Recreatiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:38

Babootje, elk paard heeft een natuurlijke voorkeur en is scheef (nu heeft deze het dan wel wat meer! ).slechte training en dus onbespierd (of op verkeerde plekken)..daar knapt ie niet van op.

Kliniek keuren lijkt mij ook TS!

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:41

IMJ schreef:
Babootje, elk paard heeft een natuurlijke voorkeur en is scheef (nu heeft deze het dan wel wat meer! ).slechte training en dus onbespierd (of op verkeerde plekken)..daar knapt ie niet van op.

Kliniek keuren lijkt mij ook TS!


Bij deze hebben we het daar niet over he? Geen sprake hier van "natuurlijke scheefheid" het paard is heel erg scheef (of wel rete scheef zoals ik zei). Daarbij slecht bespierd en kreupel (voor en trouwens ook achter, links)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:49

Ik zou de achterknieen goed laten nakijken ts. Die lijken wat te haken.
Kan door slapte komen.

Wel een leuk paard!

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:13

Nou ts is zou dus lekker verder gaan kijken na alle reacties van de bokkers hier
Snap dat je verliefd bent maar er zijn veel meer leuke dieren te koop
De hengst van je eerste post vond ik overigens vele malen mooier dan dit dier..

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:23

Ts, ik zou ontzettend onzeker worden van al deze berichten! Ik zou zeker nog een paar keer heen gaan om te kijken, te rijden en te voelen. Het zou zo zonde zijn als je een paardje koopt en je hebt er alleen maar ellende van!

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:28

Als je een recreatiepaard zoekt en de prijs is redelijk zou ik hooguit klinisch laten keuren, indien mogelijk proeftijd afspreken en gewoon gaan proberen.
Het dier heeft een braaf maar wat onzeker oog, dat is een kwestie van wennen. Bij en op de weg komt ie zeker niet verkeerd over, er loopt wel iemand bij maar dat vind ik niet zo gek op die weg. Op zo'n weg kunnen auto's elkaar alleen passeren als ze over de fietsstroken rijden en als jij daar met je paard rijd ben je de sjaak met sommige automobilisten.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:48

upendo schreef:
Vaak is dat niet meer zo gewoon tegenwoordig.

ruim 20 jaar geleden toen ik mijn 1e paard kocht ook niet hoor keuringskosten waren toen ook al voor de koper. Een koper heeft onderzoeksplicht.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:51

aadburg schreef:
Als je een recreatiepaard zoekt en de prijs is redelijk zou ik hooguit klinisch laten keuren, indien mogelijk proeftijd afspreken en gewoon gaan proberen.


Juist niet :( In de categorie "recreatiepaard" staan niet alleen "gewone" paarden te koop maar vooral veel paarden die wat mankeren. Als je dan niet goed keurt, koop je alleen maar ellende.

Het paard op het filmpje komt vrees ik al niet een gedegen klinische keuring door.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:55

upendo schreef:
Vaak is dat niet meer zo gewoon tegenwoordig.


friesiszwart schreef:
ruim 20 jaar geleden toen ik mijn 1e paard kocht ook niet hoor keuringskosten waren toen ook al voor de koper. Een koper heeft onderzoeksplicht.


En een verkoper heeft meldingsplicht.

Onzin. Het is maar wat je afspreekt. Als je bij een handelaar koopt is kun je afspreken dat zij de keuringskosten bij afkeuren voor rekening nemen. Of ze dat willen doen is de vraag.
Voor een prijsje van ca 2000 euro is dat vaak niet het geval en zul je zelf het risico op afkeuren moeten nemen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:57

Ach jeetje TS wat een (goed bedoeld) commentaar hier allemaal.
Meestal bemoei ik me niet met dit soort dingen maar nu krijg ik toch ook het gevoel dat ik iets moet zeggen.
Ook ik zie met mijn leken oog een zeer in onbalans ogend paard en dat geeft niet want hij is waarschijnlijk nog maar kort onder het zadel.
Ik vraag me dan af, waarom gaan ze ook zo zwaar en lang al doorzitten in draf.
Nee sorry het geeft absoluut geen fijn beeld.

Denk er goed over na, ik weet uit eigen ervaring wat het voor consequenties heeft om een (naar wat achteraf blijkt)ongeschikt paardje te kopen.

Ik weet ook niet wat je budget is , maar is het misschien een idee om verder te kijken en in de tussentijd het geld dat je aan stalling en verdere kosten kwijt zou zijn, nu bij je budget op te sparen?

Klinische keuring kost ook zo 150,00 a 200.00 euro, bespaar dat geld in ieder geval op dit paard.

Succes met je beslissing.

En mocht je deze ruin wel kopen, dan hoop ik oprecht dat je veel plezier van hem gaat beleven

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:41

Molfre schreef:
Ook jij houdt hem veel te veel vast in die draf. En dan weer dat rot zadel -O- Ik zou hem eens gewoon aan een ontspannen draf willen zien, met of zonder iemand erop, maar als er dan iemand op zit, gewoon aan een lange teugel en dan eens zien wat hij doet.
En dat losse filmpje is ook niet ideaal, alleen maar gejaag in gallop...


Helemaal mijn gedacht ook ! _/-\o_ Waarom hem zo kort houden en trekken in die mond bij zo een ongeschoold paard ? Hij moet eerst en vooral leren nu op zijn eigen benen te lopen, dus met losse teugel. En met dat los lopen ook, veel beter hem eens gewoon in de wei zien lopen, hoe hij natuurlijk loopt zonder al dat gejaag :? . Ik vind het echt een heel aansprekend dier en ik snap waarom je er verliefd op bent <3

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:46

Ik vind hem enorm aansprekend.
Daarom ben ik extra sceptisch. Waarom gaat deze voor zo weinig geld weg als hij helemaal goed zou zijn?
Ze hebben ook transport kosten gehad en heeft daar 2 maanden gestaan. Dus dan moeten ze hem haast gratis gekregen hebben in Spanje. En spanjaarden zijn echt niet gek.
Ik vermoed echt dat hij in de voorvoeten niet lekker is en daardoor graag op de rem gaat, dat losgooi filpje bevestigd dat voor mij.
Dat zou namelijk ook verklaren waarom ze hem zo gehaast rijden en doorzitten, dan gaat hij niet zo snel in de stop.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:48

Of hij flipt met een ander paard in de buurt alsn hij nog maar recent gecastreerd is. In Spanje castreren ze bij voorkeur niet... dus moet het hier gedaan zijn.

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:09

Ik hoop voor je dat je je droompaard vind!

Deze loopt wel gek, maar goed je laat hem keuren, misschien valt het mee :)

Voor een 8 jarige vind ik wel dat hij slap en onbespierd is, weinig balans heeft en nog niet veel kent ;)

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:07

Sunora schreef:
En helemaal in het begin, in stap:
https://youtu.be/GiJfusVfmlA

In dit filmpje wordt hij nog niet mega in de weg gezeten en tegen gehouden. Maar ook hier loopt ie voor echt hartstikke beroerd. Op de draf filmpjes is dit nog vele malen erger. Hij maakt z'n pas niet af en zet z'n voeten veel te voorzichtig neer.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:21

Kan je de filmpjes niet vooraf aan de DA bezorgen die zou keuren? Dan kan je in overleg beslissen of het al dan niet de moeite is om tot daar te rijden en te keuren.
Ik zie toch al een aantal alarmsignalen. Te beginnen bij de advertentie waar ze spreken over een goed gereden paard en er dan een filmpje bijdoen wat het tegendeel aantoont. Paard loopt niet soepel, en laat zien dat hij ongemak heeft. Jullie eigen draffilmpje toont eigenlijk net hetzelfde, paard loopt niet soepel door en schudt met zijn hoofd. In stap is hij meer ontspannen, maar ook daar weer korte passen en stijf. Dus 2 ruiters, maar zelfde probleem. Het zadel dan? Ook als hij losloopt gaat het niet zoals het zou moeten. Je zou toch verwachten van een paard van die leeftijd dat hij loopt voor zijn plezier, speelt met zijn eigen kracht en souplesse, maar hij loopt maar net wat echt moet en gaat zogauw hij kan stilstaan.
Het kan iets onschuldigs zijn, maar ik zou het aan de verkopers overlaten om dit op te lossen. Als je met hen kan afspreken dat bij afkeuring de kosten voor hen zijn, nou ja, dan heb je niet veel te verliezen, maar het zou me verwonderen als ze daarmee akkoord zouden gaan.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 13:32

Sclimpre schreef:
Kan je de filmpjes niet vooraf aan de DA bezorgen die zou keuren? Dan kan je in overleg beslissen of het al dan niet de moeite is om tot daar te rijden en te keuren.
Ik zie toch al een aantal alarmsignalen. Te beginnen bij de advertentie waar ze spreken over een goed gereden paard en er dan een filmpje bijdoen wat het tegendeel aantoont. Paard loopt niet soepel, en laat zien dat hij ongemak heeft. Jullie eigen draffilmpje toont eigenlijk net hetzelfde, paard loopt niet soepel door en schudt met zijn hoofd. In stap is hij meer ontspannen, maar ook daar weer korte passen en stijf. Dus 2 ruiters, maar zelfde probleem. Het zadel dan? Ook als hij losloopt gaat het niet zoals het zou moeten. Je zou toch verwachten van een paard van die leeftijd dat hij loopt voor zijn plezier, speelt met zijn eigen kracht en souplesse, maar hij loopt maar net wat echt moet en gaat zogauw hij kan stilstaan.
Het kan iets onschuldigs zijn, maar ik zou het aan de verkopers overlaten om dit op te lossen. Als je met hen kan afspreken dat bij afkeuring de kosten voor hen zijn, nou ja, dan heb je niet veel te verliezen, maar het zou me verwonderen als ze daarmee akkoord zouden gaan.


Dat is inderdaad nog een idee, dat ik de filmpjes eerst doorstuur naar de DA. Ik vraag het hem morgen!
Over het algemeen zie ik in alle reacties dat de meningen wel heel erg verdeeld zijn. Dat maakt het voor mij wel dat ik het een kans wil geven voor de keuring en niet meteen afhaak! Ik vind het geen probleem dat er rijtechnisch dingen zijn die niet ok zijn, daar kan aan gewerkt worden. Als er echt uitkomt dat er grotere en niet op te lossen problemen met hem zijn ga ik passen.
Dus dan vraag ik aan de DA de klinische test, bloedtest en daarna eventueel foto's nemen als de klinische keuring ok is.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:35

Meningen zijn niet heel erg verdeelt, het merendeel geeft aan dat er iets niet goed zit. dat kan iets simpels zijn, bvb dat deze handelaar zelf even de boel bekapt heeft tot een ernstige aandoening. Overigens, fout bekappen kan ook ernstige gevolgen hebben. Dit dier zou vrolijk moeten zijn maar straalt bij het lopen duidelijk ongemak/zelfs pijn uit. Aan jou de keus wat je hier mee doet. Maar een goede DA heeft het na een rondje op de stenen al gezien.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:46

Ik denk inderdaad dat de volte op het harde al voldoende is en dat je dan al kan stoppen met verder keuren.
Maar uiteraard hoop ik op beter resultaat, ook voor het paard want ik denk dat je een goede baas gaat zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:52

Net het losloop-filmpje gezien.

Jeetje... -O-

Een jong paard wat zo aangespoord moet worden om los te gaan bewegen, zo krom als een hoepel en stijf als een plank achterin met korte passen. Dat klopt gewoon niet. In de laatste rechte lijn galop draagt hij zijn hoofd relatief hoog en hij schudt er ook mee. Die halt, hij zakt half door 1 van de achterbenen.

Nee TS, afblijven. Het kan allemaal voortkomen uit gebrek aan bespiering en scheefheid, maar hier ga je écht een flinke tijd mee aan de slag moeten om dat goed te krijgen.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 14:06

bigone schreef:
Meningen zijn niet heel erg verdeelt, het merendeel geeft aan dat er iets niet goed zit. dat kan iets simpels zijn, bvb dat deze handelaar zelf even de boel bekapt heeft tot een ernstige aandoening. Overigens, fout bekappen kan ook ernstige gevolgen hebben. Dit dier zou vrolijk moeten zijn maar straalt bij het lopen duidelijk ongemak/zelfs pijn uit. Aan jou de keus wat je hier mee doet. Maar een goede DA heeft het na een rondje op de stenen al gezien.


Dat er iets scheelt inderdaad, maar de mate van ernstigheid is wel erg verdeeld. Sommigen zien een niet op te lossen medisch problemen (of zelfs meerdere) en sommigen zien eerder een onervaren, niet goed gereden paard. En dan zijn er nog wat meningen daartussen. Het feit dat er niet 1 duidelijke mening is over hem geeft mij wel aan dat het beter is de keuring af te wachten
En dan zien we weer verder! Ik neem alleszins alle opmerkingen mee en geef ze ook door aan de dierenarts zodat hij er ook zeker de nodige aandacht aan besteedt.
Stiekem hoop ik natuurlijk dat het allemaal goed meevalt, want als ik hem niet neem door een afkeuring, wat gebeurt er dan met hem? Maar als er echt iets uit de keuring komt waar geen mouw aan te passen valt zal ik van mijn hart een steen moeten maken en verder zoeken!

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:06

Ik merk dat je al erg gecharmeerd bent van dit dier, maar ik voorzie de nodige problemen die je rijtechnisch niet opgelost krijgt. Inderdaad al veel dingen die hierboven al zijn genoemd en ik vind hem rechtsachter niet lekker meekomen waarbij bij mij meteen SI-gewricht alarmbellen gaan rinkelen. Hoe lief ook, ik denk dat je echt jezelf moet beschermen en verder moet kijken.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 14:07

Sizzle schreef:
Ik denk inderdaad dat de volte op het harde al voldoende is en dat je dan al kan stoppen met verder keuren.
Maar uiteraard hoop ik op beter resultaat, ook voor het paard want ik denk dat je een goede baas gaat zijn.

Bedankt om mee te hopen

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 14:10

Shalimar schreef:
Ik merk dat je al erg gecharmeerd bent van dit dier, maar ik voorzie de nodige problemen die je rijtechnisch niet opgelost krijgt. Inderdaad al veel dingen die hierboven al zijn genoemd en ik vind hem rechtsachter niet lekker meekomen waarbij bij mij meteen SI-gewricht alarmbellen gaan rinkelen. Hoe lief ook, ik denk dat je echt jezelf moet beschermen en verder moet kijken.

Ja ik ben gecharmeerd maar ik vind mezelf wel wijs genoeg om een berekende beslissing te maken als het zover moet komen. Het feit dat ik hem laat keuren vind ik persoonlijk niet een teken van zwakte ofzoiets, juist door alle verschillende meningen wil ik het toch de kans geven.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:11

Het zijn misschien dingen die wel op te lossen zijn, maar niet door jou ivm gebrek aan ervaring. Ik zou bijvoorbeeld wel durven gaan kijken voor zo'n paard, laten keuren en overwegen, maar ik heb al goede begeleiding en kan er zo nog enkele optrommelen voor bijkomende ondersteuning en advies.
En bovenal, ik heb ervaring met jonge paarden, ik heb de tijd en ik heb de plaats. Dat scheelt. Af en toe rondhobbelen in een les en verder de baan op, daar ga je deze niet noodzakelijk goed mee krijgen. Sterker misschien wel, maar in evenwicht?