[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:42

lobkewikjem schreef:
Vanochtend wakker geworden met het nieuws dat Joltsje bevallen is van een merrieveulen van Teun. Totaal onverwacht aangezien ik gisteravond nog geweest ben en toen 0.0 aanleiding was tot een veulen.. ook is ze pas over 15 dagen uitgerekend.


Op de eerste foto die mijn schoonvader stuurde leek alles gezond en wel kopje omhoog nog nat en merrie slikte het veulen.. De nageboorte kwam eraf en het veulen leek harstikke goed. 15 minuten later keek mijn schoonvader weer en toen blies het veulen zijn laatste adem uit. Het veulen heeft ongeveer 1/ 1,5uur geleefd.

De reden van overleiden is voor ons allemaal een raadsel ook de veeartsen staan voor een dilemma. We kunnen natuurlijk niet in de binnenkant kijken. Merrie is er gelukkig vrij rustig onder maar houdt het veulen wel in de gaten.


Ach nee... Wat erg zeg... Soms is het zo jammer dat je niet van binnen kan kijken.... Heel veel sterkte. Hopelijk blijft de merrie er rustig onder!

Misschien een stom iets he, maar heb je erover gedacht om haar met een weesveulen proberen te matchen? Dit kan soms ervoor zorgen dat ze er makkelijker door komt.

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:40

LoveWithJoy schreef:
lobkewikjem schreef:
Vanochtend wakker geworden met het nieuws dat Joltsje bevallen is van een merrieveulen van Teun. Totaal onverwacht aangezien ik gisteravond nog geweest ben en toen 0.0 aanleiding was tot een veulen.. ook is ze pas over 15 dagen uitgerekend.


Op de eerste foto die mijn schoonvader stuurde leek alles gezond en wel kopje omhoog nog nat en merrie slikte het veulen.. De nageboorte kwam eraf en het veulen leek harstikke goed. 15 minuten later keek mijn schoonvader weer en toen blies het veulen zijn laatste adem uit. Het veulen heeft ongeveer 1/ 1,5uur geleefd.

De reden van overleiden is voor ons allemaal een raadsel ook de veeartsen staan voor een dilemma. We kunnen natuurlijk niet in de binnenkant kijken. Merrie is er gelukkig vrij rustig onder maar houdt het veulen wel in de gaten.


Ach nee... Wat erg zeg... Soms is het zo jammer dat je niet van binnen kan kijken.... Heel veel sterkte. Hopelijk blijft de merrie er rustig onder!

Misschien een stom iets he, maar heb je erover gedacht om haar met een weesveulen proberen te matchen? Dit kan soms ervoor zorgen dat ze er makkelijker door komt.



Daar hebben we over nagedacht, maar ze laat de melk nu ook niet schieten. Daarbij is ze niet echt een moedermerrie haar eigen veulen gaat maar ze intresseert zich niet in anderen. Dus we laten het hierbij ik kijk vanmiddag weer even bij haar hoe het gaat.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:41

@Denneboom welke hengsten deed jij nou?
Ik ga zaterdag even bij waarschijnlijk de toekomstige hengst kijken van hopelijk weer een veulen volgend jaar!

@lobke heel veel sterkte van verschrikkelijk dat het zo gelopen is.. hoop dat je merrie het accepteert Y;(

Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:51

Sannahtris: Bij welke hengst ga je kijken?

1. Merrie v. Tsjalle 454 is geïnsemineerd met Ulbrân 502

2. Merrie v. Uldrik 457 wordt geïnsemineerd met Teun 505

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:19

Dennenboom schreef:
lobkewikjem schreef:
Vanochtend wakker geworden met het nieuws dat Joltsje bevallen is van een merrieveulen van Teun. Totaal onverwacht aangezien ik gisteravond nog geweest ben en toen 0.0 aanleiding was tot een veulen.. ook is ze pas over 15 dagen uitgerekend.


Op de eerste foto die mijn schoonvader stuurde leek alles gezond en wel kopje omhoog nog nat en merrie slikte het veulen.. De nageboorte kwam eraf en het veulen leek harstikke goed. 15 minuten later keek mijn schoonvader weer en toen blies het veulen zijn laatste adem uit. Het veulen heeft ongeveer 1/ 1,5uur geleefd.

De reden van overleiden is voor ons allemaal een raadsel ook de veeartsen staan voor een dilemma. We kunnen natuurlijk niet in de binnenkant kijken. Merrie is er gelukkig vrij rustig onder maar houdt het veulen wel in de gaten.


Vreselijk, sterkte!! :knuffel:



In sommige gevallen( erfelijksheids onderzoeken bijvoorbeeld) wil het stamboek nog wel eens een autoptie vergoeden. Zou ze gewoon aanschrijven/bellen als je het wil weten. Maar dan moet je dat wel vandaag nog doen..

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:43

Wat vreselijk, heel veel sterkte! :knuffel:

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:26

Och wat een vreselijk bericht zeg...heel erg naar. IK wens je veel sterkte

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:30

Ik heb vandaag voor het eerst op ibbeltje gezeten...nou ik had van te voren al geintjes gemaakt dat ze wel zou schrikken als ik er op zou gaan...(ze wordt bij de nieuwe heuvel gereden door een licht gewicht en ik ben echt veel langer)...De stap ging oke maar aandraven schoot ze er echt vandoor :j Ze schrok zich natuurlijk de tandjes van die lange benen en meer gewicht. 2x geprobeert maar ze was echt wel even van slag dus daarna alleen gestapt en goed afgesloten. Ik voelde me niet onzeker oid , ze voelde gek genoeg wel safe maar we hebben nog wat aandachtspuntjes ;-)

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:51

Ach nee lobkewikjem -O- Wat een rotnieuws!!! :(:) Sterkte.. ook voor de merrie...

Ik kan er voor mezelf wel om lachen inderdaad LoveWithJoy := Maar hij moet voor z'n artrose-poot rustig aan doen!!! Zit er soms gewoon echt niet in := Maar rust vind ik nog enger.. dus dan maar proberen rustig rond te wandelen... achja, soms gaat ie ook als een DEBIEL door z'n paddock heen..... ze weten het zelf het beste zullen we maar denken...

Tandarts vanochtend ook weer geweest.. Had het vermoeden van EOTRH bij Tamme natuurlijk.. samen nog eens naar de röntgenfoto gekeken, en áls het er al zit, is het echt nog maar pril! Maar ze heeft nu z'n voortanden zo geslepen dat er in rust in ieder geval zeker weten geen druk op z'n tanden zit, dus daar kan hij dan geen last van hebben. Verder ziet z'n gebit er keurig uit <3 En er bestaat tegenwoordig een supplement met paddenstoelen die een zeer positieve werking heeft op paarden met EOTRH, dus daar gaan we maar mee beginnen! Alles om het in ieder geval dan zoveel mogelijk te vertragen!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:05

Dennenboom schreef:
Sannahtris: Bij welke hengst ga je kijken?

1. Merrie v. Tsjalle 454 is geïnsemineerd met Ulbrân 502

2. Merrie v. Uldrik 457 wordt geïnsemineerd met Teun 505



Okee fijne hengsten en super gaaf ook ! Ben benieuwd <3

Ik ga bij auwert en tiede kijken! *\o/*

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:46

lobkewikjem schreef:
Vanochtend wakker geworden met het nieuws dat Joltsje bevallen is van een merrieveulen van Teun. Totaal onverwacht aangezien ik gisteravond nog geweest ben en toen 0.0 aanleiding was tot een veulen.. ook is ze pas over 15 dagen uitgerekend.


Op de eerste foto die mijn schoonvader stuurde leek alles gezond en wel kopje omhoog nog nat en merrie slikte het veulen.. De nageboorte kwam eraf en het veulen leek harstikke goed. 15 minuten later keek mijn schoonvader weer en toen blies het veulen zijn laatste adem uit. Het veulen heeft ongeveer 1/ 1,5uur geleefd.

De reden van overleiden is voor ons allemaal een raadsel ook de veeartsen staan voor een dilemma. We kunnen natuurlijk niet in de binnenkant kijken. Merrie is er gelukkig vrij rustig onder maar houdt het veulen wel in de gaten.


Heel veel sterkte, verschrikkelijk.
Hopelijk gaat het straks beter met de merrie.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:47

xXutopiaXx schreef:
Ach nee lobkewikjem -O- Wat een rotnieuws!!! :(:) Sterkte.. ook voor de merrie...

Ik kan er voor mezelf wel om lachen inderdaad LoveWithJoy := Maar hij moet voor z'n artrose-poot rustig aan doen!!! Zit er soms gewoon echt niet in := Maar rust vind ik nog enger.. dus dan maar proberen rustig rond te wandelen... achja, soms gaat ie ook als een DEBIEL door z'n paddock heen..... ze weten het zelf het beste zullen we maar denken...

Tandarts vanochtend ook weer geweest.. Had het vermoeden van EOTRH bij Tamme natuurlijk.. samen nog eens naar de röntgenfoto gekeken, en áls het er al zit, is het echt nog maar pril! Maar ze heeft nu z'n voortanden zo geslepen dat er in rust in ieder geval zeker weten geen druk op z'n tanden zit, dus daar kan hij dan geen last van hebben. Verder ziet z'n gebit er keurig uit <3 En er bestaat tegenwoordig een supplement met paddenstoelen die een zeer positieve werking heeft op paarden met EOTRH, dus daar gaan we maar mee beginnen! Alles om het in ieder geval dan zoveel mogelijk te vertragen!


Ja dat denk ik ook wel hoor. Als het niet zou gaan, had ie het waarschijnlijk niet gedaan.
Hij heeft volgens mij wel echt een kei grappig karakter zo te horen. En idd gewoon een klein beetje laten bewegen op een rustig tempo zou met artrose niet slecht moeten zijn toch?
Oeh laat je weten of het werkt? Het klinkt wel echt heel ranzig _O- ik zou geen supplementen met paddenstoelen moeten innemen. Dat komt er net zo hard weer uit denk ik.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:17

Haha ja doe ik! Het zou echt een wondermiddel moeten zijn... ben benieuwd! En ja, hij is wel heel grappig ja :D Laatste tijd wel wat meer chagrijnig, maar dat kan ook niet anders als je toch wel veel steeds pijn in je pootje hebt.. ik was alleen bang dat het al z'n benen én z'n mond waren waar ie last van had, maar op de foto's gelukkig kunnen zien dat dat meevalt! Zo blij mee.. normaal gezien is Tamme echt een clown :') Altijd vrolijk, guitig en kattenkwaad aan het uitvreten :')

Gister nog weer een rondje gedaan, ging nu weer rustiger :')

Afbeelding

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:27

xXutopiaXx schreef:
Haha ja doe ik! Het zou echt een wondermiddel moeten zijn... ben benieuwd! En ja, hij is wel heel grappig ja :D Laatste tijd wel wat meer chagrijnig, maar dat kan ook niet anders als je toch wel veel steeds pijn in je pootje hebt.. ik was alleen bang dat het al z'n benen én z'n mond waren waar ie last van had, maar op de foto's gelukkig kunnen zien dat dat meevalt! Zo blij mee.. normaal gezien is Tamme echt een clown :') Altijd vrolijk, guitig en kattenkwaad aan het uitvreten :')

Gister nog weer een rondje gedaan, ging nu weer rustiger :')

[ [url=m/aMPlk8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja super fijn! Dat scheelt weer wat zorgen idd. Nu hopen dat hij minder last heeft van zijn been. En dat het wondermiddel aanslaat en ook daadwerkelijk helpt.
Ik duim in ieder geval met je mee!
Heelijk toch! Dat is echt genieten, zo`n clown, al is het in dit geval soms niet helemaal handig haha.
Mooie foto trouwens! <3

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:38

Heeft iemand nog een wondermiddel tegen mijt? Ali heeft er last van, ze heeft alleen jeuk veder zie je niks heb haar eerder al behandeld met Friesian expert oil maar heb toch het idee dat het niet helemaal werkt dus ik dacht wie weet weten jullie iets. Eigenlijk moet je natuurlijk alles schoonmaken, stal spullen enz. is het dan voldoende om 1x alles schoon te maken en de stal met dettol is dat voldoende?

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:47

Appaloosa9 schreef:
Heeft iemand nog een wondermiddel tegen mijt? Ali heeft er last van, ze heeft alleen jeuk veder zie je niks heb haar eerder al behandeld met Friesian expert oil maar heb toch het idee dat het niet helemaal werkt dus ik dacht wie weet weten jullie iets. Eigenlijk moet je natuurlijk alles schoonmaken, stal spullen enz. is het dan voldoende om 1x alles schoon te maken en de stal met dettol is dat voldoende?


Dettol doet niks.
Je moet sebacil of byemite gebruiken
Drie keer wassen in totaal, na een wasbeurt tien dagen wachten, hele paard en niet uitspoelen. Gewoon in de vacht laten zitten.

Beste is om het paard eerst te scheren zodat het spul echt op de huid komt ook (ja juist de sokken moeten er af helaas want daar zit vaak de grootste concentratie).

Borstels kun je daarna in dezelfde emmer waar nog een restant in zit laten weken.

Vaak ben je ze dan wel een poosje kwijt. Dekens niet vergeten naar de stomerij te brengen.

Stal bedekking vervangen en liefst met de hogedruk schoon.


Pak je het niet zo resoluut agressief aan heb je dikke kans dat ze het overleven en je paard cpl gaat ontwikkelen.

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:31

Hoe lang kunnen ze eigenlijk zonder gastheer overleven? In de dekens bijv.?

En van binnenuit behandelen, d.m.v. supplementen lees ik ook nog wel eens.. maar weet ik zelf het fijne niet van :P

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:41

Ik klets door het afronden van mijn drukke studie niet zo actief meer mee, maar lees nog altijd wel mee! :D
Hier ook met Byemite altijd goed onderhouden. Ik merkte overigens weinig verschil met sokken er vanaf scheren, maar Anouk blijft altijd braaf met haar voeten in emmers met Byemite staan. Zo kan het rustig een kwartier intrekken. Het is vooral belangrijk dat de gangetjes die de mijten onder de huid graven helemaal vol kunnen lopen met dat spul.

Mijn stalgenootje zweert bij prikken Dectomax. Mijn dierenarts adviseerde dit ook en zei het veel te gebruiken bij sokken-paarden, maar ik vind dit toch nog een beetje spannend, omdat het bij mijn weten nog niet is goedgekeurd voor gebruik bij paarden.

Anouk ben ik weer aan het opbouwen na een blessure veroorzaakt door een niet passend zadel -O- maar we gaan weer de goede kant op gelukkig. Kan niet wachten tot m'n studie af is (nog een paar maanden) en dan gewoon vrije tijd te hebben om lekker te gaan rijden <3

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:56

Absolem schreef:
Appaloosa9 schreef:
Heeft iemand nog een wondermiddel tegen mijt? Ali heeft er last van, ze heeft alleen jeuk veder zie je niks heb haar eerder al behandeld met Friesian expert oil maar heb toch het idee dat het niet helemaal werkt dus ik dacht wie weet weten jullie iets. Eigenlijk moet je natuurlijk alles schoonmaken, stal spullen enz. is het dan voldoende om 1x alles schoon te maken en de stal met dettol is dat voldoende?


Dettol doet niks.
Je moet sebacil of byemite gebruiken
Drie keer wassen in totaal, na een wasbeurt tien dagen wachten, hele paard en niet uitspoelen. Gewoon in de vacht laten zitten.

Beste is om het paard eerst te scheren zodat het spul echt op de huid komt ook (ja juist de sokken moeten er af helaas want daar zit vaak de grootste concentratie).

Borstels kun je daarna in dezelfde emmer waar nog een restant in zit laten weken.

Vaak ben je ze dan wel een poosje kwijt. Dekens niet vergeten naar de stomerij te brengen.

Stal bedekking vervangen en liefst met de hogedruk schoon.


Pak je het niet zo resoluut agressief aan heb je dikke kans dat ze het overleven en je paard cpl gaat ontwikkelen.



Het lastige dat we van de 3 friezen, 1 baasje hebben die niet wilt behandelen dus ookal doen we het grondig blijven ze aanwezig

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:26

Appaloosa9 schreef:
Absolem schreef:


Dettol doet niks.
Je moet sebacil of byemite gebruiken
Drie keer wassen in totaal, na een wasbeurt tien dagen wachten, hele paard en niet uitspoelen. Gewoon in de vacht laten zitten.

Beste is om het paard eerst te scheren zodat het spul echt op de huid komt ook (ja juist de sokken moeten er af helaas want daar zit vaak de grootste concentratie).

Borstels kun je daarna in dezelfde emmer waar nog een restant in zit laten weken.

Vaak ben je ze dan wel een poosje kwijt. Dekens niet vergeten naar de stomerij te brengen.

Stal bedekking vervangen en liefst met de hogedruk schoon.


Pak je het niet zo resoluut agressief aan heb je dikke kans dat ze het overleven en je paard cpl gaat ontwikkelen.



Het lastige dat we van de 3 friezen, 1 baasje hebben die niet wilt behandelen dus ookal doen we het grondig blijven ze aanwezig




Geen optie om die toch te forceren om het wel te doen? Dmv dan doe je het niet dan kun je vertrekken? Immers is cpl ontwikkelen echt gewoon niet wat je wil. Paarden worden er zo ontiegelijk snel slecht van en het is ongeneeslijk.

This niet de bedoeling dat jullie dieren de sjaak zijn door 1 persoon

SunnyHorse
Berichten: 1273
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:20

Byemite, been in emmer zetten met dat spul, flink nat sponzen. Dat is bij ons goed gelukt.

Hier hebben ze ook een stoeterij met zo’n aquatrainer met dat spul erin. Dat lijkt me ook wel wat mochten we hier er hier ooit last van krijgen.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:51

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met mijt dus ik kan je daarover niet adviseren.

Vandaag heb ik foto’s van Nanne gemaakt en deze in een topic geplaatst. Heel benieuwd wat jullie als ‘Friezenkenners’ van hem vinden. Ik vind hem helemaal leuk. <3

[KS-ITP] Nanne is alweer bijna veulen af.

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:15

Nanne groeit goed!

Maan is morgen alweer 10 maanden oud en doet het ook erg goed! Lief dier <3


Afbeelding

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:58

Knappert is maan ook zeg!

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:23

Wat zijn ze toch mooi <3

Handig, zo'n aquatrainer met ByeMite erin!