[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:00

Hopelijk gaat het je meer duidelijkheid geven Janine, het blijft wat tobben en dat is voor jou en je paardje niet fijn :(:)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:09

Dat hoop ik ook ja, is het enige wat nog uitsluitsel kan geven wat we misschien niet zo zien vanaf de buitenkant...

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:47

Duimen janine..

Stal de merksen houdt 13 maart hun hengstenshow via een live stream.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:03

Getty_Maan schreef:
Duimen janine..

Stal de merksen houdt 13 maart hun hengstenshow via een live stream.

Ik had het gezien inderdaad, ik ga wel kijken!

Wat zuur Janine, hopelijk heb je snel meer duidelijkheid.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:04

Oeh interessant. Ik ben daar geweest in m'n zoektocht vorig jaar en waarschijnlijk staat de hengst van een stalgenootje daar nog.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:27

Leuk om weerbde hengsten te kunnen bekijken. En eindelijk ook weer bijna de start van het keuringsseizoen, hopelijk later dit jaar toch ook wel weer life te bezoeken <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:31

Super leuk al die hengstenkeuzes

Ik hoop maandag uitslag te krijgen :)

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:32

Hopelijk komt er in ieder geval meer duidelijkheid uit Janine.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:38

Dat hoop ik ook, ze heeft nog wel genoeg puf om steeds weg te rennen als met halster kom. Misschien laatste keren niet als leuk ervaren met mijten behandeling...

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:39

Oh jee, en ook als je met wat lekkers komt?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:48

Jinthe1 schreef:
Oh jee, en ook als je met wat lekkers komt?


Nou ik was bezig met brok en dan dartelt ze overal heen als een idioot, en toen stond ze in de stal heb ik haar daar gepakt helemaal beloond met een paar brokjes en toen daarna nog even twee keer zonder voer gedaan en lekker kriebelen toen ging het dus weer goed.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:04

Ooh ja dat is het tegenovergestelde van die van mij. Die komt aandraven met de oren naar voren als je de wei in loopt en gaat altijd te laat op de rem :') tenzij je je hand omhoog doet en hard ho roept.(en zelfs dan stap ik voor de zekerheid nog maar even opzij)

Of hij nou vijf min op de wei staat of al drie uur maakt geen verschil. Enthousiastme is afhankelijk van het weer buiten. Regen = sjagrijnig paard wat direct naar binnen wilt. Zonnetje = blij ei wat dravend komt bietsen om aandacht en eten. Ik haal hem ook niet altijd uit de wei. Soms loop ik er even in kriebel wat of stop er een manderijntje in en dan loop ik weer weg. Dan leggen ze link dat mens in de wei vervelende dingen betekenen ook niet zo.

Wat ik trouwens vorig jaar gedaan heb omdat jelske toen zo slecht uit zijn haar kwam. Is even een scheer machine er overheen gehaald toen het snachts niet kouder dan 5/10 graden werd. Scheelt een hoop energie verlies omdat afgeschoren haren veel makkelijker los komen. Dit jaar is het niet nodig want hij laat de haren met pakken vallen gelukkig.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:00

Absolem haha ze is niet heel erg kroelerig maar hinnikt wel altijd. Maar ze komt meestal wel omdat m’n welsh altijd er als eerst wil zijn :)

Scheren is ook wel een idee alleen kan dat ook met die plekken op haar rug en buik enzo?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:51

Janinevv schreef:
Absolem haha ze is niet heel erg kroelerig maar hinnikt wel altijd. Maar ze komt meestal wel omdat m’n welsh altijd er als eerst wil zijn :)

Scheren is ook wel een idee alleen kan dat ook met die plekken op haar rug en buik enzo?


Jawel. Gewoon met de haar richting meescheren. Dan scheer je ook niet zo kort op de huid en haal je er toch een mooi pak vanaf.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:57

Absolem schreef:
Janinevv schreef:
Absolem haha ze is niet heel erg kroelerig maar hinnikt wel altijd. Maar ze komt meestal wel omdat m’n welsh altijd er als eerst wil zijn :)

Scheren is ook wel een idee alleen kan dat ook met die plekken op haar rug en buik enzo?


Jawel. Gewoon met de haar richting meescheren. Dan scheer je ook niet zo kort op de huid en haal je er toch een mooi pak vanaf.


Hebben jullie eventueel goeie aanbeveling van scheer apparaten? Ik ben er een leek in :) laat het meestal zelf gaan maar mis nu wel een idee als ik haar help.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:09

Janinevv schreef:
Absolem schreef:


Jawel. Gewoon met de haar richting meescheren. Dan scheer je ook niet zo kort op de huid en haal je er toch een mooi pak vanaf.


Hebben jullie eventueel goeie aanbeveling van scheer apparaten? Ik ben er een leek in :) laat het meestal zelf gaan maar mis nu wel een idee als ik haar help.



Ja ik heb daar dus geen verstand van. Ik heb een klein handscheerapparaatje gekocht van drie tientjes die ook voor honden geschikt is. En daar heb ik jelske helemaal mee geschoren. En het jaar rond de tuiger, de hackney en jelske zijn benen(toen hij mijten had) mee opgeschoren. Scheer apparaatje is nu pas bijna op. _O- vond ik die 3 tientjes toch wel waard gezien ik 'm nu al 1,5 jaar in gebruik heb :+ . Alleen vind de batterij de kou niet zo leuk. Dus in een on verwarmde zadelkamer dat ding bewaren is niet aan te raden.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:15

Heb je evt het merk? Drie tientjes is inderdaad wel fijn want ik ga het niet vaak gebruiken :)

Hoe hou je hem het langst scherp? Van te voren wassen en goed borstelen?

En het hoofd moet dat ook perse ?
Ik heb wel een Oudere nog prima tondeuse van m’n pa maar geen idee of dit te kort word.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:24

Janinevv schreef:
Heb je evt het merk? Drie tientjes is inderdaad wel fijn want ik ga het niet vaak gebruiken :)

Hoe hou je hem het langst scherp? Van te voren wassen en goed borstelen?

En het hoofd moet dat ook perse ?
Ik heb wel een Oudere nog prima tondeuse van m’n pa maar geen idee of dit te kort word.



Ik trok regelmatig de kop er af met een platte schroeven draaier en borstelde alles haartjes er tussen uit met het borsteltje. Het binnen mechanisme blokkeert anders. Vergt wel een handigheidje. En hele kleine beetjes smeerolie gebruik ik en ook maar heel af en toe want hij scheert eigenlijk het beste zonder olie omdat ie niet zoveel warmte genereert omdat ie zo klein is.

Idd je paard wassen houd je hem het langst scherp mee en kom je het makkelijkst door de haren. Huid vet en zand vinden de meeste apparaten niet zo tof. Ik pak zelf wel altijd de wangen en baard mee. En dan houd ik het apparaat op zijn kop (beetje lastig uit te leggen ik zal het wel even filmen morgen).

Dit is denk ik de nieuwere versie van die van mij. Hij lijkt er behoorlijk op.

https://www.bol.com/nl/p/lifegoods-prof ... e_shopping

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:28

Voor het hele lichaam zet ik hem op 2 mm en dan met het haar mee scheren. De eerste keer dat je hem gebruikt gaat ie er sowieso doorheen als boter zeker met een gewassen paard. En als het moeilijker gaat kun je hem ietsje korter zetten. En dan ga je er alsnog doorheen als boter.

En het is een super stil apparaatje. Ook heel fijn.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:57

Thanks voor je uitleg! :)

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:21

Jeetje Janine wat vervelend dat je beestje niet lekker in dr vel zit en je niet weet wat je eraan kan doen. Hopelijk een uitslag vandaag waar je wat mee kunt.
Kun je niet een tondeuse lenen van iemand? Met zo'n groter model kun je ook met het haar meescheren en gaat vaak nog sneller. Daar hoef je je paardje ook niet voor te wassen van te voren.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:09

Ik zit er zelf ook over te denken om online te starten. Wat leuk om te lezen dat jullie dat ook doen.

Over het insemineren van mijn draakie, ik heb een afspraak om op de stal bij Elias te komen kijken. Nu ben ik als een kind zo blij haha!

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:17

LoveWithJoy Leuk! Wanneer ga je hem bekijken?

Janinevv wat vervelend met je paard! Misschien is zo'n paardenhoofd tondeuse wat? Zijn ook niet heel duur meer

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:24

:wow: Bij Elias op stal kijken? Te gek! Ben jaloers hoor :o

Zou ook graag online willen starten maar beetje koudwatervrees. Lijkt zoveel gedoe waaraan het filmpje moet voldoen, nu met de Corona maatregelen valt het ook niet mee omdat ik nu alleen op woensdag en het weekend kan rijden. En dan weer toch hulp moet regelen.
Paarden staan aan huis, maak gebruik van de rijbanen bij de rijvereniging in het dorp 1 km verderop, en daar wordt momenteel flink verbouwd aan de weg, de weg is periodes afgesloten. Je kan dan wel passeren met paard, maar overdag zijn ze met groot arsenaal aan het werk waardoor het te eng is om met een paard langs te gaan (denk aan heistelling). En 's avonds avondklok.... Ben eerlijk gezegd doordat afgelopen periode vanalles tegenzat daardoor ook weer behoorlijk uit training geraakt. Hoop eigenlijk dat de maatregelen snel versoepelen en toch weer wedstrijden corona-proof georganiseerd kunnen worden. Dat is toch leuker.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:53

Dennenboom schreef:
LoveWithJoy Leuk! Wanneer ga je hem bekijken?

Janinevv wat vervelend met je paard! Misschien is zo'n paardenhoofd tondeuse wat? Zijn ook niet heel duur meer


Ik heb nu een afspraak staan voor de laatste week van April. Mocht ik het oke vinden dan mag ik haar het eerste weekend van mei brengen :)