[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:16

LoveWithJoy schreef:
Nog een algemene vraag. Ik heb een vrij sensibele merrie van bijna 4 tijdens het rijden. Afgelopen zondag op buitenrit ben ik er heel hard naast gedonderd (gelukkig had ze niks) maar dit kwam niet echt uit angst.
We wilden aanspringen in galop en ze gaat er bokkend zigzaggend vandoor. Ze loopt in zo`n bui totaal niet rechtuit. Als ze iets eng vind kan ik haar erg goed opvangen en geruststellen, alleen af en toe heeft ze zon bui....
verder is ze qua omgang super. Heel lief en relaxed, alleen onder het zadel is ze erg onzeker maar tegelijkertijd stout! Hebben jullie tips?


Denkt en is ze genoeg voorwaarts als ze dat doet?

boemel

Berichten: 8519
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:14

Janinevv schreef:
Nu net uitslag gekregen even gekopieerd

Hoi hoi! Ik heb inmiddels alle uitslagen binnen. Op zich geen schokkende uitkomsten, wat wel opvalt is wat bloedarmoede. Nou is dat wel vaker bij paarden wat laag, en een oorzaak kan ik je in dit geval ook niet meteen geven. Darmen werken misschien niet helemaal optimaal en wormen is wel iets om bij te houden maar het is ook niet zo dat de waardes daarvan heel erg afwijkend zijn. Voor de bloedarmoede kan ik je wel een supplement geven, daar knappen ze vaak wel een stuk van op.


Ik heb een bijzonder veulen gelukkig niks ernstigs maar nog steeds onduidelijkheid.


Wel fijn dat er niets bijzonders is.
Mijn 11 jarige merrie had regelmatig buikpijn. Die knapt enorm op van de Agrobs Slobber, die goed is voor darm en maagproblemen.

Mijn vriendin geeft het ook aan haar jaarlingen en die zien er top uit.
Misschien dat even tijdelijk bijvoeren?
Laatst bijgewerkt door boemel op 09-03-21 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8519
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:15

Timmie06 schreef:
Ibbeltje is begonnen aan haar training. Volgende week breng ik haar naar de nieuwe heuvel. Zo spannend. Thuis doet ze iig heel erg haar best [ [url=m/YFEUvv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knap paard! Dat komt wel goed bij de nieuwe Heuvel!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:32

Boemel dank voor de tip!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:13

Janine, fijn dat er niets ernstigs is uitgekomen. Aan de andere kant weet je nu nog geen echte oorzaak. :( Moeilijk zo zeg :(:)

Timmie, leuke merrie en spannend de komende weken tot de keuring. Succes!

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:27

Ik zal de link van de keuring tzt delen hier.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 06:40

Jinthe klopt, we gaan haar nu ondersteunen met een supplement zodat ze van de bloed armoede af komt, met veel vitiamines. Daarnaast gaan we weer beginnen met opnieuw ontwormen via schema.

Ben wel blij met wat ik nu al voerde wel redelijk goed deed ze had daarvan niet te korten.

Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:16

Fijn Janine geeft in elk geval een goed gevoel dat wat je voerde goed was.

Timmie Ja leuk, komt vast goed op de keuring

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:13

Herkenbaar idd. Ik heb zelf een Alwin en ze had ook een zwakke achterhand in het begin. Nu moet ik zeggen dat ze sinds veel trainen ze er zo goed onder zet dat het menig man verbaast haha. Maarja dat betekend een jaar, bijna 3x per week longeren met wraps of met touwen ingespannen. Maar ik had het net andersom haha. Ik wilde geen Alwin en ik kwam er met 1 thuis _O-[/quote]

Waarom wou je geen Alwin?

Ik gebruik sinds kort Sudocreme voor mok. En vind het best goed werken! Duurt wel even tot alles echt weg is maar direct de eerste dagen zo'n groot verschil![/quote]

nou vooral omdat de Alwin nakomelingen erg heet kunnen zijn in hun bolletje. Dat heeft die van mij dus ook. Nu kan ik het gelukkig prima handelen, enkel is het wel een uitdaging.
Dusja in eerste instantie niet mijn keuze, maar uiteindelijk toch heel blij mee.

Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:25

Oke, dankje! Ik zit aan Alwin te denken voor mijn merrie maar 'heet' kan ik niet gebruiken :n

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:33

Dennenboom schreef:
Oke, dankje! Ik zit aan Alwin te denken voor mijn merrie maar 'heet' kan ik niet gebruiken :n


Ja opzich geeft hij prachtige nakomelingen, ze zijn over het algemeen prachtig met hun gangen en erg werkwillig. Alleen kunnen ze wel heet worden. Die van mij uit het doormiddel van omdraaien of bokken. En dat is gelukkig goed te remmen. Je moet dit alleen wel zien zitten. Maar qua omgang zijn ze echt super, ik heb de halfzusjes van die van mij gezien en die zijn precies ener. Ontzettend lief en vriendelijk zowel naar mens als ander paard. Ik rijdt haar bijvoorbeeld 2 keer in de week en dat pakt ze goed op gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:36

Ja ik vind ze wel mooi om te zien! Bedankt voor je info, neem het zeker mee :j had het al vaker gehoord over Alwin maar kon het niet echt terug vinden in het onderzoek.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:08

Dennenboom schreef:
Ja ik vind ze wel mooi om te zien! Bedankt voor je info, neem het zeker mee :j had het al vaker gehoord over Alwin maar kon het niet echt terug vinden in het onderzoek.


Nee dat is een beetje het vervelende. Ze zijn daarin niet echt open, al vind ik het wel erg belangrijk om te weten.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:21

Don’t shoot de messenger:
Ik hoor van Alwin nakomelingen ook dat ze snel ‘oud’ zijn. Vaak weke ruggen hebben, apart gedrag vertonen (ineens omvallen) en rond hun zesde hun beste tijd al hebben gehad. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Ikzelf heb nog geen nakomelingen van Alwin in het echt gezien maar hoor het van meerdere mensen individueel van elkaar. Misschien kan je hier ook wat verdieping en onderzoek naar doen? Als dit inderdaad zo is maakt het je keuze om Alwin te gebruiken of niet misschien ook wel makkelijker. Weet niet of hier in dit topic ook mensen zijn waarbij dat verhaal bekend voorkomt?

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:17

ThornForest schreef:
Don’t shoot de messenger:
Ik hoor van Alwin nakomelingen ook dat ze snel ‘oud’ zijn. Vaak weke ruggen hebben, apart gedrag vertonen (ineens omvallen) en rond hun zesde hun beste tijd al hebben gehad. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Ikzelf heb nog geen nakomelingen van Alwin in het echt gezien maar hoor het van meerdere mensen individueel van elkaar. Misschien kan je hier ook wat verdieping en onderzoek naar doen? Als dit inderdaad zo is maakt het je keuze om Alwin te gebruiken of niet misschien ook wel makkelijker. Weet niet of hier in dit topic ook mensen zijn waarbij dat verhaal bekend voorkomt?


Mag hopen dat dit niet waar is :\ ,gelukkig verder nooit gehoord.

Heb wel eerder gehoord dat Alwin nakomelingen pittig zijn, houd zelf wel van een beetje pit.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:30

Ik hoop het ook niet nee. :n Had Alwin zelf hoog ook op mijn lijst staan, vind het echt een onwijs mooie hengst. Maar hoor nu van 3 personen, apart van elkaar dezelfde verhalen over zijn nakomelingen. Twijfelde ook om het te plaatsen omdat ikzelf dus geen ervaringen met zijn nakomelingen heb, het is dus van 2e hand en wil voorkomen dat er verhalen de wereld in komen die niet waar zijn. Maar als ikzelf nu over Alwin na zou denken om hem bij mijn merrie te gebruiken had ik het ook wel graag willen weten. Kan je altijd zelf nog nakijken of meerdere deze ervaring hebben. Vandaar dat ik het maar wel plaatste.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:21

Komt dat niet van Felle af qua gedrag? Mn ruin van Wolfert (broer Alwin) is ook zo'n hittepetit, erg veel aandacht voor de omgeving zoals het zo mooi omschreven wordt. Ik ben zielsgelukkig met zo'n pittig karakter, maat nu hij bijna 8 is zijn we pas een goed jaar helemaal op elkaar ingespeeld. Heb hem als veulen gekocht en met 4 jaar zelf beleerd, achteraf allemaal prima verlopen, maar was wel pittig omdat hij alles spannend vond. Heb er nu een gouden paard aan, maar wel een wakkere.

Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:55

Thornforest ik vind het heel fijn dat je het deelt!

Bopjebo Oke dus wel een wakkere.

Mijn merrie is snel gespannen dus dat is wel iets waar ik rekening mee probeer te houden

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:42

Wakker is de moeder van Maan ook, ben alleen wel benieuwd of er meerdere met een Alwin snel oud worden. Als ik Alwin zelf zie, dan ben ik er niet bang voor.

Mijn 'kleintje' van 9 maanden oud:
Afbeelding

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:21

Dennenboom, op de site van kfps kun je alle rapporten vinden. Ook van het nakomelingen onderzoek en dat geeft een goed beeld omdat er meerdere nakomelingen bekeken worden in het onderzoek. Dit wordt er over de nakomelingen van Alwin opgenomen (er is nog veel meer te vinden overigens). Wellicht heb je daar ook iets aan:
De nakomelingen van Alwin 469 zijn op stal plezierig en ontspannen. In het werk zijn het betrouwbare,
onverstoorbare paarden, die ruim voldoende bewerkbaar zijn. Ze hebben ruim voldoende lerend vermogen maar
zouden in een aantal gevallen iets meer reactie op de hulpen mogen geven.
Stap:
De stap is wisselend qua ruimte. Relatief veel nakomelingen hebben in stap moeite met tact en ritme.
Draf:
De draf is ruim voldoende ruim. Het achterbeen is vaak iets laat en kan resoluter onder de massa worden
geplaatst. De paarden tonen in draf ruim voldoende souplesse.
Galop:
De galop wordt ruim voldoende ruim gesprongen. De paarden tonen in galop ruim voldoende balans en houding.
Geschiktheid als rijpaard:
De paarden tonen onder het zadel voldoende tot ruim voldoende balans en souplesse, maar het achterbeen zou
meer tot dragen moeten komen. Ze zouden mede daardoor meer vermogen tot schakelen mogen tonen. De stap
is een punt van aandacht

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:16

Aha, kijk dat zag ik ook terug in de veulens die ik zag afgelopen jaar.

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:49

Hoi allemaal, ik kom hier even binnen vallen. Ik ben opzoek naar een onafhankelijk iemand die fokadvies zou kunnen geven.
Ik ben niet helemaal thuis in de Friese paarden wat hengsten betreft. Zelf heb ik 2 kwpn (ruinen) in de sport maar hebben niet het eeuwige leven in de sport. Mijn moeder heeft nog een fijne friese merrie staan waar ik wel graag een veulentje mee zou willen fokken, eventueel als opvolger. Jaren terug wel op de merrie gereden maar staat al een tijdje stil. Het is een Karst 362x Oege. Maar voor mij voor het mooi te klein. Wel brutaal maar als je d'r voor je hebt werkt ze graag voor je. Foto's zou ik even op moeten zoeken. Type wat mij aanstaat hoogbenig luxe type.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door callass op 13-03-21 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:50

Ik overweeg om een ander plekje voor Emma te zoeken, waar ze enkel als weidemaatje gebruikt wordt.
Ik denk niet dat ik haar ooit nog echt kan rijden.
Echt super zuur=(

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:06

callass schreef:
Hoi allemaal, ik kom hier even binnen vallen. Ik ben opzoek naar een onafhankelijk iemand die fokadvies zou kunnen geven.
Ik ben niet helemaal thuis in de Friese paarden wat hengsten betreft. Zelf heb ik 2 kwpn (ruinen) in de sport maar hebben niet het eeuwige leven in de sport. Mijn moeder heeft nog een fijne friese merrie staan waar ik wel graag een veulentje mee zou willen fokken, eventueel als opvolger. Jaren terug wel op de merrie gereden maar staat al een tijdje stil. Het is een Karst 362x Oege. Maar voor mij voor het mooi te klein. Wel brutaal maar als je d'r voor je hebt werkt ze graag voor je. Foto's zou ik even op moeten zoeken. Type wat mij aanstaat hoogbenig luxe type.

[ [url=m/oR9QUx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M4CXfB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FxVXXJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Fy5Bh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oddVzC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk! Wat oud bloed, wat zijn de verbeterpunten die je in je merrie wilt zien?

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:40

Maan is aardig groot of niet getty_maan. Ze oogt op de foto’s in ieder geval redelijk groot.

Zonnebloem, dat is inderdaad erg zuur. Hopelijk kom je eruit met je besluit.

Ik kreeg net van de opfokhouder een filmpje dat ze met een grote machine bezig zijn om de spinnenwebben weg te halen. ‘We zijn aan het spinnenwebben ruimen sommigen vinden het eng maar nanne lijkt niet echt onder de indruk’.
Afbeelding
(Is een still van het filmpje). Ik hou ervan. :D