lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 19:49

ElCid schreef:
Inderdaad! Ben jaren geleden in Andalusia geweest bij een fokkerij van endurance Arabieren, die zijn echt niet te vergelijken met de showpaarden met gedeukte neuzen }> . Bij Robbie den Hartog tijdens een hengstenshow, ook al flink wat jaartjes terug, een Franse "ren" Arabier gezien; die leek qua bouw meer op een Quarter dan op een Arabier maar was dus wel op de lange afstand een topper. Prachtig dier.
https://www.kossack.com/pages/stallions/marwan.php

Franse zijn inderdaad net quarters

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:21

ElCid schreef:
Kruising met Quarter( = Azteca) geeft een wendbaarder, flexibeler en krachtiger paard dan de Lusitano ( of PRE) met een meer "explosieve" kort durende energie: de Quarter is in 1e instantie gefokt als renpaard op de kwart ( quarter) mijl, vandaar de naam; dus de korte afstand ( 400 meter) . Wij hebben een Azteca zoon van Ultramar ( moeder dus een Quarter merrie met foundation bloedlijnen). Paard heeft meer kracht dan een Lusitano, is wendbaarder maar heeft een vergelijkbaar temperament, meer dan de gemiddelde volle Quarter of Paint en heeft een wat meer "barokke" uitstraling met o.a. een hoger geplaatste hals dan een Quarter en de kont van een Quarter :o. Quarters en Paints zijn meer gebruiks- en werkpaarden met een gelijkmatig temperament, gaan meestal economische om met hun energie. Maar zijn inderdaad minder geschikt voor duursporten als endurance of eventing daar is Arabisch bloed weer voor aangewezen al zal je wel goed moeten opletten welke Arabieren je gebruikt; de showdieren zijn daarvoor ook niet geschikt net zo min als de de pleasure gefokte Quarters ( met meestal veel volbloed) geschikt zijn een goede Azteca te fokken. Het hangt dus allemaal van het gebruiksdoel af.

Bedankt voor de uitleg! Hebt u soms een foto van uw Azteca aub? Sluit wel aan met mijn gebruiksdoel...
Berber geeft in sommige gevallen ook lagere halsaanzet, maar Berber staat ook aan de wieg van de volbloed meen ik me te herinneren, Godolphin Barb meer bepaald...

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:44

Afbeelding Ruin, stokmaat ca. 163 cm, zoon van Ultramar, op de foto ca. 6 jaar
Afbeelding


Afbeelding merrie, dochter van Ultramar, stokmaat weet ik niet, zal hier 3 of 4 jaar zijn.
Afbeelding


Afbeelding Ruin, zoon van Ultramar, was hier ca. 1 jaar oud.

Alle drie kruisingen met Quartermerries dus Azteca D.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 11:50

ElCid schreef:
[ [url=m/7jHB1V.jpg]Afbeelding[/url] ] Ruin, stokmaat ca. 163 cm, zoon van Ultramar, op de foto ca. 6 jaar
[ [url=m/tnmkoG.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/493OxB.jpg]Afbeelding[/url] ] merrie, dochter van Ultramar, stokmaat weet ik niet, zal hier 3 of 4 jaar zijn.
[ [url=m/Bw0eD1.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/AodZU4.jpg]Afbeelding[/url] ] Ruin, zoon van Ultramar, was hier ca. 1 jaar oud.

Alle drie kruisingen met Quartermerries dus Azteca D.

Moet zeggen gave paarden zeg

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:37

Zijn het ook, stuk voor stuk. :D :o .
De bovenste ruin hebben we zelf, de andere ruin kennen we, die heeft hier een paar maanden in training gestaan. De eigenaar en fokker van de merrie ( en de anderen) is nog altijd heel blij met haar.

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:38

Mag ik melden dat ik het geweldig vind dat er (we) het in een rastopic ook over kruisingen met ons favoriete ras kunnen hebben, en dat het daarbij zo super positief blijft?


Gewoon even wat me opvalt en blij maakt.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:43

Femke_Tweety schreef:
Mag ik melden dat ik het geweldig vind dat er (we) het in een rastopic ook over kruisingen met ons favoriete ras kunnen hebben, en dat het daarbij zo super positief blijft?


Gewoon even wat me opvalt en blij maakt.


Ik denk dat de juiste en goed onderbouwde kruisingen hier ook echt wel een plek moeten/ mogen hebben. Het is toch een stukje positieve bijdrage van het Lusitano ras.

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:48

Eens.

Absoluut.

Maar ik zie best vaak dat rasliefhebbers van andere rassen iedere vorm van kruising als minderwaardig zien.


Scheelt denk ik dat de Lusitano over het algemeen gefokt werd (en nóg gefokt word) om functionele paarden te krijgen.


Ik vind een aantal van die kruisingen, cruzados, aztecas ook echt geweldig leuke dieren.

Het goede van de Lusitano houden en eigenschappen erbij fokken die je belangrijk vind.

Of andersom, iemand met een ander ras dat een deel van de typische Lusitano eigenschappen wil zien bij een nakomeling van zijn of haar paard.


Ik vind het gewoon echt leuk om te zien!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:51

ElCid schreef:
[ [url=m/7jHB1V.jpg]Afbeelding[/url] ] Ruin, stokmaat ca. 163 cm, zoon van Ultramar, op de foto ca. 6 jaar
[ [url=m/tnmkoG.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/493OxB.jpg]Afbeelding[/url] ] merrie, dochter van Ultramar, stokmaat weet ik niet, zal hier 3 of 4 jaar zijn.
[ [url=m/Bw0eD1.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/AodZU4.jpg]Afbeelding[/url] ] Ruin, zoon van Ultramar, was hier ca. 1 jaar oud.

Alle drie kruisingen met Quartermerries dus Azteca D.

Subliem <3
Vooral die laatste, waw wat een compact stevig paard...

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:11

Femke_Tweety schreef:
Mag ik melden dat ik het geweldig vind dat er (we) het in een rastopic ook over kruisingen met ons favoriete ras kunnen hebben, en dat het daarbij zo super positief blijft?


Gewoon even wat me opvalt en blij maakt.

Het zijn dan ook kruisingen met mijn favorieten rassen. Naast de Engels en Arabisch volbloed heb ik ook zeker een voorliefde voor de Quarter. Of eigenlijk de Paint.

Met de Kwpner heb ik dan weer niet veel op, al zie ik uiteraard wel de grote waarde in de (top)sport.

Maar met stip op nr. 1 toch wel de Lusitano!! :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:08

Ik vind kruisen geen punt mits het doordacht is. En niet hup de hengst van de buurman op mijn merrie omdat het makkelijk is

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:18

Mijn ervaring is dat er zowel goede als slechte kruisingen zijn idd, zoals je zegt.
Ook zijn er zowel goede als slechte zuiver gefokte dieren, maar het is idd iets meer gokwerk met een kruising.
Bij mij waren het gelukkig gelukte accidentjes. Mijn mooiste kruising, ben maar te weten gekomen op 9 maand dat mijn merrie vol was, maar het kan idd ook slecht uitdraaien, daarom ben ik van mening dat je enkel met heel goede dieren mag kruisen die heel goed in elkaar zitten, waarvan het type niet te ver van elkaar ligt.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:23

Ik vind Azteca ook een zeer interessante kruising! Zelfs nog voor geshopt destijds maar toen stond er niets naar mijn smaak te koop.

En ik heb ook een aantal erg mooie PSLxBerber gezien - Genet wordt dat volgens mij genoemd?

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:38

Dit paard moet je eens bekijken: 'Chenel'
Pas op, wel een stierengevecht. Mocht je dat liever niet zien.

Het is een kruising Luso-Anglo-Arab. Zo'n gaaf beest. <3
Nadat ik dit filmpje gezien had, was ik helemaal overtuigd om mijn Tempête te dekken met een Lusitano.
Azteca's vind je meer in de stierenring. Merlin is daar waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van. Kruising met Anglo-Arab vond ik minder vaak.
Ze zijn trouwens niet echt 'minderwaardig'. Naar verluid wordt er stevig geld voor zo'n paard betaald.
Als Aquilo een veulen was, heb ik ook meerdere keren de vraag gehad of ik hem wilde verkopen. (Vooral van WE-ruiters) Blijkbaar is het een gedroomde kruising voor dat soort sport.
De eigenaresse van zijn vader waarchuwde mij ook altijd dat ik er absoluut genoeg geld voor moest vragen als ik hem ooit verkocht. :+ _O-

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:55

Heb de eerste 3 minuten gekeken, langer kost mij moeite ivm stierenvechten.

Maar bijzonder sterk wendbaar en moedig paard. Of in ieder geval gehoorzaam en handig en meedenkend onder stress/druksituatie.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:51

Je zou niet zeggen dat dat een kruising is, ziet er gewoon uit als een lusitano in mijn ogen. Erg knap en atletisch paard maar pfft wat een vreselijke sport voor zowel paard als stier zeg.

Is de schimmel die er na komt ook een kruising?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 12:23

Luckystory schreef:
Dit paard moet je eens bekijken: 'Chenel'
Pas op, wel een stierengevecht. Mocht je dat liever niet zien.
[ Video ]
Het is een kruising Luso-Anglo-Arab. Zo'n gaaf beest. <3
Nadat ik dit filmpje gezien had, was ik helemaal overtuigd om mijn Tempête te dekken met een Lusitano.
Azteca's vind je meer in de stierenring. Merlin is daar waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van. Kruising met Anglo-Arab vond ik minder vaak.
Ze zijn trouwens niet echt 'minderwaardig'. Naar verluid wordt er stevig geld voor zo'n paard betaald.
Als Aquilo een veulen was, heb ik ook meerdere keren de vraag gehad of ik hem wilde verkopen. (Vooral van WE-ruiters) Blijkbaar is het een gedroomde kruising voor dat soort sport.
De eigenaresse van zijn vader waarchuwde mij ook altijd dat ik er absoluut genoeg geld voor moest vragen als ik hem ooit verkocht. :+ _O-

Geweldig de show echt vind het prachtig. Alleen vind ik het erg dat de stier gestoken en gedood word. Ze kunnen ook show maken en dan de stier iets van prik kussen om doen of zo , want het spel is machtig

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:29

Wow Ans wat een paard die Chenel ❤️❤️❤️

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:39

De stier wordt, in Portugal, niet gedood in de arena. Maar na de show afgevoerd naar het slachthuis waar hij geslacht wordt. In Spanje wordt de stier wel in de ring gedood.
Overigens ben ik geen fan van stierenvechten maar er zijn verschillen in de gevechten in de verschillende landen. In Portugal is jet toch hoofdzakelijk show en laten zien hoe goed een paard aan de hulpen staat, in Spanje is het echt niet om aan te zien. Overigens bestaat er ook het zgn. "bloodless" bullfighting, dan krijgen de stieren een kussentje van Velcro op de schouder waar de prikkers op gegooid worden; daar zit ook Velcro op dus die blijven plakken.
Overigens is de stress bij de stieren wel heel heftig, ook bij het bloodless maar aan de andere kant hebben deze stieren een prachtig leven op de velden en worden er maar een paar "opgeofferd" voor het gevecht..........Nog steeds niet goed te praten maar het is dus niet zo dat alle Portugese stieren de ring in gaan.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:43

keona schreef:
Geweldig de show echt vind het prachtig. Alleen vind ik het erg dat de stier gestoken en gedood word. Ze kunnen ook show maken en dan de stier iets van prik kussen om doen of zo , want het spel is machtig


Bij deze stijl van corrida wordt de stier niet (in de arena) gedood. Sommige worden na afloop geslacht maar goede vechtstieren gaan terug t land op voor de fok.

Na het gevecht worden tamme ossen de arena in gestuurd om de stier mee terug de sluis in te lokken.

Je ziet ook wel bloedloze variant met klitteband banderillas maar (nog) niet in Portugal.

Bij de Spaanse variant wordt de stier wel gedood en daar laten ze de stier ook express de paarden raken.

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:43

Ik meen dat er ook nog zoiets als Course Camarquese is, waarbij er kleine kransjes van bloemen rondom de hoorns geschoven moeten worden.

Daar kan ik me iets meer in vinden.


Zien hoe de paarden reageren op het werk, hoe snel, behendig, scherp en meedenkend ze zijn vind ik geweldig.

Tis jammer dat het ten kostte van andere dieren gaat.


Heb nu iets meer gezien van het filmpje. Heb nog steeds behoorlijk bmoeite met wat er met de stier gebeurt.
Maar die paarden zijn geweldig, en eerlijk is eerlijk, die ruiter kan wél rijden, show maken en inschatten wat hij doet.
Lós van wat er met de stier gebeurt, vind ik het bijna kunst.

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:54

Even opgezocht.

Dat Camarquese is zonder paarden. Stier heeft lintjes aan hoorns, stierenvechters zónder paard proberen die eraf te krijgen zonder zelf gewond te raken, zeg maar.


Heeft dus niets met 'onze' Lusitanos te maken.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:29

Ik vind de samenwerking tussen ruiter en paard prachtig. Het laat de Lusitano op z'n best zien. Maar ik kan er niet lang naar kijken. Of ze stier nu doden of niet, van mij mag het afgeschaft worden.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:02

Citaat:
Je ziet ook wel bloedloze variant met klitteband banderillas maar (nog) niet in Portugal.


Het bloodless schijnt hoofdzakelijk en op kleine schaal in California, Texas, etc. ( dus in de VS) te gebeuren.
https://laughingsquid.com/fighting-mad- ... ullfights/

Maar heel eerlijk gezegd vond ik het Portugese stierenvechten ( qua "bloedlust") niet zo vreselijk om naar te kijken, de banderillas komen in het vetkussen van de stier en dus niet meteen in de spieren. Het trieste vond ik de stress bij de stieren die echt compleet de weg kwijt zijn, er ging er zelfs 1 maar op de grond liggen toen wij een keer mee zijn geweest toen we in Portugal waren, en die moest dus de arena uitgesleept worden ( en was nauwelijks gewond). Die reageerde ook niet meer op de ossen die hem mee moesten lokken.

Sommige stieren gaan terug voor de fok, maar dat zijn er niet zoveel. De rest wordt, net als de maatjes uit de wei geslacht. De stieren die dus niet in de ring komen hebben een leven waar menige Nederlandse stier jaloers op kan zijn }:0 , de rest...... -O-

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:37

Ja de stress..dat is natuurlijk enorm voor die dieren en dat zie je ook aan de paarden. Dat vind ik niet prettig om te zien. Wel erg fijn dat ze niet gedood worden in Portugal in de arena..maar toch, zodra het een dier op de een of andere manier "schaad" als mensen er iets mee doen dan haak ik af. Over Spanje hoef ik niets meer te zeggen..