springen met een lipizzaner?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:14

wij zijn op zoek naar een nieuw paard en nu is ons oog op een mooie lipizzaner merrie gevallen.
Ons doel is vooral recreatief maar ook veelzijdig, ons toekomstige paardje moet een buitenrit leuk vinden, maar ook in de bak dressuuroefeningen willen doen, tevens vindt mijn dochter het leuk om te springen, geen grote hoogtes, maar een oefenparcourtje moet wel kunnen.
ik heb geen ervaring met lipizzaners, zou dit ras geschikt kunnen zijn voor al onze wensen? Tuurlijk is elk paard weer anders, maar in het algemeen bedoel ik. Ik weet dat barokke rassen zeker wel kunnen (leren) springen. We hebben nu een halve knapstupper en die springt super.

ik ben benieuwd naar ervaringen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:17

Een cm of 80 moet ze heus wel kunnen met de juiste instellingen en training. Wij hebben hier een fjord er tussen die 1.10 springt. Een vriendin heeft een spring gefokte KWPN die nog geen kruisje laat liggen. Karakter is in zo'n geval het meest bepalend :)

Amparo

Berichten: 136
Geregistreerd: 28-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:26

Wij hebben jarenlang lippizaners gehad. Geweldige paarden! Dat ten eerste :p
Ten tweede, ze zijn natuurlijk vooral voor de hoge school (dressuur) gefokt. Maar mijn paard kon zeker wel een beetje springen. Nou ben ik geen held op dat gebied, dus hebben we het zelden gedaan, en niet echt hoog, maar hij kon het wel en vond het ook leuk.

Ik vind ze wel vrij heftig. Geen beginnerspaard! Maar zo te lezen is dat het ook niet.
Mijn ruin moest je wel altijd aan de teugel rijden en erbij houden, anders ging ie grappen uithalen. Pas op zijn oude dag was hij rustig en konden beginners er op rijden. En zelfs dan haalde hij nog wel eens grappen uit :p
Buiten rijden vond hij trouwens heerlijk. Lekker voorwaarts, maar ontzettend stabiel. Onze merrie net zo. Hier hebben wij nooit mee gesprongen.

Maar ik ben ervan overtuigd dat ze het kunnen. Als ze die mooie benen zo hoog kunnen optillen, kunnen ze ook zeker een laag hindernissenbaam springen :p

En zoals je zelf al zegt, het ene paard is er meer geschikt voor dan het andere!

Ik ben erg benieuwd naar de merrie! Hou je ons op de hoogte over de ontwikkelingen?

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:28

Ja hoor, dat moeten ze wel kunnen. Zou ze niet inzetten in een 1.30 parkours, maar een recreatieve of basissport sprong is geen probleem. Ik ken lippizaners als zeer intelligente paarden (bovengemiddeld) die het zeker als een goede uitdaging en aanvulling op de training zullen ervaren.

vosje2010
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:28

Ik heb een Lusitano die heel goed kan en wil springen!

odessa1234
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 00:13

Ook ik ben eigenaresse van een lippi...mijn merrie wil best een sprongetje maken als het haar past...voor een lippi moet je wel een hoog humor gehalte hebben is mijn ervaring..
over een paar weken heb ik een w.e. training daar schijnt ook een spring hindernis in voor te komen..ben dus heel benieuwd hie dit gaat..

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:01

Een lippizaner is vaak geen beginnerspaard. Gefokt voor de keizer, en als het even kan, dan willen ze zelf ook zo behandeld worden. Geen "we gaan" maar "zou u heel misschien, als het u gelegen is, wellicht dit met mij, u nederige dienaar, willen doen?" Het zijn echt wel geweldige dieren, maar hebben veel karakter, en daar moet je mee om kunnen gaan. De juiste balans is heel belangrijk, niet te weinig, anders nemen ze een loopje met je, maar als je teveel "neemt" dan gaan ze zwaar in protest.

Springen kan met elk gezond paard, recreatief, zeker.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:11

Waarom koop je geen Gelderse KWPN-er? Die zijn echt allround gefokt.

juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:53

omdat ik toevallig tegen deze aanliep janderegelaa, we houden van wat bijzonderder paarden, ik val meestal niet direct voor een 13ineendozijnkwpner :)

bedankt voor alle reacties verder, we gaan morgen een 2e keer kijken. Ik zal jullie op de hoogte houden.

odessa1234
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-02-13

Re: springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:53

Top...ben benieuwd hoe het verder verloopt..ik heb de mijne al 13 jaar en geen dag spijt gehad

Phillipa
Berichten: 1996
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:53

Ben benieuwd of het nog wat geworden is?

Angela schreef:
Een lippizaner is vaak geen beginnerspaard. Gefokt voor de keizer, en als het even kan, dan willen ze zelf ook zo behandeld worden. Geen "we gaan" maar "zou u heel misschien, als het u gelegen is, wellicht dit met mij, u nederige dienaar, willen doen?" Het zijn echt wel geweldige dieren, maar hebben veel karakter, en daar moet je mee om kunnen gaan. De juiste balans is heel belangrijk, niet te weinig, anders nemen ze een loopje met je, maar als je teveel "neemt" dan gaan ze zwaar in protest.

Springen kan met elk gezond paard, recreatief, zeker.

Kleine toevoeging.. bij elk ras is het ook van belang welk bloed erin zit, ook daar zit verschil in bij lippizaners. Idem met de opvoeding van het paard. En dan heb je nog verschil in een jonge lippi en een volwassen paard. Ze worden vaak wat later volwassen, waardoor een oudere lippizaner heel anders kan zijn dan een jonge rille merrie ;)

Ik heb zelf een merrie en ik zou echt niet anders willen, vind het geweldige paarden. Als je op facebook zoekt bij 'Lipizzaner' kan je bij een groep waarin veel foto's gepost worden. Komt de veelzijdigheid van de lippizaner ook mooi tot zn recht ;)

juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 09:10

het is uiteindelijk niet ons paard geworden. Ze was nog te groen. Wel een prachtige en lieve merrie verder, maar mijn dochter/wij zijn toch op zoek naar een wat meer doorgereden paard. Dus helaas. Onze zoektocht gaat verder.

Amparo

Berichten: 136
Geregistreerd: 28-10-14

Re: springen met een lipizzaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:56

Begrijpelijk! Ik wens jullie veel succes en plezier bij jullie verdere zoektocht!

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:03

Verstandige keuze :j Er komt vast een ander leuk dier die beter past op jullie pad!