Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Martine_R schreef:Wil (en vooral kún; want de meeste ruiters komen niet verder dan M of Z) je echt ver komen dan is een Fries misschien niet de eerste keus nee.. bepaalde oefeningen zijn waarschijnlijk wat gemakkelijker met een KWPN'er.
Maar onmogelijk is het zeker niet, je moet alleen een handige ruiter hebben. Friezen zijn niet de meest gemakkelijke paarden om goed te rijden.
Annekeee schreef:Martine_R schreef:Wil (en vooral kún; want de meeste ruiters komen niet verder dan M of Z) je echt ver komen dan is een Fries misschien niet de eerste keus nee.. bepaalde oefeningen zijn waarschijnlijk wat gemakkelijker met een KWPN'er.
Maar onmogelijk is het zeker niet, je moet alleen een handige ruiter hebben. Friezen zijn niet de meest gemakkelijke paarden om goed te rijden.
Waar is dit opgebaseerd?

Annekeee schreef:Dan nog te spreken over de vele combinatie's boven de lichte tour
- Ingeborg klooster, die met Hoppe vd Demrostales GP reed
- Peter Spahn met Adel 357 en Anders 451 GP reed
- Tietse natuurlijk ook GP Met Thea ..?
(de bovenstaande paarden, lopen nu onder een andere ruiter, Adel is met pensioen)
- Marsja Dijkman is met Haitze GP startgerechtigd.
- Indd Melanie werd al genoemd.
- Jenny Veenste, is ook GP met een fries.
Ik word zo chargijnig van die uitspraken
Mijn visie is; een gezond paard kan het Z zeker halen.
Alleen het aantal friezen is procentueel gezien veel kleiner dan de kwpn-ers. Daarom lijkt het dat een fries het niet kan, omdat er minder aan de "top" staan.
Bedoel heb je 10 friezen en 100 kwpn-ers, van beide loopt 10% hoger dan PSG is het bij de fries maar 1 en bij de kwpn-er 10... tja dan wordt er snel de aanname getrokken, een fries kan het niet.......
Ik zeg niet dat het bij een fries even makkelijk is als bij een kwpn-er, maar met goede management, training en een gezonde fries is het niet uitgesloten dat het niet kan.
Barb schreef:Wat vindt jij de top? Ik start net Z2 met mijn merrie en als deze gezond blijft dan zijn we nog lang niet klaar.
Barb schreef:Wat vindt jij de top? Ik start net SUCCESVOL!!!! Z2 met mijn merrie en als deze gezond blijft dan zijn we nog lang niet klaar.

Jibbel schreef:Martine_R schreef:Eh.. moet ik nu met een link naar een onderzoek komen?
Dit is gebaseerd om mijn eigen ervaringen.. Neem alleen als voorbeeld al dat de Fries graag achter de loodlijn kruipt..
Toch is geen een Fries hierin hetzelfde en ligt een groot deel hiervan ook aan de africhting.
Je zegt zelf ook Anneke: ''Het zal met een Fries misschien niet zo gemakkelijk zijn als met een KWPN'er''...

Martine_R schreef:+1? Is dit een wedstrijd ofzo?![]()
Ik zeg nergens dat Friezen hierin allemaal 100% hetzelfde zijn. Ieder paard is anders dus dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend..
Maar nee, je kunt niet zeggen dat het aan de ruiter ligt als een paard waar je voor de 1e, 2e of 3e keer op stapt, achter de loodlijn kruipt. Een goede ruiter kan dit verhélpen, ja, dat wel!
Maar schijnbaar mag ik hier niet zeggen dat Friezen niet altijd gemakkelijk zijn om te rijden..Je zegt zelf ook Anneke: ''Het zal met een Fries misschien niet zo gemakkelijk zijn als met een KWPN'er''...