lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:28

Dankje!

Ik ben trouwe fan/volger van jouw valk, alvast inspiratie aan het opdoen voor later :D (zowel qua rijden als qua setjes hihi)

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:32

Ahh leuk!! En op valk past eigenlijk alles wel :D

Volg ik jou ook al op insta? Stuur me anders even een berichtje daar :o

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:44

Bwoh, dat vind ik nu weer niet. Ik heb de ES Champagne liggen en die vind ik echt stom voor valk :') Maar ik vind dat jij wel leuke combinaties maakt!

Ik heb geen account voor mijn paard, enkel persoonlijk dus er valt niet veel te volgen :Y)

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:01

Dankjewel!

Ik heb de champagne weggedaan omdat ik de ice coffee van PSoS mooier vind (donker randje). Deze staat wel mooi op hem! Maar ligt ook aan de tint kleur van je paard. Ik had de champagne op een lichte palomino eerst. Felle kleuren houd ik zelf niet zo van dus die heb ik ook niet :=

Oh nou je paard is er wel knap genoeg voor <3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:38

Kan ik iemand blij maken met een horseware vliegendeken in Portugese kleuren, groen met rode bies? Ouder model voor bijvoorbeeld op transport. Zit een gaatje in langs de bies, maar makkelijk te maken. Gekocht als maat 145/198, maar nagemeten is het ongeveer 130/180, dus voor een d/e maat. Mag weg tegen verzendkosten.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 06:56

Kiwiaa schreef:
Ik heb je gevolgd Vogeltje! Ik heb nog met de fokker van Roux gepraat omdat ik interesse had, maar voor mij helaas ver buiten budget. :o

Ik had mijn camera eens meegenomen naar de weide, had niet echt iets verwacht en dacht gewoon wat graas/sfeer foto's te maken. Viel mee, want de buurvrouw had de was buiten gehangen dus Pardal liet een paar leuke pasjes zien :)) Ben stiekem toch wel blij dat het uiteindelijk een valk geworden is, mooie kleur om op foto te plakken _O- Hij begint ook net wat meer paard te worden zo, was me niet opgevallen tot ik de foto's naast elkaar legde! Hoewel hij op foto wel voller lijkt dan hij eigenlijk is. Ik zie me zo nog niet rijden met hem :')

[ [url=m/JhFzor.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Frk7xb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een súperknap dier :~ hoe oud is hij en waar heb je hem gevonden?

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:27

Quiejo, haha dankjewel! Maar ik ken mijzelf, ik houd dat niet vol zo'n instagram updaten. (De ice coffee is idd super mooi <3 )

Vogeltje, dankje! Het is een P'eeke, dus hij is 3 nu. Hij was jarig op 1 april >;) ik ben hem in Portugal gaan halen, hier in BE/NL was het me allemaal wat te duur en ik wou toch graag een iets ouder paard. Ik rij nu wat paarden bij hier en daar maar op één stal is het telkens drama, zo geen zin meer in. Laat mij maar gewoon rustig rijden met mijn eigen paard := dus wel blij dat ik niet zo lang moet wachten _O- ooit zou ik het wel heel leuk vinden om een veulen te kopen denk ik, als Pardal een jaar of 3 onder het zadel is bijvoorbeeld.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:03

Ja snap ik. Ik ben al eerder met een veulen begonnen, en vond dat echt het mooiste wat er was, maar het risico dat er iets mee is vond ik uiteindelijk toch te groot, dus eigenlijk wou ik geen veulen meer. Maar toen kwam deze voorbij :D voor mij is hij qua leeftijd wel ideaal, want ik zit middenin de kleine kindjes. Ik rijd nog een beetje met m'n shire wanneer ik zin heb en wil nog een plekje zoeken voor goede privéles op een "normaal" :') paard om m'n rijden wat bij te spijkeren. En tegen de tijd dat Roux echt aan de slag kan onder het zadel, gaan allebei m'n kindjes naar school.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:10

Oh voila, dat is ideaal ja! Ik ben eigenlijk beetje te laat begonnen met na te denken over een opvolger voor mijn ruin. En toen moest hij plots met pensioen en viel ik wel echt in een gat qua rijden ;( en na zolang je eigen paard te rijden is het niet altijd een pretje om dat voor iemand anders te doen, hoewel het natuurlijk ook zijn voordelen heeft en ik wel blij ben dat ik wat bezig kan blijven. Maar moest mijn ruin sterven ga ik wel meteen kijken voor een tweede paard erbij terug, maar dan wat jonger allicht :j

En ja Roux is echt heel knap hoor <3

Flubberboot

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-21

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:23

Oh wat leuk een lusitano topic!!

Wij hebben sinds 2020 een lusitano ruin! Hij is ook sinds 2020 in Nederland maar wij hebben hem niet uit Spanje gehaald.
Hij heet Istmo de Lyw maar wij noemen hem Pedro (Stereotype, I know, maar we noemden hem eerst zo voor de gein en toen is het blijven hangen :') ) Hij is nu 9 jaar oud en is sinds vorig jaar een ruin. Hij was eerst de makkelijkste hengst die wij ooit gekend hebben maar hij heeft in Spanje waarschijnlijk een chemische castratie gehad waardoor hij vorig jaar ineens niet te houden was... Gelukkig is de castratie goed gegaan en sindsdien is het echt de grootste knuffel die we hebben. Als we langs zijn stal lopen en we geven hem geen kus, wordt hij beledigd _O-
Afbeelding
Afbeelding

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:51

Prachtig die stipjes <3 Ik moet wel echt lachen om die bijnaam, Pedro _O- ik zie mezelf ook nog zoiets doen haha. Wat doe je met hem?

Ik ben vandaag eens gaan kijken bij een Working Equitation wedstrijd, super tof zeg! In de dressuur lijkt er soms wel wat anders gereden en gejureerd te worden dan in de 'gewone' dressuurwedstrijden die ik gewoon ben. Wou graag met mijn pardalleke wat afwisselen, zowel dressuur als WE maar ben nu wel aan het twijfelen of die combinatie wel zo makkelijk te maken is >;) Iemand daar meer ervaring mee dan ik? Misschien was vandaag ook niet super respresentatief dat kan.

Flubberboot

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-21

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:26

Ja zijn stipjes zijn echt leuk <3 Wij rijden gewoon dressuur met hem! Mijn moeder rijdt met hem in de parasport en ik rijd thuis gewoon dressuur met hem. Dit doet hij super goed en lijkt hij allemaal ook leuk te vinden wat natuurlijk niet onbelangrijk is!

Oh Working Equitation! Wat leuk! Ik heb er verder geen ervaring mee, lijkt me wel tof om eens een wedstrijd te zien!

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:34

Wat een knappe schimmel :)

Hier ook nog geen ervaring met WE, maar het lijkt me inderdaad wel anders. Maar er zijn er volgens mij wel meer die het combineren.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:51

Oh wat fijn! Nee zeker belangrijk dat hij het ook leuk vindt. Maar het lijkt me dat lusitano's over het algemeen wel graag werken, ik moet de eerste nog tegenkomen die niet die werklust heeft. (niet dat ik er al zoveel heb gezien, maar kom :+ )

Was idd keileuk, de sfeer was echt fijn, heel relax en éen grote familie. Lijkt me sowieso wel super voor de paarden om wat afwisseling en uitdaging in hun werk te hebben. :j

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:55

Kiwiaa schreef:
Oh wat fijn! Nee zeker belangrijk dat hij het ook leuk vindt. Maar het lijkt me dat lusitano's over het algemeen wel graag werken, ik moet de eerste nog tegenkomen die niet die werklust heeft. (niet dat ik er al zoveel heb gezien, maar kom :+ )

Was idd keileuk, de sfeer was echt fijn, heel relax en éen grote familie. Lijkt me sowieso wel super voor de paarden om wat afwisseling en uitdaging in hun werk te hebben. :j


Mijn huidige lusitano is gemiddeld genomen liever lui dan moe. Nouja hij is vooral eigenlijk een dieseltje, hij heeft echt tijd nodig om op gang te komen. Is ook heeeel gemoedelijk van karakter.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:01

Ik ben heel benieuwd hoe de werklust van Roux gaat zijn. Hij is echt extreem nuchter en nergens van onder de indruk. Als ik oefen met wijken voor druk valt me op dat ik echt even "contact" moet maken en dan is hij heel sensibel. Maar als ik groot word dan heeft hij schijt/sluit hij zich af en loopt door me heen. Dat kan nog wel eens een uitdaging worden := ik werk zelf met clickertraining (nu nog niet omdat ik te weinig kan gaan en hem niet uit de groep kan halen), denk dat dat ook een goede voor hem gaat zijn.

Zijn er hier mensen die wel eens naar de dag van het Iberische paard zijn geweest? Het lijkt me echt leuk om te gaan op basis van de omschrijving, maar is het het waard om zeg maar oppas voor je kindjes te regelen en anderhalf uur enkele reis te hebben? :P

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:52

Kiwiaa schreef:
Oh wat fijn! Nee zeker belangrijk dat hij het ook leuk vindt. Maar het lijkt me dat lusitano's over het algemeen wel graag werken, ik moet de eerste nog tegenkomen die niet die werklust heeft. (niet dat ik er al zoveel heb gezien, maar kom :+ )

Was idd keileuk, de sfeer was echt fijn, heel relax en éen grote familie. Lijkt me sowieso wel super voor de paarden om wat afwisseling en uitdaging in hun werk te hebben. :j


Die van mij werkt ook graag, maar dan wel écht met uitdaging.
Als je 2 rondjes over de hoefslag gaat, of tussendoor gaat praten met iemand anders dan is meneer er klaar mee.

Vanaf de 1e minuut zijn wij dus écht aan het werk.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:44

Kiwiaa schreef:
Prachtig die stipjes <3 Ik moet wel echt lachen om die bijnaam, Pedro _O- ik zie mezelf ook nog zoiets doen haha. Wat doe je met hem?

Ik ben vandaag eens gaan kijken bij een Working Equitation wedstrijd, super tof zeg! In de dressuur lijkt er soms wel wat anders gereden en gejureerd te worden dan in de 'gewone' dressuurwedstrijden die ik gewoon ben. Wou graag met mijn pardalleke wat afwisselen, zowel dressuur als WE maar ben nu wel aan het twijfelen of die combinatie wel zo makkelijk te maken is >;) Iemand daar meer ervaring mee dan ik? Misschien was vandaag ook niet super respresentatief dat kan.


Eén van de meest succesvolle WE-combinaties in België haalt ook goede resultaten bij de MCI-wedstrijden (V irginie D ubus).
En er zijn zo nog voorbeelden H ester B ischot met T rovador reed Grand Prix dressuur èn working equitation op het hoogste niveau.
Het kan dus zeker wel :)

Ik zit met een dilemma, mijn tweejarige PSL-hengst (hij wordt zelfs eigenlijk pas twee in augustus) is op een paar weken tijd erg hengst geworden. Hij heeft veel interesse in de merries van lesklanten die hier komen rijden, en de merries van de buren zijn ook heel interessant (als ze hengstig zijn komen ze hem ook echt uitdagen). Ook staat hij zichzelf soms te besnuffelen in zijn kruis en maakt dan dino-geluiden 8)7 - bizar gedrag. Nu is de omgeving hier ook niet zo evident voor een hengst: in mijn straat staan heel veel paarden en op elke wei die ik heb zijn die wel te zien. Mijn 25-jarige hengst staat hier heel chill, maar die is sowieso in peace met zijn hormonen. En ik heb hier nog al wat jonge hengsten opgefokt, dat ging altijd goed op de leeftijd die mijn jonge hengst nu heeft.

Hij staat bij mijn 13-jarige ruin en die speelt wel wat met hem, maar is dat ook snel beu. Tot een maand geleden stond er nog een 4-jarige ruin bij die ook graag met hem speelde. Die is nu verkocht (was een trainingspaard dat hier in de verkoop stond) waardoor mijn hengstje mijn ruin meer belaagt - dit weekend werd het mijn ruin te veel en heeft hij hem na diverse waarschuwingen een serieuze klop verkocht. Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot een diepe snee in zijn kaak. Maar het stemt wel tot nadenken want het had wel anders kunnen aflopen. Nu is hij wel rustiger naar mijn ruin toe.

Het is een kwalitatief heel goed paard, dus ik wilde graag afwachten tot hij een jaar of 4 was om hem te castreren, maar zijn gedrag nu doet me denken dat ik hem misschien beter nu al castreer. Ik weet het momenteel echt even niet meer... Een andere optie is dat ik hem voor een jaar of 1,5 jaar naar zijn fokker breng waar hij wat rustiger staat en met een andere jonge hengst. Maar dan gaat het wschlk nog moeilijker zijn om hem weer te integreren hier thuis. De voor- en nadelen spoken door mijn hoofd.

Het gekke is, als het een kwpn'er was geweest was hij nu wschlk al gecastreerd. Maar met die Iberiërs is de mindset toch anders... Zeker ook commercieel gezien, moest ik hem ooit verkopen. Voor de duidelijkheid: ik ben zelf niet tegen castratie want mijn PRE-ruin heb ik ook gecastreerd omdat die niet fijn was als hengst, maar ik had er gewoon graag nog wat mee gewacht.
Pfff ... -O-

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:23

Kiwiaa schreef:
Ik ben vandaag eens gaan kijken bij een Working Equitation wedstrijd, super tof zeg! In de dressuur lijkt er soms wel wat anders gereden en gejureerd te worden dan in de 'gewone' dressuurwedstrijden die ik gewoon ben. Wou graag met mijn pardalleke wat afwisselen, zowel dressuur als WE maar ben nu wel aan het twijfelen of die combinatie wel zo makkelijk te maken is >;) Iemand daar meer ervaring mee dan ik? Misschien was vandaag ook niet super respresentatief dat kan.


Working Equitation is ( klassieke ) dressuur, zo simpel. Dressuur met en zonder obstakels. Als je een paard dressuurmatig voor elkaar hebt dan is WE een "makkie"; de jurering en manier van rijden mag best "anders" want dit gaat om arbeidsdressuur en niet om "show" dressuur maar een goed, klassiek, opgeleid dressuurpaard doet het daar prima. Veel WE ruiters zijn overigens dressuurruiters of ooit zo begonnen. Mijn man ( Ben Ridders) is in 2015 Ned. Kampioen WE geworden met zijn hengst Ultramar, die hoofdzakelijk dressuurmatig is opgeleid. We zijn daarvoor dat jaar naar Portugal geweest ( met de paarden) waar hij 3 weken lang les heeft gehad van Pedro Torres; in die tijd is er 1 keer met obstakels gewerkt en verder hoofdzakelijk aan dressuurmatig rijden en, heel belangrijk, goede galopwissels. We hebben Pedro zelf ook regelmatig aan het werk gezien; o.a. met een Grand Prix geschoold dressuurpaard wat nog nooit een obstakel had gezien.........na 15 minuten deed dat dier alle obstakels alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Pedro reed en rijdt ook dressuur, net als Vasco Godinho die ook hoge ogen gooit in de WE. Het koeienwerk in de WE komt steeds meer op de achtergrond, in Portugal doen ze dat echt heel zelden tijdens de wedstrijden. En over dressuur gesproken; de Portugese masterclass omvat piaffe, passage en wissels om de pas............dus ja, als je het leuk vindt gaan doen. De gewone masterclass, zoals je in Nederland ziet ( de WE4) ligt dus nog een flinke klasse onder de hoogste Portugese klasse waarbij overigens ook nog 1.10 m gesprongen moet worden in de trail.

Trovador is door zijn vorige ruiter ( Bruno da Silva) hoofdzakelijk in de WE uitgebracht maar scoort dus ook goed in Grand Prix dressuur.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:39

Hallo allemaal! Mag ik ook mee komen praten? Afgelopen zaterdag is mijn nieuwe paardje Mulan eindelijk aangekomen. Haar vader is onbekend, maar moeder is lusoarabe en gezien Mulan's convexe hoofd, was vader een Luso. Moeder heeft namelijk een veel luxer hoofd.

Mulan wordt 3 jaar in augustus. Ik viel in eerste instantie voor haar knappe hoofd, maar ze heeft ook een geweldig karakter. Ze kwam na een reis van 3 uur compleet droog van de trailer, keek twee keer om zich heen en begon lekker te grazen. Het wandelen van de trailer naar de paddock was ook niets spannends aan, ze is zo stoer! Daarnaast is ze mega slim en echt een knuffelbeertje. Ik heb zoveel zin in mijn toekomst met haar <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:57

Daphne, dat zei iemand gisteren ook, dat haar lusitano redelijk bang was maar eens dat hij echt aan het werk was, was zijn aandacht wel bij haar en werkte hij echt mee. Is niet helemaal hetzelfde als dieseltje, maar komt misschien wel op hetzelfde neer. Wat Matheno zei zie ik ook wel wat terug!

Haha vogeltje, zoo herkenbaar! Althans, het deel hoe hij gaat zijn als ie in het werk staat, Pardal is zowat de tegenpool van Roux. Voorlopig doe ik er niet zo veel mee, en grondwerk/schriktraining vindt ie reeeuze eng :+ maar echt, basis van basis. Dat wordt nog wat, maar een beetje uitdaging moet het hebben zeker.

Idra en Elcid, ah bedankt! Super interessant, fijn dat we hier wat kenners hebben :D Keileuk Elcid dat je man NL kampioen is en jullie in portugal zelf zijn gaan trainen <3 Ik denk dat ik dan inderdaad meer rijd volgens de moderne dressuur en van daar uit ook 'kijk'. Opvallende verschillen gisteren waren voor mij de middendraf en de wissels. Een middendraf probeer ik ruimer te rijden ipv sneller, waar bij de WE blijkbaar meer gelet wordt op het 'elektrische' dus als je paard heel snel door de bak tokkelt is het goed, althans dat hoorde ik gisteren. Wissels ook, hoe ik het zie rij je ze het liefst bergop en voorwaarts waarbij je ze meer 'rijdt', waar bij WE gisteren de wissels veel vlakker gesprongen werden, deed me meer denken aan een springwissel (wat op zich misschien logisch is omdat het vooral functioneel moet zijn?) maar heb dan geen idee wat een wissel nu eigenlijk zou moeten zijn :o? Maar oke, fijn om te weten, ik denk dat ik dus vooral op zoek moet naar een goede klassieke lesgever :D Welke 'stroming' is dat dan? Ik ben nu toevallig een boek van Steinbrecht aan het lezen, maar voor mij komtdat wel redelijk overeen met de moderne dressuur die ik ken/rijd. Heb nog wel niks gelezen over verruimingen of wissels zo ver ben ik nog niet :+

En btw, 1.10 springen?? QUE? _O- Geef mij dan maar de babysprongetjes die ik gisteren zag _O- Maar moet me er dus niet door laten tegenhouden door het idee dat het 'anders' is *\o/*

Idra, inderdaad wel een lastige kwestie.. ik vind zelf die 1.5j bij de fokker wel interessant klinken eigenlijk. Dan is hij toch al weer wat ouder en kan je het castreren toch wat uitstellen? Vind het zelf toch ook wel erg vroeg. Als je hem dan pas laat castreren gaat hij ook weer helemaal anders in de kudde komen terug gok ik? Hoe het nu gaat zou ik het zelf ook wel niet echt zien zitten denk ik, ik zou me echt ongerust maken over zowel hem als cillo, fijn is het niet dat hij zich zo opboeit. Maar sowiweso ben ik niet de beste raadgever want ik zit met hetzelfde dilemma _O- Moet pardal voor helemaal niks hengst houden, maar ik heb hem toch graag beetje meer ontwikkeld voor die balletjes eraf gaan := Die is wel minder hengst als die van u als ik zo je filmpjes zie, en dubbel zo oud :=

Suikerspinda, ooh, van mij zeker wel hoor. Ze is toch 3/4e lusitano dan :Y) Ze lijkt inderdaad heel chill,ze zal gedacht hebben hier kan ik het wel keren! :') Klinkt als een fijn karakter. Aan de achtergrond op de fotos te zien woon je niet in NL/BE of heb ik het mis?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:16

Kiwiaa schreef:
En btw, 1.10 springen?? QUE? _O- Geef mij dan maar de babysprongetjes die ik gisteren zag _O- Maar moet me er dus niet door laten tegenhouden door het idee dat het 'anders' is *\o/*

Die 1.10 springen tijdens een WE parcours zat ik ook vol verbazing te lezen :wow: Dat doen ze gewoon met de vaak vaquera-achtige zadels die ze hebben?

Kiwiaa schreef:
Aan de achtergrond op de fotos te zien woon je niet in NL/BE of heb ik het mis?

Klopt! Ik woon in Spanje, vlakbij Barcelona. De foto's heb ik een maand geleden gemaakt, dus nog op haar vorige plekje. Ik ken Mulan omdat mijn paard op diezelfde stal stond, en ze een paddock deelde met de vijf paarden van een Zweedse vrouw die onderhand wel een vriendin geworden is. :) Daardoor had ik ook de kans om Mulan eerst goed te leren kennen, en ik ben nadat ik Kathy (mijn andere paard) verhuisd had, nog meerdere keren terug geweest om te kijken bij en te werken met Mulan. De laatste keer eindelijk de knoop doorgehakt en zodoende is ze nu echt van mij. Gek gevoel wel, hoor! Maar ben superblij met haar <3

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:32

Citaat:
Ik denk dat ik dan inderdaad meer rijd volgens de moderne dressuur en van daar uit ook 'kijk'. Opvallende verschillen gisteren waren voor mij de middendraf en de wissels. Een middendraf probeer ik ruimer te rijden ipv sneller, waar bij de WE blijkbaar meer gelet wordt op het 'elektrische' dus als je paard heel snel door de bak tokkelt is het goed, althans dat hoorde ik gisteren. Wissels ook, hoe ik het zie rij je ze het liefst bergop en voorwaarts waarbij je ze meer 'rijdt', waar bij WE gisteren de wissels veel vlakker gesprongen werden, deed me meer denken aan een springwissel (wat op zich misschien logisch is omdat het vooral functioneel moet zijn?) maar heb dan geen idee wat een wissel nu eigenlijk zou moeten zijn :o? Maar oke, fijn om te weten, ik denk dat ik dus vooral op zoek moet naar een goede klassieke lesgever :D Welke 'stroming' is dat dan? Ik ben nu toevallig een boek van Steinbrecht aan het lezen, maar voor mij komtdat wel redelijk overeen met de moderne dressuur die ik ken/rijd. Heb nog wel niks gelezen over verruimingen of wissels zo ver ben ik nog niet :+

En btw, 1.10 springen?? QUE? _O- Geef mij dan maar de babysprongetjes die ik gisteren zag _O- Maar moet me er dus niet door laten tegenhouden door het idee dat het 'anders' is *\o/*

Die 1.10 springen tijdens een WE parcours zat ik ook vol verbazing te lezen :wow: Dat doen ze gewoon met de vaak vaquera-achtige zadels die ze hebben?


Het is, als het goed is, arbeidsdressuur; dus laten zien dat een paard netjes een proefje kan lopen; een echte uitgestrekte draf is een onzinnige gang als je achter een koe aangaat; dan moet het hooguit wat sneller i.p.v. een enorme hoeveelheid actie ( waar een paard moe van wordt en wat de koe alleen maar intimideert). Een hooggesprongen wissel net zo; springwissel of "western" wissel want ook in het western rijden moet een wissel functioneel zijn en zo min mogelijk energie vragen. Maar de dressuur in de WE is, jammer genoeg, al veel meer "moderne" dressuur geworden dan het eigenlijk zou moeten zijn en een paard wat als een malle begint te racen is niet de bedoeling maar versnellen en wat verruimen wel.
Laat je daar dus niet door tegenhouden.

Steinbrecht is toch echt wel klassiek. Dus misschien rijdt je minder modern dan je denkt ;-)
Maar veel van wat hij en bijv. Baucher schreven is intussen ook wel achterhaald. Baucher is feitelijk de bedenker van de Rollkur ( tegenwoordig ook wel "Polderdressuur" genoemd) maar die heeft uiteindelijk moeten toegeven dat het de slechtste methode is om een paard te rijden...........

Normaal zijn de sprongen in de WE4 max. 50 cm.

De meeste Portugezen rijden zoveel mogelijk in de normale dressuurzadels, sowieso in de training. Voor de wedstrijden gebruiken ze meestal de Relvas modellen en voor het koeienwerk soms de Portoghese zadels ( stierenvechter zadels). De echte Vaquera zadels zie je niet op de wedstrijden; die zijn daarvoor ook echt niet geschikt.

Relvas model: https://nl.pinterest.com/pin/369435975659838032/
Porthogese: https://portalhipico.com/it/acquistare/ ... portoghese

Maar je ziet tegenwoordig dus steeds vaker "gewoon" dressuurzadels, ook in de wedstrijden.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:17

ElCid schreef:
Het is, als het goed is, arbeidsdressuur; dus laten zien dat een paard netjes een proefje kan lopen; een echte uitgestrekte draf is een onzinnige gang als je achter een koe aangaat; dan moet het hooguit wat sneller i.p.v. een enorme hoeveelheid actie ( waar een paard moe van wordt en wat de koe alleen maar intimideert). Een hooggesprongen wissel net zo; springwissel of "western" wissel want ook in het western rijden moet een wissel functioneel zijn en zo min mogelijk energie vragen. Maar de dressuur in de WE is, jammer genoeg, al veel meer "moderne" dressuur geworden dan het eigenlijk zou moeten zijn en een paard wat als een malle begint te racen is niet de bedoeling maar versnellen en wat verruimen wel.
Laat je daar dus niet door tegenhouden.


Ahja, vanuit die optiek (koeien drijven) snap ik dat zeker! Ik heb een tijdje reining gereden (een jaar of 3) en ik herkende inderdaad ook wat western onderdelen in de proef, hoewel daar de interpretaties/uitvoeringen ook... uiteenlopend waren. Ik heb zowel rollbacks als pirouettes gezien binnen hetzelfde niveau haha.

Maargoed ja, van wat ik zo lees, denk ik dan dat die verschillen die we hier bespraken allicht pas bij een heel ander niveau dan wat ik beoog er echt toe doen, en het in de praktijk nooit een probleem zal zijn. Mijn hart ligt wel het meest bij de dressuur (hoewel dat natuurlijk kan veranderen!) Sowieso wel interessante discussie, functioneel vs. eh laten we het 'technisch' noemen?

ElCid schreef:
Steinbrecht is toch echt wel klassiek. Dus misschien rijdt je minder modern dan je denkt ;-)
Maar veel van wat hij en bijv. Baucher schreven is intussen ook wel achterhaald. Baucher is feitelijk de bedenker van de Rollkur ( tegenwoordig ook wel "Polderdressuur" genoemd) maar die heeft uiteindelijk moeten toegeven dat het de slechtste methode is om een paard te rijden...........


Het is sowieso moeilijk om een label op je rijstijl te plakken natuurlijk. Maar de grote lijnen waren tot nu toe niks nieuws. Sommige dingen die ik las vond ik ook wel een beetje euh.. in mijn hoofd was klassiek = vriendelijk/correct, maar heb paar dingen toch wel 2x moeten lezen om het dan maar stilletjes naast mij te leggen :=

Om even terug te komen op het functioneel vs technisch, Was Baucher niet verhuisd naar het circus? :o Lijkt dan idd niet super functioneel meer (Ik heb nog niets van Baucher gelezen, maar Steinbrecht sluit elk hoofdstuk af met Baucher-kritiek, wil er sowieso wel wat over lezen om eens te zien waar dat nu over gaat juist.)

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:32

Suikerspinda schreef:
Klopt! Ik woon in Spanje, vlakbij Barcelona. De foto's heb ik een maand geleden gemaakt, dus nog op haar vorige plekje. Ik ken Mulan omdat mijn paard op diezelfde stal stond, en ze een paddock deelde met de vijf paarden van een Zweedse vrouw die onderhand wel een vriendin geworden is. :) Daardoor had ik ook de kans om Mulan eerst goed te leren kennen, en ik ben nadat ik Kathy (mijn andere paard) verhuisd had, nog meerdere keren terug geweest om te kijken bij en te werken met Mulan. De laatste keer eindelijk de knoop doorgehakt en zodoende is ze nu echt van mij. Gek gevoel wel, hoor! Maar ben superblij met haar <3


Oh wat een fijne manier om je paard te leren kennen! Leuk dat je de tijd kreeg. Grappig, in Spanje wonen en toch met een lusitano thuis komen. Heb je daar veel moeite voor moeten doen :') Of zijn er wel veel lusitano's in Spanje? Heb er zo geen idee van, maar ik verwacht daar toch vooral PRE's.

Leuke naam heeft ze trouwens!

Haha ja dat gek gevoel... Ik moet eerlijk toegeven, ik 'besef' nog altijd niet dat ik nu 3 paarden heb ipv 2. Wel als ik alle kak zie die ik moet opkuisen :roll: maar zo echt 'mijn' paard voelt het nog niet echt. Ik probeer het vooral veel te zeggen, dan ga ik het zelf vast wel geloven. Maar ja, geniet er maar van!