lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:47

Afbeelding

36 weken zwanger en lekker nazomerzonnetje

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:22

DeniseSoares schreef:
ElCid: Lijkt me super om volgend jaar een clinic bij Antonio te mogen rijden!!!! Je mag me op de mailingslist zetten. Vervoer is dan wel te regelen.


Ik zet je erbij. Antonio is weer op weg naar het vliegveld/ naar huis. Het was een zeer geslaagd weekend op onze nieuwe locatie. Iedereen was weer erg tevreden en het was erg gezellig. Het mooie weer was een pluspunt en we hebben zelfs buiten kunnen lunchen.

We gaan proberen om hem volgend voorjaar en najaar weer te laten komen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 14:26

Hoe is het gegaan in gesves met de lusitano's

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:03

Ik weet niet of jullie daar iets van meegekregen hebben, dat er dierenartsen/paardentandartsen zijn die waarschuwden voor horzeleitjes in de paardenmond.
Ik dacht toen ik het zag dat het niet eens kon bestaan!
Maar zondag was ik bij Danca en ineens dacht ik er aan; ze deed wat gek met haar mond en ze knarsetandde.

Vandaag kwam onze dierenarts/tandarts en ze belde me; Danca heeft wormen in haar mond.
Iewwwwww. En ik had haar pas al ontwormd, nou ja, nog maar eentje.

Veel erger vond ik dat bleek dat Danca melanomen heeft in haar mond, waardoor we waarschijnlijk bitloos moeten gaan rijden.
De vorige tandarts is het niet opgevallen, dus wie weet is het in een jaar gegroeid.
Het zit bovenin, ik vind ze best groot.

Ik kan eventueel een foto plaatsen.

En de horzellarven, bah!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:07

Maar is toch normaal die eitjes leggen ze meestal op de benen paard jeukt zich er aan met de mond en dan heb je ze te pakken. En melanomen ja dat krijg je er gewoon bij , zeker bij de Lusitano en pre is het heel normaal. Daarom voor mij zeker nooit een schimmel lusitano

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:07

He bah dat is niet iets waar je aan wil denken horzellarven in je paard :(
Jeetje wat vervelend dat jou paardje ook melanomen heeft. Hopelijk groeien ze niet zo hard. Ik ben er wel echt beetje klaar mee met die melanomen. Voor mij toch wel echt een reden om nooit meer een schimmel te nemen...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:09

Daphneeeej schreef:
He bah dat is niet iets waar je aan wil denken horzellarven in je paard :(
Jeetje wat vervelend dat jou paardje ook melanomen heeft. Hopelijk groeien ze niet zo hard. Ik ben er wel echt beetje klaar mee met die melanomen. Voor mij toch wel echt een reden om nooit meer een schimmel te nemen...

Het aparte is dat je melanomen vooral bij Lusitano en pre ziet.
Heb het bij Arabieren of Welsh pony's nog nooit gehoord.
Het heeft zeker met kleur te maken maar denk dat het ook bij sommige rassen gewoon er in zit.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:11

keona schreef:
Daphneeeej schreef:
He bah dat is niet iets waar je aan wil denken horzellarven in je paard :(
Jeetje wat vervelend dat jou paardje ook melanomen heeft. Hopelijk groeien ze niet zo hard. Ik ben er wel echt beetje klaar mee met die melanomen. Voor mij toch wel echt een reden om nooit meer een schimmel te nemen...

Het aparte is dat je melanomen vooral bij Lusitano en pre ziet.
Heb het bij Arabieren of Welsh pony's nog nooit gehoord.
Het heeft zeker met kleur te maken maar denk dat het ook bij sommige rassen gewoon er in zit.

De dierenarts die ik er bij heb gehad toen ik voor afspraak sprak over melanomen kreeg ik meteen als tegen reactie: “oh het is een schimmel zeker?” De dierenartsen waar ik contact mee heb gehad zeiden dat het echt een schimmel ding in het algemeen is. Vooral de schimmels die echt ‘wit’ zijn.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:22

keona schreef:
Daphneeeej schreef:
He bah dat is niet iets waar je aan wil denken horzellarven in je paard :(
Jeetje wat vervelend dat jou paardje ook melanomen heeft. Hopelijk groeien ze niet zo hard. Ik ben er wel echt beetje klaar mee met die melanomen. Voor mij toch wel echt een reden om nooit meer een schimmel te nemen...

Het aparte is dat je melanomen vooral bij Lusitano en pre ziet.
Heb het bij Arabieren of Welsh pony's nog nooit gehoord.
Het heeft zeker met kleur te maken maar denk dat het ook bij sommige rassen gewoon er in zit.


Vergeet de Lipizzaner niet!

Mijn Lipizzaner had ze niet, toch is ze nog erg jong voor de melanomen. Danca is pas 10.

Horzeleieren, tja het is logisch en paarden kunnen ze relatief snel krijgen, maar toch! Blehh

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:26

Ja het is zeker een schimmel ding maar bij een pre staat dat als je een pre schimmel koopt je voor 100% zeker bent van melanomen. En ken zat arabieren schimmels en daar nog nooit melanoom bij gezien.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:30

Dat is toch bizar, dat je nu dus een PRE schimmel koopt dat je er 100% zeker melanomen bij krijgt???

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 21:31

Karma schreef:
Dat is toch bizar, dat je nu dus een PRE schimmel koopt dat je er 100% zeker melanomen bij krijgt???

Nou heb dat ooit gelezen en het zou me niks verbazen.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:24

Melanomen zijn niet ras gebonden..

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 10:40

jannico schreef:
Melanomen zijn niet ras gebonden..

En toch komt het bij bepaalde rassen veel meer voor dus zal uit bepaalde lijnen zijn

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:15

Niet rasgebonden

Wel genetische invloed. (Sterk)

En daarmee in sommige rassen zeer zeker vaker voorkomend dan in andere rassen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:33

Ik ken nochtans genoeg PRE schimmels zonder melanomen. En Arabieren schimmels met melanomen.
Dus ik denk dat die stelling wat te veralgemenend is?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 18:38

Luckystory schreef:
Ik ken nochtans genoeg PRE schimmels zonder melanomen. En Arabieren schimmels met melanomen.
Dus ik denk dat die stelling wat te veralgemenend is?

Hoe was gesves gegaan

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:24

keona schreef:
Hoe was gesves gegaan


Goed, ze hebben haar opgenomen in het stamboek. Dus missie geslaagd :D
Ik heb nog geen foto's ontvangen, daarom dat ik er nog niets over geschreven had.

Je hoopt natuurlijk ook dat ze goed scoort, maar realistisch gezien zat dat er niet in.
Als je met een ongetrainde, veel te dikke en geblesseerde fokmerrie komt mag je dat niet echt verwachten waarschijnlijk. :o
Ze is zwaar afgerekend op alles wat met haar blessure te maken had. (Gangen en benen)
Volgens de voorbrenger ging het gesprek in de piste oa. ook over de blessure. (Er was op voorhand een medisch dossier ingediend) En verder waren de punten ook wel terecht. Een paard dat niet getraind kan worden, een week ervoor nog amper kon draven en een veulen van 5 maanden aan de voet heeft, staat er natuurlijk heel anders bij dan een afgetraind jong dier.
Ik heb ook lang getwijfeld hoe ik haar zou tonen omdat ik wist dat het lastig zou worden. En iedereen zei dat ik het juist had aangepakt om haar met Orpheo te tonen. De voorbrenger zei dat het veulen haar de goedkeuring heeft opgeleverd. En dat het slim was dat ik het zo heb gedaan. Uiteindelijk gaat die stamboekopname over het potentieel van een merrie als fokdier en dat heeft ze met dit veulen wel aangetoond. Iedereen was zeer te spreken over hem. :D
Dus eigenlijk moet ik gewoon blij zijn. En nu mag ik zonder zorgen hengsten bedenken. :+

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 20:34

Luckystory schreef:
keona schreef:
Hoe was gesves gegaan


Goed, ze hebben haar opgenomen in het stamboek. Dus missie geslaagd :D
Ik heb nog geen foto's ontvangen, daarom dat ik er nog niets over geschreven had.

Je hoopt natuurlijk ook dat ze goed scoort, maar realistisch gezien zat dat er niet in.
Als je met een ongetrainde, veel te dikke en geblesseerde fokmerrie komt mag je dat niet echt verwachten waarschijnlijk. :o
Ze is zwaar afgerekend op alles wat met haar blessure te maken had. (Gangen en benen)
Volgens de voorbrenger ging het gesprek in de piste oa. ook over de blessure. (Er was op voorhand een medisch dossier ingediend) En verder waren de punten ook wel terecht. Een paard dat niet getraind kan worden, een week ervoor nog amper kon draven en een veulen van 5 maanden aan de voet heeft, staat er natuurlijk heel anders bij dan een afgetraind jong dier.
Ik heb ook lang getwijfeld hoe ik haar zou tonen omdat ik wist dat het lastig zou worden. En iedereen zei dat ik het juist had aangepakt om haar met Orpheo te tonen. De voorbrenger zei dat het veulen haar de goedkeuring heeft opgeleverd. En dat het slim was dat ik het zo heb gedaan. Uiteindelijk gaat die stamboekopname over het potentieel van een merrie als fokdier en dat heeft ze met dit veulen wel aangetoond. Iedereen was zeer te spreken over hem. :D
Dus eigenlijk moet ik gewoon blij zijn. En nu mag ik zonder zorgen hengsten bedenken. :+

Goed toch.
En wat je zegt een merrie met veulen zien ze wel wat de merrie brengt.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:12

Ja inderdaad. En ik kreeg echt heel leuke reacties over Orpheo.
Ze probeerden mij zelfs te overhalen om hem mee te laten lopen bij de veulens.
Maar na de concurrentie te bekijken, heb ik dat maar wijselijk zo gelaten. :+
Zijn halfzusje (zelfde vader) heeft wel die rubriek gewonnen, dus dat was ook al heel tof. En de tegenstanders waren IRS en Escorial-veulens. Dus dat is echt wel flink.

Ik droom nu stiekem ook van een Escorial of IRS merrie-veulen uit Gina... Een valkje := :P
Maar eigenlijk mag ik dat niet luidop zeggen. :o

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:13

Gefeliciteerd Luckystory!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:29

Super toch, hartstikke fijn!
Gefeliciteerd!

IRS is gaaf!

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:06

Gefeliciteerd met de resultaten op de keuring! Ik kon er helaas niet zijn vanwege mijn werk. Ik had IRS en de offspring graag gezien *\o/* .

Nu wat minder leuk nieuws: vanwege gezondheidsredenen van de mede-eigenaar van Jaguar en mijn onmogelijkheid om haar wegvallen te compenseren, zowel financieel als vanwege mijn onregelmatige werk hebben we besloten dat we onze lieve, stoere Lusitano Jaguar te koop gaan zetten.

Jaguar hebben wij vorig jaar zelf uit Portugal gehaald. Hij is eind vorig jaar gecastreerd en is nu 4 jaar. Hij is net een beetje onder zadel en dat gaat prima. We hebben hem namelijk eerst zoveel mogelijk van de grond geleerd.

Hij is goed gefokt, zijn vader is Quo-Vadis SS (Sociedades Silveiras) en van moederskant Adido Interagro. Jaguar. Jack zou zeer geschikt zijn voor (Academische) dressuur en ook WE. Hij is ontzettend lief en braaf in de omgang en een tijger in het werk, zonder heet of rillerig te zijn. Hij heeft een hele goede stap en draf.

Hij meet nu 1.54, ik pas er met mijn 1.75 prima op zonder er onder uit te komen.

Mochten jullie een superleuke en gezellig Lusitano zoeken die dol is op aandacht en gezelligheid of iemand weten, stuur mij dan een PB voor meer informatie!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:16

Luckystory: Gefeliciteerd!!!

Wat verdrietig dat je Jaguar nu moet gaan verkopen Erretje... :(
Als ik het geld toch eens had..Voor mij een leuk maatje, 1.54m.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:04

Ja is t ook. Maar stalling is hier zo duur, gemiddeld stalletje kost + 300 in t gooi en ik moet m volpension hebben staan als ik t alleen wil doen. Dan heb je nog niet eens een binnenbak of buitenzetten ofzo, dat soort dingen.

T zou wel heel egoistisch zijn als ik mn kinderen dingen onthou zoals vakanties omdat mama zo nodig een paard moet .

Als ze uitvliegen komt er wel weer een moment hoop ik. Als ik dan nog op een paard kom . Ik zoek wel een leuk bijrijdpaard tzt.

Jaguar verdiend beter. Hij wil zo graag gezelligheid van mens en paard.