lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:06

Hoi, Jaguar heeft ook best lang last gehad van zojn castratie. Hij heeft zeker een half jaar nodig gehad. Hij was 3,5. Na 6 weken was het amper genezen. Had ook niet gedacht dat het nog zo lang zou duren. Er zat lang veel vocht in en kwam er veel troep uit.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 21:22

Nou naar 2 mails of eigenlijk 3 .
2 voor paspoort en 1 afmelding lidmaatschap.
Waar op geen een reactie kwam.komt nu out of the blue een antwoord gewoon pats boem paspoort is er en word verstuurd.
Geen normale mail op mijn mails echt apart, en op de afmelding ook geen reactie. Wat is dat daar voor bestuur, zal niet lang goed gaan.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:47

Vervelend Keona... wel paspoort binnen gehad?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 08:12

Duijfje schreef:
Vervelend Keona... wel paspoort binnen gehad?

Ik wacht er op zou dan vandaag binnen moeten komen

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:28

Gisteren een superleuke dag gehad! De Hofrijschool van Bückeburg bezocht om een training te zien. Zo bijzonder omdat de rijhal en stallen honderden jaren oud zijn.

Echt een aanrader, al was het maar om hun prachtige Lusos te zien. :D


Afbeelding

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:27

Vraagje Xantha krijgt dit jaar een veulen. Weten jullie welke letter dit jaar aan de beurt is voor de naam :D

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:55

De P, toch?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:56

Dacht idd ook dat het P was dit jaar. Mijn Meteoor/scampi is van 2016.
2016: M
2017: N
2018: O
2019: P

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:48

Oke thx!!

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 22:20

@Rider: Ja ze is echt goud wat dat betreft!
Wat gaaf zeg dat je daar op de hofrijschool bent geweest!

Wat geef ik mijn paard: Onbeperkt hooi, 1x daags Vitalbix daily complete en 2 handjes lucerne.

Dit jaar is inderdaad letter P.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:40

Hoi allemaal, ik ben Lobke en ik kom me hier ook even aanmelden, sinds vorige week vrijdag ben ik eigenaar van een Lusitano-hengstje met de naam Oléado. Hij is in de buik van mama uit Portugal gekomen en in april 2018 in België geboren, zijn vader is Espartaco d'Ornellas (uit de recomendado hengst Belmonte d'Ornellas van Violiono SS). Het is mijn eerste Lusitano, nadat ik altijd PRE's heb gehad. Hij moet mijn PRE Zarcillo gaan opvolgen in de dressuursport binnen enkel jaren en wellicht zullen we ook WE gaan doen. Ik heb hem gekocht omwille van zijn elegante en chique uitstraling, zijn fijne bewegingen en verwachtte eindstokmaat (rond de 1m68 denken we).

OP 4 maanden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vorige week - op 8 maanden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oléado blijft tot eind april bij zijn fokker en dan kan hij naar mij komen. Ik weet alleen nog niet of ik hem in de opfok zou zetten of aan huis, bij mijn PRE-ruin. Mijn wens voor hem is eerder dat hij in een gemengde kudde terechtkomt met heel veel plek, maar van standaard opfok ben ik geen fan (ik hoor zo vaak ongelukken etc.). Eifelopfok heb ik gecontacteerd maar die zitten helaas vol. Tips zijn welkom!

Benieuwd om mee ervaringen te delen met andere Lusitano-eigenaars!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 11:23

Idra schreef:
Hoi allemaal, ik ben Lobke en ik kom me hier ook even aanmelden, sinds vorige week vrijdag ben ik eigenaar van een Lusitano-hengstje met de naam Oléado. Hij is in de buik van mama uit Portugal gekomen en in april 2018 in België geboren, zijn vader is Espartaco d'Ornellas (uit de recomendado hengst Belmonte d'Ornellas van Violiono SS). Het is mijn eerste Lusitano, nadat ik altijd PRE's heb gehad. Hij moet mijn PRE Zarcillo gaan opvolgen in de dressuursport binnen enkel jaren en wellicht zullen we ook WE gaan doen. Ik heb hem gekocht omwille van zijn elegante en chique uitstraling, zijn fijne bewegingen en verwachtte eindstokmaat (rond de 1m68 denken we).

OP 4 maanden:
[ [url=m/J1hJb5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5WKHWD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/96KFJ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yd52Hc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8OifAi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vorige week - op 8 maanden

[ [url=m/Mmk8yI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xkTsCU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0cLedw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oléado blijft tot eind april bij zijn fokker en dan kan hij naar mij komen. Ik weet alleen nog niet of ik hem in de opfok zou zetten of aan huis, bij mijn PRE-ruin. Mijn wens voor hem is eerder dat hij in een gemengde kudde terechtkomt met heel veel plek, maar van standaard opfok ben ik geen fan (ik hoor zo vaak ongelukken etc.). Eifelopfok heb ik gecontacteerd maar die zitten helaas vol. Tips zijn welkom!

Benieuwd om mee ervaringen te delen met andere Lusitano-eigenaars!

Lekker bij je pre zetten , dan kun he hem lekker in de hand houden. Opfok vind ik ook niks, of moet inderdaad gemengd zijn veulens en oudere opvoeders. Maar dat is meestal niet. En ik heb ze graag in de hand.dus houd ze thuis in mijn kudde.. en hij heeft al 8 mnd fijn bij zijn moeder gelopen

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:46

Wat een leuk dier, Idra!! <3 En welkom.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:12

Welkom Idra! Wat een leuk dier. :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:18

Welkom Idra! Veel plezier met je knappe veulen. Ik ben ook geen voorstander van veulen opfokken. Vind gemengde kudde veel beter. Opgevoed worden door volwassen paarden en kunnen ravotten met jonge paarden. Echter word dit niet veel aangeboden.... Onze Scampi hadden we in Equus in zwolle in de opfok. Was echt een super geweldige plek voor de paarden. 24/7 buiten. Winter in grote paddocks met inloop stal en zomers 24/7 op verschillende weides. Echter heb ik Scampi toen hij bijna 2 werd opgehaald uit de opfok samen met zijn 3 jarige maatje en is hij naar stal gekomen waar mijn Cedro ook staat. Hij staat nog met 2 andere jongen hengsten en ik laat hem ook soms ravotten met Cedro. Ook vind ik het fijn om al uit de opfok te hebben vanaf 2 zodat hij al normaal kan worden met alles in de wereld. Scampi is nu 2,5 en is al zo mak in de hand, verkeersmak, balkjes stappen, beginnen met grondwerk, Schriktraining en afentoe aan de longe ed.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:52

Hee Lobke, wat leuk, eindelijk een lusitano :D . Heel veel geluk en plezier met hem.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:09

Leuk Lobke, ik kan helaas door mijn laptop je foto's van je knapperd niet zien.
Nu eindelijk een echt paard hihi (grapje)
Ik pleit ook voor een gemengde kudde, worden ze super sociaal van :d

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:24

DeniseSoares schreef:
Leuk Lobke, ik kan helaas door mijn laptop je foto's van je knapperd niet zien.
Nu eindelijk een echt paard hihi (grapje)
Ik pleit ook voor een gemengde kudde, worden ze super sociaal van :d

Inderdaad een echt paard hihi

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:26

Haha Denise, valt me altijd op dat Lusitano mensen vaak heel erg anti PRE zijn. Ikzelf vind beiden leuk - maar na mijn eerste PRE met weke rug en lendenen zocht ik vooral een paard met een mooie rechte rug en een sterke lendenpartij. En dan heb je bij de Lusitano toch meer keuze. Hoewel dus mijn PRE ruin van 10 ook wel erg goed in mekaar zit.

Onlangs volgde ik les bij C arlos P into en die vroeg of ik wel zeker was dat mijn PRE een PRE was - hij vond dat hij meer op een lusitano leek. Haha!

Hi Karina, yep - gelukt :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:06

Zoveel onderscheid zit er ook niet tussen. In de jaren 60 waren PRE en PSL nog samen één stamboek, toch?

Ik vind ouderwetser type PRE ook moeilijk te onderscheiden van PSL. PSL zie je soms aan het hoofd wel af, maar ze hebben niet allemaal van de convexe koppies.

Ik denk wel dat het tegenwoordig moeilijk is om in PRE dezelfde kwaliteit (betaalbaar) te vinden als bij PSL. De PRE lijkt toch meer last gehad te hebben van 'naar de mode' gefokt worden; veel haar, weke ruggen en gemaai helaas. ;(

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:11

rider schreef:
Ik denk wel dat het tegenwoordig moeilijk is om in PRE dezelfde kwaliteit (betaalbaar) te vinden als bij PSL. De PRE lijkt toch meer last gehad te hebben van 'naar de mode' gefokt worden; veel haar, weke ruggen en gemaai helaas. ;(


Ik denk dat dat inderdaad de nagel op de kop is.
In beide rassen vind je hele mooie correcte en goede paarden. Alleen is dat bij de Lusitano waarschijnlijk iets makkelijker en betaalbaarder... Zeker als stokmaat ook nog eens een criterium is.

Welkom trouwens Lobke. ;) Hoe meer Lusitano-foto's hier gedeeld worden, hoe beter :D :D :D
En Oléado is een knap ventje <3

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:16

Klopt rider.
In 1967 hebben SP en PT hun eigen stamboek opgericht. Wat in PT nog echt een elite dingetje was en waar de spanjaarden commercieel gingen fokken. Hierbij verloren zij enigzins het rasstandaard uit het oog, wat resulteerde in dieren met zwakkere ruggen, foutieve beenstanden, flink overbouwd etc.
Ik denk dat de Cartujanos qua uiterlijk nog het dichtst bij de PSL staat.
Heb teveel PRE in mijn omgeving gezien waar wat mee was. Ik kende beide rassen al lang, maar heb toch echt gekozen voor de PSL vanwege zijn kwaliteit en toch ook net wat fijnere karakter.
Ik ben in ieder geval onwijs blij met mijn merrie. :D

Lobke: Ik kan nu inmiddels ineens wel de foto's van je knappie zien.
Hij is echt onwijs!!!!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:48

Super leuk diertje lobke!
Gefeliciteerd en welkom hier!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:57

Nou, betaalbaarder - geen idee... maar inderdaad wel makkelijker om het kaf van het koren te scheiden, zoals ik ook aangaf in mijn post :) Vooral de stap is bij heel veel pre’s een drama.

Over karakter denk ik dat er ook te twisten valt. De 6 PRE’s die ik goed gekend heb waren allemaal net wat verschillend van karakter. Maar wel allemaal heel open en mensgericht. Ik denk dat Oléado wat stoerder is van karakter, ik ben heel benieuwd om hem beter te leren kennen. :)

Bedankt voor de leuke reacties op Oléado :+:

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:42

Zou ik dat hier mogen vragen? Ik zoek tegen maart/april een palomino of cremello kleurige Lusitanohengst ter dekking, zoals beschreven in dit topic, sterke rug, lendenpartij en stevige hoeven. Geen witte aftekeningen.
Ik heb Romina aanschreven, maar geen antwoord gekregen.
Regio België of Nederland, Frankrijk, Duitsland niet te ver van de Belgische grens.
Hoeft geen papier te hebben, wel sterk en gezond dier met fijn karakter.
Alvast bedankt.