En dat met de opdracht dat ik als ze goed doorgereden is, ik een hengst mag zoeken. Natuurlijk ook de eis dat het voor haar 10e levensjaar gebeurt moet zijn

Nu ze grote stappen aan het maken is onder het zadel, en de hengstenkeuring van het KFPS(waar ik helaas niet naartoe ben geweest) net klaar is ben ik wel eens benieuwd wat voor hengsten er nou precies bij mijn merrie zullen passen.
Vorig jaar al een heeeele leuke hengst gezien, maar helaas het was haar halfbroer, niet heel handig

dit topic open ik dus vooral om te kijken welke hengst anderen zouden kiezen voor deze merrie. Er zijn er namelijk zoveel keuze's! Dit jaar gaat het zowiso nog niet gebeuren. maar volgend jaar of het jaar erop wil ik toch wel eens serieus er aan beginnen. als voorproefje vind ik dit wel een leuk onderzoekje om te doen

even voorstellen:
Janske, Merrie van 2011
Tjalle 454 X Fabe 348
Merriestam: 014
Inteeld: 0.78%
Is als veulen opgenomen met een 3e premie in het veulenboek.

helaas geen recente standfoto.
Wat ik zoek in een hengst en wat er aan Jans verbeterd mag worden;
Gangen
Als veulen had ze een heel kort stapje, met veel training is dit ook wel weer goed gekomen. Maar ik zoek dus een hengst die van nature een stevige grote stap heeft.
Haar draf zou ik persoonlijk niks aan willen veranderen. Ze heeft geen enorme knieactie maar dat hoeft ook helemaal niet van mij. Ze heeft een goede krachtige ruime draf en dat zoek ik ook weer terug in een hengst.
Haar galop is om van te dromen, heel krachtig, wat veel friezen missen. Het is voor mij dus heel belangrijk om een hengst te zoeken die die zelfde kracht in de achterhand toont. en dus uit nature al wil gaan zitten.
Bouw
Ik zou haar graag wat meer breder willen zien. Ik vind haar een mooie combi van nieuw en oud. Toch luxe maar toch dat tikje ouderwetsheid erin. Haar lengte vind ik ook prima, niet te lang en niet te kort precies goed eigenlijk

wat ik wel belangrijk vindt een hele grote bos met manen! Janke heeft van die iele niet lange manen en dat is toch wel iets wat ik graag zou willen zien. Kwa sok zoek ik juist weer iets zoals ze wel heeft, ze heeft wel een sok maar ik hoef er haast niks aan te doen. Een ouderwetse hengst met een enorm behang is dus niet heel gewenst.
karakter
Ik zoek een hengst die koel is in het hoofdje, lekker ongecompliceerd dus. Janske is best een hittepit aan de hand. en ik zoek dus een hengst die haar daar in gemoed kan komen. Maar ik zoek wel een hengst die net zoals zijzelf heel erg graag werkt en leert.
wat ik ook heel belangrijk vind is een hengst die onder de 2% inteelt zit, het liefst natuurlijk minder. Ik kan uiteindelijk op de kfps site hengsten uitkiezen en kijken hoeveel inteelt percentage het veulen zal krijgen. En natuurlijk probeer ik dit net zoals bij mijn merrie onder die 1% te krijgen.
volgens mij heb ik zo al heel wat dingetjes opgeschreven. Natuurlijk probeer ik er zo veel mogelijk van een "afstandje" naar te kijken. Maar het zal altijd mijn eigen beestje blijven en daar zal je toch altijd weer anders naar kijken dan een ander het doet die er echt volledig buiten staat

Al met al. Ik heb nog helemaal geen hengst op het oog, dus barst maar los!