CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:48

Voer idd suiker en zetmeel zo laag mogelijk, dat doet ze veel goed.

Finecto nooit aan begonnen door al genoemde redenen.

Cydectin Pour On werkt top tegen de mijten.
Dectomax deed bij de mijne heel erg weinig.

Ik geef golden paste. Maar meer voor zn artrose en auto-immuunziekte. Echt super!

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:07

Mizora schreef:
Timotexxx of Broxxx Timothee? Wees je ervan bewust dat voor voldoende vitaminen en mineralen je 100g/100kg lichaamsgewicht van de broxxx moet geven.


Ik voer alleen een handje van de Timotexxx met een klein handje Esparcette om de Finecto en af en toe zandweg te mengen. Verder krijgt ze niets bij, alleen hooi en uiteraard haar liksteen.

Jeetje wat een verhalen over Finecto, ik wil daar toch de leverancier over e-mailen. Het spul werkt zo ontzettend goed bij mijn paard. Zou het echt zonde vinden als dit waar is ;(

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:54

Ik zou haast zeggen, bespaar je de moeite.. ik heb de leverancier al eens aan de mouw getrokken, maar die geven niets toe over verhoogde leverwaarden, weigeren informatie te geven over ingrediënten en blijven volhouden dat alles natuurlijk is en geen schade kan aanrichten. ingrediënten willen ze niet vrijgeven uit angst voor namaak. Snap ik wel, maar ik voer mijn paard niets waarvan niet duidelijk is wat er in zit.

En als dierenartsen al met een flink gif moeten spuiten om mijten te bestrijden, wat moet er dan wel niet in finecto zitten.. het is natuurlijk en het kan geen schade aanrichten is dan het antwoord. Maar wat hier al genoemd werd, er zijn wel kruiden die wat kunnen doen, maar die hebben zeker hun nadelen. En onze 1000 kilo paarden hebben er nogal wat van nodig om de werking te krijgen.

Ik kan me er zo druk om maken, dat zoveel mensen het gewoon blind voeren, terwijl niemand weet wat er in zit.. en er zijn echt schokkende bloedwaarden achter weg gekomen. Maar goed, iedereen is zelf verantwoordelijk. Ik moet leren om me niet zo druk te maken om die dingen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:05

VKM schreef:
Mizora schreef:
Timotexxx of Broxxx Timothee? Wees je ervan bewust dat voor voldoende vitaminen en mineralen je 100g/100kg lichaamsgewicht van de broxxx moet geven.


Ik voer alleen een handje van de Timotexxx met een klein handje Esparcette om de Finecto en af en toe zandweg te mengen. Verder krijgt ze niets bij, alleen hooi en uiteraard haar liksteen.

Jeetje wat een verhalen over Finecto, ik wil daar toch de leverancier over e-mailen. Het spul werkt zo ontzettend goed bij mijn paard. Zou het echt zonde vinden als dit waar is ;(


Dan zou ik toch kijken voor een goede mineralenbrok. Timotexxx is pure timothee, dus bevat geen (extra) mineralen. Verdraagt zij luzerne? Dan zou ik zelf pavo vital erbij gaan voeren, 30g/100kg lichaamsgewicht.

Ingredienten zijn: Timothee 60 %, Luzerne 30 %, Citrus pulp, Calciumcarbonaat, Natriumchloride,
Vitaminen, Mineralen. En het suikergehalte is 4.5%, zetmeelgehalte is 0.2%. Dus graan- en melassevrij.

Vitalbix DC kan ook, maar moet je voor dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen 75g/100kg van voeren, dus dan voer je al meer.
Metazoa Broxxx Timothee zit zelfs op 100-120g/100kg paard voor dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen (afhankelijk wat je als grenswaarden instelt).

Marstall Force lusten niet alle paarden, maar zit ook op 30g/100kg paard. Ingrediënten zijn: appelpulp, zonnebloempitschroot, natriumchloride, bietenpulp, calciumcarbonaat, monocalciumfosfaat, magnesiumoxide, biergist, geraffineerde raapolie. Suikergehalte is 5%, zetmeelgehalte is 0.15%.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:08

Pffft ik ben ermee gestopt omdat er niks verschil was na 3 maanden geven. Heb het face to face gevraagd op een bijscholing over CPL, zij hadden een stand daar. Idd je antwoord is dat het een geheim blijft zodat niemand het kan kopiëren

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:28

Ja daar heb ik het ook gevraagd. Verhitte discussie gehad, maar ze houden voet bij stuk. En nogmaals, ik snap het hoor. Maar het gaat wel om de gezondheid van onze dieren.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:34

zorro schreef:
Ja daar heb ik het ook gevraagd. Verhitte discussie gehad, maar ze houden voet bij stuk. En nogmaals, ik snap het hoor. Maar het gaat wel om de gezondheid van onze dieren.

Ja idd, het leek wel een hipe toen. Ben er ingelopen maar nu weet ik beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:19

@mizora en vkm; ik heb vandaag de agrobs natuur/weide mineral binnen gekregen. Die is graan en luzerne vrij maar toch een complete vitaminekorrel. Ben heel erg benieuwd hoe de mijne het erop gaan doen (1 trekpaard met allergie en een hb shetlander). Je voert er 10-15 gram per 100kg lichaamsgewicht van dus dat valt erg mee.

De timotexxx is wel een complete mineralenkorrel. Enige verschil is de drager. Timothee ipv luzerne. Maar met een handje ben je er niet voor een trekpaard. Die heeft wel wat meer nodig :=

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:03

Gloa schreef:
@mizora en vkm; ik heb vandaag de agrobs natuur/weide mineral binnen gekregen. Die is graan en luzerne vrij maar toch een complete vitaminekorrel. Ben heel erg benieuwd hoe de mijne het erop gaan doen (1 trekpaard met allergie en een hb shetlander). Je voert er 10-15 gram per 100kg lichaamsgewicht van dus dat valt erg mee.

De timotexxx is wel een complete mineralenkorrel. Enige verschil is de drager. Timothee ipv luzerne. Maar met een handje ben je er niet voor een trekpaard. Die heeft wel wat meer nodig :=


Agrobs moet ik nog in mijn voedingsschema verwerken, dus of ik het eens ben met wat de fabrikant voorschrijft weet ik nog niet (de ervaring leert dat ik meestal 50% meer voor schrijf, en bij sommige producten, zoals bijvoorbeeld metazoa, nog veel meer).

Nee, timotexx is zuivere timothee. Zie http://metazoa-horse.nl/nieuw-timothee-brok-timotexxx/

Welke jij bedoeld is (superfit) broxxx met timothee, dat is de mineralenbrok waarbij de drager timothee is: http://metazoa-horse.nl/nieuw-superfit- ... -timothee/

Dat zijn dus nog wel echt 2 verschillende producten.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:14

@Mizora
Bedankt voor je antwoord!

Ze krijgt inderdaad Timotexxx, zoutblok, Esparcette, uiteraard 3x per dag hooi. Timotexxx vervangen voor een vitaminebrok? Hmm.. Luzerne verdraagt ze eigenlijk niet heel goed (esparcette dan weer wel).. het liefst iets waar geen suiker is zit..

@Gloa
Hmm dat wil ik dan ook wel proberen! Ze krijgt echt een handje omdat ze best wel veel hooi krijgt en absoluut wat kilo's kwijt mag -O- ik denk dat ik meer richting de vitaminen en mineralen bijvoeren ga, ipv totaal overstappen op een andere brok..


@Gloa & Mizora
Anders wil ik wel weer teruggaan naar de Fibra Anti Itch voeder, is deze dan wel compleet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:30

Probleem van hooi is dat het niet compleet is aan vitamines en mineralen door eenzijdig gras en verschraling van de bodem.

Fibra kom ik net vanaf. Is wel compleet maar moet je best veel van voeren (zoals een normale brok) en ook daar zit veel luzerne in.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:11

Is luzerne niet goed dan?
Ik geef nu droog hooi bij omdat er niks meer te eten valt op de wei. En dan de vitaminen van pavo. Ze staan zeker niet mager en hebben enrgie dus denk ik van goed bezig te zijn.
Mijn paint heeft last van waterige uitscheiding voor en na het mesten. De bollen zijn zacht en vallen uit elkaar. Weet iemand hier iets goed voor?
Ik dacht eerst aan een reactie of allergie op granen maar zonder granen heeft die het ook

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:03

Gloa schreef:
Probleem van hooi is dat het niet compleet is aan vitamines en mineralen door eenzijdig gras en verschraling van de bodem.

Fibra kom ik net vanaf. Is wel compleet maar moet je best veel van voeren (zoals een normale brok) en ook daar zit veel luzerne in.


Oei dat snap ik.. Ik zal eens kijken naar wat jij voert, welke variant is dat? Ik zie dit staat: https://www.rwdh.nl/paard-agrobs-weidemineral-cobs.html is dat misschien handig om door het voer heen te mengen?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:08

Pavo Vitalbix is toch minder dan 75gr/100kg? Op de maatbeker is 75gr voor 500kg nl

timmyturner
Berichten: 57
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:23

heeft iemand van jullie al diatomeeenaarde gebruikt? zag op de facebook CPL iemand die hier heel erg tevreden over was. Denk ook een stuk goedkoper dan finecto, heeft bij mijn paarden ook niet geholpen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:28

@mindful; luzerne is mooi voer hoor. Maar niet alle paarden kunnen er tegen.

@vkm; de weide mineral is dezelfde als de natuurmineral. Alleen het formaat brokje is anders. Maar waarom zou je het door voer willen mengen? Samen met hooi en een liksteen heb je dan een compleet rantsoen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:20

Hoihoi,

Ik volg even. Wij hebben hier namelijk 2 Friezen staan waarvan 1 overduidelijk CPL heeft. De ander is aan het stampen, verder nog geen vocht/verdikkingen/rimpels, dus dat kan nog mijt zijn. Ze worden hier zodra we de anti-mijt hebben mee behandeld.

Ik heb eigenlijk vrij weinig verstand van voer, hier wil ik graag wat ideeën over.

Jeltje (degene waar het voornamelijk om gaat er het ergste aan toe is) is een 19-jarige Friese merrie. Weinig spier, wordt door mijn bijrijdster een aantal keer in de week een uurtje recreatief bereden. Hierbij een foto van haar been. Ik weet het, het is nogal een zooitje, maar hier is het wel duidelijk te zien.
Afbeelding


Sinne daarentegen, is een 9-jarige merrie (dochter van Jeltje, dus heeft mogelijk ook CPL), is qua bouw nog erg fragiel, maar hier wordt aan gewerkt. Sinne wordt eigenlijk elke dag wel gereden of mee gewerkt, dus ze heeft een stuk meer energie nodig dan Jeltje.

Beide krijgen 2x per dag ('s ochtends en 's avonds) een volle maatbeker basisbrok of muesli, is net wat we op stal hebben staan. Verder gaan ze op de wei en krijgen ze met deze droogte nog flink wat hooi erbij. Hooi krijgen ze in principe 3x per dag bijgevoerd zodat ze altijd wat te knabbelen hebben.

Bij Jeltje hebben we jarenlang gedacht dat ze mok had. Het wilde maar niet weg en kwam steeds terug. Vorige week zaten er zelfs maden in. Dit omdat wij toen op vakantie waren en dus zelf niet konden behandelen. Dit hebben we eigenlijk altijd redelijk makkelijk weg kunnen krijgen met mokzalf van de da en regelmatig wassen met hibiscrub.
Dit jaar wil het dus maar niet weg en zag ik door de bomen het bos niet meer en heb ik maar een topic op bokt geplaatst. Hier kwam dus uit dat het mogelijk CPL kan zijn.

Als iemand hier tips of op/aanmerkingen over heeft hoor ik dit graag!

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:21

Gloa schreef:
@mindful; luzerne is mooi voer hoor. Maar niet alle paarden kunnen er tegen.

@vkm; de weide mineral is dezelfde als de natuurmineral. Alleen het formaat brokje is anders. Maar waarom zou je het door voer willen mengen? Samen met hooi en een liksteen heb je dan een compleet rantsoen.


Ohhh ik dacht het is een soort poeder! Het zijn dus brokjes. Had ik niet gezien, sorry! Als het een poeder was zou ik het mengen haha -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:47

Schopje!

Hoe gaat het met jullie paarden momenteel?

Het gaat met Bell echt enorm goed! Ze staat op onbeperkt hooi, mag echt niet het land meer op omdat ze daardoor duidelijk meer last van mok krijgt en krijgt alleen een vitaminebrokje. Qua buitengang komt ze ongeveer van 9 tot 17:30 buiten. Heel fijn! :) Heb enorm goed kunnen overleggen met de staleigenaar die me ook echt helpt en bijstaat in het proces.

Qua mijten begint ze nu pas weer echt last te krijgen. Meerdere die dat in deze periode hebben?

Verder krijgt ze dagelijks beweging. Benen blijven mooi slank (voor zover ze al slank waren, dus slank voor haar doen) en ze zit lekker in dr vel. Geen nare mokuitbraken meer gehad en de kloof die ze voor de zomer kreeg is dicht en genezen. Gelukkig! Was vreselijk om te zien en het wilde maar niet helen. :(:)

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:53

Gijs gaat ook goed, op de kloven na.. iemand tips?
Heb zijn benen wel alvast preventief geschoren..
Afbeelding

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:58

Wat fijn! Heel positief bericht, super joh!

Ik mag ook niet klagen. Marloes doet het ook goed. Weinig tot geen wondjes, wel veel schilfers. Geen mijt, al spuit ik er nu wel 1x per maand cidectin pour on op voor de zekerheid. Dat bevalt me goed.

Benen zijn mooi slank, nog steeds met dank aan de lymfedrainage. Waar ik overigens niet eens zoveel mee doe, ik pak alleen dagelijks de grote klieren bij de schouders even mee.

Ik zit alleen enorm te twijfelen of ik de benen ga scheren. Ze heeft nu weer aardig sok, en wat ga ik doen voor de winter.. er aan houden om de huid droog te houden, met het risico dat ik problemen mis. Of scheren, met het risico dat het een natte herfst en winter word en de benen te nat worden met alle gevolgen van dien.

Tot nu toe heb ik sinds de eerste uitbraak steeds geschoren, maar ik twijfel nu.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:12

Zorro, kan het niet dat de werking minder wordt als je preventief cidectin spuit? Vraag ik me zomaar af.

Ik heb vorig jaar winter, in februari, 1x geschoren ivm wassen toen de dierenarts hem heeft gespoten tegen de mijt. 2 weken geleden heb ik weer geschoren, preventief en gewoon omdat ik benieuwd was hoe zijn benen er uit zagen onder dat haar. Geen wondjes, weinig schilfers en niet dikker dan vorig jaar. Alleen die kloven baal ik echt van.. waarom ik die niet dicht krijg..

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:18

Welke kloven bedoel je precies, waar zitten die dan?

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:25

Zie foto hierboven, ter hoogte van zijn spronggewricht op beide benen. Het lijkt een soort horizontale snee van een cm of 5 waar korsten op zitten. Het bloed niet en wordt niet erger op het moment. Ik smeer dagelijks honingzalf en ga regelmatig met hem in zee om zijn benen te spoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:45

Zo zag de kloof bij mijn merrie eruit

Afbeelding
Afbeelding

Werd alleeb steeds groter en heelde slecht omdat wanneer ze bewoog het open scheurde..