[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:25

Ik heb er weinig kennis van, maar ik gok introvert.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:30

Maar introvert lijken niet zo slim en leergierig ?

M_arjolein

Berichten: 1437
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:07

@Nynke, dit is mijn toppertje.

@Kabayo, je hebt idd geen geluk. Snap je angst heel goed om Zilver nu te verliezen. Je ziet inderdaad wel dat ze drachtig is haha. Hoe lang moet ze nog?

Ik heb ook weinig kennis van Introvert, extrovert maar die van mij is snel gespannen en kan soms ontploffen al zal ze nooit mij bewust er af bokken. Dan zal ze volgens mij wel Introvert zijn.
Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:17

Wel erg gave foto zeg!! :oo

Tamme bouwt ook bijna geen spanning op eigenlijk.. Zo grappig ook; hij kan zich énorm oppompen om de stoere hengst uit te hangen als we met buitenrijden bijv. andere paarden passeren, maar het moment dat hij er voorbij is.. en dan bedoel ik ook echt, zodra Tamme z'n hoofd 30cm voorbij de kont van het passerende paard is, issie alweer klaar _O- Zo'n clown is het ook hahaha. Of als er rechts van hem een paard loopt, lopen we er in passage naast, maar als ik hem dan 30cm naar links laat kijken, zakt ie gelijk in elkaar en loopt ie als een mak lammetje beugel aan beugel met een hengstige merrie :')

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:23

Haha grappig is dat hè!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:28

M_arjolein schreef:
@Nynke, dit is mijn toppertje.

@Kabayo, je hebt idd geen geluk. Snap je angst heel goed om Zilver nu te verliezen. Je ziet inderdaad wel dat ze drachtig is haha. Hoe lang moet ze nog?

Ik heb ook weinig kennis van Introvert, extrovert maar die van mij is snel gespannen en kan soms ontploffen al zal ze nooit mij bewust er af bokken. Dan zal ze volgens mij wel Introvert zijn.
[ [url=m/yr4XaL.png]Afbeelding[/url] ]


Nou die van mij hangt er ook tussen in hoor.Maar ik weet ook honderd procent zeker dat er een reden was waarom titus die dag dat hij me er mieterde zo raar was.

Alleen wat die reden was weet ik dus niet.

This een kleuter als hij aan de poetspaal staat moet altijd iets van jou tussen zijn tanden hebben en dan gaan kwijlen. Of tegen je aan schurken. Zijn benen vind ie prima als je er aan zit ook al wriemel je tussen z'n sokken. Maar dan wriemelt hij ook wel even aan jou ondertussen. Dat is de deal.

Met rijden als je eenmaal rijd, afgezien van dat hij wat kijkerig is soms...Is het een ietwat flegmatiek paard ( gaat al steeds beter gelukkig) en hij bouwd snel spanning op als je iets anders gaat rijden dan hij gewend is. Dan moet hij eerst bedenken of hij er mee akkoord gaat voor hij weer ontspannen wilt en mee gaat denken.. Maar dan is het ook gewoon prima.

Met rijden is hij wel ontzettend gevoelig voor belonen van goed gedrag. Ik kan dus als hij een goede dag heeft het hele uur in het zadel zitten kieren van goedzo jongen. Braaf hoor! Dat is knap! Gooooeeedd!
Op zo'n dag heeft ie ook van die vliegtuig oren die bij elke pas wiebelen. :D

Snappen jullie het nog? Haha _O-

M_arjolein

Berichten: 1437
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:36

Ja ik snap het haha, klinkt als een beetje een aparte net als die van mij :') Nee nou soms snap je het niet. Het zal vast ergens vandaan komen. Beetje jammer dat ze niet kunnen praten haha.

Die van mij had gister een slechte dag, dit komt echt nog maar heel sporadisch naar voren. Toen ze jonger was hadden we dit dagelijks, zo ging het naar wekelijks, naar maandelijks, naar ik denk nu toch wel een jaar dat het voor het laatst was.

Ik zat er op en ze gedroeg zich als een hengst. Snuiven en de nek dr op. Kreeg haar overal langs terwijl ze net deed of ze het spannend vond maar het idee dat het paard meer met jou rijdt dan andersom zeg maar. Toch niet 1 x ontploft, (wat vroeger dus wel regelmatig zo was) en na 20minuten kwam de rust dr een beetje in.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:04

Die van mij is ook heeeeeeel gevoelig voor beloningen! Zowel voer als met stem haha :Y)
Ik volg ook grondwerk lessen (Parelli) en mijn paard is een typische left brain introvert. Introvert heeft niks met slimheid te maken volgens mij, meer left of right brain. Een horsenality is meer het overheersende karakter van je paard, aangezien elk paard wel van meerdere horsenalities wel 1 bepaalde eigenschap heeft.
De dominante horsenality kan naar aanleiding van (traumatische) gebeurtenissen ook veranderen. Zo is die van mij veel explosiever geworden na verhuizingen. Ze kan razendsnel switchen van Left Brain Introvert naar Right Brain Extrovert.


Afbeelding


Ze kan wel heel erg spanning opbouwen maar ze laat het pas zien als het eigenlijk al wat te veel wordt. Ze kan dan ook zomaar ontploffen. Ze is enorm slim en leert snel, maar je moet haar verrassen. Een standaard training verveelt haar echt heel erg en ze zal dan ook veel zelf uit gaan vinden om het maar wat interessant te maken haha :')

@M_arjolein, wat een knapperd! Mooie foto :)
Jammer dat het niet zo goed ging, volgende keer beter!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:30

Edit.....

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:30

Ik weet niet wat zilver is. Super nieuwschierig. Lief. Ondernemend. Niet snel bang.

Haha bommetje marjolein :P Doet die van mij vaak op buitenrit. Zo snuiven en staart erop _O- Mooie foto zeg!

Aaawwh janine. Babypaard <3

Donderdag gereden. Ze doet het echt geweldig <3 Elke rit lijkt een droom zo fijn is ze. Blij mee
Afbeelding
Vandaag geoefend voor de clinic op de hengstenkeuring. Mak verklaard

Jo wat is dit. Eetbaar?
Afbeelding
Nope.
Afbeelding
Pluuu
Afbeelding

Vandaag is ze alweer 2 jaar van mij <3
Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:03

Zo'n leren bit zou ik ook graag eens willen proberen! Sinne vindt gedoe om en aan haar hoofd erg vervelend namelijk.. Ze zijn alleen zo duur... :(

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:12

Pepperrr schreef:
Zo'n leren bit zou ik ook graag eens willen proberen! Sinne vindt gedoe om en aan haar hoofd erg vervelend namelijk.. Ze zijn alleen zo duur... :(

Duur? Kostte mij 34 euro..

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:26

Huh, oh. Dan moet ik eens beter gaan zoeken :')

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:29

Elina, wat was voor jou de reden om een leren bit te gebruiken? Gewoon benieuwd haha. Ik kom ze niet zo vaak tegen dus ben gewoon nieuwsgierig :P

Ik gebruik een Rambo Micklem multibridle. Ik vond ze eerst foeilelijk maar paard deed anders niks dan hoofd schudden en hoofd overal tegenaan wrijven zodra het hoofdstel om kwam. Maakte niet uit wat voor kopstuk ik erop had.. Anatomisch of niet, sperriem gebruikte ik sowieso al niet, verschillende soorten neusriemen of juist helemaal geen neusriem.. Geen verschil. Met dit hoofdstel is er echt helemaal niks meer aan de hand dus ik kon toen al wel over de lelijkheid heen komen :+
Inmiddels ben ik er aan gewend en vind ik m eigenlijk helemaal niet zo lelijk meer. Maarja ik zie natuurlijk ook gewoon liever een 'regulier' hoofdstel, maar paard vindt dit duidelijk prettiger.

Ik ben wel nog op zoek naar een geschikt bit. Tot nu toe nog niet iets tegengekomen waarvan ik echt dacht "Dit is het". Was eigenlijk wel benieuwd naar de Trust Flexisoft maar die is wel vrij dik en mevrouw heeft niet heel veel ruimte dus die valt denk ik al af.

Lekker buikje krijgt Zilver! Ze krijgt een hengstje toch?
Je ziet haar denken: "OK." B-)

M_arjolein

Berichten: 1437
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:20

Spannend Kabayo om mee te doen met die clinic! Heb je de afgelopen jaren wel redelijk gevolgd via FB van de Friese paardenpagina en Bokt, mocht ik ooit een jonkie krijgen dan weet ik bij wie ik m in training moet zetten om een bomproof te maken.

Zo’n Micklem hoofdstel hoor ik veel goede verhalen over, vindt m alleen ook niet zo mooi haha. Mijn paard loopt prima met dit hoofdstel, gewoon een normale haha. Dus ga ook maar niet veranderen voorlopig denk ik.

Wat betreft bitten ik heb zon Sweet Iron bit. Vrij dun. En erg tevreden over.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:01

Het ziet er naar uit dat ik een manier gevonden heb om te gaan bolwerken titus te kopen en te onderhouden en na betaling nog geld te kunnen sparen ook voor problemen . Het is nu heel hard duimen dat die mensen van woning willen ruilen met mij.

Mijn zusje heeft al aangeboden titus te verplaatsen voor me. Desnoods kan ik als de woningruil niet lukt een tijdje bij haar overbruggen inruil voor hulp met oppassen op haar zoontje en wat andere klusjes.
Ik werk er iig keihard voor om dit op zo'n korte termijn te kunnen bolwerken zodat titus bij mij blijft.

Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:12

Absolem, ik geloof dat je heel erg gek op Titus bent en m niet kwijt wil, maar het klinkt alsof je echt het uiterste moet doen om het financieel rond te krijgen. Eerlijk gezegd lijkt dat mij geen goed uitgangspunt. Een paard heeft zomaar wat en dan kun je voor (hoge!) kosten komen te staan.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:37

Independence schreef:
Absolem, ik geloof dat je heel erg gek op Titus bent en m niet kwijt wil, maar het klinkt alsof je echt het uiterste moet doen om het financieel rond te krijgen. Eerlijk gezegd lijkt dat mij geen goed uitgangspunt. Een paard heeft zomaar wat en dan kun je voor (hoge!) kosten komen te staan.



ja maar dit paard heeft voor mij teveel potentieel . ik krijg nooit meer zon kans als nu . ik wil m nog steeds naar de keuring brengen . stel dat hij verkocht wordt en iemand anders doet het en hij wordt wel goed gekeurd. dan sla ik straks mn kop echt tegen de muur aan. omdat ik gewoon een hele carriere met hem weggegooid heb dan .

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:05

M_arjolein schreef:
Spannend Kabayo om mee te doen met die clinic! Heb je de afgelopen jaren wel redelijk gevolgd via FB van de Friese paardenpagina en Bokt, mocht ik ooit een jonkie krijgen dan weet ik bij wie ik m in training moet zetten om een bomproof te maken.

Zo’n Micklem hoofdstel hoor ik veel goede verhalen over, vindt m alleen ook niet zo mooi haha. Mijn paard loopt prima met dit hoofdstel, gewoon een normale haha. Dus ga ook maar niet veranderen voorlopig denk ik.

Wat betreft bitten ik heb zon Sweet Iron bit. Vrij dun. En erg tevreden over.


Ik heb idd ook een sweet iron D-trens van Trust maar toch niet helemaal ons ding helaas. Fijn dat sweet iron voor jullie wel werkt :D

Absolem, ik hoop voor je dat het gaat lukken! Hoewel ik het punt van Independence ook wel begrijp. Als er met spoed iets met Titus is, is het toch fijn als je íéts kunt doen zonder direct bang te zijn dat je te weinig geld hebt.

Is naar de keuring brengen en keuringsklaar laten maken ook niet erg duur? Nou zou je eventueel dat laatste ook zelf kunnen doen trouwens... Maar volgens mij zijn keuringen erg duur :j

Dat buiten beschouwing gelaten zou het wel tof zijn voor je!

Vandaag is de tandarts bij ons langs geweest. Waren toch wel wat dingetjes aan de hand!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:14

_Nynke schreef:
M_arjolein schreef:
Spannend Kabayo om mee te doen met die clinic! Heb je de afgelopen jaren wel redelijk gevolgd via FB van de Friese paardenpagina en Bokt, mocht ik ooit een jonkie krijgen dan weet ik bij wie ik m in training moet zetten om een bomproof te maken.

Zo’n Micklem hoofdstel hoor ik veel goede verhalen over, vindt m alleen ook niet zo mooi haha. Mijn paard loopt prima met dit hoofdstel, gewoon een normale haha. Dus ga ook maar niet veranderen voorlopig denk ik.

Wat betreft bitten ik heb zon Sweet Iron bit. Vrij dun. En erg tevreden over.


Ik heb idd ook een sweet iron D-trens van Trust maar toch niet helemaal ons ding helaas. Fijn dat sweet iron voor jullie wel werkt :D

Absolem, ik hoop voor je dat het gaat lukken! Hoewel ik het punt van Independence ook wel begrijp. Als er met spoed iets met Titus is, is het toch fijn als je íéts kunt doen zonder direct bang te zijn dat je te weinig geld hebt.

Is naar de keuring brengen en keuringsklaar laten maken ook niet erg duur? Nou zou je eventueel dat laatste ook zelf kunnen doen trouwens... Maar volgens mij zijn keuringen erg duur :j

Dat buiten beschouwing gelaten zou het wel tof zijn voor je!

Vandaag is de tandarts bij ons langs geweest. Waren toch wel wat dingetjes aan de hand!


Keuringsklaar maken doe ik idd zelf. Alleen het voortbrengen moet ik iemand anders laten doen want ik kan hem never nooit niet bijhouden. De keuringen an sich vallen wel mee dacht ik... this meer de onderzoeken en het centraal onderzoek wat me een nier gaat kosten. Maar als hij dan goed gekeurd wordt is die nier me het helemaal waard.
Want dat geld verdient hij dan zelf wel weer terug.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:52

Absolem ik snap dat het je droom is maar ik denk dat dekhengst heel erg moeilijk voor titus gaat worden. Ik denk dat je al tevreden moet zijn met ster :o Je krijgt het echt niet cadeau.. Titus moet dan ook voorgereden worden vanwege zijn leeftijd en dan moet ie er echt bovenuit schieten. Daarnaast kost het je sowieso 10.000 euro. Verrichtingsonderzoek, röntgenfotos, sperma onderzoek en keuringskosten. Ik zou hem zeker wel in training zetten. Komt heel wat bij kijken... Ik zou hem castreren en er lekker mee gaan rijden. Het is een super mooi paard. Maar dekhengst is te hoog gegrepen ben ik bang...

Wat een lief compliment. Bedankt marjolein! Ik vind het leuk om alle gekke dingen te proberen :P

Nynke voornamelijk omdat ze super zacht zijn en vormen naar de mond. Ze loopt er ook geweldig op. Jaa ze krijgt een hengstje :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:41

Vandaag maar even lange lijnen werk gedaan met m. Beetje afwisseling van het longeren. Was niet helemaal tevreden. Maar goed this ook al een poos dat ik dit gedaan heb met hem. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:47

Ahhh mag ik hier gezellig mee komen doen ^^

Sinds 3 maanden rijd ik een fantastisch lekker dier bij op lease genaamd Fabienne. Een kleine (D/E pony formaat) 17 jarige frieze merrie maar van die leeftijd merken we niks!
De eigenaresse rijd al jaren (bijna) niet meer en het beestje is helaas wel zeker 2 jaar door de vorige leaser verkeerd gereden.. Hoofd omhoog en gas erop.

Dat proberen we er nu weer uit te krijgen, en ik moet zeggen met de nodige lessen die we inmiddels gehad hebben en het vele oefenen, het gaat steeds beter!

Vraagje als jullie je paarden/pony's hoog aan de teugel of langlaag omdat het tuigpaarden zijn?

Mijn instructrice en ik focussen ons met Fab vooral op het ontspannen langlaag rijden maar ik merk dat de meningen daar nogal over verschillen, echter lopen er bij ons allemaal warmbloeden haha. Dus ik ben heel benieuwd wat jullie mening erover is omtrent friese paarden?

Dit is van de tweede keer dat ik erop zat, nog wat hoog gereden. Ik zal eens kijken of ik iemand kan troggelen om binnenkort nieuwe foto's te maken <3
Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:55

Golden_Angel schreef:
Ahhh mag ik hier gezellig mee komen doen ^^

Sinds 3 maanden rijd ik een fantastisch lekker dier bij op lease genaamd Fabienne. Een kleine (D/E pony formaat) 17 jarige frieze merrie maar van die leeftijd merken we niks!
De eigenaresse rijd al jaren (bijna) niet meer en het beestje is helaas wel zeker 2 jaar door de vorige leaser verkeerd gereden.. Hoofd omhoog en gas erop.

Dat proberen we er nu weer uit te krijgen, en ik moet zeggen met de nodige lessen die we inmiddels gehad hebben en het vele oefenen, het gaat steeds beter!

Vraagje als jullie je paarden/pony's hoog aan de teugel of langlaag omdat het tuigpaarden zijn?

Mijn instructrice en ik focussen ons met Fab vooral op het ontspannen langlaag rijden maar ik merk dat de meningen daar nogal over verschillen, echter lopen er bij ons allemaal warmbloeden haha. Dus ik ben heel benieuwd wat jullie mening erover is omtrent friese paarden?

Dit is van de tweede keer dat ik erop zat, nog wat hoog gereden. Ik zal eens kijken of ik iemand kan troggelen om binnenkort nieuwe foto's te maken <3
[ Afbeelding ]



Euhm met longeren focus ik voornamelijk op lang laag en rug los etc. Twee keer in de week. Met rijden en langeteugelen voornamelijk op front en sjouwen beetje power er in kweken.

Niet altijd hoor ik zorg er ook wel voor dat hij ohz ook lang laag kan lopen voornamelijk na wat voor hem een zware oefening is geweest. Zodat ie even spanning kan afvloeien. Ik gebruik het dus ook een klein beetje als een beloning. Ik probeer dit een beetje in zijn systeem te krijgen: Teugels oppakken is aandacht en gas erop, teugels lang is uitdraven van je afzuchten en even tot jezelf komen.

Anders sleept ie een spoor door de bak met z'n neus en komt die achterhand er nooit bij met dat enorme lange lijf van hem.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:07

Ik ben niet zo heel actief hier maar wilde toch ff deze foto delen: puur genieten!

Afbeelding

——————————————————
Ik rij langlaag omdat hij eerst goed zijn lichaam moet leren en kunnen gebruiken voordat je hoger kan rijden. Hoger is leuk, maar als er vervolgens geen ruggebruik en actief achterbeen is heb je er niks aan.
Met langlaag bedoel ik niet helemaal losgegooid met neus op de grond maar ontspannen op/net voor de loodlijn.
Dit zal trouwens per paard verschillen, die van mij is liever lui dan moe :')