De reden om naar Portugal te gaan is in de eerste plaats omdat er gewoon meer keus is en op de tweede plaats omdat ik graag een traditioneel gefokt en gereden paard wil, en niet iets dat meer op de Noord-Europese markt gericht is. Daarnaast wil ik graag wat (rij)cultuur snuiven, dus een bezoek aan de Escola Arte Equestre staat op de planning, alsmede een aantal lessen bij lokale rejoneadors.

Dit topic heb ik gestart omdat ik graag ervaringen/tips zou horen van mensen die ook een paard uit Spanje/Portugal gehaald hebben. Als ik hét paard vind, dan laat ik hem uiteraard keuren, maar zijn er nog andere zaken die handig zijn om te weten/te regelen? Ik spreek zelf geen Portugees (al probeer ik nu de basis een beetje in m'n hoofd te krijgen zodat ik er straks niet helemaal bleu bij loop) maar heb een contactpersoon daar die wil tolken en die ook diverse fokkers kent en die ook op de hoogte is van het benodigde papierwerk bij export.
Als iemand nog goede fokkers/handelaren weet in de omgeving van Lissabon dan hoor ik dat ook graag. Ik ben in de eerste plaats op zoek naar een paard met een geweldig karakter, de rest is redelijk secundair, wel bij voorkeur een ruin of hengst en hij mag niet groter zijn dan 1.60m en bij voorkeur kleiner (al heb ik gemerkt dat dit bij Luso's lastig te vinden lijkt). Hoeft niet persé een zuivere Luso te zijn en papieren vind ik ook niet zo belangrijk.