwebsites.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat de keuring oplevert. Alvast veel succes, maar wees kritisch! (En laat zeker niet aan de handelaar blijken dat je geïnteresseerd bent en al een klein beetje verliefd bent op het paard).

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 14:38

Goh moeilijk, ik ben vooral op zoek naar een paard dat me aanspreekt en waarmee ik een klik heb. Is dat een ruin, merrie of hengst? Maakt me niet echt uit eigenlijk. Ben wel meer geneigd naar ruin en niet jonger dan 3. Met recreatiepaard bedoel ik gewoon dat ik geen sportambities heb en dus ook geen 10000 euro wil besteden aan een paard omdat hij dressuurmatig ver staat :-)