lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:34

Femke_Tweety schreef:
Met name die bovenste lijkt behoorlijk strakke lendenen te hebben.
Zeker aandachtspunt.

Verder leuk om met deze dames te fokken.

Ben wel benieuwd naar hun afstamming?

Is probleem, klopt.
Toch,dochterlief zit heel stevig in elkaar. Toen ik Ultramar zag dacht ik: misschien is dat wat voor haar, zou wel graag nog 1 vol Lusitanoveulen fokken uit haar, met compacte hengst met goeie voetzolen.
Afstamming ga ik je PB-en, is helaas inteelt. Ik denk dat dat beetje haar probleem is.

Femke_Tweety

Berichten: 12024
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:35

Wauw wat een gave merrie is die dochter van Ultramar!

@Carl, pb gezien.
Morgen eens uitgebreid bekijken!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:46

Wat vinden jullie van de keuring locatie van dit jaar?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 00:06

Duijfje schreef:
Wat vinden jullie van de keuring locatie van dit jaar?

Whaaa grappige vraag in de achter tuin van het bestuur.

Veel en veel te ver, midden van het land is prima maar 3 u rijden en met een paard dus nog veel langer NEE

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:36

Ja de plek is.... bijzonder

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:02

Niet centraal en voor ons helaas veel te ver weg...

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:23

Ik weet niet of ik de rit er voor over heb...

Femke_Tweety

Berichten: 12024
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:45

Duijfje schreef:
Wat vinden jullie van de keuring locatie van dit jaar?



Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig waar het is.

Heb een 25 jarige ruin, doe weinig tot niets met keuringen.

En kan gewoon niet vinden waar...

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:19

Hippisch centrum Exloo, Drenthe.
Een aantal jaar geleden was de keuring in Assen, Sunrise stables, daar was toen ook nogal wat commentaar op maar de locatie was erg prettig en het was een succesvolle keuring.
Exloo is ook een erg mooie locatie, meerdere binnenbakken en grote kantine en ruime parkeergelegenheid. Het schijnt ( deels) met kosten te maken te hebben; Ermelo is duur, duurder dan Exloo en de club zal daar het geld niet voor ( over?) hebben.
Wij gaan misschien wel even kijken maar het is ook bijna in onze achtertuin.

Overigens zou het ons weinig uitmaken als we echt perse zouden willen deelnemen, we zijn ook een keer naar Gesves gegaan met Ultramar en onze "ritje" naar Portugal met 2 paarden was ook een leuk avontuur.
Nederland is niet zo groot, het vinden van een goede, betaalbare, locatie is erg moeilijk en uiteindelijk is elke locatie voor sommigen ver weg en voor sommigen dichtbij. En voor sommigen ( en daarmee bedoel ik niet meteen iemand hier ;-) is verder dan een half uur al ver weg.
Altijd het probleem met dingen organiseren "you can't please them all" , maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen blij is met deze plek en ook dat het voor sommigen echt geen doen is om 3 uur heen en 3 uur terug te rijden om 5 minuten een paard te presenteren.
Het had, met wat meer moeite, waarschijnlijk wel centraler kunnen zijn.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:23

Femke_Tweety schreef:
Duijfje schreef:
Wat vinden jullie van de keuring locatie van dit jaar?



Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig waar het is.

Heb een 25 jarige ruin, doe weinig tot niets met keuringen.

En kan gewoon niet vinden waar...


Exloo.. Aangekondigd op de FB van lusitano vrienden Nederland.

Mijn mening:
Veel te ver. Als we dit jaar gaan , gaan we wel weer naar Gesves. Is hoe dan ook dichter bij voor ons. Maar Ermelo is ook nog wel te doen, als de inschrijvingen interessant genoeg zijn.

De opzet vind ik wel veel beter. De MCI kan mij persoonlijk gestolen worden, maar de toevoeging van de WE wedstrijd vind ik zeer welkom en vond ik vorig jaar op Gesves een welkome afwisseling.

Goed, wellicht trekt het meer liefhebbers uit Duitsland? Tegelijkertijd vraag ik me af of in zijn totaliteit dit de inschrijvingen wel ten goede komt, of bijvoorbeeld Do Luar die afstand ziet zitten is natuurlijk maar de vraag en vanuit het zuiden werd ook niet erg enthousiast gereageerd.

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:00

Behoorlijk wat commentaar inderdaad op FB. :D

Het is jammer dat je je paarden niet in het buitenland kan voorbrengen voor opname keuring. Mijn voorkeur zou dan ook Gesves zijn boven de NL keuring, waar die dan ook gehouden wordt. In Duitsland was ook een hele gave locatie bij dat slot.

Ik denk ook niet dat het zozeer de afstand is maar de vereniging zelf waar ook wel elk jaar gezeik mee is. Ondanks goed en minder goede pogingen blijft het toch steeds veel gedoe geven daar. En dan ineens weer zo'n mededeling schiet bij veel leden blijkbaar in het verkeerde keelgat. Wat ik zo lees op FB wordt er ook getwijfeld over de motieven...

Femke_Tweety

Berichten: 12024
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:56

Ik had het Facebook gebeuren even gemist.
Jammer die verdeeldheid.

Bestuur van 2 mensen lijkt me sowieso heel ingewikkeld.
Dan moet je het met 2 beslissen en regelen.
Dus veel werk, en je schiet snel naar een voor jou bekende en bereisbare locatie omdat dat in de voorbereiding werk scheelt. En het moet met 2, dus minder werk is wel echt een argument.

Maar belangenverstrengeling en eigen belang zitten daarmee heel dichtbij.
Tis net vanaf welke kant je het bekijkt.


Ik zag dat er ook discussie is over de twee andere onderdelen die dezelfde dag/locatie georganiseerd worden.

Ook weer zo dubbel. Je bent een kleine vereniging, en wil meer mensen aantrekken. Bovendien de Lusitano meer bekendheid geven.

Dan zijn extra onderdelen niet gek.

Maar het haalt wél het exclusieve 'lusitano' weg.


Nederland is in vergelijk met omringende landen klein.
In Dld, Portugal zit je al veel sneller met grotere reisafstanden.
Wat is de norm?


Ik vraag me alleen af waarom dat bestuur zo klein is?
Moeilijk mee samen te werken?
Te weinig interesse?
Te veel ge-eikel binnen de vereniging?
Tis jammer iig.


Érgens staat me bij dat ik ooit afgehaakt ben, jaren geleden.
In eerste instantie interesse om lid te worden en te kijken, of mee te doen aan Lusitano activiteit, maar dat dat eigenlijk ongewenst was omdat ik een papierloze heb. (Overigens nagenoeg zéker wel PSL)
Maar weet niet meer 100% zeker of dat inderdaad deze vereniging was.


Zónde, dit soort gemor en gedoe binnen een al erg kleine vereniging.


Ik hoop dat leden, bestuur, alle liefhebbers etc op de een of andere manier weer op 1 lijn komen.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:01

Bestuur is zo klein omdat mensen keer op keer voortijdig afhaken, daar zullen ze wel een goede reden voor hebben

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:57

Dat denk ik ook Ellis :)

Heb mijn mening op Facebook al geplaatst, maar hier ook nog even. Locatie is jammer, maar kan een logische keuze zijn mits beter toegelicht. Andere rassen op de keuring ben ik geen voorstander van. Denk dat we genoeg Lusitano's in het land (en daarbuiten) hebben om een prachtig evenement te organiseren. Waarom het dit jaar geen internationale keuring is begrijp ik dan ook niet. De insteek van een Lusitano evenement ipv een keuring alleen ben ik zeker voorstander van. Dit gebeurd in Portugal ook en zorgt ervoor dat de keuring voor meer bezoekers aantrekkelijk wordt. Een dressuurwedstrijd lijkt me het meest geschikt. WE erbij is nog leuker, maar zonder samen te werken met een organisatie die ook andere rassen toelaat is dat niet te organiseren. De keuring is op zich al een flinke onderneming en meer onderdelen is meer tijd etc. Wat mij het meest tegen de borst stoot is dat er een belangrijk besluit is genomen door 2 bestuursleden zonder ook maar iets met de leden te overleggen. Dat had prima gekund tijdens de Algemene Leden Vergadering.

Lees overigens nog steeds mee hoor, welkom aan alle nieuwelingen! Fotootje van mijn Hèrmes:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eefiepeefie op 23-01-19 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:08

Carl123 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Met name die bovenste lijkt behoorlijk strakke lendenen te hebben.
Zeker aandachtspunt.

Verder leuk om met deze dames te fokken.

Ben wel benieuwd naar hun afstamming?

Is probleem, klopt.
Toch,dochterlief zit heel stevig in elkaar. Toen ik Ultramar zag dacht ik: misschien is dat wat voor haar, zou wel graag nog 1 vol Lusitanoveulen fokken uit haar, met compacte hengst met goeie voetzolen.
Afstamming ga ik je PB-en, is helaas inteelt. Ik denk dat dat beetje haar probleem is.


Als je op zoek bent naar een goede Lusitano hengst dan lijkt het mij verstandig om advies in te winnen van mensen die er verstand van hebben. Een fokker dus of iemand die veel verstand heeft van fokken, daar ga ik mij niet aan wagen. Zeker omdat je spreekt van inteelt. Ik vind mijn eigen fokproduct best heel goed gelukt, maar daar heb ik ook hulp bij gehad.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:38

Eefiepeefie schreef:
Dat denk ik ook Ellis :)

Heb mijn mening op Facebook al geplaatst, maar hier ook nog even. Locatie is jammer, maar kan een logische keuze zijn mits beter toegelicht. Andere rassen op de keuring ben ik geen voorstander van. Denk dat we genoeg Lusitano's in het land (en daarbuiten) hebben om een prachtig evenement te organiseren.


Ik begrijp nergens uit de tekst dat er andere rassen toegestaan zijn op de keuring. Enkel op de door afzondergelijke organisaties opgezette MCI en WE wedstrijd.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:58

jannico schreef:
Eefiepeefie schreef:
Dat denk ik ook Ellis :)

Heb mijn mening op Facebook al geplaatst, maar hier ook nog even. Locatie is jammer, maar kan een logische keuze zijn mits beter toegelicht. Andere rassen op de keuring ben ik geen voorstander van. Denk dat we genoeg Lusitano's in het land (en daarbuiten) hebben om een prachtig evenement te organiseren.


Ik begrijp nergens uit de tekst dat er andere rassen toegestaan zijn op de keuring. Enkel op de door afzondergelijke organisaties opgezette MCI en WE wedstrijd.


Ik bedoelde andere rassen op het evenement tijdens de keuring. Andere rassen tijdens de keuring is inderdaad niet toegestaan. :+

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:30

Ik twijfel of ik heen ga.
De afstand is voor mij niet zo een probleem, ik rijd graag auto. Ik heb alleen geen E rijbewijs of auto die trekken kan.

Ik weet ook niet of de keuring wel meer mensen zal trekken, zoals er wordt gehoopt. Denk dat de meeste mensen toch zullen blijven plakken bij het MCI en de WE..
Desniettemin zou ik Guapa wel graag een keer voor willen brengen..

Gisteren zijn we met het hele gezin naar Guapa gegaan, heel cliché sneeuwfotootjes gemaakt haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:27

Eefiepeefie schreef:
Als je op zoek bent naar een goede Lusitano hengst dan lijkt het mij verstandig om advies in te winnen van mensen die er verstand van hebben. Een fokker dus of iemand die veel verstand heeft van fokken, daar ga ik mij niet aan wagen. Zeker omdat je spreekt van inteelt. Ik vind mijn eigen fokproduct best heel goed gelukt, maar daar heb ik ook hulp bij gehad.

Ik zoek gewoon waar hengsten ter dekking staan, via google vind je bitter weinig, of het zijn van die dure, veels te grote overfokte dieren...
Gezien haar dochter werkelijk een plaatje is, kei kei keiharde hoeven heeft en geweldig uit de voeten kan, compact gebouwd is, vertrouw ik best wel op mijn eigen ogen. Ik had gewoon graag een paar adressen gehad, als ik thuis ben kan ik eerst even bezoekje nemen en de hengst bekijken.
Kunst is om je niet blind te staren op die verrekte dressuurgangen. Soms is een hengst met mindere gangen en zonder papier beter dan een prijsdier. Daarom moet je er veel bekijken, zo leer je ook wat. Via bokt adressen achterhalen, is al een begin.
Ik hoef geen veulen voor prijskampen, daarom zei ik al dat de dekprijs niet hoog moet zijn. Waarom niet? Omdat ik vooral een gezond, goed in elkaar zittend veulen wil die geschikt is voor wandeltochten en resistent om gans jaar buiten te lopen. Lusitano's zijn dan ook van oorsprong harde werkpaarden. Klein, compact, dat zijn de sterkste! Niet die grote zwabbers!

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:30

Eefiepeefie schreef:
Ik bedoelde andere rassen op het evenement tijdens de keuring. Andere rassen tijdens de keuring is inderdaad niet toegestaan. :+


Exact, dus waar wringt de schoen dan? De twee andere evenementen worden onder een andere vlag georganiseerd op de zelfde dag op het zelfde terrein, maar staan uiteindelijk los van de keuring.

De keuringen zijn al een weinig bezochte aangelegenheid dus iedere bezoeker die er al dan niet toevallig mee in aanraking komt lijkt me welkom. Het maakt de dag ook gewoon beter houdbaar in mijn optiek.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:47

Ik denk dat het voor de fokkers ook wel interessant kan zijn om net de deelnemers en toeschouwers van de MCI en de WE op het terrein te hebben. Uiteindelijk zijn dat toch ook de mensen die eventueel geïnteresseerd kunnen zijn in een veulen of jong dier. En het is reclame van de lusitano naar de mensen toe die de paarden net in de sport gebruiken.
En het maakt het evenement ook drukker en gezelliger.
In Gesves is er al jaren een samenwerking met de MCI en de WE. En dat verloopt heel fijn. Dat er PRE's en andere rassen rondlopen stoort niemand.

De locatie van de Nederlandse keuring lijkt mij inderdaad niet ideaal. De afstand naar Ermelo vind ik als belg nog enigszins te overbruggen. (Ook eens gaan kijken maar dan wel een nachtje een hotel geboekt.) Exloo zal ik zo gauw niet doen. Ik vraag me ook af of Belgische fokkers nog wel hun veulens gaan willen opladen voor zo'n afstand?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 18:57

Carl123 schreef:
Eefiepeefie schreef:
Als je op zoek bent naar een goede Lusitano hengst dan lijkt het mij verstandig om advies in te winnen van mensen die er verstand van hebben. Een fokker dus of iemand die veel verstand heeft van fokken, daar ga ik mij niet aan wagen. Zeker omdat je spreekt van inteelt. Ik vind mijn eigen fokproduct best heel goed gelukt, maar daar heb ik ook hulp bij gehad.

Ik zoek gewoon waar hengsten ter dekking staan, via google vind je bitter weinig, of het zijn van die dure, veels te grote overfokte dieren...
Gezien haar dochter werkelijk een plaatje is, kei kei keiharde hoeven heeft en geweldig uit de voeten kan, compact gebouwd is, vertrouw ik best wel op mijn eigen ogen. Ik had gewoon graag een paar adressen gehad, als ik thuis ben kan ik eerst even bezoekje nemen en de hengst bekijken.
Kunst is om je niet blind te staren op die verrekte dressuurgangen. Soms is een hengst met mindere gangen en zonder papier beter dan een prijsdier. Daarom moet je er veel bekijken, zo leer je ook wat. Via bokt adressen achterhalen, is al een begin.
Ik hoef geen veulen voor prijskampen, daarom zei ik al dat de dekprijs niet hoog moet zijn. Waarom niet? Omdat ik vooral een gezond, goed in elkaar zittend veulen wil die geschikt is voor wandeltochten en resistent om gans jaar buiten te lopen. Lusitano's zijn dan ook van oorsprong harde werkpaarden. Klein, compact, dat zijn de sterkste! Niet die grote zwabbers!

Waarom geen goede kwpn dressuur hengst. Vaak kwaliteit voor normale prijs en je krijgt er papieren bij

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:12

Dat ziet er een gezellig familie-uitje uit ;)

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:32

Zolang het ook echt los van elkaar gehouden wordt zou ik het ook niet erg vinden. Ik zou het persoonlijk wel jammer vinden als er wedstrijdblokken tussen het keuringsprogramma in zouden zitten, maar dat is hier denk ik niet het geval. Zelf ga ik namelijk echt voor de keuring en niet om wedstrijdjes te kijken, waar ik doorgaans niet echt van kan genieten.

Maar andere denken daar weer anders over, en ik kan me voorstellen dat je dingen uit wil proberen, dus wat dat betreft.... Ik sla dan wel weer een jaartje over. :)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:34

Waarom geen goede kwpn dressuur hengst. Vaak kwaliteit voor normale prijs en je krijgt er papieren bij[/quote]



Ik ben ooit gestopt met rijden, bloedhekel aan BWP'ers.
Lusitano's zijn mijn passie. Iberiers. Nooit iets anders meer!
Ultramar is nog steeds nummer 1, maar gezien ik de merrie's niet gekeurd worden, had ik liever een papierloze Lusitano gevonden.