Nu het huis van mijn ouders te koop staat, is het misschien langzaamaan tijd aan het worden het verleden iets achter me te laten en me meer op de toekomst te focussen. En na de Schwarzwälder Fuchs en de Tinkers, ben ik helemaal voor de PRE (knappe spiernekkies

Ik rijd nu in september 4 jaar met verzorgpony's en dressuurlessen op de manege.
Nu ben ik dus al heel voorzichtig een beetje aan het rondrijken voor een leuke PRE. Ik ben zelf meer van de ruinen, maar mocht het perfecte paard een hengst zijn, dan zou ik deze laten castreren. Maar hoelang duurt het dan voordat het hengstengedrag dan minder wordt? Ik wil geen hengst als eerste eigen paard, dat lijkt me gewoon niet verstandig. Denk dat iedereen dat wel kan begrijpen. Mocht het een merrie zijn, dan staat ze na de klinische en röntgenologische (goed gespeld?

En dan het geld. Mijn ouders willen een bepaald bedrag betalen en de rest doe ik zelf. Ik denk dat dit bedrag rond de 2000 euro gaat liggen. Zelf krijg ik 175 per maand van mijn ouders omdat ik door school niet aan het werk kan. Van deze 175 betaal ik alles, zoals kleren, rijlessen en cadeautjes voor vriendinnen.
Ik ben nu 10 euro per week kwijt aan rijlessen, dus 40 (soms 50) per maand. De rest wil ik opzij gaan leggen voor de aanschaf, tuigage, een deel van het voer en entingen. Over de hoefsmid en tandarts hebben we het nog niet gehad. Ook moet er een potje komen voor noodgevallen. Dit gaan mijn ouders en ik samen doen.
Dit kan heel dubbel klinken, ik wil wel een paard maar ik 'kan' niet aan het werk. Maar wie iets wil, heeft altijd tijd. Misschien is 'kan' het verkeerde woord. Maar het is aan jullie om daarover te oordelen. Een eigen paard is een kinderdroom die uitkomt. En met een paard, zou ik met school helemaal geen tijd meer hebben om te werken. VWO met zo'n 15 vakken, huiswerk voor die 15 vakken en een paard. Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik zulke lieve ouders heb

En natuurlijk moet er een maatje bij. Geen paard zonder vriendje. Nu wordt de tweede pony evt. voor mijn zusje of misschien een pony die op pensioen staat. Hoe en wat weten we nog niet. Mijn ouders hebben de plannen om naar een boerderij te verhuizen zodat we de paarden aan huis kunnen houden. Zo zijn we geen geld kwijt aan stalling.
Ik heb ook nog duizenden vragen over het voer. Maar ik kan die nu nog niet stellen omdat dat misschien wel helemaal niet overeenkomt met het dieet van mijn toekomstige paard. Die vragen komen wel als het tijd daarvoor is.
Eigenlijk is een PRE niet anders als een ander eerste paard. Maar omdat het toch een droom is die uitkomt, wil je alles zo goed mogelijk op orde hebben. Daarom heb ik wat vragen aan andere PRE-eigenaars.
-Wat is het dieet van jouw PRE?
-Start je met deze? Zoja, welke discipline?
-Hoe vaak rijd je je PRE?
-Hoe vaak is deze ziek?
-Staat jouw PRE op ijzers?
Mijn ouders staan 100% achter idee van een paard kopen. Mede omdat mijn moeder heel stiekem paarden ook leuk vond.
Als ik meer vragen heb komen deze wel in het topic te staan

Alle hulp is meer dan welkom. Wie niet durft te vragen moet maar niet op Bokt zitten

In ieder geval hartstikke bedankt voor het lezen

Groetjes Ilse.