Paard uit Spanje halen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:23

Leuk topic! Hoe gaat het met je zoektocht nu? :)

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:00

Hey Doef,

Zoals in mn start topic staat ben ik dit pas over een jaartje echt van plan. Nu wil ik me alleen oriënteren op alles wat erbij komt kijken en waar ik nou moet gaan zoeken.
Inmiddels heb ik een paar betrouwbare adressen, deze volg ik nu op Facebook, en ik moet zeggen, ik vind het erg moeilijk als ik alle paardjes voorbij zie komen.

Daarnaast ben ik ook bevriend met mariette en heb ik geïnformeerd over haar diensten. :)

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:10

Fijn te horen! Vind dat allemaal interessant om te lezen. Wil in de toekomst waarschijnlijk ook een PRE. :P.

Annemarleens

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-15
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:05

heel veel succes! wij willen ook nog een PRE maar kwa ervaring van mensen bij ons op stal (3 mensen) zitten wij te twijfelen of we hem dan wel uit Spanje zouden halen...

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 12:25

Wat is hun ervaring dan wat jou doet twijfelen Annemarleens?

xhenkexspons

Berichten: 840
Geregistreerd: 03-03-10

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:55

Ik heb mijn paard in Spanje gekocht. Natuurlijk ben ik er wel zelf heen geweest en heb een aantal paarden leren kennen en daaruit mijn keuze gemaakt. Ik vind zelf dat je geen paard op afstand moet en kunt kiezen. Mariette was ons tussen persoon, bij ons is dit zo super gelopen.. Als er ooit nog een pre komt zou het het zeker nog een keer doen zo. :-)

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:55

hoi allemaal,

heeft iemand voor mij per pb evt. contactgegevens van Mariette?

alvast bedankt

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:59


Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:59

oh super bedankt!

Ts succes met je zoektocht! lijkt me onwijs gaaf!

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:47

http://www.caballosdelaesperanza.com/
Matilda spreekt Duits, Nederlands , Spaans (woont daar ook en is leerling bij de School in Jerez, 3e jaar) Heeft veel contacten en regelt transport en alles.
Ze heeft vaak erg leuke paarden te koop staan. Mocht je naar een specifiek type op zoek zijn? Gaat ze voor je zoeken.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:32

Hoi!

Ik weet dat FincaLinda (nabij Apeldoorn), ook een aantal betrouwbare adressen heeft in Spanje.

Succes met de zoektocht!

Annemarleens

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-15
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:30

sorry voor de late reactie @KellyR maar allemaal nog ontzettend hengsten gedrag, en ze hebben allemaal problemen in de kudde. Nou doet de staleigenaar dat ook niet op de beste manier, maar bij andere rassen lukte het wel altijd. Inmiddels is er 1 van de 3 in de kudde na lange training, 1 paard is verkocht en de ander word nu naar 2 jaar trainen (ivm trauma's) beleerd...

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 22:42

Inmiddels is het veel langer geleden dan gepland. Maar mijn studie liep helaas uit.. :(:)

Momenteel ben ik me dan echt serieus aan het oriënteren op een paard (PRE om specifiek te zijn).
Ik ben zelfs zo ver dat ik grof geld voor een goed paard wil betalen :') Wie had dat 2 jaar terug kunnen bedenken, een paard van 10.000 euro daaag. Inmiddels ben ik er achter dat 10.000 in de PRE wereld zo veel nog niet is.

De afgelopen 2 jaar heb ik ontzettend veel mee gelezen op fora, zowel hier als bijvoorbeeld op FB.
Het lijkt me inmiddels zo veel makkelijker om in Nederland gewoon een paard te kopen. Echter lees ik zoveel leed bij de stallen hier in Nederland dat ik het niet aan durf. Daarnaast zit er nog het een en ander in Belgie waarvan ik absoluut niet weet wat ik er van moet vinden.
De fokkers hier in Nederland hebben niet staan waar ik naar op zoek ben, of ze zijn veelte jong voor mij.

Anderhands vind ik het zonde om een reis naar Spanje en teleurgesteld thuis te komen (komt wellicht ook door het levenslange verlangen naar een eigen paard :o ) Maar wat nou als ik daar wel mijn droompaard vind (en wat nou als het alsnog blijkt dat ik een , in mijn ogen, godsvermogen neer leg en het paard blijkt alsnog "kapot")

Dus, mijn hulp kreet. Weet iemand hier in Nederland/Belgie/Duitsland(redelijk vlak bij de grens) nog betrouwbare stallen met een breed aanbod?
Horror stallen als Rokven, Ypenburg, Doma Hipica, daar wil ik gewoon niet komen.

Anoniem

Re: Paard uit Spanje halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:47

Voordat mensen advies kunnen geven is het denk ik ook handig als je aangeeft wat je zoekt. ;)
Wat wil je voor die 10.000 euro hebben? Een 4-jarige hengst? Een 15jarige ruin met wedstrijdervaring? Een 8jarige groene merrie die je zelf in kunt rijden en waar je nog mee kunt fokken? Ga je voor een goede schimmel of voor een redelijke cremello?
Dat bepaalt namelijk ook waar je het beste kunt zoeken, een bedrag alleen zegt niet zoveel.

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:49

Ik snap het niet, er zijn nog genoeg zeer goede adressen in Nederland.
De Woeste Hoeve, Finca Linda, Cyrina van Beveren (http://www.yeguadajuntamente.nl), Danielle Keymel (Rafiki8 op Bokt).
Allemaal zeer betrouwbare adressen.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:50

Na mijn zoektocht naar een PRE heb ik de hoop opgegeven. :)
Qua stallen weet ik dat Cyrina op Bokt goede heeft, maar die heeft zich al gemeld, het Rijthof, Finca Linda. En als je op zoek bent naar een luso wellicht Lusitano Steiner in Limburg.

Maar alles wat ik heb bezichtigd hier in Nederland was niet wat ik verwacht had. Ben uiteindelijk dus toch gegaan voor een knappe KWPN'er.

Ik heb wel een prachtige witte PRE aangeboden gekregen in mn zoektocht, als je daar interesse in zou hebben kun je me pb'en voor haar bokt naam.

Wat ik wel zou willen aanraden is om eens een aantal keer te gaan rijden. Het zijn qua karakter en rijden hele andere types dan een "gemiddeld" paard.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 22:57

@Kinke, wat ik zeg, de fokkers hebben niks staan wat ik zoek. Danielle ken ik nog niet, ga ik even naar zoeken.

@xyzutu
Dat is ook helemaal waar, an sich is mijn wensen plaatje niet heel lastig (volgens mij).
Ruin of hengst. Merrie komt er niet in omdat ik geen enkele merrie ken waarmee ik door 1 deur kan.
Tussen de 4 - 8 jaar oud
Basis ingereden, meer mag maar zeker geen noodzaak
Van nature redelijk bomproof
Geen schimmel, liefst bruin met een (enkele) aftekening (maar dit is geen harde eis)
> 1.60m
Gezond
Papier of zonder papier maakt niet
Kruising mag ook

@Upendo, nog een verloren ziel. Ik heb momenteel ook bijna geen filters meer op marktplaats :') Maar PRE's spreken me zo veel maar aan..

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:01

KellyR schreef:
@Kinke, wat ik zeg, de fokkers hebben niks staan wat ik zoek. Danielle ken ik nog niet, ga ik even naar zoeken.

@xyzutu
Dat is ook helemaal waar, an sich is mijn wensen plaatje niet heel lastig (volgens mij).
Ruin of hengst. Merrie komt er niet in omdat ik geen enkele merrie ken waarmee ik door 1 deur kan.
Tussen de 4 - 8 jaar oud
Basis ingereden, meer mag maar zeker geen noodzaak
Van nature redelijk bomproof
Geen schimmel, liefst bruin met een (enkele) aftekening (maar dit is geen harde eis)
> 1.60m
Gezond
Papier of zonder papier maakt niet
Kruising mag ook

@Upendo, nog een verloren ziel. Ik heb momenteel ook bijna geen filters meer op marktplaats :') Maar PRE's spreken me zo veel maar aan..


Een PRE zonder papier, basis opgeleid en dan aan 10.000 niet genoeg hebben? Dan vragen ze wel droomprijzen zeg :+ :o

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:03

Danielle is meen ik Especial op Bokt. De paarden van Nyckle komen daar ook vandaan, maar ik verwacht dat daar wel een prijskaartje aan vast hangt. :P

Je hebt ook nog de Fruithof in Heteren, maar toen ik mailde of ik een paar keer kon rijden om ervaring op te doen heb ik nooit meer reactie gehad.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 23:05

@Tijger, bijna alles wat ik tegen kom heeft papier. Ik kom eigenlijk niet zo snel bij kruisingen terecht als ik bij de fokstallen en handels stallen zoek. Maar als er een leuke kruising voorbij komt zeg ik echt geen nee omdat hij geen papieren heeft. Ik ga er verder toch niks mee doen.

@Upendo, net even Danielle opgezocht, zag een knappe staan :j
Spoiler:
23.000


Fruithof heb ik ook op de website gekeken, maar 1. de site is niet actueel of 2. ze hebben momenteel geen paarden in de verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:10

Eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik na [***] nog een (kruising) PRE neem... Als ik op Bokt lees en van dierenartsen/klinieken hoor hoeveel gezondheidsproblemen er aan PRE's kleven dan vergaat mij eerlijk gezegd ook de moed. Helemaal als ik dan zie wat voor een slechte (hang)ruggen er allemaal goedgekeurd worden, dan wekt dat niet echt vertrouwen in de fokkerij. Ik nam altijd aan dat de Lusitano gezonder was, maar daar hoor ik ook steeds meer minder positieve geluiden over, misschien omdat er langzaam maar zeker ook meer Lusitano's in Nederland komen?
Ik heb dan nog het geluk dat ik alles boven de 1,50 al prima vind, maar ook nog eens eentje boven de 1,60 vinden én bruin gaat in NL/BE denk ik wel lastig worden, gewoon omdat daar er niet zoveel van zijn. Dan heb je in Spanje waarschijnlijk meer geluk als je rechtstreeks naar de fokkers gaat.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 23:17

xyzutu2 schreef:
Eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik na Rio nog een (kruising) PRE neem... Als ik op Bokt lees en van dierenartsen/klinieken hoor hoeveel gezondheidsproblemen er aan PRE's kleven dan vergaat mij eerlijk gezegd ook de moed. Helemaal als ik dan zie wat voor een slechte (hang)ruggen er allemaal goedgekeurd worden, dan wekt dat niet echt vertrouwen in de fokkerij. Ik nam altijd aan dat de Lusitano gezonder was, maar daar hoor ik ook steeds meer minder positieve geluiden over, misschien omdat er langzaam maar zeker ook meer Lusitano's in Nederland komen?
Ik heb dan nog het geluk dat ik alles boven de 1,50 al prima vind, maar ook nog eens eentje boven de 1,60 vinden én bruin gaat in NL/BE denk ik wel lastig worden, gewoon omdat daar er niet zoveel van zijn. Dan heb je in Spanje waarschijnlijk meer geluk als je rechtstreeks naar de fokkers gaat.



Maar welk paard is dan nog wel gezond?

Ik heb het idee dat alleen pony's zonder ziekte en gebreken door het leven gaan over het algemeen genomen. :(

Was al bang dat ik echt naar Spanje moet...

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:24

In Belgie zijn een paar goeie fokkers en stallen die paarden van fokkers hier halen.
Ik kan een paar adressen geven, enkele in Wallonie (ik kan desnoods helpen voor vertaling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:26

Ik zou dan persoonlijk voor een Berber gaan omdat die keihard en oergezond zijn, maar ik heb die luxe omdat ik een kleinere maat niet erg vind.
Mocht ik toch weer voor een PRE/Lusitano gaan, dan zou ik denk ik toch weer op zoek gaan naar een paard dat in NL gefokt is. Met [***] heb ik weliswaar (bewust) een berg gezondheidsproblemen gekocht, maar dat heb ik alleen gedaan omdat ik precies kon nagaan door wie hij in NL gefokt was en hoe hij de voorgaande jaren allemaal had geleefd. Daardoor wist ik bijvoorbeeld dat hij het prima op Nederlandse weides doet zonder hoefbevangenheid en dergelijke, en dat hij de perfecte paardenjeugd heeft gehad en 9 maanden bij zijn moeder heeft gelopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:30

KellyR schreef:
Was al bang dat ik echt naar Spanje moet...


Maar waarom niet? Meer keuze, vast wel de mogelijkheid om ook rijervaring op te doen én ondertussen beetje leuk vakantie vieren en de rijcultuur van de PRE leren kennen. Ik zie alleen maar voordelen... :)

Ik heb zelf mijn Lusitano in Portugal gekocht met behulp van contactpersonen die ik o.a via Bokt heb leren kennen. Voor een zeer gunstige prijs een gezond en zeer correct gereden paard gekocht, precies wat ik wilde hebben (op de kleur na, want ik wilde eigenlijk echt geen bruine, maar een goed paard heeft geen kleur zullen we maar denken :') ). Verder heb ik daar héél veel verschillende paarden gereden en ook rijlessen genomen, wat erg goed is bevallen. Het is als 'westerling' namelijk niet heel eenvoudig wegrijden op een Iberisch paard en daar verkijken veel mensen zich op.

Voor het bedrag wat je noemt kun je echt in Spanje wel een goed paard vinden, met waarschijnlijk meer knoppen dat alleen de basis, en inclusief transport. Maar je moet gewoon goed zoeken, een betrouwbare contactpersoon in de arm nemen en wegblijven bij op de westerse markt georienteerde 'dressuurstallen'...