lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:35

Goh, ik vind zijn veulens wel mooi om te zien. Maar hij lijkt niet te verbeteren in de beweging, integendeel.
Hij is gebruikt op goede merries, maar wat ik er al van gezien heb, zijn de moeders doorgaans betere bewegers dan de veulens.

Maar das puur mijn mening natuurlijk. ;)
Zeker als je een hengst zoekt om mee te fokken, dan wil je toch tenminste het idee hebben dat hij de merrie haar zwakkere punten kan verbeteren?

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:56

Helemaal eens dat je altijd een hengst moet zoeken, die je merrie kan verbeteren!! :j

Ik ben niet geheel objectief, want heb zelf een Rabi-nakomeling, maar ik vind het fijne paarden. Ook qua beweging (in ieder geval de mijne := , maar da's dan misschien weer niet zo objectief haha).

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:03

Toch gek dat hij nu te koop staat voor peanuts? Hij heeft een tijdje terug nog ter dekking gestaan door de vorige eigenaresse.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:05

Staat hij echt te koop? -O-

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:31

Hij is toch nog helemaal niet zo lang geleden verkocht?
Aan de foto’s toen op FB leek te zien te zijn dat ze er heel blij mee was, waarom staat ‘ie dan nu alweer koop?
Sneu voor zo’n toch al wat ouder paard...

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:35

Nouvel schreef:
Hij is toch nog helemaal niet zo lang geleden verkocht?
Aan de foto’s toen op FB leek te zien te zijn dat ze er heel blij mee was, waarom staat ‘ie dan nu alweer koop?
Sneu voor zo’n toch al wat ouder paard...


Ik heb je PB gedaan ;-)

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:37

Volgens mij is hij al weer verkocht. Iemand op bokt had al een keer gereageerd op de advertentie en toen was hij al weg. Geen idee waarom de advertentie er nog staat.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:40

Vaag dan zeg...
Hopen dag hij een fijne plek heeft gekregen dan maar

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:24

_Bianca schreef:
Helemaal eens dat je altijd een hengst moet zoeken, die je merrie kan verbeteren!! :j

Ik ben niet geheel objectief, want heb zelf een Rabi-nakomeling, maar ik vind het fijne paarden. Ook qua beweging (in ieder geval de mijne := , maar da's dan misschien weer niet zo objectief haha).


Een paard kopen is natuurlijk helemaal anders dan eentje fokken. Als je één koopt dan weet je wat je voor je hebt en hoe hij eruit ziet en hoe hij beweegt.
Fokken is toch veel meer gokken. ( Zoals men zegt )
Dan wil je toch liefst op zoek gaan naar de meest ideale hengst...

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:51

Had er eigenlijk nog iemand tips voor mijn merrie? :o Ik vind Irs bvb wel een heel mooi dier <3

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:28

Hier begint het stilletjesaan te kriebelen om met Idra een stapje verder te gaan en effectief aan het rijden te beginne. :D Nu heb ik nog geen zadel en wil ik ook niet onmiddellijk een duur zadel kopen in deze fase.
De opties die ik dus heb:
- Tweedehandszadel kopen bij een zadelpasser. Nadeel is dat je toch wel ff moet kunnen rijden met de zadels om te zien of het wel of niet goed zit
- Boomloos zadel tweedehands kopen in afwachting?
Nadeel: drukverdeling bij boomzadel is toch beter en ik heb zelf niet echt ervaring met boomloze zadels, dus ook geen idee of ik dat fijn ga vinden om mee te rijden.
-Barebackpad gebruiken
Nadeel: is op een groener paard toch wel wat spannender
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie? Of tips die jullie hebben?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:31

Ik heb voor mijn luso 3 boomloze zadels. Als je een goed kwalitatief boomloszadel koopt is er als zit gevoel te vergelijken als een boomzadel maar flexibeler en meer aanpasbaar. Als de kleine gup oud genoeg is over paar jaar gaat 1 van de zadels ook naar hem toe. Je moet gewoon kijken wat bij je past en proberen of het wel of niet wat voor je is.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:32

Sunora: ik heb heel goede ervaringen met A3 Zadelservice mbt tweedehands zadels. Je mag het bij hem altijd minstens een maand proberen voordat je het definitief aanschaft. Eerlijke prijzen ook :-)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:54

Daphneeej: welke boomloze zadels heb jij nu?

Auky: bedankt voor de tip, maar ik vrees dat zij wat ver weg zitten :( Zelf ben ik van België, tussen Antwerpen en Brussel

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:08

Sunora schreef:
Daphneeej: welke boomloze zadels heb jij nu?

Auky: bedankt voor de tip, maar ik vrees dat zij wat ver weg zitten :( Zelf ben ik van België, tussen Antwerpen en Brussel


Ik heb een Flexible Inspirsation, een Heather Moffett Flexee en een Hidalgo Valencia (barok model) Ben over alle 3 deze merken zeer tevreden. Voor een nog groeiend paard zijn de flexee en de hidalgo fijn in gebruik. De inspirstion niet omdat die een vast kopijzer heeft. De andere 2 kunnen wel mee groeien.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:09

Misschien is Deuber & Partner iets voor je? Die zijn met imbussleutel verstelbaar. Ze zijn zowel met lederboom als met ultraflex boom te krijgen. Nieuw behoorlijk aan de prijs, maar bepaalde modellen (bv Relvas en Ecuyer) zijn 2e hands vaak voor rond de 700 euro aangeboden (je kunt als je het aandurft ook via Duitse ebay zoeken, in DL is dit een groter/bekender merk dus meer tweedehands aanbod).

Voordeel is verstelbaar/aanpasbaar (zowel boom als plaatsing van kussens) en toch meer stevigheid en betere drukverdeling dan boomloos, zelfs bij de lederboom variant. En gewoon een degelijk merk.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:56

Kent en master heeft aanpasbaar kopijzer , wintec heeft dat ook. Kieffer kun je verbreden en versmallen in een warmte pers. En zo zijn er toch echt veel optie die niet heel duur hoeven te zijn

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 01:17

Sunora schreef:
Auky: bedankt voor de tip, maar ik vrees dat zij wat ver weg zitten :( Zelf ben ik van België, tussen Antwerpen en Brussel


Wij zitten in de regio Gent en hier komt hij ook met enige regelmaat ;-)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:24

keona schreef:
Kent en master heeft aanpasbaar kopijzer , wintec heeft dat ook. Kieffer kun je verbreden en versmallen in een warmte pers. En zo zijn er toch echt veel optie die niet heel duur hoeven te zijn


Ja, ik weet dat er inderdaad wel wat opties zijn om een niet te duur zadel te moeten kopen. Maar ik zit wat met het probleem dat je een zadel toch graag probeert op je paard probeert om te zien welk zadel voor jezelf en voor je paard het meest aangenaam is. En aangezien ik nog maar net ga starten met rijden met haar is dat wat lastiger om dan direct te zeggen: Hé, ik rij haar een uur met verschillende zadels om te zien wat best past. Snap je?

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:34

Fairfax heeft ook aanpasbare boom :)
Geen goedkoop zadel alleen :(

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:37

Ik blijf fan van Wow, ook aanpasbaar

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:41

Ik laat eigenlijk altijd wel heel snel de zadelfitter komen. Alleen het rijgedeelte van de passessie wordt dan over geslagen, maar ik vind het wel heel belangrijk om te starten met goed materiaal. Ik kan zelf wel meten en weet welke vorm boom er op welke rug goed kan liggen, dus daarmee kan ik alvast mijn keuze maken in merken en types. Dan kan ik een fitter laten komen die, die merken verkoopt en aan kan passen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 07:58

Ik laat voor passen en aanpassen/controleren ook zeker altijd mijn fitter komen.
Zeker met 2 paarden die heel gevoelig reageren op niet goed passen of uit balans liggen is het eigenlijk noodzakelijk om door iemand met kennis aan te laten passen en passen van iets nieuws.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:14

Ik heb mijn paardje zadelmak gemaakt met een zadel dat niet perfect, maar wel acceptabel lag met een bontje eronder. Toen ik fatsoenlijk 10 minuten erop kon in stap en draf, heb ik een zadelmaker laten komen. Heb je niet de optie om voor de eerste paar keer erop even een zadeltje van iemand te lenen, zodat je in ieder geval weet hoe je paard aanvoelt Sunora? Het lijkt mij heel lastig om een zadel te kopen als je nog helemaal niet weet hoe je paard aanvoelt en hoe je daar wel of niet lekker op zit...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 12:33

_Bianca schreef:
Ik heb mijn paardje zadelmak gemaakt met een zadel dat niet perfect, maar wel acceptabel lag met een bontje eronder. Toen ik fatsoenlijk 10 minuten erop kon in stap en draf, heb ik een zadelmaker laten komen. Heb je niet de optie om voor de eerste paar keer erop even een zadeltje van iemand te lenen, zodat je in ieder geval weet hoe je paard aanvoelt Sunora? Het lijkt mij heel lastig om een zadel te kopen als je nog helemaal niet weet hoe je paard aanvoelt en hoe je daar wel of niet lekker op zit...

belangrijkste vind ik zelf of goed op paard ligt,en dat je het niet heel lekker vind zitten wen je wel aan.ik zou kijken of een wintec past kost geen drol is aanpasbaar en je krijgt er je geld voor terug als je het door verkoopt.zijn niet mijn zadels wel handig met een jong paard