[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:44

Janinevv schreef:
Het is wel een merrie veulen maar heel rustig. Als ze in de groep komt jaagt iedereen op haar. Daarom staat ze nu weer apart met de Shetlander. Ik zie geen kwaad in het veulen alleen heel onbenullig ...

Ik vroeg me af kan een kudde een slecht veulen af stoten ??

Of is het omdat ze nog jong is dat het gewoon rang zoeken is ?

Ziet er zo heftig uit met zo’n uk...



Is gewoon omdat ze nog jong is. Echt rang zoeken zal het niet zijn. Wat mij logischer lijkt is dat ze probeert te drinken bij de andere paarden en dat die daar niet van gediend zijn.

Zolang het allemaal schijn aanvallen zijn zou ik me niet zo druk maken. Anders even 1 voor een de paarden met het veulen introduceren.. Ik weet niet hoe groot de kudde is?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:00

Ik heb een kudde van 8 nu. Mijn welsh a valt echt aan wanneer ze in de buurt komt omdat mijn welsh a veulen heeft. Mijn Fries van 2.5 die rent er de hele tijd achteraan. Ze is toen over draad gesprongen en over de kop gegaan (dat was de druppel)

Nu is ze dus blijkbaar gebeten door de Shetlander waar ik dacht dat ze het beste mee zou kunnen. Die Shetlander heeft nog een moeder dat ging opzich oké ...

En dan nog twee Shetlanders die het allemaal niet zo leuk vinden.

Het zielige vond ik dat Jelske heel erg met die Shetlander mee gaat. Maar dan komen ze in de groep en staat Jelske dus alleen omdat ze anders van alle kanten gepakt word. Of ik moet ze op de mega grote weide zetten.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:55

Janinevv schreef:
Ik heb een kudde van 8 nu. Mijn welsh a valt echt aan wanneer ze in de buurt komt omdat mijn welsh a veulen heeft. Mijn Fries van 2.5 die rent er de hele tijd achteraan. Ze is toen over draad gesprongen en over de kop gegaan (dat was de druppel)

Nu is ze dus blijkbaar gebeten door de Shetlander waar ik dacht dat ze het beste mee zou kunnen. Die Shetlander heeft nog een moeder dat ging opzich oké ...

En dan nog twee Shetlanders die het allemaal niet zo leuk vinden.

Het zielige vond ik dat Jelske heel erg met die Shetlander mee gaat. Maar dan komen ze in de groep en staat Jelske dus alleen omdat ze anders van alle kanten gepakt word. Of ik moet ze op de mega grote weide zetten.


Kun je die Welsh met haar veulen er dan niet even een poosje uit halen? dan heb je de grootste stoor zender even geneutraliseerd.

En dan mik je jels tegelijkertijd met die shet waar ze nu mee staat weer de groep in. Kijk je even of dat wel wil.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:59

Er zijn nu 4 groepjes van allemaal 2.

Dan moet de welsh en haar veulen op ander stuk en de rest op grote weide. Nadeel is dat Shetlanders snel hoef bevangen raken

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:14

Janinevv schreef:
Er zijn nu 4 groepjes van allemaal 2.

Dan moet de welsh en haar veulen op ander stuk en de rest op grote weide. Nadeel is dat Shetlanders snel hoef bevangen raken


Zomer is gelukkig bijna voorbij. Zo rijk zal het gras niet meer zijn binnenkort. En anders even een keertje laten bloten?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij gaf even een showtje weg. Lekker binkie <3

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:05

Stoertje <3

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:12

Absolem schreef:
[ [url=m/ItsiOY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zxwDgd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RypyfQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij gaf even een showtje weg. Lekker binkie <3


Showtime :D

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:18

Ik heb vandaag eerst Diekke gereden en toen hebben we met de trailer Tess opgehaald.

In November moet ze weer naar de kliniek voor een peesscan, dus het leek ons goed het trailerladen en rijden weer eens te oefenen. Ze stond er met 10 seconden op. +:)+

We hebben haar meegenomen naar Diekke. Leek me leuk met beide paarden op de foto te gaan. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:22

Absolem wat een knapperd! Die kan lekker sjouwen.

Wat goed zeg ! En prachtige foto’s boemel.

Hier geneest de wond langzaam maar netjes.

Afbeelding

Toch maak ik mij wel zorgen om onze kleine spruit. Als ik dan het veulen van Absolem zie en die van mij. Ik doe echt m’n best en ga duimen dat we genoeg voor haar doen. Ze lijkt iets op te knappen en ze heeft nog wel praatjes opzich dus duimen dat we haar goed fit krijgen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:24

Janinevv schreef:
Absolem wat een knapperd! Die kan lekker sjouwen.

Wat goed zeg ! En prachtige foto’s boemel.

Hier geneest de wond langzaam maar netjes.

[ [url=m/7U0Gzi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch maak ik mij wel zorgen om onze kleine spruit. Als ik dan het veulen van Absolem zie en die van mij. Ik doe echt m’n best en ga duimen dat we genoeg voor haar doen. Ze lijkt iets op te knappen en ze heeft nog wel praatjes opzich dus duimen dat we haar goed fit krijgen.


Wat een nare wond. Wellicht kan Mesitran (honingzalf helpen). Ik heb er goede ervaringen mee.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:34

Boemel honingzalf wil ik ook gaan smeren. Alleen wilde de dierenarts eerst zeker weten dat de wond schoon bleef. Ik ga morgen even overleggen maar vandaag heeft mijn vriend geholpen met het weg knippen van het haar. Nu is gelukkig de wond goed zichtbaar.

Wat ik nu doe is : in de ochtend spoelen, ca 5 minuten dan betadine erover heen (vond ze vandaag enorm prikken vond ik wel sneu) en dan de zink spray om de wond te laten rusten en er geen vliegen in gaan zitten. Want dat gebeurde heel erg en zag er naar uit.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:42

Janinevv schreef:
Boemel honingzalf wil ik ook gaan smeren. Alleen wilde de dierenarts eerst zeker weten dat de wond schoon bleef. Ik ga morgen even overleggen maar vandaag heeft mijn vriend geholpen met het weg knippen van het haar. Nu is gelukkig de wond goed zichtbaar.

Wat ik nu doe is : in de ochtend spoelen, ca 5 minuten dan betadine erover heen (vond ze vandaag enorm prikken vond ik wel sneu) en dan de zink spray om de wond te laten rusten en er geen vliegen in gaan zitten. Want dat gebeurde heel erg en zag er naar uit.


Veel beterschap!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 07:48

Hoi hoi. ik ben echt mega lang niet op bokt geweest en wat moest ik veel bijlezen hier.. het is echt onmogelijk om dan op iedereen persoonlijk te reageren. Vanaf nu ga ik weer actief meedoen

Ik las dat er best veel nieuwe aanwinsten zijn; iedereen gefeliciteerd. Wat leuk dat iedereen zoveel plezier met z'n paardje heeft, wat is het toch een fijn ras.

Wat fijn dat veulentje Nanne opknapt en het zo goed doet nu! Gaat hij id opfok of hou je hem thuis?

Lelijke wond bij Jelske. Altijd zo naar als ze iets hebben en helemaal wanneer je ze net hebt en ze hun plek id kudde nog niet hebben. Is soms best ingewikkeld. Hoop dat het snel herstelt.

En wat is Dije een knapperd en wat doet hij alles braaf zeg. Je zou em bijna houden..
Is Tamme weer herstelt van de koliek?

En hoe gaat het met de nieuwe aanwinst van iemand die even niet fijn liep? Al wat meer duidelijk?

Ik zag ook een mooie jonge Markus hengst voorbij komen. Knap koppie. Wij hebben sinds 8 weken een jonge merrie van Markus op stal. Mijn dochter rijdt haar voor de eigenaar. Is echt ook een plaatje en heeeel liefAfbeelding

Verder gaat het hier ook goed. Ons merrieveulen Oukje v.Jurre heeft haar moeilijke start helemaal overwonnen. Ze groeit als kool en is heel eigenwijs. Nergens bang voor maar wel erg brutaal geworden
Afbeelding
Wij twijfelden wel wat over het naar de keuring gaan maar ik denk dat we haar lekker laten uitgroeien en dan zien we als 3 jarige wel hoe ze dan is.

Gaan jullie nog wel Jinthe?

Gisteren zijn we ook nog even bij mijn dochter's hengstje Oept v. Jouwe geweest. Die is inmiddels gespeend en staat id opfok. Hij is echt heel lief. Oukje is een groter monster in de omgang. Dit is hem;
Afbeelding
Hij mag eerst twee jaar tussen de jonge mannen opgroeien.

Onze voor volgend jaar drachtige merrie begint nu ook te groeien. Het is haar tweede veulen en je ziet het nu al sneller dan de eerste keer. Ze liep nog in het Z1 maar we houden haar vanaf nu maar thuis en maken het rijden wat minder zwaar. Wel in conditie houden maar de oefeningen vindt ze nu pittig. Hopen op een gezonde baby in februari. Is wel heel vroeg dus moet maar op zoek naar een veulendekentje. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:45

Ynekes bedankt ! Ik duim ook op een voorspoedig herstel.

Wat zijn die van jou knap zeg. En gelukkig knapt jou merrie ook op. En brutaal (best wel herkenbaar ) haha

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:22

Iemand nog een idee waarmee ik ons veulen het best kan ondersteunen qua voeding?

Ze heeft onbeperkt ruwvoer, daarnaast krijgt ze een paar handjes merriebrok en een paar handjes veulen brok allebei van havens en rijk van eiwitten. Daarnaast 25 gram lijnzaad brokjes voor de vacht.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:50

Leuke foto's boemel! :+: Zag ze op Facebook al voorbij komen :D

Iehh wat een nare wond zeg... :\ beterschap nogmaals.. hij ziet er wel netjes schoon uit, nu hopen dat ie snel dicht wil groeien!

Welkom terug ynekes! :D Tamme is nu weer helemaal oké, durf ik te zeggen, gisteren voor het eerst weer gereden.. maar hij is lang van de leg geweest.. nu z'n conditie weer op peil krijgen, want hij heeft echt flink ingeleverd.. gaat hard zeg.. :\ Dije is een dikke scheet :D :+:
En die van jou zijn ook knapperds zeg! Leuk dat je dochter dat paard mag rijden :):)

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:52

ooh, wat een vervelende wond Janine! Het ziet er gelukkig schoon uit maar het zal wel even duren voordat het weer helemaal dicht is vermoed ik. Bij ons krijgen de veulens ook gewoon hooi en eten wat brokjes voor jonge paarden maar zo geen idee welke dat zijn. Manlief haalt dat en gooit die zakken leeg in de voerbak en ik kijk er eigenlijk niet naar :Y) Schep er alleen maar uit als ik voer. :P

Ynekes, ik ben wel fan van Markus! Ik merk op dat ik geregeld paarden leuk vind die een Markus blijken. Ook de hengst zelf spreekt mij aan. Ik heb hem pas nog even gezien toen hij op stal stond en hij was zo vriendelijk. Sindsdien nog meer fan. Zou hem volgend jaar wel willen gebruiken maar nog even kijken voor welke merrie.
Wij zouden met de veulens naar de keuring gaan maar we hebben er eentje verkocht (gaat pas over een paar maanden weg van moeders) en deze week komt er iemand anders kijken voor een ander veulen. Dan blijft er nog 1 veulen over. Wellicht dat we dan met die gaan maar dat is ook afhankelijk van welk veulen verkocht gaat worden. Een veulen heeft een moeder van 18 en die heeft momenteel een iets opgelopen sprong. Niets bijzonders en het wordt alweer beter maar we willen haar niet belasten door naar een keuring te gaan. Ze is nu dragend van Menne en we houden haar liever heel.
De driejarige merrie zou dit jaar ook gaan maar ze loopt nog op het land en we stellen het maar een jaartje uit. Zou nu teveel druk op komen richting het einde van het keuringsseizoen.

Utopia, wat fijn dat Tamme weer helemaal OK is! Gelukkig kan de conditie dan ook weer snel verbeteren :)

Boemel, leuke foto's zo!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:23

Hoi! Ik heb hier ook een tijdje mee gepraat in een grijs verleden maar door drukte schoot het er steeds bij in. Maar ik zou graag weer erbij komen als dat mag :D

Vervelende wond Janine! Ik heb wel mee gelezen de hele tijd maar ik kan me zo niet meer herinneren waardoor ze dit op heeft gelopen? Gelukkig ziet het er wel schoon en rustig uit, dat scheelt.
Ook lastig dat je ze moeilijk samen kunt zetten.. Wat betreft voer voor je veulen, ik heb er weinig ervaring mee. Is Vitalbix Breed & Grow niet wat? Wel verstandig idd om haar ergens mee te ondersteunen als je ziet dat ze wat achterblijft. Nu heeft elk veulen natuurlijk wel zijn eigen snelheid van ontwikkelen natuurlijk, net als mensen. Maar snap wat je bedoelt!

Tamme van Utopia koliek, wat naar! Mijn merrie heeft afgelopen weekend verstoppingskoliek gehad, zo'n buis door de neus word je niet vrolijk van. Fijn om te lezen dat hij weer oké is, nooit fijn als er wat aan de hand is. En die Dije, wat is dat ook een knapperd!

Jelske van Absolem laat ff een showtje zien, knappe man hoor! Ga je hem ook laten keuren? Heb t even gemist, wil je hem ruinen of niet? Nogmaals ik heb wel mee gelezen de hele tijd maar ik weet t dus niet meer :o

En Nanne van ThornForest is ook ziek geweest, wat oliebol zeg! Er was nog iemand hier op bokt met een veulen die dat had volgens mij, het is de eerste keer dat ik ervan heb gehoord. Wel heftig zeg, gelukkig gaat het nu goed met hem <3

Knapperds van Ynekes in beeld, ik zag inderdaad op de Facebook van de dierenartsenpraktijk dat je merrie drachtig gescand was. Wel al een tijdje geleden maar ik herken de naam nu hier haha. Leuk hoor, nu mag het lange wachten beginnen haha.

Wat een mooie foto's boemel, ik had inderdaad ook ergens iets gelezen over jullie pech! Hopelijk valt de peesscan mee in november! Hoe lang heeft ze dan stil gestaan?

Verder iedereen gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!

Ik zal zo spoedig mogelijk ook even updaten over mijn merrie :)

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:28

Dank je Nynke :o .
Ze staat vanaf eind April stil.

We gaan er vanuit dat ze tot April 2021 wel stilstaat.

Dit is een alles of niks paard. Rust kent ze niet. Ga dan ook niet eerder wat doen voor de pees echt 100% is.

Ik houd er rekening mee dat het mogelijk niet meer goed komt. Volgens mijn dierenarts zou ze nog prima gebruikt kunnen worden voor de fok.
Helaas niet bij mij. Ze staat 25km van huis in pension. ;(

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:01

_Nynke schreef:
Hoi! Ik heb hier ook een tijdje mee gepraat in een grijs verleden maar door drukte schoot het er steeds bij in. Maar ik zou graag weer erbij komen als dat mag :D

Vervelende wond Janine! Ik heb wel mee gelezen de hele tijd maar ik kan me zo niet meer herinneren waardoor ze dit op heeft gelopen? Gelukkig ziet het er wel schoon en rustig uit, dat scheelt.
Ook lastig dat je ze moeilijk samen kunt zetten.. Wat betreft voer voor je veulen, ik heb er weinig ervaring mee. Is Vitalbix Breed & Grow niet wat? Wel verstandig idd om haar ergens mee te ondersteunen als je ziet dat ze wat achterblijft. Nu heeft elk veulen natuurlijk wel zijn eigen snelheid van ontwikkelen natuurlijk, net als mensen. Maar snap wat je bedoelt!

Tamme van Utopia koliek, wat naar! Mijn merrie heeft afgelopen weekend verstoppingskoliek gehad, zo'n buis door de neus word je niet vrolijk van. Fijn om te lezen dat hij weer oké is, nooit fijn als er wat aan de hand is. En die Dije, wat is dat ook een knapperd!

Jelske van Absolem laat ff een showtje zien, knappe man hoor! Ga je hem ook laten keuren? Heb t even gemist, wil je hem ruinen of niet? Nogmaals ik heb wel mee gelezen de hele tijd maar ik weet t dus niet meer :o

En Nanne van ThornForest is ook ziek geweest, wat oliebol zeg! Er was nog iemand hier op bokt met een veulen die dat had volgens mij, het is de eerste keer dat ik ervan heb gehoord. Wel heftig zeg, gelukkig gaat het nu goed met hem <3

Knapperds van Ynekes in beeld, ik zag inderdaad op de Facebook van de dierenartsenpraktijk dat je merrie drachtig gescand was. Wel al een tijdje geleden maar ik herken de naam nu hier haha. Leuk hoor, nu mag het lange wachten beginnen haha.

Wat een mooie foto's boemel, ik had inderdaad ook ergens iets gelezen over jullie pech! Hopelijk valt de peesscan mee in november! Hoe lang heeft ze dan stil gestaan?

Verder iedereen gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!

Ik zal zo spoedig mogelijk ook even updaten over mijn merrie :)



Ik houd 'm hengst. Ik wil 'm als hij goed genoeg wordt naar de keuring doen idd. Dat is wel het plan.
Jullie mogen wel komen supporten dan hoor tijdens de eerste bezichtiging haha.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:16

Haha gaan we doen, bouwen we een fanbase op :Y)

Boemel, ah dat is lang tot april volgend jaar! Wat voor blessure is het ook alweer?
Wel naar hoor. Maar als ze eventueel als fokmerrie door het leven kan zonder al te veel last dan is dat fijn natuurlijk voor haar. Alleen wel jammer dat dat dan niet bij jou kan :(

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:03

_Nynke schreef:
Haha gaan we doen, bouwen we een fanbase op :Y)

Boemel, ah dat is lang tot april volgend jaar! Wat voor blessure is het ook alweer?
Wel naar hoor. Maar als ze eventueel als fokmerrie door het leven kan zonder al te veel last dan is dat fijn natuurlijk voor haar. Alleen wel jammer dat dat dan niet bij jou kan :(


Een tussenpeesblessure. Ze was niet eens kreupel. Ik vond haar alleen wat minder fijn nageeflijk en haar been was iets dikker. Er zat een klein wondje. Eerst dacht ik dat het daar van kwam, maar helaas een forse peesblessure.

Ja, ben blij dat ze een merrie is en ook nog zo jong. Ze is verder super sociaal en lief naar andere paarden, dus haar toekomst zal er dan anders uitzien dan voorzien, maar ze heeft wel toekomstperspectief.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:53

Janinevv wij voeren ons veulen en jonge paarden breed and grow van vitalbix. Is heel uitgebalanceerd in wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling en
groei. Omdat ons veulen een moeilijke start had ben ik haar dat al snel gaan voeren. Ze doet het er super op!

Jij ook welkom terug Nynke. Wat leuk dat je dat berichtje zag op de site van de DAP. Het lange wachten valt deze keer heel erg mee. Bij onze eerste veulen was ik er veel meer mee bezig dan nu. De tijd vliegt voorbij
Jinthe.. Markus is idd heel knap en fokt mooie paarden. Deze 3 jarige is ook echt heel fijn. Super veel balans en heel lenig.

Vervelend Boemel, zo'n peesblessure. Ben met mijn ruin zo ook eens driekwart jaar onder de pannen geweest. Maar die is helemaal herstelt. Was ook heel moeilijk te zien maar we voelden het wel onder het zadel. We hebben toen heel veel geduld gehad en gerevalideerd en hij loopt nu weer volop in de sport.

Absolem.. knappe vent hoor..

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:06

Ynekes bedankt voor je reactie!

_Nynke we weten niet waardoor ze dit heeft opgelopen. Vanwege de hoogte waar het zit en hoe de wond qua grote is vermoeden we Helaas een beet van andere pony.