lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:53

Had mij ook wel leuk geleken, maar komend weekend al druk met shows. :) Wellicht volgend jaar.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:25

Sunora schreef:
Ach dat is minder zeg! :(:)

Ga zondag met de trein denk ik en dan 's avond doorreizen naar St. Hubert om te gaan luisteren naar de burlende herten...

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:30

Haha Sunora, ik ga er niet mee lopen hoor. Dat mag één of andere Portugees doen. Veel te moeilijk om zelf goed te doen.
(Paard staat momenteel ook in training op een fokkerij die samenwerkt met een professionele voorbrenger)
Maar ik begeleid hem tot hij overgenomen wordt om zijn toertje te lopen. ;)

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:40

Luckystory schreef:
Ik ben er het hele weekend.
We hebben een B&B geboekt. :D


Succes & veel plezier!! Ook aan M.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:41

Jessix schreef:
Succes & veel plezier!! Ook aan M.


Thanx
Ik zal het door geven. ;)

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:12

Luckystory schreef:
Haha Sunora, ik ga er niet mee lopen hoor. Dat mag één of andere Portugees doen. Veel te moeilijk om zelf goed te doen.
(Paard staat momenteel ook in training op een fokkerij die samenwerkt met een professionele voorbrenger)
Maar ik begeleid hem tot hij overgenomen wordt om zijn toertje te lopen. ;)


Oh ok, newbie hier hoor :P Is dat dan de gewoonte dat je je paard niet zelf voorbrengt maar iemand inhuurt? Hoe vind je dan zo'n voorbrenger?

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:24

Goh, je mag het altijd zelf doen natuurlijk.
Maar ik zou dat niet aanraden. Je hebt maar enkele minuten de tijd om te tonen wat je paard waard is.
Als je dan niet gewend bent een paard te showen, dan moet het je maar net lukken om er uit te krijgen wat erin zit...
De meeste grotere fokkers hebben professionele voorbrengers die ze vanuit Portugal of Frankrijk laten overkomen een weekje ofzo voordien. Die trainen dan hun paarden en lopen ermee op de keuring.
Als praticulier valt er meestal wel iets te regelen met één van die fokkers. Of je vraagt het via het stamboek en die verwijzen je door.
Je kan dan bijvoorbeeld je paard zelf trainen op voorhand en op de dag zelf één van die voorbrengers het paard laten showen. Sommigen doen dat wel om een centje bij te verdienen. (Uiteraard wel op voorhand afspreken dan)
Of als je overeen kan komen met een fokker om het paard een tijdje bij hun te zetten en mee te laten trainen met hun eigen paarden, das ook een optie.
Maar best vraag je dat via het stamboek of probeer alvast wat contacten te leggen met fokkers... Je hebt een merrie, dus de fokkers met dekhengsten zullen je wel leuk vinden. :+ ;)

Ik ga nog bekijken wat ik met Gina doe volgend jaar. Als ze niet mag lopen, wordt het simpel. Dan moet ze alleen maar stil staan en mooi wezen...
En als ze wel mag lopen, dan zal ik het eventueel aan haar fokker vragen en anders aan de eigenaresse van de dekhengst van wie ze drachtig is. Beide hebben goede voorbrengers.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:38

Luckystory schreef:
Goh, je mag het altijd zelf doen natuurlijk.
Maar ik zou dat niet aanraden. Je hebt maar enkele minuten de tijd om te tonen wat je paard waard is.
Als je dan niet gewend bent een paard te showen, dan moet het je maar net lukken om er uit te krijgen wat erin zit...
De meeste grotere fokkers hebben professionele voorbrengers die ze vanuit Portugal of Frankrijk laten overkomen een weekje ofzo voordien. Die trainen dan hun paarden en lopen ermee op de keuring.
Als praticulier valt er meestal wel iets te regelen met één van die fokkers. Of je vraagt het via het stamboek en die verwijzen je door.
Je kan dan bijvoorbeeld je paard zelf trainen op voorhand en op de dag zelf één van die voorbrengers het paard laten showen. Sommigen doen dat wel om een centje bij te verdienen. (Uiteraard wel op voorhand afspreken dan)
Of als je overeen kan komen met een fokker om het paard een tijdje bij hun te zetten en mee te laten trainen met hun eigen paarden, das ook een optie.
Maar best vraag je dat via het stamboek of probeer alvast wat contacten te leggen met fokkers... Je hebt een merrie, dus de fokkers met dekhengsten zullen je wel leuk vinden. :+ ;)

Ik ga nog bekijken wat ik met Gina doe volgend jaar. Als ze niet mag lopen, wordt het simpel. Dan moet ze alleen maar stil staan en mooi wezen...
En als ze wel mag lopen, dan zal ik het eventueel aan haar fokker vragen en anders aan de eigenaresse van de dekhengst van wie ze drachtig is. Beide hebben goede voorbrengers.


Bedankt voor de uitleg :o Zo word ik weer wat wijzer! Ik ben enkel niet zo goed in het netwerken moet ik eerlijk zeggen :n Nuja, ik begin gewoon met dit jaar al eens te gaan kijken en dan zien we wel weer :D Ze is van 2013 dus we hebben nog wel de tijd!
Van wie is Gina eigenlijk drachtig? Hopelijk kan je ze tegen volgend jaar wel in al haar glorie laten voorbrengen! Het is nog veraf natuurlijk maar ik duim alvast mee!

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:53


Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:00

Ziezo, net thuis van de lusitanokeuring. Leuk om eens gezien te hebben. Heeeel veel mooie paardjes gezien vandaag :D
Ik moet wel zeggen dat ik de indruk heb dat mijn merrie een ander type is dan de merries daar. De meesten zijn een stuk forser, de mijne is precies heel wat fijner :?

gea_thora

Berichten: 309
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Meppel

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:46

Hoi!
Leuk, een topic over Lusitano's. Ik zag op de laatste pagina's dat een aantal van jullie ook naar de lusitano keuring in Ermelo zijn geweest. Toevallig iemand hier die foto's heeft gemaakt van mij? ;)
Ik reed in het demo-blok in dameszadel op Belo. Tot nu toe helaas nog maar weinig foto's voorbij zien komen.
Ik heb enorm gave paarden daar voorbij zien komen, maar inderdaad, echt onwijs verschillende types allemaal!

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:40

Volgens mij heb ik daar op FB foto's van voorbij zien komen, op de pagina van de LVN.
Welkom hier trouwens!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 08:47

Welkom

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 09:51

En wat hebben de Belgen gedaan op de keuring gister?

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:33

Wauwie IRS goedgekeurd als dekhengst met 78,5!!! _/-\o_

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 07:17

Heet dat paard irs of wat is de volledige naam

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:22

Wow wat een mega score!

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:33

Ja Irs is echt gaaf. Ik had dit jaar ook al naar hem geïnformeerd om mee te dekken. Maar ik vond de prijs wat te hoog om te riskeren op een niet gekeurde merrie.
Maar ik was enorm gecharmeerd van hem.

Vencedor trouwens ook. Zijn eigenaresse reed hem in een showstukje s'avonds. En als ik hem zo zag, nog steeds blij ermee. Beste bewegende paard tussen al die 'sportpaarden'.

Haras de la Gesse had ook hele mooie paarden bij. Veel van Escorial. Maar enorm gave beesten. Zij hadden ook de kampioen.

En verder wel een hele moeilijke en strenge jury. En soms toch ook wel twijfelachtig beslissingen. Paardje dat wij bij hadden is een hele goede beweger, uitzonderlijk zelfs. En heel mooi model. Gewoon heel knap,correct paardje met uitzonderlijke beweging en super bloedlijnen. Maar nogal klein. (1m55 en 3 jaar) en hij werd daar enorm op afgerekend. Jury stond zelfs doodleuk te vertellen aan de eigenaresse dat ze absoluut het beste paard had, zonder twijfel. En dat de enige reden zijn maat was.
En dat vind ik toch echt twijfelachtige jurering. Dat men eerder een slecht bewegend paard verkiest omdat hij groter is boven een uitzonderlijke beweger. En dat ze het nog openlijk toegeven ook.
Snap er niet veel van...

Daphneeeej

Berichten: 3003
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:02

Dat is wel heel vervelend Luckystory. Op de keuring in ermelo vertelde de jury juist dat hoogte bij de Lusitano niet uit maakt. Zolang het dier voor zijn hoogte maar in verhouding en functioneel is. Toch jammer dat er dan zo verschillend geoordeeld kan worden.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:53

@Luckystory, dat is wel echt jammer inderdaad! Ik heb de opnamekeuring van de merries een groot stuk gevolgd en de punten die daaruit kwamen waren over het algemeen ook niet echt hoog. Maar goed, ik ben ook geen kenner :o

Daphneeeej

Berichten: 3003
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:27

Update van ons veulentje Scampi/meteoor. Hij groeit als kool tikt bijna de 1.45 aan volgens de meetstok. Het is een heel gemoedelijk ventje en geniet elke keer weer van poetsen. Staat even tijdelijk met 1 andere uit de kudde samen omdat dat paard verlammingsverschijnselen heeft waar een maatje bij moest blijven. Scampi is volgens de eigenaar van de opfok de braafste hengst uit de groep en staat daarom nu bij dat zieke paardje.

Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:45

keona schreef:
Heet dat paard irs of wat is de volledige naam

Ja dat paard heet IRS. :j

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:35

Aan degene wiens paard(en) al eens door een hoefzweer getroffen waren: hoe lang na het uitbreken duurde het genezingsproces? En hoe lang zou het normaal zijn dat je paard nog onregelmatig loopt? Ze is nu een goeie week van de ab en de ontstekingsremmers af en staat ook zonder verband nu in de wei. De hoefzweer was wel echt over de helft van de hoef (de hele hoefbal langs) en nog een stuk vooraan uitgebroken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 21:00

Daphneeeej schreef:
Update van ons veulentje Scampi/meteoor. Hij groeit als kool tikt bijna de 1.45 aan volgens de meetstok. Het is een heel gemoedelijk ventje en geniet elke keer weer van poetsen. Staat even tijdelijk met 1 andere uit de kudde samen omdat dat paard verlammingsverschijnselen heeft waar een maatje bij moest blijven. Scampi is volgens de eigenaar van de opfok de braafste hengst uit de groep en staat daarom nu bij dat zieke paardje.

[ [url=m/NlFofA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NyU14e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij word knap

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:22

Sunora schreef:
Aan degene wiens paard(en) al eens door een hoefzweer getroffen waren: hoe lang na het uitbreken duurde het genezingsproces? En hoe lang zou het normaal zijn dat je paard nog onregelmatig loopt? Ze is nu een goeie week van de ab en de ontstekingsremmers af en staat ook zonder verband nu in de wei. De hoefzweer was wel echt over de helft van de hoef (de hele hoefbal langs) en nog een stuk vooraan uitgebroken.

Ik heb in mijn hele leven maar één keer een paard met hoefzweer gehad en die zat in de zool. Ik heb die uit laten snijden door de hoefsmid en heb hem toen een paar dagen in de soda of biotex gezet. 10 minuten per keer en ik meen een dag of 4. Daarna was het over.

Vroeger deed men juist geen ontstekingsremmer omdat de zweer juist "uit moest breken". Ook vroeg je eerder je hoefsmid dan de dierenarts.

Dus ja, veel ervaring heb ik niet, maar ik zou sowieso biotex proberen nu.